Οδηγούμε το νέο FIAT 124 Spider

Οδηγούμε το νέο FIAT 124 Spider

Ύστερα από δέκα και πλέον χρόνια απουσίας η FΙΑΤ επιστρέφει στην αγορά των ρόουντστερ. Και το κάνει με θεαματικό τρόπο.

Tο FIAT Barchetta ήταν μεν ένα πολύ όμορφο και καλοστημένο αυτοκίνητο, αλλά σε τελική ανάλυση, κάτω από το όμορφο περιτύλιγμα κρυβόταν ένα –προσθιοκίνητο- Punto.

Τώρα όμως το νέο ιταλικό ρόουντστερ είναι πισωκίνητο και το όνομά του παραπέμπει στο θρυλικό 124 Sport Spider της δεκαετίας του ’60, το οποίο είχε σχεδιάσει ο Pininfarina. Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες σχεδιαστικές αναφορές του σημερινού 124 στον πρόγονό του, όπως τα «πλευστά» πίσω φανάρια και η χαρακτηριστική ακμή που διατρέχει τα πλαϊνά. Υπάρχει ωστόσο και μια βασική διαφορά. Εκείνο το ανοικτό μοντέλο ήταν βασισμένο στην μπερλίνα 124. Το σημερινό όμως βασίζεται στο εξαιρετικό πλαίσιο που εξέλιξε η Mazda για το νέο MX-5.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Δοικμάζουμε το νέο Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV

Υβρίδιο
Αν και βρισκόμαστε σε μια εποχή συμμαχιών, αυτή η ιταλοϊαπωνική συνεργασία είναι σαφώς μια από τις πιο περίεργες ανάμεσα σε αυτοκινητοβιομηχανίες. Κι όμως, όταν σταθείς δίπλα στο νέο 124 Spider διαπιστώνεις ότι το αποτέλεσμα ήταν παραπάνω από καλό. Ξέρεις ότι από κάτω είναι Mazda (πράγμα που σε καθησυχάζει), αλλά βλέπεις ότι το περιτύλιγμα έχει αυτή την αξεπέραστη ιταλιάνικη φινέτσα και μορφή που ελάχιστα παραπέμπει σε MX-5.

Για παράδειγμα, ενώ το μεταξόνιο είναι ακριβώς ίδιο στα δύο αυτοκίνητα, το 124 Spider είναι μακρύτερο (πάνω από τέσσερα μέτρα) και ελάχιστα πιο φαρδύ. Αυτή η αύξηση των διαστάσεων έχει θετικές επιπτώσεις και στη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, που είναι μεγαλύτερο. Η υφασμάτινη οροφή παραμένει ίδια και είναι ένας ύμνος στη χειροκίνητη απλότητα.



Από μηχανολογικής άποψης το πιο προφανές σημείο της συμβολής της FIAT στην εξέλιξη του αυτοκινήτου είναι ο κινητήρας. Ενώ το MX-5 κινείται αποκλειστικά από ατμοσφαιρικά μοτέρ, στο 124 είναι τοποθετημένος ο γνωστός, τουρμπισμένος και μη εξαιρετέος 1.4 MultiAir. Βρίσκεται ανάμεσα στις ιπποδυνάμεις των δύο ατμοσφαιρικών κινητήρων του MX-5, αποδίδοντας 140 PS, αλλά η ροπή των 24,5 kgm είναι σαφώς μεγαλύτερη. Η κατανάλωση που ανακοινώνει η FIAT δεν είναι τόσο καλή όσο αυτή του MX-5 1.5 (6,0 lt/100 km), αλλά ούτε και τόσο μακριά από αυτή (6,4 lt/100 km). Σε ευπρεπές επίπεδο είναι και οι εκπομπές CO2 με 148 g/km.
Αρχικά, η οδηγική αίσθηση που αποκομίζεις από το 124 Spider είναι παρόμοια με αυτή του Mazda MX-5. Λογικό ως ένα βαθμό, δεδομένου ότι και τα δύο μοιράζονται το ίδιο πλαίσιο και έχουν ίδια αρχιτεκτονική ανάρτησης με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Σε δεύτερο χρόνο ωστόσο διαπιστώνεις πως η διαφορά του FIAT στην προσέγγιση και το ταμπεραμέντο είναι διακριτή και προέρχεται από τις ρυθμίσεις της ανάρτησης και τον κινητήρα.

Οι μηχανικοί της FIAT εκμεταλλεύτηκαν το γεγονός ότι παράλληλα εξελισσόταν και μια πολύ πιο σπορ έκδοση του 124 (με τα σήματα της Abarth). Έτσι και η ανάρτηση της βασικής έκδοσης έγινε σαφώς πιο σπορ και ταυτόχρονα πιο ισορροπημένη. Η διαφορά βάρους μεταξύ του 124 και του MX-5 είναι αμελητέα, αλλά η αίσθηση του ιταλικού ρόουντστερ είναι πιο λίγο πιο βαριά, κυρίως λόγω του βαρύτερου και ελάχιστα πιο αργού συστήματος διεύθυνσης. Γίνεται επίσης άμεσα αντιληπτό πως το 124 ελέγχει καλύτερα την κλίση του αμαξώματος στις στροφές.

Ο κινητήρας κάνει τη (βασική) διαφορά
Αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι το 124 Spider είναι πισωκίνητο. Αντιλαμβάνεσαι όμως εξίσου γρήγορα πόσο καλότροπο και ευχάριστα άμεσο είναι στη συμπεριφορά του. Ωστόσο ένα ποσοστό της αμεσότητας του MX-5 έχει εσκεμμένα μετριαστεί, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να αισθάνεσαι μια πολύ μικρή, αλλά διακριτή ταλάντωση του αμαξώματος. Πάντως η FIAT μπορεί να ισχυρίζεται πως έχει φτιάξει ένα πιο γρήγορο και πειθήνιο ρόουντστερ από τη Mazda, αλλά η αλήθεια έχει δύο όψεις. Στις μεσαίες στροφές, με το MultiAir να βρίσκεται στο στοιχείο του, το 124 είναι όντως ταχύτερο ακόμα και από το δίλιτρο MX-5. Ειδικά πάνω από τις 3.000 rpm, το 124 είναι σβέλτο. Δεν το λες βέβαια εκρηκτικό και απογοητεύεσαι ελαφρώς από την κορύφωση της δύναμης στις μόλις 5.000 rpm, αλλά είναι αρκετό.



Αυτό που όντως ενοχλεί ωστόσο, είναι η χαρακτηριστική υστέρηση κάτω από τις 3.000 rpm. Χρειάζεται να καταφεύγεις συχνά στο κιβώτιο για να το κρατάς σε εγρήγορση. Όλο αυτό κατά κάποιο τρόπο αμφισβητεί τη λογική της τοποθέτησης ενός κινητήρα τούρμπο. Ειδικά όταν αυτός, με την υποτονική λειτουργία του σε κάποια σημεία του φάσματος στροφών, σε κάνει να νοσταλγείς την απόκριση και το στροφάρισμα ενός ατμοσφαιρικού.

Τι ψυχή έχει ένα μπλοκέ;
Θα θέλαμε επίσης το Spider να έχει ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Το οποίο ανήκει –σωστά - στο βασικό εξοπλισμό του Abarth 124 Spider, αλλά δεν μπορείς καν να το παραγγείλεις στο FIAT, με αποτέλεσμα το ελεύθερο διαφορικό κάποιες φορές να δυσκολεύεται να βάλει κάτω τη δύναμη σε μια στροφή. Ενώ λοιπόν έχεις στα χέρια σου ένα υπάκουο και εξαιρετικά ζυγισμένο αυτοκίνητο, δεν είναι τόσο ευχάριστο και διασκεδαστικό όσο θα μπορούσε να είναι.
Τέτοιου είδους μειονεκτήματα είναι μάλλον απίθανο να ενοχλήσουν την πλειονότητα των αγοραστών που προτιμούν τις πιο χαλαρές βόλτες με ανοιχτή οροφή, στους οποίους απευθύνεται το 124 Spider. Οι αρετές του αυτοκινήτου είναι σαφώς περισσότερες από τα μειονεκτήματά του. Πρόκειται για ένα πολύ όμορφο ρόουντστερ (που δείχνει ακόμα πιο όμορφο από κοντά απ’ ό,τι στις φωτογραφίες) με το πιο ευχάριστο και καλοφτιαγμένο εσωτερικό από όλα τα σύγχρονα μοντέλα της εταιρείας. Σε αυτό το τελευταίο, μεγάλο ρόλο παίζει το γεγονός ότι μοιράζεται το εξαιρετικό σύστημα πολυμέσων της Mazda. Tο κυριότερο πλεονέκτημά του ωστόσο είναι πως μπορείς να το οδηγήσεις με έναν τόσο ρευστό, γεμάτο αυτοπεποίθηση -και ενθουσιασμό κάποιες φορές- τρόπο, που κάνει τον ανταγωνισμό να δείχνει δυσκίνητος και ράθυμος.

Alter ego
Όχι όλο τον ανταγωνισμό όμως. Το βασικό πρόβλημα της FIAT είναι πως το 124 πρέπει να ανταγωνιστεί το MX-5. Όμως, μισό λεπτό, στην Ελλάδα προς το παρόν το πρόβλημα δεν υφίσταται διότι -δυστυχώς - δεν υφίσταται και Mazda. Και να υπήρχε βέβαια (που ευχόμαστε να επανέλθει γρήγορα) πάλι το 124 Spider θα έβρισκε απήχηση στο πλατύ κοινό. Είναι όμορφο, καλοφτιαγμένο, με μικρό κινητήρα, πλούσιο εξοπλισμό και συνολικά λογική τιμή που ξεκινά από τα €31.000. Πιθανόν, αν τίθετο θέμα σύγκρισης, να μην το προτιμούσαν οι σκληροπυρηνικοί, αλλά αυτοί δεν αποτελούν την πλειονότητα και μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν και αντίστοιχα σκληροπυρηνικοί ιταλόφιλοι.

Τι λέει το DRIVE
Το FIAT 124 Spider είναι ένα γνήσιο ρόουντστερ με πίσω κίνηση, χαμηλό σχετικά βάρος και δυνατό κινητήρα. Η οδική του συμπεριφορά δεν είναι αντίστοιχα σκληροπυρηνική με του Mazda MX-5, αλλά αυτό μάλλον θέλγει περισσότερους από όσους απωθεί. Με λίγα λόγια ποντάρουμε στην καλή εμπορική του πορεία.
Τιμή Από € 31.000
Τεχνολογία 1.368 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 140 PS/5.000 rpm 24,5 kgm/2.250 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,5”
Τελική ταχύτητα 215 km/h
Μέση κατανάλωση 6,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 148 g/km
Διαστάσεις 4.054 x 1.540 x 1.233 mm
Τιμές κατασκευαστή

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube