Οδηγούμε το νέο Audi A1 1.0 TFSI

Οδηγούμε το νέο Audi A1 1.0 TFSI

Δοκιμάζουμε το ανανεωμένο Audi A1 στη μικρότερη έκδοσή του, με τον καινούργιο 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα, που τοποθετείται για πρώτη φορά σε σουπερμίνι του Group VW.

Αυτό είναι το ελαφρά ανανεωμένο Audi A1. Έχει ορισμένες μικροαλλαγές –κάποιες από τις οποίες απαιτούν ιατροδικαστική εξέταση για να εντοπιστούν– αλλά η μεγάλη αλλαγή είναι μία: το ντεμπούτο του νέου 3κύλινδρου βενζινοκινητήρα.

Ο κινητήρας αυτός του 1 λίτρου και των 95 PS (που θα τοποθετηθεί σύντομα και στο VW Polo) έχει άμεσο ψεκασμό, τούρμπο και θα αντικαταστήσει τον 4κύλινδρο 1.2 TFSI.

Δίπλα σ’ αυτό το νέο αστέρι, η Audi προσφέρει και τους γνωστούς της κινητήρες στην τελευταία τους έκδοση με προδιαγραφές ρύπων Euro 6. O 1.4 TFSI προσφέρεται με σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων ή χωρίς, ενώ ο 1.6 TDI εκπέμπει τώρα μόνο 92 g CO2 /km και έχει μέση κατανάλωση 3,5 lt/100km στον τυποποιημένο κύκλο. Όλοι μπορούν να συνδυαστούν με το αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη, αλλά στάνταρ παραμένουν τα χειροκίνητα 5άρια και 6άρια.

Εμφανισιακά, το νέο Α1 έχει το καθιερωμένο πλέον πακέτο καινούργιας μάσκας και προφυλακτήρων, ενώ έχει αλλάξει και η σχεδίαση των προβολέων. Από μηχανική άποψη, το Α1 είναι το τελευταίο Audi που αποκτά τιμόνι με ηλεκτρική υποβοήθηση, ενώ στον έξτρα εξοπλισμό περιλαμβάνονται και τα προσαρμοζόμενα αμορτισέρ. Το σύστημα αυτό, με το όνομα Drive Select, είναι στάνταρ στις εκδόσεις Sport και S-Line.

Πέρα από την προσθήκη του αντίστοιχου διακόπτη, ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στο εσωτερικό.

Το Α1 με τον 3κύλινδρο χιλιάρη δεν θα είναι διαθέσιμο πριν τη νέα χρονιά, οπότε τα στοιχεία των επιδόσεων είναι προκαταρτικά.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Πολύ ραφιναρισμένο. Οι κραδασμοί στις χαμηλές στροφές και ο θόρυβος είναι παραδοσιακά γνωρίσματα των μικρών 3κύλινδρων. Εδώ όμως έχουν λειανθεί έτσι ώστε ο κινητήρας να ταιριάζει με την πολιτισμένη εικόνα των Audi.

Στο ραλαντί, από μέσα, δεν καταλαβαίνεις τίποτε. Όταν κινείσαι, η μακρινή, τρεμάμενη φωνή του κινητήρα κάνει πιο προφανή τον αριθμό των κυλίνδρων – όχι όμως με τρόπο που να υπονοεί ότι δεν έχεις ξοδέψει αρκετά χρήματα.

Οι κραδασμοί, η πληγή των 3κύλινδρων μίνι όπως το Toyota Aygo ή το Citroen C1, εδώ έχουν ελεγχθεί αποτελεσματικά. Νιώθεις ένα μικρό τράνταγμα όταν το stop/start ξεκινά τον κινητήρα, αλλά το γκάζι και ο λεβιές δεν τρέμουν στα υψηλά φορτία.

Πέρα από αυτό το premium λούστρο, το μικρό Α1 έχει και ζωντάνια. Δεν θα το πεις δυνατό, αλλά σίγουρα δεν κοπιάζει όπως τα ατμοσφαιρικά 3κύλινδρα. Πάνω από τις 2.500 rpm είναι ζωηρό χωρίς να χρειάζεται πολύ γκάζι.

Δυστυχώς, ούτε το πρόσθετο βάρος από τον εξοπλισμό ούτε το μακρύ σε σχέσεις 5άρι κιβώτιο βοηθούν. Το τούρμπο υποκαθιστά τα κυβικά στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αλλά μέχρι κάποιο όριο. Με 3-4 επιβάτες νιώθεις τις ανηφόρες στον αυτοκινητόδρομο και πρέπει να αναθεωρήσεις τα περιθώρια για προσπέρασμα.

Με 6άρι κιβώτιο και μιάμιση φορά μεγαλύτερη ροπή, το 1.4 TFSI των 150 PS είναι σαφώς καλύτερο στον ανοιχτό δρόμο. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι καλύτερο και γενικά, ως επιλογή.

Παρά τους ισχυρισμούς της Audi και τη σφιχτή ανάρτηση, το Α1 δεν είναι «καρτ» – και ο μεγαλύτερος κινητήρας δεν σημαίνει μεγαλύτερη άνεση (ανεξάρτητα από τη ρύθμιση της ανάρτησης), ούτε λιγότερο υποστροφική συμπεριφορά.

Με δυο λόγια, η ευκαιρία εκμετάλλευσης του κοντού μεταξονίου χάθηκε για δεύτερη φορά. Το ηλεκτρικό τιμόνι, που λέγεται ότι είναι πιο γρήγορο από το παλιό υδραυλικό, δεν έχει τη θετική αίσθηση του τιμονιού του MINI και σε κάνει να αναρωτιέσαι αν οι μηχανικοί που όρισαν τις προδιαγραφές του έχουν κατανοήσει πλήρως το νέο αυτό σύστημα.

Με δεδομένο το μέτριο μπροστινό σύστημα, η ιδέα να μην το επιφορτίσεις με μεγαλύτερη ισχύ και επιπλέον βάρος, έχει νόημα. Γενικά, το 1.0 TFSI είναι καλύτερο στην οδήγηση από το 1.6 TDI, για παράδειγμα.

Να το αγοράσω;
Αναμφίβολα, το Α1 έχει αποδειχτεί ένα πολύ καλό αρχικό βήμα για τους υποψήφιους αγοραστές Audi. Όταν τελικά διατεθεί στην αγορά, η έκδοση με το 3κύλινδρο χιλιάρι μοτέρ –και τη φθηνότερη τιμή– θα είναι ένα ακόμη χαμηλότερο πρώτο σκαλοπάτι στην γκάμα.

Για τους ιθύνοντες του Ingolstadt, η απόφαση να αντικαταστήσουν το 4κύλινδρο μοντέλο εισόδου στην γκάμα τους με ένα εγγενώς λιγότερο πολιτισμένο, θα πρέπει να δημιούργησε ανησυχίες. Το αποτέλεσμα όμως είναι απόλυτα αποδεκτό, κυρίως χάρη στην προσπάθεια που έγινε για το ραφινάρισμά του.

Ο διαφορετικός ήχος του κινητήρα, η ζωηράδα των επιδόσεων, η –δυνητική– οικονομία βενζίνης (μέση τυποποιημένη κατανάλωση 4,3 lt/100km) και βέβαια η πιο προσιτή τιμή δίνουν σίγουρα νόημα σ’ αυτή τη νέα έκδοση του Α1.

Τι λέει το DRIVE
O μικρός 3κύλινδρος κινητήρας είναι ζωηρός και πολιτισμένος, αλλά το νέο, ηλεκτρικό τιμόνι και η όχι άνετη ανάρτηση χαλούν τη γενική εικόνα.
Τιμή Από €16.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 2 ΕΕΚ 12v, άμεσος ψεκασμός & τούρμπο, 95 PS/5.000-6.000 rpm, 16,3 kgm/1.500-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100
km/h 10,9”
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Κατανάλωση 4,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 g/km
Διαστάσεις 3.954 x 1.746 x 1.422 mm
Μεταξόνιο 2.469 mm
Χώρος αποσκευών 270 lt
Βάρος (δ.α.)
Στοιχεία κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube