Με το που ασχολήθηκε η Renault να φρεσκάρει την γκάμα του αλλαχού δημοφιλούς Scénic, τσουπ... της έχωσε και μια πιο περιπετειώδη έκδοση.
Το Scénic Xmod, μια ιδιόρρυθμη δημιουργία, έχει για στόχο να μπει σφήνα στην εμπορική μάχη που μαίνεται ανάμεσα στα crossover. Βέβαια, η κοψιά του δεν σε προδιαθέτει ότι θα μπορούσε να κάνει ό,τι κι ένα καθαρόαιμο SUV, ενώ και το ιστορικό του είναι ανύπαρκτο, με εξαίρεση το βραχύβιο και τετρακίνητο Scénic RX4.
Ελκτική βελτίωση
Για τη μείωση του κόστους λοιπόν, το Xmod δεν στέλνει κίνηση στον πίσω άξονα. Σε αντιστάθμισμα χρησιμοποιεί ένα σύστημα ελέγχου της ελκτικής πρόσφυσης, χοντρικά παρόμοιο με το «Grip Control» που χρησιμοποιεί η Peugeot. Υπό την ονομασία Grip Xtend, το σύστημα της Renault διαθέτει τρεις διαμορφώσεις λειτουργίας: Road, Loose Ground and Expert –που επιλέγονται από ένα επίσης παρόμοιο περιστροφικό επιλογέα που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα. Και όπως και στο πρόσφατo Peugeot 2008, ουσιαστικά πρόκειται για τροποποίηση του λογισμικού στο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (ASR), συνοδευόμενο από μια τετράδα Continental M+S –ευτυχώς που δεν διάλεξαν για πρώτη τοποθέτηση τα ανεκδιήγητα Pirelli Scorpion STR.
Για να το βοηθήσουν δε να ανεβάσει τις μετοχές του στο χρηματιστήριο των σκληρών αυτοκινήτων, η Renault έκανε στο Xmod ένα λίφτινγκ 4x4 που περιλαμβάνει πιο στέρεες κολλήσεις στο αμάξωμα, τροποποιημένους εμπρός και πίσω προφυλακτήρα και μαύρες ράγες οροφής. Κάτω από τις λαμαρίνες, το Xmod μοιράζεται την αναθεωρημένη γκάμα των μοτέρ του Scénic, που περιλαμβάνει τρεις κινητήρες: Τον άκρως ενδιαφέροντα 1.200άρη βενζινοκινητήρα TCe 115, τον ντίζελ 1.500άρη dCi με τα 110 PS και τον επίσης ντίζελ 1.600άρη dCi με τα 130 PS. Η έκδοση του Scénic Xmod με το μικρό ντίζελ, που είναι και αυτή που οδηγούμε, κατά τη Renault, καίει κατά μέσο όρο 4,1 lt/100 km και εκπέμπει 105 g/km CO2.
Το να δοκιμάσεις την ικανότητα του Xmod σε δρόμους πρόσφορους για κόλλημα είναι σαν να ψάχνεις να βρεις μεγάλους μπελάδες. Προφανώς το να το παίξεις DRIVE Trophy είναι ματαιοπονία με το Xmod –εξάλλου η Renault δεν είπε ότι αυτό το Scénic είναι ο μάστορας της λάσπης. Οπότε περιοριστήκαμε σε έναν πιο ήμερο δρόμο, και πάντως παιχνιδάκι για ένα SUV παλαιάς κοπής, που θα μας οδηγούσε χωρίς μπλεξίματα και πάλι στην άσφαλτο.
Πραγματικά πυρά
Ξεκινήσαμε λοιπόν με το υγρό γρασίδι και τους απλούς χωματόδρομους. Εδώ, το Xmod πέρασε ευκολία, έστω και χοροπηδηχτά, και δεν χρειάστηκε καν η αρωγή του Grip Xtend. Εδώ που τα λέμε και ένα Mégane θα πέρναγε. Παρακάτω όμως, χρειάστηκαν μόλις λίγα εκατοστά λάσπης για να αρχίσει το software να εξαντλεί όλο το δυναμικό του. Χωρίς να επιλέξουμε τη ρύθμιση «Loose Ground», το Scénic έτεινε να κολλήσει, μιας και το ASR στην ασφάλτινη ρύθμιση έπνιγε τη ροπή, καθώς θεωρούσε ότι αυτή είναι υπεύθυνη για το σπινάρισμα των εμπρός τροχών.
Γυρίσαμε λοιπόν τον περιστροφικό διακόπτη του Grip περιμένοντας την μεγάλη ανατροπή. Η Renault επιμένει ότι αυτή έρχεται με μια ορθολογική χρήση του φρένου και της παροχής της ροπής. Στην πραγματικότητα όμως αυτό που νιώθεις πίσω από το τιμόνι είναι μια πενιχρή, ανεπαίσθητα παραπάνω αποτελεσματικότητα. Και συχνά έχεις την αίσθηση ότι ξεμπέρδεψες και μπορείς να πατήσεις παραπάνω γκάζι –κάτι που κάνει τη διαφορά μεταξύ των ρυθμίσεων Loose Ground και Expert δύσκολα διακριτή. Οπότε, τηρουμένων των αναλογιών, μάλλον αφήνεις όλη τη βρωμοδουλειά να την κάνουν τα πολύ καλά Continental.
Η ικανότητά τους σε τέτοιου μεγέθους λασπωμένες καταφάσεις είναι παραπάνω από επαρκής. Η σχετικά μικρή για SUV απόσταση από το έδαφος σε βοηθά να μην βάζεις ψηλά τον πήχη και αν βρεις εμπρός σου ζόρικα πράγματα, το πιο σώφρον είναι να γυρίσεις πίσω. Για να σας δώσουμε επακριβώς την τάξη μεγέθους των δυνατοτήτων του Xmod , εάν είχατε ένα στάνταρ Scénic με αυτά τα Continental και απενεργοποιούμενο ASR, τα αποτελέσματα θα ήταν συγκρίσιμα. Αλλά ακόμα κι αν είναι έτσι, τουλάχιστον η πιο ρωμαλέα εμφάνιση του Xmod σου φτιάχνει τη διάθεση.
Το όνομά μου είναι Scénic
Πίσω στην άσφαλτο, το XMOD το νιώθεις πάνω κάτω όπως το... στάνταρ Scénic. Με άλλα λόγια ένα αξιοπρεπές και ισορροπημένο, αν και λίγο αδέξιο αυτοκίνητο για μαμάδες. Η κύλιση με χαμηλή ταχύτητα θα μπορούσε να είναι πιο πολιτισμένη και ο «μικρός» ντίζελ αποδεικνύεται μάλλον ανεπαρκής πέραν των απλών μετακινήσεων και της χρήσης του Xmod ως αυτοκινήτου ελεύθερου χρόνου. Αυτό όμως δεν το εμποδίζει να παραμένει ένα πρακτικό, οικονομικό και καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο (τρία ξεχωριστά ρυθμιζόμενα και αφαιρούμενα καθίσματα πίσω) και με 555 lt χωρητικότητα στο πορτμπαγκάζ.
Και μια παρατήρηση: Με τα λάστιχα M+S, στην άσφαλτο η φθορά είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τα κλασικά λάστιχα, ενώ το κράτημα του Xmod –ειδικά στο πάτημα του πίσω μέρους- είναι σαφώς πιο ανακριβές.
Να το πάρω;
Χμ... Λοιπόν η Renault διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει οικονομική επιβάρυνση για το Xmod, πράγμα που σημαίνει ότι κάθε έκδοσή του στοιχίζει όσο και η αντίστοιχη έκδοση των στάνταρ Scénic. Με άλλα λόγια για να το προσαρμόσουμε στην ελληνική πραγματικότητα, το 1.200άρι TCe 115 θα στοιχίζει €20.900 ενώ το 1.6 dCi 130 €24.950 και τα δύο με πληθωρικό εξοπλισμό, με την προϋπόθεση ότι θα εισαχθούν στην έκδοση Dymamic navi που είναι η έκδοση στην οποία εισάγονται και τα στάνταρ Scénic στην Ελλάδα.
Για τους Έλληνες αγοραστές MPV και φαν του Scénic ειδικότερα, η συνταγή Xmod είναι σαφώς πιο δελεαστική, καθώς έρχεται με μια πιο περιπετειώδη αισθητική, αλλά και αναβαθμισμένη ικανότητα στο χώμα και κυρίως με μηδέν επιβάρυνση.
Βέβαια, αν το κοιτάξεις από μια διαφορετική, πιο... χωμάτινη σκοπιά, θα δεις ότι για τα ίδια χρήματα του 1.2 TCe 115 αγοράζεις ένα Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4 στην κορυφαία έκδοση εξοπλισμού Exclusive -€20.950. Και έτσι παίρνεις τετρακίνηση, κατά την άποψή μας καλύτερο look και 200 kg μεγαλύτερη ικανότητα ρυμούλκησης.
Τι λέει το DRIVE
Με καλή τιμή και εξοπλισμό αγοράζεις το πιο κλασικό και ιστορικό μεσαίο MPV με πιο αντρίκιο look και αναβαθμισμένη δυνατότητα κίνησης σε χωματόδρομο.
Τιμή από 20.900 (εκτιμώμενη για 1.2 TCe 115 Dymamic Navi)
Τεχνολογία 1.461 cc, i4, 8v, 1 EEK άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 110 PS/4.000 rpm, 26,5 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,5”
0-1.000 m 34,1”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Κατανάλωση 4,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 105 gr/km
Διαστάσεις 4.372 x 1.845 x 1.678 mm
Βάρος 1.457 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή