Το Mazda3 αποτελεί ένα πολύ σημαντικό νέο αυτοκίνητο για τον Ιάπωνα κατασκευαστή, διότι οι μεγάλοι και best selling αντίπαλοί του έχουν πάρει σημαντικό προβάδισμα στη παγκόσμια σκακιέρα των πωλήσεων.
Και ενώ οι ανταγωνιστές της πέρασαν σε μικρού κυβισμού κινητήρες τούρμπο, προκειμένου να πετύχουν το όριο των εκπομπών ρύπων που θέτουν οι κανονισμοί χωρίς συμβιβασμούς στις επιδόσεις, η Mazda επιμένει στα μοτέρ μεγαλύτερης χωρητικότητας και στη χρήση της προηγμένης τεχνολογίας SkyActiv για το σασί και τα μηχανικά μέρη για να κερδίσει στο στίβο των πωλήσεων. Έτσι, ύστερα από τη χρήση της στα CX-5 και Mazda6, είναι η σειρά του μικρού οικογενειακού χάτσμπακ της εταιρείας να ενδυθεί τη SkyActiv.
Ακάματος δουλευτής
Επί τη ευκαιρία μιας ανεπίσημης παρουσίασης στον Τύπο, οδηγήσαμε τη δίλιτρη βενζινοκίνητη έκδοση που στις προηγμένες αγορές της Ευρώπης αναμένεται να είναι και η πιο καλά πουλημένη.
Υπάρχει μια αίσθηση ελαφριού αυτοκινήτου διάχυτη παντού στο Mazda3. Η αίσθηση αυτή ενισχύεται όχι μόνο από τη συνολική λεπτότητα και φινέτσα που πάει πακέτο με την τεχνολογία SkyActiv. Αλλά εκείνο που παρατηρείς ακόμη είναι η ελαφριά αίσθηση των πεντάλ και του τιμονιού, και η στρωτή ακρίβεια του λεβιέ με τις κοντές διαδρομές, στο χειροκίνητο 6άρι σασμάν.
Το νέο 3άρι της Mazda είναι επίσης ευέλικτο στα σοκάκια της πόλης. Εξοπλισμένο με 18άρες ζάντες (οι 16” είναι οι στάνταρ), παρουσιάζεται στην κύλιση αρκετά ενδοτικό, ωστόσο κατά περίπτωση κάποιες μεγάλες ανωμαλίες κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Το μοτέρ είναι εξαιρετικά ήσυχο, ειδικά υπό μικρό φορτίο και με σταθερή ταχύτητα ταξιδιού.
Ο κινητήρας των 120 PS δηλώνεται με μέση κατανάλωση 5,1 lt/100 km και αποδίδει την ισχύ του ευχάριστα και γραμμικά, αλλά εκ της ατμοσφαιρικής αναπνοής του είναι περισσότερο ακούραστος δουλευτής παρά εκρηκτικό σύνολο. Με τη μέγιστη ροπή να αποδίδεται στις 4.000 rpm, χωλαίνει σε σφρίγος χαμηλά και πάντως υπολείπεται του υπερτροφοδοτούμενου ανταγωνισμού.
Η Mazda δηλώνει ότι το νέο δίλιτρο 3άρι της χρειάζεται 8,9” για να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h, αλλά προφανώς το ιαπωνικό μικρομεσαίο χάτσμπακ δεν προορίζεται για να βάλει φωτιά στο δρόμο. Το κράτημά του είναι κατά βάση ουδέτερο και, ενώ το ελαφρύ τιμόνι αποτελεί ατού για την πόλη, δεν βοηθά στη σύνδεση και στην επικοινωνία του οδηγού με το δρόμο στις υψηλές ταχύτητες ή σε σπορ οδήγηση.
Το συμπέρασμα από τα δυναμικά χαρακτηριστικά του λοιπόν είναι ότι το Mazda3 θα γοητεύσει αυτούς που βάζουν σε προτεραιότητα την άνεση έναντι των επιδόσεων.
Μέσα έξω, ίδια γεύση
Η εξεζητημένη εξωτερική εμφάνισή του Mazda3 συνεχίζεται και στην καμπίνα του που, εκτός της άνεσης, είναι σε γενικές γραμμές και πολύ εργονομική.
Η ορατότητα προς τα έξω είναι καλή, παρά τις σχετικά ογκώδεις εμπρός κολόνες, αλλά το πραγματικό πρόβλημα είναι ο σχεδιασμός και η κλίση της σκεπής στο πίσω μέρος που κόβει την ορατότητα προς τα πίσω και πίσω πλάγια. Για τον ίδιο λόγο, πίσω, οι ψηλοί επιβάτες θα αισθανθούν στενάχωρα και κλειστοφοβικά.
Φυσικά, κανένα πρόβλημα δεν υπάρχει για τον οδηγό και το συνοδηγό. Με το νέο Mazda3 να είναι φαρδύτερο και με μακρύτερο μεταξόνιο από το απερχόμενο αυτοκίνητο, οι εμπρός επιβάτες απολαμβάνουν γενναιόδωρους χώρους, τόσο για τα πόδια τους όσο και σε πλάτος. Το πορτμπαγκάζ, με 350 lt χωρητικότητα, από άποψη μεγέθους τοποθετείται στο μέσο όρο της κατηγορίας, ανάμεσα στα 316 lt του μικρού χώρου αποσκευών του Focus και στα 400+ των Civic και C4. Επιπλέον, στην καμπίνα θα βρεις μια ευρεία γκάμα τεχνολογικών εφαρμογών, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνεται αυτό που η Mazda ονομάζει Active Driving Display (ένα head-up display που λέμε και στο χωριό μου), καθώς και μια νέα 7ιντση οθόνη πολυμέσων.
Μέχρι στιγμής είναι προφανές ότι δεν υπάρχει ούτε υποψία για καθορισμό τιμής στην Ελλάδα –εδώ καλά καλά δεν υπάρχει ελληνική αντιπροσωπεία. Το νέο Mazda3 αναμένεται να λανσαριστεί επίσημα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο και μέσα στον Οκτώβριο να αρχίσει να διατίθεται στην Ευρώπη. Μέχρι τότε, φανταζόμαστε και ελπίζουμε, ότι θα έχει λήξει, επίσημα τουλάχιστον, το θέμα της ελληνικής αντιπροσωπείας, οπότε και αυτή θα ξεκινήσει με δύο καλά βέλη στη φαρέτρα της: To CX-5 και το νέο Mazda3.
Τι λέει το Drive
To νέο μικρομεσαίο χάτσμπακ της Mazda είναι ένα ιδιαίτερα ραφιναρισμένο αυτοκίνητο και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, τώρα που διορθώθηκαν όλα τα μειονεκτήματα του προηγούμενου μοντέλου. Μόνο που ο κυβισμός του στην Ελλάδα το καθιστά ασύμφορο ως αγορά.
Τιμή Από € 25.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.998 cc, i4, 2 EEK, άμεσος ψεκασμός, 120 PS/6.000 rpm, 21,4 kgm/4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Κατανάλωση 5,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2, 119 gr/km
Διαστάσεις 4.465 x 1.795 x 1.450 mm
Βάρος 1.280 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή