Οδηγούμε το νέο Škoda Octavia Scout 2014

Οδηγούμε το νέο Škoda Octavia Scout 2014

Το νέο Octavia Scout συνδυάζει την πρακτικότητα ενός στέισον με λογικό κόστος χρήσης και αρκετά σημαντικές δυνατότητες κίνησης εκτός ασφάλτου

Το Škoda Octavia Scout είναι μια crossover παραλλαγή του δημοφιλούς πρακτικού στέισον-βάγκον από την Τσεχία.

Πέρα από το ότι ακολουθεί τη νέα εξωτερική σχεδίαση των Škoda, το καινούργιο Scout έχει και μια σειρά από τεχνικές αναβαθμίσεις που έχουν ως στόχο να αυξήσουν τις δυνατότητές του εκτός δρόμου.

Η πιο σημαντική από αυτές τις αναβαθμίσεις είναι το σύστημα τετρακίνησης με κεντρικό συμπλέκτη Haldex πέμπτης γενιάς. Λειτουργεί αυτόματα, με ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο και υδραυλικά ενεργοποιούμενο πολύδισκο σύστημα, που ρυθμίζει την παροχή της ροπής στον εμπρός και τον πίσω άξονα.

Αν οι τροχοί σπινάρουν, η ροπή μειώνεται. Αν μπορούν να δεχτούν περισσότερη, τότε αυξάνεται. Το σύστημα Haldex λαμβάνει επίσης υπόψη την ταχύτητα του αυτοκινήτου και τη γωνία του τιμονιού ώστε να μεγιστοποιεί την ελκτική πρόσφυση.

Το νέο σύστημα, σε σύγκριση με το παλιό, δεν χρησιμοποιεί δοχείο πίεσης για να τροφοδοτεί με υδραυλικό λάδι τον πολύδισκο συμπλέκτη. Αντίθετα, η απαιτούμενη πίεση παρέχεται άμεσα στο συμπλέκτη από μια ηλεκτρονικά ελεγχόμενη αντλία.

Αυτό σημαίνει λιγότερη πολυπλοκότητα, υποτιθέμενα ταχύτερη απόκριση και εξοικονόμηση 1,4 kg βάρους. Το «ηλεκτρονικό διαφορικό» είναι στάνταρ και στους δύο άξονες, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την ελκτική πρόσφυση εκτός ασφάλτου.

Άλλη μια σημαντική αλλαγή αφορά στην απόσταση από το έδαφος, με το Scout να είναι 31 mm ψηλότερο από το απλό Octavia. Το Scout μπορεί να περάσει πάνω από ανωμαλίες ή πέτρες ύψους 171 mm χωρίς να βρει.

Άλλες αναβαθμίσεις είναι τα πλαστικά προστατευτικά του αμαξώματος, το «πακέτο ανώμαλων δρόμων» που προσθέτει προστατευτικές ποδιές στο κάτω μέρος, οι ειδικοί για το Scout προφυλακτήρες εμπρός-πίσω κι ένα σύστημα ESC δύο προγραμμάτων που επιτρέπει στον οδηγό να διατηρεί περισσότερο έλεγχο.

Οι τροχοί είναι 17 ιντσών, αλλά με λάστιχα ψηλότερου προφίλ από αυτά του απλού Octavia.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Διακριτικά εντυπωσιακό. Αυτό που γίνεται αμέσως αισθητό είναι η μεγαλύτερη εμπιστοσύνη που δίνει το Scout στον οδηγό, αφού ξέρει ότι περνάει άνετα πάνω από τις ανωμαλίες και διαθέτει μεγάλα αποθέματα ελκτικής πρόσφυσης.

Ο δίλιτρος τουρμποντίζελ αποδίδει 184 PS και 38,7 kgm ροπής, που στέλνονται και στους 4 τροχούς μέσω ενός κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων και του κεντρικού Haldex που αναφέραμε.

Αν πατήσεις τέρμα το γκάζι ξεκινώντας από στάση, το σύστημα μετάδοσης του Scout δουλεύει γρήγορα για να εκμεταλλευτεί ό,τι δυνατότητες υπάρχουν, με αποτέλεσμα μια γρήγορη, ελεγχόμενη και επαναλήψιμη επιτάχυνση.

Η Skoda ανακοινώνει 0-100 km/h σε 7,8” και τελική 219 km/h, τιμές που δείχνουν εύκολα πραγματοποιήσιμες. Ο κινητήρας ντίζελ είναι πρόθυμος και τραβάει δυνατά σε όλο το φάσμα των στροφών, αν και κάνει αρκετό θόρυβο ψηλά.

Το κιβώτιο DSG λειτουργεί καλά, κάνοντας γρήγορες και ομαλές αλλαγές ταχυτήτων. Οι σχέσεις μπορεί να αλλάζουν και χειροκίνητα –σειριακά– μέσω του λεβιέ.

Παρά την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, το Octavia Scout έχει και καλή συμπεριφορά στο δρόμο. Νιώθεις ότι γέρνει λίγο περισσότερο στις στροφές και έχει μια πιο έντονη τάση προς την υποστροφή από το απλό Octavia, αλλά η όλη οδηγική εμπειρία είναι ευχάριστη και συγκροτημένη.

Ακόμη και σε αλλαγές λωρίδας με υψηλή ταχύτητα, το Scout παραμένει σταθερό, αναμφίβολα χάρη στις βελτιώσεις που έχουν γίνει στην εμπρός ανάρτηση τύπου McPherson και στον πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων.

Το επιπλέον ύψος από το έδαφος δεν έχει επηρεάσει ούτε την άνεση της ανάρτησης, που διαχειρίζεται τις ανωμαλίες γρήγορα και ήσυχα. Μόνο μεγάλα σαμάρια και λακκούβες μπορεί να μεταδώσουν έναν ήπιο κραδασμό στην καμπίνα.

Μόνο το τιμόνι χαλάει λίγο την εικόνα της οδικής συμπεριφοράς. Είναι ακριβές και γραμμικό σε απόκριση, αλλά θα το θέλαμε λίγο πιο επικοινωνιακό – αν και η αίσθηση δεν είναι πρώτη προτεραιότητα σε αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας.

Τα φρένα είναι δυνατά και η απόκριση στο πεντάλ ομαλή, διευκολύνοντας τη σωστή δοσολογία. Το χειρόφρενο είναι μηχανικό, αυξάνοντας κι αυτό τις εκτός ασφάλτου ικανότητες του αυτοκινήτου.

Αν βγεις εκτός δρόμου, οι ισχυρισμοί της Škoda για το Scout επιβεβαιώνονται. Απότομες πετρώδεις πλαγιές, έντονα σκαλοπάτια, μεγάλες εγκάρσιες κλίσεις και λασπωμένες επιφάνειες, το Scout τα περνάει όλα με ευκολία και ελάχιστο σπινάρισμα.

Παραμένει επίσης άνετο για τους επιβάτες του στις εκτός δρόμου εξορμήσεις – πράγμα όχι εύκολο. Ανταποκρίνεται με άνεση και σε προκλήσεις όπως το ξεκίνημα σε απότομη ανηφόρα με γαρμπίλι, εμπνέοντας ένα αίσθημα εμπιστοσύνης στον οδηγό του.

Η ορατότητα γύρω-γύρω είναι καλή, διευκολύνοντας την οδήγηση. Το παρκάρισμα και οι μανούβρες δεν σε δυσκολεύουν. Μπορεί όμως να χρειαστεί να σηκώσεις το κάθισμα για να βλέπεις τα άκρα του καπό.

Άλλα θετικά στοιχεία είναι το επιτρεπόμενο βάρος ρυμούλκησης των 2.000 kg (με φρένα), η μέση τυποποιημένη κατανάλωση των 5,1 lt/100km και η αυτονομία που πλησιάζει τα 1.000 km. Οι εκπομπές CO2 των 134 g/km σημαίνουν χαμηλά τέλη και καθημερινή κυκλοφορία στο δακτύλιο.

Το εσωτερικό του Scout είναι πολύ κοντά σε αυτό των νορμάλ Octavia. Αυτό δεν το λέμε υποτιμητικά. Είναι καλά φτιαγμένο, με σωστή, διαισθητική εργονομία, άνετο, ήσυχο και με άφθονο χώρο.

Τέσσερις μεγαλόσωμοι επιβάτες ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση και το τεράστιο πορτμπαγκάζ μπορεί να μεγαλώσει παραπάνω διπλώνοντας τα πίσω καθίσματα. Καθησυχαστική είναι η ύπαρξη ρεζέρβας, έστω και τύπου ανάγκης, αφού εκτός ασφάλτου μπορεί τα λάστιχα να πάθουν ζημιά που να μη διορθώνεται με ένα κιτ επισκευής.

Οι θέσεις για μικροπράγματα στην καμπίνα είναι πολλές, ενώ υπάρχουν και άλλες πρακτικές λεπτομέρειες όπως το ρυθμιζόμενο κατά μήκος και ύψος υποβραχιόνιο ή η ξύστρα πάγου στο πορτάκι του ρεζερβουάρ. 

Ο στάνταρ εξοπλισμός είναι πλήρης και τα έξτρα στοιχεία που προσφέρονται πολλά, συμπεριλαμβανομένου και του αυτόματου cruise control με ραντάρ απόστασης.

Το μόνο που θα μπορούσαμε να προσάψουμε, αν ήμασταν σχολαστικοί, είναι το γεγονός ότι τα καθρεφτάκια στα σκιάδια δεν φωτίζονται. Επίσης, τα εμπρός καθίσματα δείχνουν να είναι τοποθετημένα λίγο μακριά από τις πόρτες και κοντά στο κεντρικό τούνελ, με αποτέλεσμα να το ακουμπάς συχνά με το πόδι σου.

Τριτεύοντα μειονεκτήματα ίσως, αλλά είναι κρίμα να επηρεάζουν έστω και ελάχιστα την εικόνα αυτού του πολύ ολοκληρωμένου αυτοκινήτου.

Να το αγοράσω;
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι, για την πλειονότητα των αγοραστών, ένα απλό προσθιοκίνητο Octavia μπορεί να ανταποκριθεί στις περισσότερες οδικές συνθήκες που θα τους προκύψουν.

Ακόμη και σε χιονισμένους δρόμους το χειμώνα, ένα νορμάλ Octavia με ειδικά χειμερινά λάστιχα θα τα καταφέρει μια χαρά.

Αυτό που κυρίως προσφέρει το Scout είναι η σιγουριά ότι θα περάσεις από εμπόδια χωρίς να βρεις κάτω και να πάθεις ζημιά, και ότι θα έχεις σχεδόν πάντα την ελκτική πρόσφυση που χρειάζεσαι για να βγεις από τα δύσκολα.

Πάντως, αν δεν έχεις μεγάλες απαιτήσεις εκτός δρόμου, μπορείς να εξοικονομήσεις αρκετά λεφτά αγοράζοντας το απλό Octavia Combi 4x4.

Τι λέει το AUTOCAR
Ένα πολύ ολοκληρωμένο και πολυδιάστατο αυτοκίνητο, ευρύχωρο, πρακτικό, άνετο, με λογικό κόστος χρήσης και απρόσμενα μεγάλες δυνατότητες εκτός δρόμου. Τα 2.000 κυβικά όμως δεν ταιριάζουν στην ελληνική φορολογική πραγματικότητα… (Υπάρχει πάντως και βενζινοκίνητη έκδοση 1.8 TSI με 180 PS) 
Τιμή Από €34.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 184 PS/3.500-4.000 rpm, 38,7 kgm/1.750-3.000 rpm, αυτόματο/σειριακό κιβώτιο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
Τελική ταχύτητα 219 km/h
Μέση κατανάλωση 5,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 134 g/km
Διαστάσεις 4.685 x 1.814 x 1.531 mm
Μεταξόνιο 2.679 mm
Χώρος αποσκευών 610-1.740 lt
Βάρος 1.559 kg
Στοιχεία κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube