Οι 280 ίπποι του Leon Cupra, ήταν σίγουρα αρκετοί.
Όμως με αφορμή τα 20 χρόνια από το πρώτο Ibiza Cupra, η SEAT αποφάσισε να χαρίσει στο κορυφαίο Leon 10 ακόμα ίππους, ώστε να δημιουργηθεί για ακόμα μια φορά το «ισχυρότερο και ταχύτερο Cupra όλων των εποχών». Μόνο ταμπελάκι 290 στην πίσω πόρτα όμως θα στο μαρτυρήσει. Επίσης, ο 2λιτρος TSI με τον διπλό ψεκασμό, το μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων και το βύθισμα στην εξαγωγή ουσιαστικά δεν έχει αλλαγές στο hardware. Έχει όμως νέα εξάτμιση στις 5θυρες και SC εκδόσεις, που είναι ελαφρύτερη, με ένα μόνο καζανάκι και λιγότερο back pressure. Πέρα από πιο άγριο ήχο και σκασίματα να συνοδεύουν τα ανεβάσματα ακόμα και με το χειροκίνητο κιβώτιο, η νέα εξάτμιση κάνει ευρύτερο το πεδίο στο οποίο κορυφώνεται η ροπή. Σε σχέση με το 280άρι Cupra παραμένει στα 35,7 kgm μόνο που τώρα εκφράζεται σε μια ευθεία γραμμή από τις 1.700 έως τις 5.800 rpm αντί για 1.750 έως 5.600 rpm.
Οι ψύλλοι και τα άχυρα
Θα ήμουν ψεύτης εάν έλεγα ότι κατάλαβα διαφορά στις επιδόσεις του αναβαθμισμένου μοντέλου. Ωστόσο με καθησύχασε η ανακάλυψη ότι ανακοινώνονται οι ίδιοι χρόνοι με το 280άρι Cupra για τα 0-100 km/h, ήτοι 5,7” και 5,8” για το 6άρι DSG και το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο αντίστοιχα. Το ρεζουμέ ήταν και παραμένει ένας κινητήρας με τεράστιο βάθος απόδοσης, κορυφαία απόκριση μετά τις 2.000 rpm και επιδόσεις-φωτιά. Το τράβηγμα δυναμώνει στις μεσαίες και θεριεύει στις υψηλές στροφές, ενώ το Cupra Drive Profile αλλάζει τις παραμέτρους στην απόκριση του γκαζιού, την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, το DSG εάν υπάρχει, το μπλοκέ διαφορικό αλλά και τον ήχο. Οι επιλογές περιλαμβάνουν τη βασική Comfort, τη Sport, την πιο ακραία Cupra ρύθμιση, καθώς και την Individual που προσαρμόζεται στο θέλω σου. Μια ελεγχόμενη διαδρομή 5,5 km, ήταν αρκετή για να μας θυμίσει το πόσο στιβαρό είναι το πλαίσιο του Cupra αλλά και την ικανότητά του να μετατρέπει την ισχύ του σε ασύλληπτη ταχύτητα σε ευθείες και στροφές. Ακόμα περισσότερο μάλιστα με το πακέτο Performance του αυτοκινήτου που οδηγήσαμε. Αυτό σημαίνει εμπρός φρένα με τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo, αισθητικές παρεμβάσεις και ελαφρύτερες ζάντες προαιρετικά ντυμένες με τα Michelin Pilot Sport Cup2 που κρατάνε λες κι είναι ποτισμένα με κόλλα.
Ουσιαστικά δεν υπάρχει ούτε τάση για γλίστρημα εάν δεν κάνεις κάποιο λάθος. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό μοιράζει τέλεια την ροπή στους εμπρός τροχούς χωρίς torque steering και η μουσούδα έχει εντυπωσιακή ακρίβεια παρότι η γρήγορη κρεμαγέρα μεταβλητού λόγου δεν παρέχει την τέλεια πληροφόρηση. Με τη ρύθμιση Cupra η κλίση είναι σχεδόν μηδαμινή όσο κι εάν πιέζεις, ενώ το κατσαρό οδόστρωμα δεν ταλαιπωρεί ούτε αναστατώνει το πλαίσιο αφού τα εμπρός γόνατα και η πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων διαβάζουν άριστα το δρόμο. Φοβερά σε απόδοση και αίσθηση είναι τα έξτρα φρένα, σε βαθμό που χρειάζεται μπόλικο θάρρος για να μη φρενάρεις νωρίς.
Εάν πάλι διαλέξεις Comfort έχεις σφιχτή κύλιση, χωρίς πάντως οι ατέλειες της ασφάλτου να δημιουργούν ανυπόφορες εκπτώσεις άνεσης παρά τους 19άρηδες τροχούς. Αν κάτι λείπει, ήταν και είναι η πιο δραστήρια ουρά. Αυτό όμως σε τίποτα δε μειώνει τη σπορ ικανότητα αυτού του Leon, απλώς δεν το κάνει τόσο διασκεδαστικό όσο ένα Focus ST. Ας είναι. Μάλλον έχει περισσότερη σημασία το ότι ζεις άνετα μαζί του κάθε μέρα. Η καμπίνα του ως γνωστόν δε σε κερδίζει με τη σχεδίασή ή το διάκοσμό της, όμως έχει σπορ άρωμα, εξαιρετική θέση οδήγησης, ικανοποιητική ποιότητα και είναι πλουσιοπάροχη σε χώρους και πρακτικότητα, ανεξάρτητα εάν προτιμάς το Cupra σου με Sport Coupe, 5θυρο ή Sports Tourer αμάξωμα. Η τιμή του παραμένει ένα ισχυρό δέλεαρ, αφού ξεκινώντας από τα 27.950 ευρώ με απόσυρση παραμένει το πιο value for money hot hatch της αγοράς.
Τι λέει το DRIVE
Οι έξτρα 10 ίπποι δε θα μπορούσαν να αλλάξουν την ουσία ενός έτσι κι αλλιώς εκρηκτικού σε επιδόσεις και εντυπωσιακού σε ικανότητες GTi που επιπρόσθετα διατίθεται σε εξαιρετική τιμή.
Τιμή από € 27.950 (Sport Coupe, με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, turbo, 290 PS/5.900-6.400 rpm, 35,7 kgm/1.700-5.800 rpm, χειροκίνητο ή ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό με πολύδισκο συμπλέκτη
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ (5θυρο αμάξωμα)
0-100 km/h 5,8 (5,7)”
Τελική ταχύτητα 250 km/h (ηλ. περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση 6,7 (6,6) lt/100 km
Εκπομπές CO2156 (154) g/km
Διαστάσεις 4.271 x 1.816 x 1.435 mm
Βάρος 1.395 kg
Τιμές κατασκευαστή, σε παρένθεση οι τιμές με το κιβώτιο DSG