Οι πρωτοπόροι της ηλεκτροκίνησης, όπως η Nissan, η Renault ακόμα και η Tesla έχουν ήδη καθιερωθεί. Φαίνεται πως είναι καιρός για ένα νέο κύμα παικτών που θα διεκδικήσουν μερίδιο στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Πρόχειρα αναφέρουμε, εκτός του e-up! για το οποίο διαβάζετε εδώ, το ηλεκτρικό Ford Focus που ήδη οδηγήσαμε καθώς και το επερχόμενο VW e-Golf.
Τόσο η Ford όσο και η VW προτίμησαν ένα διαφορετικό δρόμο, βασίζοντας τα ηλεκτρικά οχήματά τους σε ήδη υπάρχοντα μοντέλα. Θεωρούν πως μια τέτοια προσέγγιση τους επιτρέπει να ρίξουν το κόστος: Από τη μία μοιράζονται τα ίδια μέρη και από την άλλη μπορούν να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την παραγωγή, κατασκευάζονται άλλοτε περισσότερα κι άλλοτε λιγότερα ηλεκτρικά, ανάλογα με τη ζήτηση.
Η VW δεν συνηθίζει να ακολουθεί αβασάνιστα νέες «μόδες», γι’ αυτό και η στρατηγική ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων της υπήρξε χαρακτηριστικά αργή. Δεν υπήρχε κάποιος σοβαρός οικονομικός λόγος να βιαστούν, με δεδομένο πως η ζήτηση ήταν μάλλον ισχνή. Τώρα όμως που ο όγκος των πωλήσεων κλιμακώνεται, το ίδιο και η πολιτική πίεση, είναι σημαντική η ανάγκη η VW να καθιερωθεί ως ένας από τους πρωτοπόρους στη συγκεκριμένη αγορά.
Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν
Αν εξαιρέσεις το κινητήριο σύνολο, το e-up! δεν έχει καμία άλλη διαφορά από το συμβατικό μοντέλο. Το ηλεκτρικό μοτέρ των 82 ίππων και 21,5 κιλών ροπής βρίσκεται στο εμπρός μέρος. Η συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου 18,7 kWh ζυγίζει 230 κιλά και είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα, έτσι που το κέντρο βάρους του e-up! είναι χαμηλότερο από ενός συμβατικού με θερμικό κινητήρα. Δεν υπάρχει κανέναν συμβιβασμός όσον αφορά τους χώρους, ενώ και ο πίνακας οργάνων είναι παρόμοιος, αν εξαιρέσεις τα όργανα για τη φόρτιση της μπαταρίας και την οικονομική οδήγηση.
Όπως πάντα, αυτό που ξεχωρίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι η εμπειρία που αποκομίζεις ως επιβάτης. Καταρχήν η ησυχία που διακόπτεται μόνο από το θόρυβο του δρόμου. Ύστερα η αποκάλυψη της άμεσης παροχής ροπής. Αυτή η τελευταία βοηθά να αποδεχτείς με ευκολία τα 12,4’’ για το 0-100 km/h που δίνει η εταιρεία. Όταν λοιπόν απεμπολήσεις τις οδηγικές προκαταλήψεις σου, διαπιστώνεις πως το e-up! είναι σβέλτο και ιδιαίτερο.
Έκπληξη αποτελεί επίσης το γεγονός πόσο λίγο επηρεάζει e-up! το πρόσθετο βάρος του. Αντιθέτως με 1.139 κιλά στην πλάτη ελαφρύ δεν το λες, παραδόξως όμως εμφανίζονται χειροπιαστά καλύτερα αποτελέσματα όσον αφορά την ποιότητα κύλισης.
Η συνολική οδική συμπεριφορά επίσης είναι ικανοποιητική, παρά το γεγονός ότι τα επιπλέον κιλά αδρανοποιούν το κέρδος του χαμηλότερου κέντρου βάρους. Αυτό που απογοητεύει όμως είναι το σύστημα διεύθυνσης με την έλλειψη αίσθησης, αν και αυτό δεν είναι αποκλειστικό «προνόμιο» της VW στα ηλεκτρικά οχήματα.
Βαθμίδες ανάκτησης
Η VW ισχυρίζεται πως το σημαντικότερο πλεονέκτημα του e-up! σε σχέση με τον ανταγωνισμό είναι το εξελιγμένο σύστημα ανάκτηση ενέργειας. Η αλήθεια είναι πως στην αρχή ξενίζει, αλλά στη συνέχεια το συνηθίζεις με έναν τρόπο σχεδόν διαισθητικό.
Μέσω ενός μοχλού που βρίσκεται στη θέση του παραδοσιακού μοχλού ταχυτήτων μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε τέσσερα προγράμματα βαθμού ανάκτησης ενέργειας: Το πιο ήπιο από τα επιβραδύνει ανεπαίσθητα το αυτοκίνητο, ενώ το πιο έντονο είναι ισοδύναμο ενός καλού φρεναρίσματος.
Το εν λόγω σύστημα μπορείς να το χρησιμοποιήσεις όταν κατεβαίνεις κατηφοριές ή πλησιάζεις κόκκινο φανάρι. Και όταν το μάθεις και αρχίσεις να το χρησιμοποιείς, προβλέποντας την κίνηση και τη ροπή της κυκλοφορίας, διαπιστώνεις πως σπάνια θα χρειαστείς να καταφύγεις στο πραγματικό φρένο.
Υπάρχουν επίσης τρία προγράμματα οδήγησης: Normal, eco και eco plus. Τα δύο τελευταία μειώνουν την ιπποδύναμη και τη λειτουργία διαφόρων ηλεκτρικών συστημάτων, ανάλογα με το πόσο οικονομικά θέλεις να οδηγήσεις.
Όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το e-up! έχει αυτονομία ανάλογη με τον τρόπο οδήγησής του. Μετρημένο με βάση το νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης, η αυτονομία του e-up! φτάνει τα 160 km. Η ίδια η VW ωστόσο, φοβούμενη και αντιδράσεις από απογοητευμένους πελάτες, ανακοινώνει πως μια πιο ρεαλιστική αυτονομία είναι μεταξύ 120-160 km το καλοκαίρι και 80-120 km το χειμώνα.
Εμείς πάντως οδηγώντας το e-up! σε δημόσιους δρόμους με αρκετά πυκνή κίνηση και έντονες υψομετρικές διαφορές και έχοντας πάντα στο μυαλό την οικονομία, στα 113 km είχαμε καταναλώσει 9,9 kWh/100 km που σημαίνει πως με 18,7 kWh δυνητικά θα άδειαζε στα 180 km. Είναι ένα τραβηγμένο παράδειγμα, που ωστόσο αποδεικνύει πως οι ισχυρισμοί της VW είναι αρκετά ρεαλιστικοί.
Πες μου πού πας, να σου πω αν σε πάει
Το αν σου ταιριάζει ένα e-up! εξαρτάται από το τρόπο που ζεις. Προφανώς αν τα καθημερινά δρομολόγιά σου είναι μεγαλύτερα από την αυτονομία του, ξέχασέ το. Επίσης θα πρέπει να το οδηγείς πολύ συχνά για να μπορέσεις να αποσβέσεις τη διαφορά τιμής που έχει από το συμβατικό.
Σε συμβατική πρίζα το σου γεμίζει τις μπαταρίες του σε εννιά ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστές μπορείς να φορτίσεις σε μισή ώρα το 80%, πράγμα που σημαίνει πως μπορείς να το χρησιμοποιείς σε καθημερινή βάση. Οι υποδομές στη χώρα που ζεις (δηλαδή, όχι στην Ελλάδα) αποτελούν επίσης έναν σημαντικό παράγοντα για αγορά, πάντως σε γενικές γραμμές το e-up! μπορεί να καλύψει περισσότερα χιλιόμετρα απ’ όσα κάνει ο μέσος εργαζόμενος στην πόλη.
Η τελική κρίση γι’ αυτό το κατά τα άλλα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει να κάνει και με την τιμή του. Στη Γερμανία θα πωλείται κοντά στα €27.000. Οι υποψήφιοι πελάτες θα μπορούν επίσης να διαλέξουν αν θα αγοράσουν την μπαταρία ή θα πληρώσουν λιγότερα χρήματα για την αγορά, αλλά θα νοικιάζουν την μπαταρία, όπως γίνεται με το Renault Zoe.
Η τάση ωστόσο είναι σαφής: Όσο ο ανταγωνισμός στην κατηγορία των ηλεκτρικών μεγαλώνει, αναπόφευκτα οι τιμές θα πέφτουν, ενώ και οι κατηγορίες υποψηφίων πελατών που πραγματικά θα επωφελούνται από μια τέτοια αγορά θα πληθαίνουν.
Τι λέει το DRIVE
Ο τρόπος που ζεις και τα χιλιόμετρα των καθημερινών σου δρομολογίων καθορίζουν εάν το ακριβό και αποκλειστικά αστικής μετακίνησης e-up! έχει συμφέροντα χρόνο απόσβεσης.
Τεχνολογία Ηλεκτρικός σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία ιόντων λιθίου 18,7kWh, συνεχής ισχύς 40 KW (54 PS) και μέγιστη 60 KW (82 PS), ροπή 21,4 kgm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,4”
Τελική ταχύτητα 130 km/h
Κατανάλωση 11,7 kWh/100 km
Αυτονομία 120-165 km (καλοκαίρι) 80-120 km (χειμώνας)
Εκπομπές CO2 -
Διαστάσεις 3.540 x 1.645 x 1.477 mm
Βάρος <1.139 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή