Οι άνθρωποι της Toyota υπήρξαν ξεκάθαροι από την πρώτη στιγμή που παρουσίασαν το νέο Yaris Cross. Τόνισαν πως δεν πρόκειται για ένα Yaris με χωμάτινο look αλλά για ένα ξεχωριστό μοντέλο στην κατηγορία των B-SUV. Το οποίο χαρακτηρίζεται από δυναμικό σχεδιασμό, κόμπακτ διαστάσεις και υψηλή τεχνολογία.
Οι προσδοκίες τους από αυτό το μοντέλο είναι τόσο υψηλές που έχουν θέσει ως στόχο να αποσπάσει το 8% από την πίτα των πωλήσεων στην κλάση του. Οπότε σε συνδυασμό με το συμβατικό Yaris, να αποτελούν έως το 2025 το 30% των πωλήσεων της φίρμας στην Ευρώπη!
Το κομμάτι που έλειπε από το παζλ
Το Yaris Cross εισβάλλει στο πιο mainstream εμπορικό κομμάτι της πανευρωπαϊκής αγοράς, συμπληρώνοντας από κάτω προς τα πάνω την γκάμα των οχημάτων ελευθέρου χρόνου της εταιρείας. Σε αυτήν την κατηγορία βέβαια το Yaris Cross βρίσκεται αντιμέτωπο με πλήθος ανταγωνιστικών μοντέλων. Η μάχη που διεξάγεται αυτήν τη στιγμή στη συγκεκριμένη κατηγορία εκφράζεται εύστοχα μόνο με τη φράση «ο θάνατος σου η ζωή μου», καθώς σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν από τουλάχιστον έναν εκπρόσωπο στην κατηγορία.
Η Toyota μπορεί να άργησε να δώσει το «παρών», το έκανε όμως με τον πιο πειστικό τρόπο. Έχοντας μια μακρά παράδοση-κληρονομιά στα αυτοκίνητα πόλης και μια αποδεδειγμένα αποδοτική αλλά και αξιόπιστη υβριδική τεχνολογία, συγκεντρώνει όλα τα εχέγγυα για να κάνει τη διαφορά στην κατηγορία και να προκαλέσει αναταράξεις στον ανταγωνισμό.
Το ελαφρώς καμουφλαρισμένο Yaris Cross που δοκιμάσαμε και βλέπετε στις φωτογραφίες μπορεί να ήταν κομμάτι προ-παραγωγής, απείχε όμως ελάχιστα από την τελική έκδοση που θα δούμε πολύ σύντομα και στους ελληνικούς δρόμους. Η Toyota φρόντισε να μας ενημερώσει ότι δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα τις ρυθμίσεις στην ανάρτηση, όπως και σε ορισμένα μηχανικά μέρη. Ακόμα κι έτσι όμως, το Yaris Cross κατάφερε να μας δώσει μια πρώτη εξαιρετική γεύση για όλα όσα θα ακολουθήσουν.
Το Cross βασίζεται στη νέα πλατφόρμα GA-B της Toyota, την ίδια φυσικά με αυτή του Yaris. Δεδομένου όμως του διττού χαρακτήρα του, έχει μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (αυξημένη κατά τρεις πόντους) και παρότι διαθέτει το ίδιο μεταξόνιο με το συμβατικό αδερφάκι του (2,56 m) είναι κατά 24 cm μακρύτερο (4,18 m), με τα έξι εκατοστά να έχουν προστεθεί στον εμπρός πρόβολο και τα υπόλοιπα 18 στο πίσω μέρος.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να βελτιωθούν οι χώροι για τους επιβάτες, ενώ και αυτός των αποσκευών αυξήθηκε πάνω από 30%, κατά 104 lt, φθάνοντας τα 390 από τα 286 lt του Yaris. Όσον αφορά στο πλάτος (1.765 mm) είναι φαρδύτερο κατά δύο πόντους, τη ίδια στιγμή που πήρε μπόι εννέα πόντους, φτάνοντας σε ύψος τα 1,56 m.
Αισθητικά, οι άνθρωποι της Toyota ζήτησαν τη γνώμη του κοινού προτού ολοκληρώσουν το σχεδιασμό του μοντέλου. Κι αυτό δεν είναι τίποτα από άλλο από την απόδειξη του πόσο πολύ ήθελαν να αρέσει το νέο Cross στον κόσμο. Οι λέξεις «robust» και «minimalistic» απετέλεσαν το κλειδί για την αισθητική του αυτοκινήτου. Δεν ξέρουμε εάν το αποτέλεσμα πέτυχε ή όχι -άλλωστε τα αισθητικά κριτήρια είναι ξεκάθαρα υποκειμενικά. Όμως μπορούμε να επιβεβαιώσουμε είναι ότι το αυτοκίνητο διαθέτει τη δυναμική εικόνα και τον περιπετειώδη χαρακτήρα ενός SUV. Χαρακτηριστικά συνδυασμένα με τις κόμπακτ διαστάσεις που οφείλει να έχει ένα αυτοκίνητο του είδους για να προσφέρει την ευκινησία που απαιτείται στην πόλη.
Στην καμπίνα οι συγγενικοί δεσμοί με το χάτσμπακ Yaris είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Όχι μόνο σε σχεδιαστικό επίπεδο αλλά και σε κατασκευαστικό. Υπάρχουν πολλές σκληρές επιφάνειες στα πλαστικά μέρη που ντύνουν το ταμπλό καθώς και σωστή συναρμογή και φινίρισμα. Ο οδηγός θα βρει στο κέντρο του ταμπλό το τελευταίας γενιάς infotainment σύστημα της Toyota και μόνο στον πίνακα οργάνων θα διαπιστώσει ότι υπάρχει σημαντική διαφορά.
Η υπερυψωμένη θέση οδήγησης βέβαια, η ενισχυμένη πρακτικότητα και η σαφώς ανώτερη ευρυχωρία είναι τα τρία στοιχεία που συνθέτουν τον χαρακτήρα του Yaris Cross και τον διαφοροποιούν σημαντικά σε σχέση με αυτόν του κλασικού Yaris.
Υπάρχουν επίσης αρκετές δυνατότητες διαμόρφωσης. Στο πίσω μέρος η πόρτα προσφέρει τη δυνατότητα ηλεκτρικού ανοίγματος με το πέρασμα του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα… Στο χώρο αποσκευών υπάρχει δυνατότητα προσαρμογής του ύψους ή διαμόρφωσης του χώρου ανάλογα με τις ανάγκες φόρτωσης. Ταυτόχρονα υπάρχει και ένα νέο σύστημα ζωνών, μέσω των οποίων ασφαλίζονται τα αντικείμενα για να μη μετακινούνται κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Το υβριδικό που εμπιστευόμαστε
Tο μικρότερο SUV στην γκάμα της ιαπωνικής εταιρείας εφοδιάζεται με τον γνωστό από τη θητεία του στο Yaris υβριδικό σύστημα των 1,5 lt. To σύστημα Hybrid (πρώην HSD) βρίσκεται στην τέταρτη γενιά του πλέον κι έχει ως βάση τον δίλιτρο κινητήρα των Corolla και C-HR. Ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας λειτουργεί σε κύκλο Atkinson, η σχέση συμπίεσης είναι 14:1 και είναι ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η Toyota σε επίπεδο διαχείρισης θερμότητας και ενέργειας συνολικά. Οι βαλβίδες έχουν μεταβλητό χρονισμό που στην εισαγωγή ενεργοποιείται ηλεκτρικά, ενώ ο βαθμός απόδοσης φτάνει το κορυφαίο 40%. Το ηλεκτρικό κομμάτι του συστήματος τροφοδοτείται από μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης και ενεργειακής πυκνότητας, έτσι ώστε η μέγιστη συνδυαστική απόδοση να είναι 116 PS και 207 Nm.
Τα 0-100 km/h ολοκληρώνονται σε 11,2”, με την ισχύ του υβριδικού συστήματος να περνά στους εμπρός τροχούς μέσω του κλασικού πλέον πλανητικού συστήματος μετάδοσης e-CVT. Το εντυπωσιακό βέβαια πέραν των όποιων τεχνικών προδιαγραφών είναι πως σε επίπεδο κατανάλωσης το Yaris Cross έγραψε κατά τη διάρκεια της δοκιμής τα ίδια ακριβώς νούμερα που υποστηρίζει η Toyota: Μόλις 4,4 lt/100 km!
Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει προφανώς και η δυνατότητα κίνησης μόνο με ρεύμα. Εκμεταλλευόμενο τα οφέλη των δυο ηλεκτροκινητήρων, το Yaris Cross θα κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά σε αστικό περιβάλλον και μάλιστα αρκετά συχνά. Όσο βέβαια το επιτρέπει η φόρτιση της μπαταρίας και η πίεση στο δεξί πεντάλ. Άπαξ και το τέμπο ανέβει, τότε εμπλέκεται και ο βενζινοκινητήρας. Η αλήθεια είναι ότι ακούγεται αισθητά στις χαμηλές στροφές και μοιάζει να μη συνεργάζεται όσο αρμονικά θα περίμενες με το κιβώτιο. Βέβαια όσο ανεβαίνουν οι στροφές επανέρχεται η ισορροπία, με το 3κύλινδρο μοτέρ και το συνεχώς μεταβαλλόμενο βήμα να βρίσκουν εν τέλει τη χρυσή τομή.
Καθ’ οδόν...
Και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν πάρα πολλές ομοιότητες με το Yaris. Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο και ανταποκρίνεται σωστά στις εντολές του οδηγού, όντας εξαιρετικό στο αστικό περιβάλλον και το παρκάρισμα. Το πλαίσιο είναι στιβαρό, το αισθάνεσαι «ένα κομμάτι» και δεν έχει το παραμικρό πρόβλημα να φέρει εις πέρας την αποστολή του.
Το Cross δεν είναι σπορ σε φιλοσοφία ή στήσιμο και αυτό φροντίζει να στο κάνει ξεκάθαρο από τα πρώτα κιόλας μέτρα. Είναι προσανατολισμένο στο να προσφέρει υψηλού επιπέδου άνεση και σταθερότητα. Δεν βαδίζει δηλαδή επί τα ίχνη ενός Ford Puma, αλλά δείχνει ακόμα και στο στάδιο προ-παραγωγής να το νοιάζει περισσότερο η ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και στον συγκρατημένα δυναμικό χαρακτήρα παρά η σπορ λογική.
Η ανάρτηση που έχει γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω έδειξε σε αρκετά σημεία νευρική στις αντιδράσεις της. Ωστόσο αυτό εξηγείται τόσο από τους μεγάλους τροχούς (18”) που φορούσε το Cross της δοκιμής όσο και από το γεγονός ότι οι ρυθμίσεις δεν έχουν ακόμα τελειοποιηθεί. Η εκτίμησή μας πάντως ότι οι μικρότεροι τροχοί των 16” ή 17” θα ταιριάζουν καλύτερα.
Για όσους επίσης επιθυμούν ενισχυμένα χωμάτινα χαρακτηριστικά, θυμίζουμε πως το νέο Yaris Cross υπάρχει και σε τετρακίνητη έκδοση, όπου ένα επιπλέον ηλεκτρικό μοτέρ αναλαμβάνει την κίνηση των πίσω τροχών. Αυτό δίνει μικρότερο σε διαστάσεις και ελαφρύτερο σύστημα AWD από τα αντίστοιχα μηχανικά, άρα και με χαμηλότερο επίπεδο κατανάλωσης και ρύπων. Το τετρακίνητο Cross είναι κατά βάση προσθιοκίνητο, με το τρίτο ηλεκτρομοτέρ να ενεργοποιείται όταν χρειάζεται. Κάτι που κάνει ούτως ή άλλως κατά την εκκίνηση και την επιτάχυνση.
Συνοψίζοντας, το Yaris Cross είναι ένα σύγχρονο B-SUV με ισχυρό χαρακτήρα και υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο. Ένας πολύ ολοκληρωμένος παίχτης που μπορεί να προσφέρει όλα όσα αναζητά το κοινό αυτής της κατηγορίας. Όντως δηλαδή δεν πρόκειται μόνο για ένα υπερυψωμένο Yaris, αλλά για ένα αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε για να πρωταγωνιστήσει στα αστικά crossover/SUV.
Κείμενο: του James Attwood / Autocar
Τι λέει το AUTOCAR
Είναι περιπετειώδες, ευρύχωρο, πρακτικό, ευχάριστο στον δρόμο και με την επιτυχημένη υβριδική συνταγή κάτω από το καπό, οπότε ο δρόμος για την κορυφή φαντάζει μονόδρομος. Γι’ αυτό και η Toyota έχει κάθε λόγο να αισιοδοξεί.
Τιμή Από €20.320
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.490 cc, i3, 2ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός (VVT-i) στις βαλβίδες με ηλεκτρική ενεργοποίηση στις εισαγωγής (VVT-iE), άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, 91 PS, 120 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 80 PS, 141 Nm, μπαταρία 4,3 kWh (ονομαστική), κίνηση εμπρός, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης
Συνδυαστική απόδοση 116 PS, 207 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
Τελική ταχύτητα 165 km/h
Μέση κατανάλωση 4,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 100 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.180 x 1.765 x 1.560 mm
Χώρος αποσκευών 390 lt
Βάρος Δεν ανακοινώθηκε
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: AUTOCAR/Toyota