Η 2 Series Coupé και Cabrio παρουσιάστηκε το 2014 και βρίσκεται σήμερα στη μέση περίπου του κύκλου ζωής της.
Αναμενόμενο ήταν λοιπόν να δεχτεί μια σειρά αισθητικών και όχι μόνο βελτιώσεων, προκειμένου να συνεχίσει μια εμπορική πορεία αρκετά «συμπαθητική». Στα τρεισήμισι περίπου αυτά χρόνια έχουν πουληθεί 93.000 Coupé και 47.000 Cabrio.
Η αλήθεια είναι πως –ειδικά η Coupé- είναι ένα «δύσκολο» για την εποχή μας αυτοκίνητο. Κλασικό three box σχήμα, προφανώς δίπορτο, με διάταξη κινητήρας εμπρός κίνηση πίσω (ή και στους τέσσερις τροχούς) και μικρή πρακτική χρησιμότητα. Για να διαλέξει κανείς μια 2 Series Coupé πρέπει να είναι συνειδητοποιημένος. Κι αυτοί οι τύποι οδηγού γίνονται ολοένα και πιο δυσεύρετοι.
Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για την M240i, που διαδέχεται την M235i και η οποία είναι, όπως θα διαπίστωνα με εμφατικό τρόπο λίγο αργότερα, ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη σπορ αυτοκίνητο. Με ένα όμως μειονέκτημα: Βρίσκεται στη σκιά της M2. Από την οποία M2 είναι τόσο κοντά και τόσο μακριά συνάμα. Μοιράζονται τον ίδιο 3λιτρο σε σειρά κινητήρα με μονό twin scroll τούρμπο, απέχουν «μόλις» 30 ίππους (340 η M240i, 370 η M2) ενώ η BMW μας λέει ότι στο 0-100 km/h, η M240i με το 8άρι Steptronic με μετατροπέα ροπής είναι μόλις ένα δέκατο πιο αργή από την M2 με το 7άρι διπλοσύμπλεκτο DCT (4,6” έναντι 4,5”).
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε την BMW M2 στο Hungaroring
Κι όμως η M2 είναι ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, πολύ πιο σκληροπυρηνικό προφανώς. Άρα η M240i πού ακριβώς στοχεύει;
Πριν απαντήσουμε στο ερώτημα ας δούμε κατ’ αρχήν τις αλλαγές. Στον κινητήρα πρώτα. Ο οποίος μπορεί να διατηρεί την 6κύλινδρη σε σειρά αρχιτεκτονική του N55, αλλά ανήκει στη νέα οικογένεια κινητήρων της BMW με χωρητικότητα κυλίνδρων 500 cc και υπερτεράγωνη αρχιτεκτονική. Η χωρητικότητα έχει αυξηθεί στα 2.998 cc (από 2.979 cc της Μ235i) ταυτόχρονα έχει μεγαλώσει τόσο η ιπποδύναμη (κατά 20 PS) όσο και η ροπή (κατά 5,1 kgm).
Κατά τα άλλα βέβαια παραμένουν όλες οι τεχνολογίες αιχμής, όπως η τουρμπίνα twin scroll, το σύστημα Valvetronic που αντικαθιστά την πεταλούδα με ελεγχόμενη βύθιση των βαλβίδων, καθώς και σύστημα διπλού χρονισμού των εκκεντροφόρων εισαγωγής και εξαγωγής (το διπλό VANOS). Η δύναμη αποδίδεται σχετικά χαμηλά, στις 5.500 rpm, ενώ αξιοσημείωτο είναι το εύρος απόδοσης της μέγιστης ροπής, από τις 1.520 έως και τις 4.500 rpm. Η οποία ροπή μεταφέρεται, όμως, στους πίσω τροχούς.
Σύμφωνα με τους μηχανικούς της BMW που ρωτήσαμε δεν έχει γίνει καμία απολύτως αλλαγή στη ρύθμιση της ανάρτησης. Εμπρός υπάρχουν διπλά γόνατα και πίσω πολλαπλών (πέντε για την ακρίβεια) συνδέσμων. Η ελαστοκινηματική έχει εξελιχθεί ειδικά από την M. Που σημαίνει ότι η στάνταρ ανάρτηση κάθεται ένα πόντο πιο κοντά στο δρόμο σε σχέση με τις συμβατικές «2άρες», εξαιτίας των πιο κοντών ελατηρίων.
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε πάντως είχε την Adaptive ανάρτηση, με ενεργά αμορτισέρ. Σύμφωνα πάντα με τους υπεύθυνους εξέλιξης, η συμβατική ανάρτηση της M division βρίσκεται από πλευράς απόσβεσης κάπου στο ενδιάμεσο, ανάμεσα στα προγράμματα Comfort και Sport της ενεργής ανάρτησης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Ανανεωμένη BMW 2 Series 2018
Στις αισθητικές αλλαγές, τώρα. Προφανώς το βασικό σχήμα και ο αναλογίες δεν άλλαξαν. Υπάρχουν όμως πολλά σχεδιαστικά στοιχεία που παραπέμπουν στην M2. Στο εμπρός μέρος έχει αλλάξει το σχήμα των προβολέων που είναι πλέον πιο στενό και «συνοφρυωμένο», με στάνταρ προβολείς bi-LED, οι οποίοι έχουν αποκτήσει εξαγωνικό περίγραμμα. Πιο τονισμένα είναι και τα χαρακτηριστικά «νεφρά» της μάσκας.
Ο εμπρός προφυλακτήρας έχει μεγαλύτερους αεραγωγούς στις δύο άκρες του, ενώ το πίσω ενσωματώνει diffuser και χρωμιωμένες απολήξεις της εξάτμισης. Οι στάνταρ ζάντες είναι 18άρες και τα φρένα προέρχονται κι αυτά από το M division, είναι αεριζόμενα γύρω γύρω και έχουν 4πίστονες δαγκάνες εμπρός και διπίστονες πίσω.
Στο εσωτερικό αυτό που τραβά το μάτι είναι ο εντελώς νέος πίνακας οργάνων. Το ταμπλό έχει πλέον λιγότερους αρμούς, δίνοντας πιο καθαρή εικόνα και την αίσθηση μεγαλύτερου πλάτους. Επίσης είναι πιο οδηγοκεντρικό και έχει ανεπαίσθητα πιο χαμηλή γραμμή.
Η θέση οδήγησης σε προδιαθέτει εξ αρχής. Το σπορ κάθισμα ρυθμίζεται παντοιοτρόπως και σφίγγει γύρω από τα πλευρά σου. Επίσης, ως οφείλει, σε χαμηλώνει τόσο που να φοράς το αυτοκίνητο και βρίσκεται σε σωστή απόσταση από το τιμόνι. Το οποίο όμως αν το σηκώσεις ψηλά δεν βλέπεις το κάτω μέρος του πίνακα οργάνων.
Τελοσπάντων. Το ξεπερνάς μόλις πατήσεις το start button και ο 6κύλινδρος έρχεται στη ζωή με εμφατικό τρόπο. Ξεκινά με μια ξερογκαζιά και διατηρεί υψηλό ραλαντί για μερικά δευτερόλεπτα, κατά τη διάρκεια των οποίων αμέσως διακρίνεις αυτή τη χαρακτηριστική χροιά των 6κύλινδρων σε σειρά.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Ανανεωμένη BMW 1 Series 2018 [video]
Το αυτοκίνητο που είχα στη διάθεσή μου ήταν με το αυτόματο Steptronic. Το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις θα το προτιμούσα από το χειροκίνητο. Σαφώς κατά τη διάρκεια αυτής της διαδρομής, η οποία δεν ήταν ιδιαιτέρως απαιτητική. Ήταν όμως αρκετή για να διαπιστώσω ότι η M240i είναι ένα σοβαρά γρήγορο κουπέ.
Η επιτάχυνση είναι καταιγιστική, με τις σχέσεις να αλλάζουν ραγδαία μέχρι την 8η και μάλιστα στη sport ή στη χειροκίνητη λειτουργία, με μια χαρακτηριστική «κλωτσιά» που προσομοιώνει πολύ ρεαλιστικά την αντίστοιχη μιας αλλαγής σε χειροκίνητο κιβώτιο. Ο κινητήρας στροφάρει με μια γραμμικότητα που σχεδόν ξαφνιάζει. Δεν παρατήρησα τον παραμικρό δισταγμό. Δείχνει δε να μην κουράζεται ακόμα και πάνω από το μέγιστο όριο απόδοσης, που είναι μάλλον χαμηλά, στις 5.500 rpm.
Το δικό μου αυτοκίνητο είχε την ενεργή, Adaptive, ανάρτηση. Στο πρόγραμμα Comfort είναι αρκετά απορροφητική, σε μια άσφαλτο που δεν της βάζει δύσκολα ούτως ή άλλως. Στα προγράμματα Sport και Sport+ αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι σφίγγει, όπως οι μύες πριν από μια εκκίνηση. Και δουλεύει εξαιρετικά.
Σε συνεργασία με το τιμόνι μεταβαλλόμενης υποβοήθησης το πλαίσιο μεταφράζει σε κίνηση και την πιο μικρή εντολή των χεριών σου, με μια προθυμία που σε ενθουσιάζει. Η πρόσφυση είναι τεράστια και ο τρόπος με τον οποίο το αυτοκίνητο διατηρεί την τροχιά του, δίνοντάς σου το περιθώριο να διορθώσεις με ακόμα περισσότερο τιμόνι μέσα στη στροφή, είναι τουλάχιστον καθησυχαστικός.
Δεν μπόρεσα (ούτε ήθελα...) να διαπιστώσω τη δυνατότητα που έχει να διαγράφει τροχιές με γκάζι, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι μπορεί. Από την άλλη είμαι επιφυλακτικός για το επίπεδο άνεσης σε δρόμους όπως οι ελληνικοί. Η ανάρτηση δείχνει κάπως νευρική, ειδικά όταν συναντά μεγάλες εγκάρσιες λακκούβες. Η φάση της συμπίεσης μου φάνηκε ότι είναι αρκετά «κοντή» σε εύρος. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Από ένα σχεδόν «ειδικό» αυτοκίνητο δηλαδή, με πολλή ροπή, σχετικά κοντό μεταξόνιο και τον αρμόζοντα οδηγικό τσαμπουκά.
Η M240i είναι σαφώς πιο πολιτισμένη και «καθημερινή» από την M2, αλλά δεν παύει να είναι ένα σπορ αυτοκίνητο που μπορεί να μετατρέψει τη μέρα σου σε στιγμιότυπα καθαρής οδηγικής απόλαυσης. Είναι σαφώς πιο δυνατή από την προηγούμενη M235i, ποιοτικότερη, με αναβαθμισμένο εξοπλισμό και φυσικά κουβαλάει μια αύρα old school αυτοκινήτου που προσωπικά με θέλγει.
Αναμενόμενο ήταν λοιπόν να δεχτεί μια σειρά αισθητικών και όχι μόνο βελτιώσεων, προκειμένου να συνεχίσει μια εμπορική πορεία αρκετά «συμπαθητική». Στα τρεισήμισι περίπου αυτά χρόνια έχουν πουληθεί 93.000 Coupé και 47.000 Cabrio.
Η αλήθεια είναι πως –ειδικά η Coupé- είναι ένα «δύσκολο» για την εποχή μας αυτοκίνητο. Κλασικό three box σχήμα, προφανώς δίπορτο, με διάταξη κινητήρας εμπρός κίνηση πίσω (ή και στους τέσσερις τροχούς) και μικρή πρακτική χρησιμότητα. Για να διαλέξει κανείς μια 2 Series Coupé πρέπει να είναι συνειδητοποιημένος. Κι αυτοί οι τύποι οδηγού γίνονται ολοένα και πιο δυσεύρετοι.
Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για την M240i, που διαδέχεται την M235i και η οποία είναι, όπως θα διαπίστωνα με εμφατικό τρόπο λίγο αργότερα, ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη σπορ αυτοκίνητο. Με ένα όμως μειονέκτημα: Βρίσκεται στη σκιά της M2. Από την οποία M2 είναι τόσο κοντά και τόσο μακριά συνάμα. Μοιράζονται τον ίδιο 3λιτρο σε σειρά κινητήρα με μονό twin scroll τούρμπο, απέχουν «μόλις» 30 ίππους (340 η M240i, 370 η M2) ενώ η BMW μας λέει ότι στο 0-100 km/h, η M240i με το 8άρι Steptronic με μετατροπέα ροπής είναι μόλις ένα δέκατο πιο αργή από την M2 με το 7άρι διπλοσύμπλεκτο DCT (4,6” έναντι 4,5”).
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε την BMW M2 στο Hungaroring
Κι όμως η M2 είναι ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, πολύ πιο σκληροπυρηνικό προφανώς. Άρα η M240i πού ακριβώς στοχεύει;
Πριν απαντήσουμε στο ερώτημα ας δούμε κατ’ αρχήν τις αλλαγές. Στον κινητήρα πρώτα. Ο οποίος μπορεί να διατηρεί την 6κύλινδρη σε σειρά αρχιτεκτονική του N55, αλλά ανήκει στη νέα οικογένεια κινητήρων της BMW με χωρητικότητα κυλίνδρων 500 cc και υπερτεράγωνη αρχιτεκτονική. Η χωρητικότητα έχει αυξηθεί στα 2.998 cc (από 2.979 cc της Μ235i) ταυτόχρονα έχει μεγαλώσει τόσο η ιπποδύναμη (κατά 20 PS) όσο και η ροπή (κατά 5,1 kgm).
Κατά τα άλλα βέβαια παραμένουν όλες οι τεχνολογίες αιχμής, όπως η τουρμπίνα twin scroll, το σύστημα Valvetronic που αντικαθιστά την πεταλούδα με ελεγχόμενη βύθιση των βαλβίδων, καθώς και σύστημα διπλού χρονισμού των εκκεντροφόρων εισαγωγής και εξαγωγής (το διπλό VANOS). Η δύναμη αποδίδεται σχετικά χαμηλά, στις 5.500 rpm, ενώ αξιοσημείωτο είναι το εύρος απόδοσης της μέγιστης ροπής, από τις 1.520 έως και τις 4.500 rpm. Η οποία ροπή μεταφέρεται, όμως, στους πίσω τροχούς.
Σύμφωνα με τους μηχανικούς της BMW που ρωτήσαμε δεν έχει γίνει καμία απολύτως αλλαγή στη ρύθμιση της ανάρτησης. Εμπρός υπάρχουν διπλά γόνατα και πίσω πολλαπλών (πέντε για την ακρίβεια) συνδέσμων. Η ελαστοκινηματική έχει εξελιχθεί ειδικά από την M. Που σημαίνει ότι η στάνταρ ανάρτηση κάθεται ένα πόντο πιο κοντά στο δρόμο σε σχέση με τις συμβατικές «2άρες», εξαιτίας των πιο κοντών ελατηρίων.
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε πάντως είχε την Adaptive ανάρτηση, με ενεργά αμορτισέρ. Σύμφωνα πάντα με τους υπεύθυνους εξέλιξης, η συμβατική ανάρτηση της M division βρίσκεται από πλευράς απόσβεσης κάπου στο ενδιάμεσο, ανάμεσα στα προγράμματα Comfort και Sport της ενεργής ανάρτησης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Ανανεωμένη BMW 2 Series 2018
Στις αισθητικές αλλαγές, τώρα. Προφανώς το βασικό σχήμα και ο αναλογίες δεν άλλαξαν. Υπάρχουν όμως πολλά σχεδιαστικά στοιχεία που παραπέμπουν στην M2. Στο εμπρός μέρος έχει αλλάξει το σχήμα των προβολέων που είναι πλέον πιο στενό και «συνοφρυωμένο», με στάνταρ προβολείς bi-LED, οι οποίοι έχουν αποκτήσει εξαγωνικό περίγραμμα. Πιο τονισμένα είναι και τα χαρακτηριστικά «νεφρά» της μάσκας.
Ο εμπρός προφυλακτήρας έχει μεγαλύτερους αεραγωγούς στις δύο άκρες του, ενώ το πίσω ενσωματώνει diffuser και χρωμιωμένες απολήξεις της εξάτμισης. Οι στάνταρ ζάντες είναι 18άρες και τα φρένα προέρχονται κι αυτά από το M division, είναι αεριζόμενα γύρω γύρω και έχουν 4πίστονες δαγκάνες εμπρός και διπίστονες πίσω.
Στο εσωτερικό αυτό που τραβά το μάτι είναι ο εντελώς νέος πίνακας οργάνων. Το ταμπλό έχει πλέον λιγότερους αρμούς, δίνοντας πιο καθαρή εικόνα και την αίσθηση μεγαλύτερου πλάτους. Επίσης είναι πιο οδηγοκεντρικό και έχει ανεπαίσθητα πιο χαμηλή γραμμή.
Η θέση οδήγησης σε προδιαθέτει εξ αρχής. Το σπορ κάθισμα ρυθμίζεται παντοιοτρόπως και σφίγγει γύρω από τα πλευρά σου. Επίσης, ως οφείλει, σε χαμηλώνει τόσο που να φοράς το αυτοκίνητο και βρίσκεται σε σωστή απόσταση από το τιμόνι. Το οποίο όμως αν το σηκώσεις ψηλά δεν βλέπεις το κάτω μέρος του πίνακα οργάνων.
Τελοσπάντων. Το ξεπερνάς μόλις πατήσεις το start button και ο 6κύλινδρος έρχεται στη ζωή με εμφατικό τρόπο. Ξεκινά με μια ξερογκαζιά και διατηρεί υψηλό ραλαντί για μερικά δευτερόλεπτα, κατά τη διάρκεια των οποίων αμέσως διακρίνεις αυτή τη χαρακτηριστική χροιά των 6κύλινδρων σε σειρά.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Ανανεωμένη BMW 1 Series 2018 [video]
Το αυτοκίνητο που είχα στη διάθεσή μου ήταν με το αυτόματο Steptronic. Το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις θα το προτιμούσα από το χειροκίνητο. Σαφώς κατά τη διάρκεια αυτής της διαδρομής, η οποία δεν ήταν ιδιαιτέρως απαιτητική. Ήταν όμως αρκετή για να διαπιστώσω ότι η M240i είναι ένα σοβαρά γρήγορο κουπέ.
Η επιτάχυνση είναι καταιγιστική, με τις σχέσεις να αλλάζουν ραγδαία μέχρι την 8η και μάλιστα στη sport ή στη χειροκίνητη λειτουργία, με μια χαρακτηριστική «κλωτσιά» που προσομοιώνει πολύ ρεαλιστικά την αντίστοιχη μιας αλλαγής σε χειροκίνητο κιβώτιο. Ο κινητήρας στροφάρει με μια γραμμικότητα που σχεδόν ξαφνιάζει. Δεν παρατήρησα τον παραμικρό δισταγμό. Δείχνει δε να μην κουράζεται ακόμα και πάνω από το μέγιστο όριο απόδοσης, που είναι μάλλον χαμηλά, στις 5.500 rpm.
Το δικό μου αυτοκίνητο είχε την ενεργή, Adaptive, ανάρτηση. Στο πρόγραμμα Comfort είναι αρκετά απορροφητική, σε μια άσφαλτο που δεν της βάζει δύσκολα ούτως ή άλλως. Στα προγράμματα Sport και Sport+ αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι σφίγγει, όπως οι μύες πριν από μια εκκίνηση. Και δουλεύει εξαιρετικά.
Σε συνεργασία με το τιμόνι μεταβαλλόμενης υποβοήθησης το πλαίσιο μεταφράζει σε κίνηση και την πιο μικρή εντολή των χεριών σου, με μια προθυμία που σε ενθουσιάζει. Η πρόσφυση είναι τεράστια και ο τρόπος με τον οποίο το αυτοκίνητο διατηρεί την τροχιά του, δίνοντάς σου το περιθώριο να διορθώσεις με ακόμα περισσότερο τιμόνι μέσα στη στροφή, είναι τουλάχιστον καθησυχαστικός.
Δεν μπόρεσα (ούτε ήθελα...) να διαπιστώσω τη δυνατότητα που έχει να διαγράφει τροχιές με γκάζι, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι μπορεί. Από την άλλη είμαι επιφυλακτικός για το επίπεδο άνεσης σε δρόμους όπως οι ελληνικοί. Η ανάρτηση δείχνει κάπως νευρική, ειδικά όταν συναντά μεγάλες εγκάρσιες λακκούβες. Η φάση της συμπίεσης μου φάνηκε ότι είναι αρκετά «κοντή» σε εύρος. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι που περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Από ένα σχεδόν «ειδικό» αυτοκίνητο δηλαδή, με πολλή ροπή, σχετικά κοντό μεταξόνιο και τον αρμόζοντα οδηγικό τσαμπουκά.
Η M240i είναι σαφώς πιο πολιτισμένη και «καθημερινή» από την M2, αλλά δεν παύει να είναι ένα σπορ αυτοκίνητο που μπορεί να μετατρέψει τη μέρα σου σε στιγμιότυπα καθαρής οδηγικής απόλαυσης. Είναι σαφώς πιο δυνατή από την προηγούμενη M235i, ποιοτικότερη, με αναβαθμισμένο εξοπλισμό και φυσικά κουβαλάει μια αύρα old school αυτοκινήτου που προσωπικά με θέλγει.
Τι λέει το DRIVE
H Μ240i είναι ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα καθαρόαιμα πισωκίνητα κουπέ, δυνατό και ικανό αλλά και σαφώς πιο πολιτισμένο και φθηνό από την M2, για να διαχωρίζονται οι ρόλοι και οι απαιτήσεις
Τιμή Από €60.320 (από €63.357 η αυτόματη έκδοση)
Τεχνολογία 2.998 cc, i6, 24v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, twin scroll turbo VALVETRONIC, διπλό VANOS, 340 PS/5.500 rpm, 51 kgm/1.520-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων ή αυτόματο Steptronic οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 4,8” (4,6”)
80-120 km/h (5η) 4,8” (-)
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 (7,1) lt/100 km
Εκπομπές CO2 179 (163) g/km
Διαστάσεις 4.454 x 1.774 x 1.408 mm
Χώρος αποσκευών 390 lt
Βάρος 1.470 (1.485) kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Οι τιμές στις παρενθέσεις αφορούν το αυτόματο μοντέλο