Η Škoda βρίσκεται σε περίοδο εξαιρετικής φόρμας, με εντυπωσιακά κέρδη και αντίστοιχη ανάπτυξη. Το επιστέγασμα αυτής της επιτυχίας είναι το Superb, και το Kodiaq φιλοδοξεί να την ενισχύσει περαιτέρω.
Στην πιο «καυτή» κατηγορία της αυτοκίνησης, η Τσέχικη εταιρεία ήρθε για να εντυπωσιάσει. Γι’ αυτό και εφοδίασε το νέο μοντέλο της με ό,τι καλύτερο διαθέτει το Volkswagen Group σε κάθε τομέα.
Η αρχή έγινε από τη σχεδίαση, με καθαρές γραμμές και επιφάνειες με ακμές, αλλά με σαφώς δυναμική εκτέλεση. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, σύγχρονο και καθόλου φλύαρο. Το πλέον χαρακτηριστικό στοιχείο του είναι η οροφή που σβήνει στο πίσω μέρος, δίνοντας ένα δυνατό τόνο κομψότητας που σε συνδυασμό με στοιχεία όπως οι τροχοί 20 ιντσών που για πρώτη φορά τοποθετούνται σε Škoda και ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd 0,33 κάνουν τους σχεδιαστές να φουσκώνουν από περηφάνεια. Και όχι άδικα, αφού δεν είναι και πολύ εύκολο να σχεδιάσεις ένα καλόγουστο SUV με μήκος 4.697 mm, πλάτος 1.882 και ύψος 1.665.
Simply Clever
Πρωτοποριακό για την εταιρεία μοτίβο ακολουθείται και στην καμπίνα. Η νέα σχεδιαστική γραμμή ισορροπεί άριστα μεταξύ σοβαρού και μοντέρνου, συμπληρώνεται δε ιδανικά από την ποιότητα των υλικών που προκαλεί εντύπωση. Το αφράτο πλαστικό απαντά σε σημεία που ακόμα και η premium κατηγορία ζηλεύει, ενώ και η συνολική στιβαρότητα και προσοχή στη λεπτομέρεια σε αφοπλίζουν.
Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και προσφέρει συνολικά εποπτική ορατότητα χάρη στα κάθετα και μεγάλα τζάμια. Δεν αισθάνεσαι να κουμπώνεις αλλά σίγουρα θα βολευτείς. Η εργονομία είναι υψηλή παρά τα μπόλικα κουμπάκια στο ταμπλό, όμως χειρίζεσαι με άνεση τα βασικά και το -ακριβό- infotainment έχει 8ιντση οθόνη που αποκρίνεται εξαιρετικά στην αφή. Κάπου εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι το Kodiaq είναι το πρώτο Škoda στο οποίο μπορείς να είσαι συνεχώς online και που προσφέρει ανώτερες υπηρεσίες επικοινωνίας μαζί του. Αυτό σημαίνει ότι ο κάτοχος μπορεί να βλέπει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία για το αυτοκίνητο, όπως το πού βρίσκεται παρκαρισμένο, πόσο καύσιμο έχει κ.α., ενώ μπορεί ακόμα και να ειδοποιούνται οι αρχές σε περίπτωση κλοπής. Το βασικότερο από όλα πάντως είναι ότι σε περίπτωση ατυχήματος ειδοποιείται ένα κέντρο λήψης σημάτων το οποίο ενημερώνεται και για τη θέση του οχήματος ώστε να καλέσει βοήθεια.
Όσο εξοικειωμένος κι εάν είσαι με την έμφαση που δίνουν όλα τα Škoda στην ευρυχωρία και την πρακτικότητα, δε μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς με την περίπτωση του Kodiaq. Δε συζητάμε καν για την άνεση με την οποία πέντε τεραστίων διαστάσεων ενήλικες θα χωρέσουν στην καμπίνα, απότοκη του μεταξονίου των 2.791 mm. Το πακέτο συμπληρώνεται από πορτμπαγκάζ που χωράει κατ’ ελάχιστο 650 lt (!) στις 5θέσιες εκδόσεις και 560 στις 7θέσιες, με τη δεύτερη σειρά καθισμάτων σε όρθια θέση. Εάν τα ρίξεις έχεις έως 2.065 lt, καθώς και χώρο να φορτώσεις αντικείμενα έως και 2,8 m μήκους. Μόνο ένα Honda CR-V μπορεί να συναγωνιστεί τέτοια νούμερα, ενώ το Nissan X-Trail ακολουθεί από απόσταση ασφαλείας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Škoda Octavia RS TDI
Η τρίτη σειρά καθισμάτων έχει χαμηλά τοποθετημένα τα έδρανα των καθισμάτων κι αυτό σημαίνει ότι έχεις πολύ λυγισμένα τα γόνατά σου, όμως ο διαθέσιμος χώρος είναι επαρκέστατος και συνοδεύεται από 270 lt πορτμπαγκάζ. Το μπες-βγες δεν είναι δύσκολο, καθότι η δεύτερη σειρά σύρεται κατά 18 cm προς τα εμπρός. Το πακέτο της πρακτικότητας συμπληρώνουν μέχρι και 27 αποθηκευτικοί χώροι, μια πρίζα 230V, οι μεγάλες πόρτες και το ιδανικό ύψος του πατώματος για άνετο μπες-βγες.
Ό,τι καλύτερο
Η μεγάλη έκδοση της πολυδιαμορφώσιμης πλατφόρμας MQB του ομίλου Volkswagen είναι η βάση για το Kodiaq. Είναι σχεδιασμένη για να συνδυάζει τη στιβαρότητα με το χαμηλό βάρος, μια συνθήκη που το μεγαλύτερο SUV της Škoda πληροί παρά τον όγκο του: Η προσθιοκίνητη έκδοση 1.4 TSI 125 PS ξεκινάει από τα 1.427 kg. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα μακφέρσον εμπρός και πίσω διάταξη τεσσάρων συνδέσμων σε όλες τις εκδόσεις, ανεξάρτητα από τον κινητήρα και τη μετάδοση.
Υπάρχουν τρεις επιλογές βενζίνης TSI και δύο πετρελαίου TDI. Βασικός είναι ο 1.4 TSI με τους 125 ίππους που συνδυάζεται μόνο με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο. Ακολουθεί ο 1.4 TSI των 150 ίππων με ή χωρίς σύστημα απενεργοποίησης των κυλίνδρων ACT. Διατίθεται είτε τετρακίνητο με χειροκίνητο ή DSG κιβώτιο έξι σχέσεων, είτε με κίνηση εμπρός και DSG. Κορυφαίος βενζινοκινητήρας είναι ο 2λιτρος TSI με συνδυασμό άμεσου και πολλαπλού ψεκασμού, που αποδίδει 180 ίππους και συνδυάζεται αποκλειστικά με τετρακίνηση και 7άρι DSG κιβώτιο. Είναι η πρώτη φορά που το τελευταίο χρησιμοποιείται στη Škoda και είναι το κορυφαίο που διαθέτει σήμερα ο όμιλος Volkswagen για μοντέλα με εγκάρσια τοποθετημένο μοτέρ.
Το συγκεκριμένο κιβώτιο συνοδεύει και ολόκληρη τη ντίζελ γκάμα, που αποτελείται από το 2λιτρο TDI σε έκδοση με 150 ή 190 ίππους. Η τετρακίνητη 150άρα έκδοση είναι και η μόνη ντίζελ που συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Στη Μαγιόρκα που έγινε η πανευρωπαϊκή παρουσίαση του Kodiaq οδηγήσαμε τις εκδόσεις των 150 ίππων σε βενζίνη και πετρέλαιο, αμφότερες τετρακίνητες. Την πρώτη με 6άρι χειροκίνητο και τη δεύτερη με το νέο 7άρι DSG. Αν και ο TSI έχει τη γραμμικότητα και την ευστροφία για να αντιμετωπίσει το βάρος του Kodiaq, τελικά ο TDI με τα 34,7 kgm από τις 1.750 έως και τις 3.000 rpm μοιάζει πιο άνετος. Η μέση κατανάλωση στην πρώτη περίπτωση ξεπέρασε τα 10 lt/100 km, ενώ στη δεύτερη σταθεροποιήθηκε στα 8,3.
Στο δρόμο το Kodiaq ξεπερνάει τις προσδοκίες. Τουλάχιστον στην περίπτωση που διαθέτει την έξτρα ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση DCC, ως μέρος του Driving Mode Select. Εκτός από τα αμορτισέρ, το τελευταίο αλλάζει τη χαρτογράφηση στην απόκριση του γκαζιού, το βάρος του τιμονιού και την λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου. Με άλλα λόγια μεταμορφώνει το αυτοκίνητο από ένα μαλακό SUV που εξαφανίζει κάθε κακοτεχνία του δρόμου, σε ένα αυτοκίνητο που δε γέρνει υπερβολικά και κρύβει καλά τα 187 mm της απόστασης από το έδαφος.
Το τετρακίνητο Kodiaq μπορεί να στρίβει γρήγορα και με αυτοπεποίθηση, με ESP και XDS+ που λειτουργούν άψογα και με ανεπαίσθητα τσιμπήματα στα φρένα να καλιμπράρουν την πορεία του αυτοκινήτου. Τα φρένα αυτά καθαυτά είναι δυνατά και το νέο κιβώτιο κάνει ταχύτατες και εύστοχες αλλαγές, ενώ έχει πιο σωστή κλιμάκωση και λιγότερο απότομο ξεκίνημα από τα DSG που ξέραμε μέχρι τώρα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: Škoda Fabia 1.0 MPI
Με δύο λόγια η κύλιση είναι κορυφαία, με άνεση και ηχομόνωση που σχεδόν αγγίζουν το κορυφαίο επίπεδο του Superb. Ωστόσο εδώ συνδυάζεται με διευρυμένη δυνατότητα κίνησης εκτός ασφάλτου αν και θα πρέπει να κρατήσουμε μικρό καλάθι επάνω σε αυτό το κομμάτι: Η διαδρομή που είχε διαλέξει η Škoda ήταν αποκλειστικά σε άσφαλτο, οπότε θα αναφέρουμε μόνο την off-road λειτουργία που βελτιστοποιεί την απόδοση της τετρακίνησης και των φρένων στο χώμα, καθώς και το σύστημα ελεγχόμενης κατάβασης πλαγιάς. Αξίζει να αναφέρουμε επίσης και την υποβοήθηση της ρυμούλκησης (ρυμουλκούμενο έως 2,5 τόνων) που όχι μόνο ελέγχει την ευστάθειά του αλλά και το στρίβει αυτόματα στην οπισθοπορεία.
Το Kodiaq είναι προγραμματισμένο να έρθει στη χώρα μας στο τέλος Μαρτίου. Αρκετά νωρίτερα πάντως θα έχει ανακοινωθεί ο επίσημος τιμοκατάλογος που κατ’ εκτίμηση θα ξεκινάει από τις 26.500 ευρώ για τη βασική έκδοση 1.4 TSI των 125 ίππων. Δεν είναι λίγα, δεν είναι όμως κι άσχημα για ένα SUV τέτοιων διαστάσεων που δυσκολεύεσαι αληθινά να του βρεις μειονέκτημα.
Τι λέει το DRIVE
Το Kodiaq προσφέρει σε αφθονία χώρους, άνεση, πολυτέλεια κι ελευθερία κίνησης πέρα από την άσφαλτο. Το κάνει μάλιστα με τρόπο που αποδεικνύει για ακόμα μια φορά ότι η Škoda παίζει πλέον σε απολύτως κορυφαίο επίπεδο.
Τιμή από € 26.500 (εκτιμώμενη για το 1.4 TSI 125 PS)
Τεχνολογία (2.0 TDI 150 PS 4x4 DSG7) 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, common rail, turbo με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας, 150 PS/3.500-4.000 rpm, 34,7 kgm/1.750-3.000 rpm, αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,2”
Τελική ταχύτητα 194 km/h
Μέση κατανάλωση 5,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 147 gr/km
Διαστάσεις 4.697 x 1.882 x 1.655 mm
Βάρος 1.625 kg
Τιμές κατασκευαστή