Το προηγούμενο Note ήταν τυπικό δείγμα μικρού πολυμορφικού MPV. Και παρότι είχε το κοινό του (και καλή βαθμολογία στις δοκιμές του ειδικού Τύπου), ήταν πολύ ψηλό και τετραγωνισμένο για να αντιμετωπίσει στην αγορά τα πιο χαριτωμένα σε εμφάνιση Renault Clio και Ford Fiesta.
Το νέο μοντέλο, με ολοκαίνουργια πλατφόρμα και πιο έξυπνους κινητήρες, θέλει να αλλάξει τις ισορροπίες. Εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά πρακτικό, όμως τώρα έχει ένα αμάξωμα με αναλογίες που πλησιάζουν αυτές ενός συμβατικού σουπερμίνι ώστε το σχήμα του να είναι πιο εύληπτο από ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό.
Το νέο Note εξακολουθεί να κατασκευάζεται στο Sunderland της Αγγλίας, αλλά η πλατφόρμα του με τον κωδικό V (από το versatile = ευπροσάρμοστη) είναι νέα. Περιέργως δεν έχει σχέση με εκείνη του Renault Clio (παρά τη συμμαχία Renault/Nissan), αλλά με αυτήν του Nissan Micra, σε μεγεθυμένη βέβαια έκδοση.
Η πλατφόρμα αυτή επιτρέπει την προμήθεια του 80% των εξαρτημάτων από την εκάστοτε τοπική αγορά (εδώ, τη βρετανική). Επίσης μειώνει σημαντικά τον αριθμό των εξαρτημάτων και κατ’ επέκταση την πολυπλοκότητα και το βάρος. Οι Βρετανοί συνάδελφοί μας βρήκαν το Note 75 kg ελαφρύτερο από το αντίστοιχο, τρικύλινδρο Clio.
H φιλοδοξία της Nissan ήταν να μη μοιάζει το νέο Note με MPV. Και το αποτέλεσμα εν πολλοίς τη δικαιώνει. Παρότι το νέο μοντέλο είναι μόνο 20 mm χαμηλότερο σε συνολικό ύψος από το παλιό, ορκίζεσαι ότι η διαφορά είναι πολύ μεγαλύτερη, χάρη στην πιο μυώδη σχεδίαση των πλευρών του αυτοκινήτου.
Τώρα και σε ντίζελ
Οι διαθέσιμοι κινητήρες είναι τρεις: ένας ατμοσφαιρικός 3κύλινδρος 1,2 λίτρων, ο ίδιος 1.2 αλλά με μηχανικό υπερσυμπιεστή, κι ένας τουρμποντίζελ 1,5 λίτρων. Το στάνταρ κιβώτιο και στις τρεις περιπτώσεις είναι ένα χειροκίνητο 5άρι, αλλά στο μοντέλο με τον κομπρέσορα διατίθεται και αυτόματη μετάδοση CVT.
Η ανάρτηση είναι με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, στηριγμένη σε υποπλαίσια και με πιο σφιχτή ρύθμιση από του Micra. Η Nissan λέει ότι το σημείο αναφοράς για το Note ήταν το VW Polo.
Ως προς την ασφάλεια, το Note ενσωματώνει τεχνολογία που άλλοι κατασκευαστές δεν προσφέρουν ούτε σε μεγάλα αυτοκίνητα. Και το κάνει με ιδιαίτερα έξυπνο και οικονομικό τρόπο.
Το πακέτο Nissan Safety Shield, που είναι στάνταρ στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού Techna, συνδυάζει ένα σύστημα ειδοποίησης τυφλού σημείου, με ένα σύστημα ειδοποίησης για παρέκκλιση από τη λωρίδα κυκλοφορίας και ένα σύστημα ανίχνευσης κινούμενων αντικειμένων όταν κάνεις όπισθεν. Και τα τρία συστήματα εξυπηρετούνται από την ίδια ευρυγώνια κάμερα, πάνω στην πίσω πόρτα.
Η κάμερα αυτή είναι πολύ σημαντική για την ενεργητική ασφάλεια του αυτοκινήτου, και γι’ αυτό έχει ένα καινοτόμο αυτόματο σύστημα καθαρισμού που η Nissan ονομάζει «έξυπνο σύστημα πλύσης και στεγνώματος». Αποτελείται από ένα μπεκ νερού και ένα ξεχωριστό πεπιεσμένου αέρα. Το λογισμικό επεξεργασίας εικόνας αποφασίζει πότε η κάμερα χρειάζεται το καθένα ή και τα δύο για να καθαρίσει ο φακός της. Η κάμερα παρέχει επίσης εικόνα για την οπισθοπορεία και εικόνα του περιβάλλοντος χώρου μέσω του συστήματος Around View Monitor.
Εντυπωσιακοί χώροι
Η θέση οδήγησης του Note είναι λίγο πιο ψηλή από ενός κλασικού σουπερμίνι και κάθεσαι με τα πόδια λίγο πιο λυγισμένα. Δεν σου φαίνεται όμως διαφορετική. Τα καθίσματα είναι άνετα και τα χειριστήρια σωστά τοποθετημένα, αλλά η Nissan πρέπει επιτέλους να προσφέρει και τηλεσκοπική ρύθμιση του τιμονιού στα μικρά της μοντέλα.
Η μαύρη γυαλιστερή κονσόλα και το “funky” στρογγυλό γκρουπ χειριστηρίων του κλιματισμού δίνουν μια μοντέρνα νότα στο εσωτερικό, που κατά τα άλλα είναι όμως περισσότερο λειτουργικό παρά εντυπωσιακό, με ανθεκτικά πλαστικά και πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα.
Οι χώροι για τους επιβάτες είναι πάντως εντυπωσιακοί, ειδικά πίσω. Το πίσω κάθισμα είναι συρόμενο και αναδιπλούμενο και ο χώρος για τα γόνατα είναι μεγαλύτερος κι από αυτόν σε μοντέλα της πιο πάνω κατηγορίας (είναι μόλις 20 mm μικρότερος από του νέου Skoda Octavia!). Πολύ καλό είναι και το εσωτερικό ύψος. Στο πορτμπαγκάζ μάς άρεσε η χειρολαβή για τη μετακίνηση εμπρός-πίσω του καθίσματος, όπως και το αναδιπλούμενο ψευδοδάπεδο. Θα θέλαμε όμως να ανασηκώνεται και το έδρανο του πίσω καθίσματος για έναν ακόμη πιο μεγάλο, επίπεδο χώρο φόρτωσης.
Επαρκείς επιδόσεις
Η γκάμα κινητήρων του Note ξεκινά με τον ατμοσφαιρικό 3κύλινδρο βενζίνης των 80 PS. Πιο πάνω είναι ο υπερτροφοδοτούμενος 1.2 DIG-S των 99 PS με τον κομπρέσορα που απεμπλέκεται όταν δεν χρειάζεται. Ο κινητήρας αυτός έχει εντυπωσιακά χαμηλές εκπομπές CO2, μόνο 99 g/km, που ανεβαίνουν όμως στα 119 g/km όταν στη θέση του στάνταρ χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων επιλεγεί το αυτόματο CVT.
Ο πρωταθλητής της οικονομίας είναι όμως ο ντίζελ 1.5 dCi, προέλευσης Renault, που αποδίδει 90 PS, εκπέμπει μόλις 92 gCO2/km και συνδυάζεται με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο.
Αν ζητάτε επιδόσεις, ο ατμοσφαιρικός 3κύλινδρος των 80 PS δεν θα είναι ο κινητήρας των ονείρων σας. Όμως, αν και τα 13,7” στο 0-100 km/h δεν εντυπωσιάζουν, μην ξεχνάτε ότι η τυποποιημένη κατανάλωση είναι μόλις 4,7 lt/100km και το CO2 στα 109 g/km.
Κάτω από αυτό το πρίσμα, το Note είναι αρκετά ανταγωνιστικό. Το Peugeot 208, επίσης 3κύλινδρο 1,2 λίτρων, που είναι 15kg ελαφρύτερο και 2 PS πιο δυνατό, χρειάστηκε 14,0” για να πιάσει τα 100 km/h από στάση, στη δοκιμή του DRIVE.
Το 208 όμως είναι πιο ελαστικό, με πιο γρήγορες ρεπρίζ από χαμηλές στροφές. Ο 3κύλινδρος του Note θέλει στροφές για να αποδώσει. Αν επιμείνετε στο γκάζι φτάνει τις 6.800 rpm, αν και δεν πιστεύουμε ότι οι τυπικοί αγοραστές Note θα τον πάνε τόσο ψηλά. Σίγουρα δεν πρόκειται κανείς να το κάνει αθέλητα.
Ο 1.2 με τον κομπρέσορα δεν ανταποκρίνεται εντελώς στις προσδοκίες. Δείχνει να νιώθει το βάρος του Note, αν και ο βαθύς 3κύλινδρος ήχος του είναι ευχάριστος. Μάλλον θα σας αρέσει καλύτερα ο ροπάτος ντίζελ, που με τα 20,4 kgm του δίνει αποδεκτές επιδόσεις.
Οι 90 PS του δεν είναι πολλοί, αλλά αποδίδονται ομαλά, αν και με αρκετό μούγκρισμα κατά την επιτάχυνση. Το αυτοκίνητο είναι σαφώς πιο αθόρυβο στο ταξίδι με υψηλές ταχύτητες, όπου ακούγεται μόνο ο θόρυβος από την κύλιση. Οι Βρετανοί συνάδελφοί μας του Autocar μέτρησαν πραγματική κατανάλωση 4,6 lt/100km, μια εξαιρετική τιμή που επιτεύχθηκε σε ποικιλία δρόμων.
Αν και το Note δείχνει αρκετά ζωντανό μέσα στην πόλη, χρειάζεται κάμποση δουλειά με το κιβώτιο ταχυτήτων στον ανοιχτό δρόμο. Για να προσπεράσεις ή να διατηρήσεις την ταχύτητά σου σε ανηφόρες της εθνικής, πρέπει να κατεβάζεις 4η.
Συμπεριφορά τυπικού σουπερμίνι
Σε προδιαγραφές και, κατ’ επέκταση, σε οδική συμπεριφορά, το Note 1.2 είναι ένα τυπικό βενζινοκίνητο σουπερμίνι: Ελαφρώς μπροστόβαρο, με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο, ηλεκτρικό τιμόνι των 3 στροφών από τέρμα σε τέρμα και λάστιχα με αρκετό «μάγουλο».
Η ασφάλεια και η φιλικότητα είναι τα βασικά ζητούμενα εδώ. Και το Note τα παρέχει. Η ανάρτηση στις χαμηλές ταχύτητες είναι ενδοτική (χάρη στο 65άρι προφίλ των ελαστικών) και η άνεση στην πόλη καλή. Τιμόνι και πεντάλ είναι όλα το ίδιο ελαφρά και εύκολα, με θετική αίσθηση και ακρίβεια στη λειτουργία τους.
Αυτή η συνέπεια στην απόκριση διατηρείται και όσο η ταχύτητα ανεβαίνει (αργά, στην περίπτωση του 1.2). Σε επαρχιακό δρόμο το τιμόνι έχει την ίδια ακρίβεια, ενώ –χάρη στο ενδοτικό «μάγουλο» των ελαστικών– η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί αρκετά σφιχτά ώστε να ελέγχει τις κινήσεις του αμαξώματος χωρίς συμβιβασμούς στην άνεση.
Το Nissan Note δεν είναι Ford Fiesta σε δυναμική συμπεριφορά, απόκριση και επικοινωνία με τον οδηγό, αλλά είναι έτη φωτός μπροστά από το αδελφάκι του το Micra. Και όσον αφορά τις μεγάλες ταχύτητες, ό,τι πρόβλημα έχει οφείλεται στην έλλειψη δύναμης του κινητήρα. Κατά τα άλλα είναι σταθερό, με αρκετά χαμηλό επίπεδο θορύβου και καλή άνεση στο ταξίδι.
Το Note έχει στάνταρ σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, με διακόπτη απενεργοποίησης που οι περισσότεροι ιδιοκτήτες του δεν θα αγγίξουν παρά μόνο ίσως σε χιόνι ή πάγο. Γι’ αυτό και μόνο είμαστε ευτυχείς που υπάρχει. Απενεργοποιεί το TRC και το ESP με μόνο ένα παρατεταμένο πάτημα.
Κατά τα άλλα το Note είναι ένα αρκετά ευχάριστο αυτοκίνητο στην οδήγηση. Είναι ελαφρύ και έχει έναν εύστροφο (βενζινο)κινητήρα – ένα συνδυασμό που το κάνει ζωηρό και πρόθυμο.
Προσιτό και καλά εξοπλισμένο
Δεν έχει ακόμη γίνει ακριβής τιμολόγηση του νέου Note, όμως κατά τα λεγόμενα της αντιπροσωπείας το 1.2 αναμένεται να ξεκινά από τα 12.000 ευρώ με απόσυρση, δηλαδή πιο χαμηλά από το προηγούμενο μοντέλο (που ήταν 1.4). Πετρελαιοκίνητη έκδοση δεν υπήρχε στο παλιότερο Note, αλλά το νέο Note 1.5 dCi θα ξεκινά από τα 15.000 ευρώ περίπου, πάντα με απόσυρση.
Τα Note 1.2 και 1.5 dCi θα αρχίσουν να διατίθενται στην αγορά από τον Νοέμβριο.
Τα επίπεδα εξοπλισμού είναι τρία: Energy, Acenta και Techna. Το βασικό Energy κάθε άλλο παρά βασικό είναι αφού περιλαμβάνει ένα πλήρες πακέτο ασφάλειας με ESP και 6 αερόσακους, σύστημα ISS (stop/start), μέχρι cruise control και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Τα μόνα στοιχεία που λείπουν είναι τα πίσω ηλεκτρικά παράθυρα και οι ζάντες αλουμινίου, που είναι στάνταρ στο Acenta – μεταξύ άλλων βέβαια. Το κορυφαίο επίπεδο Techna, που τα έχει όλα, προσφέρεται μόνο στο 1.5 dCi.
Υπάρχουν διαθέσιμα και έξτρα πακέτα εξοπλισμού: Το Tech, που περιλαμβάνει το σύστημα πολυμέσων Nissan Connect (με πλοήγηση) και τα Safety Shield και Around View Monitor που αναφέραμε παραπάνω. Το πακέτο Pack με αυτόματο κλιματισμό και προβολείς ομίχλης, και το Family με ζάντες 16 ιντσών, συρόμενο και διαιρούμενο πίσω κάθισμα και πολυχρηστικό δάπεδο χώρου αποσκευών.
Για την έκδοση 1.2 DIG-S δεν υπάρχουν ακόμη τιμές αφού θα έρθει στις εκθέσεις το 2014. Όμως στην Ευρώπη, η τιμή του το φέρνει αντιμέτωπο με δύσκολους ανταγωνιστές. Τόσο το Ford Fiesta 1.0 Ecoboost όσο και το Renault Clio TCe 90 το συναγωνίζονται σε χαμηλές εκπομπές και κόστος χρήσης, ενώ προσφέρουν μια πληρέστερη οδηγική εμπειρία.
Τελικά, ο τομέας όπου υπερέχει το Note είναι η πρακτικότητα, πράγμα που το τοποθετεί κατευθείαν απέναντι στον παραδοσιακό του αντίπαλο, το Honda Jazz.
Αυτή όμως η σύγκριση το εντάσσει ακριβώς στην κατηγορία των μικρών MPV που εξαρχής ήθελε να αποφύγει. Νικώντας πάντως τον πιο ηλικιωμένο ανταγωνιστή του, τουλάχιστον μπορεί να υπερηφανεύεται ότι κατακτά την κορυφή της κατηγορίας του.
Το Nissan Note μπορεί να μην είναι ένα αυτοκίνητο που θα συνιστούσαμε στους φανατικούς της οδήγησης, θα το προτείναμε όμως σίγουρα σε όλους όσους έχουν πιο πρακτικές ανάγκες.
Τι λέει το DRIVE
Παραμένει κορυφαίο σε χώρους, αλλά δεν μοιάζει με πολυμορφικό MPV όπως το παλιό, είναι πιο ζωηρό κι επικοινωνιακό στην οδήγηση και προσφέρεται και με κινητήρα ντίζελ.
Τιμή από € 12.000 (εκτιμώμενη με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.198 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός, 80 PS/6.000 rpm, 11,2 kgm/4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,7”
Τελική ταχύτητα 170 km/h
Μέση κατανάλωση 4,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 4.100 x 1.695 x 1.530 mm
Βάρος 1.036 kg
Τιμές κατασκευαστή