Οδηγούμε το νέο Audi S1

Οδηγούμε το νέο Audi S1

Η πιο premium και πιο σπορ εκδοχή στην γκάμα του A1 συνιστά ένα πρωταγωνιστικό μοντέλο στη σπορ-μικρή κατηγορία.

Το νέο Audi S1, με το που ανακοινώθηκε η πρόθεση του Ingolstadt το 2010 να το βάλει σε παραγωγή, προαλειφόταν για αντίπαλος του Mini Cooper S JCW.

Η διαδικασία εξέλιξής του ήταν σύντομη και σε ένα στάδιο, περιλαμβάνοντας και το πιο ακραίο, περιορισμένης παραγωγής, A1 quattto. Το τελευταίο αποτέλεσε το πρωτότυπο πάνω στο οποίο βασίστηκε το S1.

Ο λόγος για τη μεγαλύτερη του αναμενομένου αναμονή, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος Έρευνας και Εξέλιξης της Audi, Ulrich Hackenburg, ήταν τεχνικός. Οι μηχανικοί έπρεπε να ταιριάξουν στον ηλεκτρομηχανικό πολύδισκο συμπλέκτη της τετρακίνησης του S1 μια νέα ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω, στη θέση του ημιάκαμπτου του στάνταρ Α1. «Δεν ήταν καθόλου εύκολη δουλειά. Έπρεπε να ανασχεδιάσουμε όλο το πίσω μέρος του αυτοκινήτου», είπε ο Hackenburg.

Στο σωστό και απαιτητικό πεδίο
Η πρώτη επαφή μας με το S1 έγινε σε ομολογουμένως καθόλου πλεονεκτικές οδικές συνθήκες και με το αυτοκίνητα να φορά χειμωνιάτικά λάστιχα. Κάτι όμως που μας επέτρεψε να καταλήξουμε στο αρχικό συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα προσεχτικά εξελιγμένο και καθ’ όλα συμμετοχικό αυτοκίνητο στην οδήγηση.

Από την άλλη, αποκαλύπτει το βάθος της μηχανολογίας που βρίσκεται από πίσω του, που με τη σειρά του αποκαλύπτει το χρόνο εξέλιξης στον οποίο αναφέρθηκε ο Hackenburg. Έτσι ηAudi κατάφερε να επωφεληθεί από σημαντικές αναβαθμίσεις, παραδίδοντας ένα αυτοκίνητο που οι φανατικοί της σπορ οδήγησης θα εκτιμήσουν δεόντως.
 
Ο σπορ και μοντέρνος σχεδιασμός του S1 πατά ασφαλώς πάνω στα εγγενή ωραία αισθητικά χαρακτηριστικά του στάνταρ A1, που με τη σειρά του αναμένεται να φρεσκαριστεί αισθητικά αργότερα μέσα στο 2014.

Τα αποκλειστικά στοιχεία που το ξεχωρίζαν από τα Α1 του «συρμού» περιλαμβάνουν ένα βαθύτερο εμπρός προφυλακτήρα με μεγαλύτερη ψυκτική ικανότητα, μαύρη μάσκα και κέλυφος καθρεφτών, νέα γραφικά στα φανάρια, πιο μυώδη μαρσπιέ κάτω από τις πόρτες, πτέρυγα στην κορυφή της πίσω πόρτας, μαύρο πλαίσιο για την πίσω πινακίδα και διαχύτη στο τελείωμα του πίσω προφυλακτήρα.

Οι υποψήφιοι αγοραστές θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ 3θυρου και 5θυρου αμαξώματος και ανάμεσα σε μια παλέτα από αποκλειστικά χρώματα για το αμάξωμα.

Κάτω από το καπό σε σχήμα αχιβάδας, η Audi τοποθέτησε το πολυφορεμένο μοτέρ EA888. Αυτός ο δίλιτρος κινητήρας τούρμπο αποδίδει για την περίσταση μέγιστη ισχύ 231 PS και μέγιστη ροπή 37,7 kgm, ανεβάζοντας το S1 46 άλογα και 12,2 kgm πάνω από το πιο ισχυρό A1 της γκάμας, αυτό με τον 1.4 TFSI των 185 PS.

Πώς είναι στο δρόμο;
Όπως θα περιμένατε: Ισχυρό και διασκεδαστικό. Το μοτέρ ανεβάζει εύκολα και είναι ευχάριστα ελαστικό από χαμηλά, το τράβηγμα στις μεσαίες στροφές δείχνει την αβρή φύση του, χαρακτηριστικά που διατηρεί μέχρι η βελόνα του στροφομέτρου να βυθιστεί στο κόκκινο.

Με τη ροπή να κορυφώνεται σε τιμή από τις 1.600 rpm, τραβά με κέφι ό,τι ταχύτητα κι αν έχεις στο σασμάν, κάνοντας το S1 ήσυχο και ικανοποιητικά ξεκούραστο στην κίνηση της πόλης. Αλλά με το που τσαρουχώνεις το γκάζι, οι στροφές ανεβαίνουν με ένα υπόκωφο ήχο από το εξαιρετικά ευγενικό 4κύλινδρο μοτέρ, ακολουθούμενο από ένα σπορ σφύριγμα από την εξάτμιση, στο «άσε» στην είσοδο της στροφής.

Όσον αφορά το σασμάν, η επιλογή είναι μία και όσο πιο σπορ γίνεται. Το κλασικό 6άρι κιβώτιο με την ελαφριά αίσθηση και ένας συμπλέκτης με ιδιαίτερα κοντή διαδρομή. Το κιβώτιο λειτουργεί σε συνδυασμό με την τελευταία έκδοση του ηλεκτρομηχανικού πολύδισκου συμπλέκτη του συστήματος τετρακίνησης της Audi.

Αυτό σημαίνει ότι το S1 είναι ικανό να παρέχει μέχρι το 50% της ροπής στους πίσω τροχούς, πιάνοντας την ίδια απόδοση με το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό (EDL), ως το πρώτο στάδιο ενός ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας δύο σταδίων.

Και τα δύο μαζί παρέχουν στο S1 εκπληκτικό επίπεδο πρόσφυσης και τέτοια ελκτική ικανότητα που το βοηθούν να εξαντλήσει την ισχύ του χωρίς χαζοσπιναρίσματα, ακόμη και στο βρεγμένο. Τα επίσημα νούμερα των επιδόσεων μιλούν για επιτάχυνση 0-100 km/h σε 5,8” και 5,9” για το Sportback (λόγω του μεγαλύτερου βάρους του), αλλά η αίσθηση που αποκομίζεις από το κάθισμα του οδηγού σε κάνει να πιστεύεις για πολύ καλύτερα.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το ESC απενεργοποιείται πλήρως, αλλά αυτό δεν επηρεάζει σε τίποτα τη λειτουργία της κατανομής τη ροπής ούτε τη λειτουργία του EDL που παραμένουν ενεργά, διασφαλίζοντας έτσι τη δυναμική ισορροπία του S1.

Κάτι παραπάνω από ένα quattro
Όπως θα περιμένατε, η Audi δεν εξάντλησε τις σπορ φιλοδοξίες της για το S1 σε ένα σύστημα τετρακίνησης, αλλά προχώρησε και σε πιο ακραία ρύθμιση του σασί σε σχέση με τα πιο αδύναμα A1. Έτσι, χαμήλωσε το σασί του S1 κατά 2,5 πόντους, αναθεώρησε τη σχέση σκληρότητας των ελατηρίων και αμορτισέρ, άλλαξε τις αντιστρεπτικές ράβδους με άλλες παχύτερες και τοποθέτησε 17άρες ζάντες που «έντυσε» με λάστιχα 215/40 ή έξτρα 225/35 σε 18άρες ζάντες.
 
Επιπλέον, το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι ξαναρυθμίστηκε, αποκτώντας νέα χαρτογράφηση για πιο άμεση αίσθηση όταν βρίσκεται εκτός του κέντρου της ευθείας και πιο σταθερό βάρος σε κάθε γωνία του. Ωστόσο, και παρά τη σαφή βελτίωση, εξακολουθεί να μην αποτελεί το πρότυπο της κατηγορίας σε αίσθηση και πληροφόρηση.

Για να χαρείς πραγματικά την ικανότητα και να εξερευνήσεις τις δυνατότητες του νέου Audi S1 αρκεί ένας απαιτητικός δρόμος στην εξοχή. Με τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις του, το S1 θα βολευτεί με σιγουριά και η σφιχτή ανάρτηση εγγυάται μικρή και ελεγχόμενη κλίση όσο τα πλευρικά φορτία θα ανεβαίνουν.

Με τη ροπή να διαμοιράζεται αναλόγως σε κάθε τροχό, το S1 αναδεικνύει την πιο ουδέτερη συμπεριφορά του στις στροφές και σφόδρα ανώτερη ακρίβεια απ’ ό,τι μπορεί να δώσει οποιοδήποτε προσθιοκίνητο A1. Και παρότι η κύλιση είναι σφιχτή, το καλορυθμιμένο σασί απορροφά ακόμα και μεγάλες ανωμαλίες, χωρίς να σου φεύγουν τα σφραγίσματα.

Εκείνο δε που χρειάζεται ιδιαίτερη μνεία, είναι ότι η παραπάνω συμπεριφορά δεν μεταβάλλεται, τουλάχιστον ανάλογα, όποιες και αν είναι οι μεταβολές στις καιρικές συνθήκες ή στο είδος του οδοστρώματος. Έτσι, η Audi μπορεί να κομπορρημονεί ότι έφτιαξε ένα μικρό αυτοκίνητο παντός δρόμου, παντός καιρού, σε συνθήκες και ταχύτητες του πραγματικού κόσμου.

Ο μεγάλος αδικημένος σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο όπως το S1 είναι η καμπίνα, που αποτελεί ένα ακόμη δείγμα γραφής της Audi. Και αδικείται, καθώς θέλεις να μιλήσεις περισσότερο για τα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου παρά για το επιτακτικό στιλ, την υψηλή ποιότητα υλικών και τη λειτουργική απλότητά της.

Αν ήταν κάτι που θα της προσήπταμε, αυτό είναι η θέση οδήγησης. Το πρόβλημα αφορά την τοποθέτηση των πεντάλ, ειδικά αυτή του γκαζιού, που βρίσκεται τέρμα δεξιά. Έτσι λόγω της ασφυκτικής γειτνίασής του με το κεντρικό τούνελ, εμποδίζει το πέλμα, ειδικά τη φτέρνα, να πάρει τη σωστή θέση.

Πρωταγωνιστής
Το νέο Audi S1 είναι ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της ακριβούς οδικής συμπεριφοράς και μια εμπορική δελεαστική προοπτική, που ασφαλώς θα έχει να κάνει και με την τιμή του. Με εκτιμώμενη τιμή εκκίνησης για την Ελλάδα τα €34.500 για το 3θυρο και €36.000 για το πιο πρακτικό 5θυρο, εισάγει ένα σαφές premium στοιχείο και –γιατί όχι;- πλεονέκτημα στην γκάμα του A1.
 
Καταλαβαίνουμε τη σκοπιμότητα ενός τέτοιου μοντέλου για την Audi και είμαστε σίγουροι ότι θα πουλήσει σε επαρκείς αριθμούς στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ή σε τέτοιους, έτσι ώστε να δικαιολογείται η μηχανολογική σπουδή που επέδειξε η Audi για τη δημιουργία του. Η Ελλάδα είναι μια άλλη υπόθεση, που προσδοκάμε να αλλάξει σύντομα προς το καλύτερο.

Τι λέει το AUTOCAR
To νέο Audi S1 είναι γρήγορο, συμμετοχικό στην οδήγηση και ευχάριστο με κάθε καιρική συνθήκη και σε κάθε δρόμο, αλλά και μια «τσουχτερή» επιλογή. 
Τιμή από €34.500, από €36.000 το Sportback (εκτιμώμενες)
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, διπλός ψεκασμός (άμεσος και έμμεσος), τούρμπο, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων AVS, 231 PS/6.000, 37,7 kgm/1.600-3.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,8” (5,9”)
80-120 km/h (6η) 6,5” (6,6”)
Τελική ταχύτητα 250 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Κατανάλωση 7,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 162 g/km (166 g/km)
Διαστάσεις 3.975 x 1.740 (1.746) x 1.417 (1.423) mm
Μεταξόνιο 2.469 mm
Βάρος 1.315 kg (1.340 kg)
Μετρήσεις κατασκευαστή, σε παρένθεση οι τιμές για το Sportback

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube