Δοκιμάζουμε τα νέα smart #1 και #3

Δοκιμάζουμε τα νέα smart #1 και #3

Η smart επιστρέφει δυναμικά στην Ελλάδα με δύο στιλάτα, 100% ηλεκτρικά και ευρύχωρα SUV. Τα οδηγούμε στους δρόμους μας λίγο πριν από το επίσημο λανσάρισμά τους το φθινόπωρο.

Σκέφτεστε ακόμα τα smart ως μικρά, διθέσια αυτοκίνητα που παρκάρουν παντού οριζόντια ή ακόμα και κάθετα στο πεζοδρόμιο; Πατήστε Ctrl-Alt-Del και ελάτε να περάσουμε στη νέα εποχή. 

Από τα χιλιάδες smart fortwo -κυρίως- που πουλήθηκαν στη χώρα μας από το 1998 που πρωτολανσαρίστηκε και τις γενιές που ακολούθησαν, κυκλοφορούν ακόμα στους δρόμους μας αρκετές χιλιάδες. Αλλά από τον ερχόμενο φθινόπωρο, η μάρκα που προβλημάτισε τον αυτοκινητικό Τύπο και αποθεώθηκε από το κοινό, γυρίζει σελίδα και στη χώρα μας. Με μια νέα γκάμα crossover/SUV και αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων που μπορούν να φιλοξενήσουν περισσότερους επιβάτες στην καμπίνα.

Tο βιβλίο παραγγελιών θα ανοίξει μέσα στο καλοκαίρι, με τιμή από τις €36.950 για το smart #1 και τις €40.900 για το smart #3

Προτού γνωρίσουμε τα smart #1 και #3, τα δυο πρώτα μοντέλα της φίρμας που θα λανσαριστούν στην ελληνική αγορά, να σημειώσουμε ότι η εκπροσώπηση της smart στην Ελλάδα παραμένει στη Star Automotive Ελλάς Μον. Α.Ε. -κοινώς, στους ανθρώπους που φροντίζουν τις τελευταίες δεκαετίες τόσο για την παρουσία της Mercedes-Benz στη χώρα μας όσο και της smart.

smart #3

Η Mercedes-Benz λοιπόν, παραμένει θεματοφύλακας της smart και σε αυτή τη νέα εποχή. Όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά παγκόσμια. Υπενθυμίζουμε ότι η ιστορία της smart ξεκίνησε με την ίδρυση της κοινοπραξίας Micro Compact Car AG, στην οποία συμμετείχαν η Mercedes-Benz και η swatch (σ.σ.: ναι, η εταιρεία ρολογιών), στο Biel της Ελβετίας το 1994. Ύστερα από την αποχώρηση της ελβετικής ωρολογοποιίας, η smart εξαγοράστηκε πλήρως από την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια οπότε και αναζήτησε νέους επενδυτές για τη μάρκα, καταλήγοντας με έναν νέο εταίρο: Την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely. 

Από τον Μάρτιο του 2019 λοιπόν, η smart είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της Geely και της Mercedes-Benz, με τους Γερμανούς να αναλαμβάνουν το κομμάτι της σχεδίασης και τους Κινέζους τη μηχανολογική εξέλιξη και την παραγωγή των μοντέλων. Τα σχέδια της κοινοπραξίας περιλαμβάνουν την παρουσίαση ενός τουλάχιστον νέου μοντέλου κάθε χρόνο, μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ηλεκτρικών ασφαλώς, καθώς εξ αρχής αποφασίστηκε το μέλλον της μάρκας να περιλαμβάνει μόνο ηλεκτρικά συστήματα κίνησης. Οι νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι μελλοντικά, δεν αποκλείεται να δούμε και ένα διθέσιο μίνι, στο πνεύμα του αρχικού smart city coupé, όπως ήταν η πρώτη του ονομασία.

Περνώντας στο σήμερα, η πρώτη παρατήρηση είναι ότι τα νέα μοντέλα της smart δεν είναι διθέσια. Το #1 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια σύγχρονη συνέχεια του forfour, με χαρακτηριστικά crossover και ευρύχωρη καμπίνα. Το #3 ντύνει τα ίδια χαρακτηριστικά και μηχανικά μέρη με ένα πιο χαμηλό και στιλάτο αμάξωμα που παραπέμπει σε κουπέ SUV. Θα πρέπει να σημειώσουμε επίσης ότι πρόκειται για πολύ μεγαλύτερα αυτοκίνητα από οτιδήποτε έχει κατασκευάσει η smart στο παρελθόν. Παρά τις μεγαλύτερες διαστάσεις, η πρώτη σύντομη γνωριμία μας μαζί τους, έδειξε ότι διατηρούν στο ακέραιο τον Pop χαρακτήρα που διέκρινε και τρεις προηγούμενες γενιές αυτοκινήτων της smart.

smart #1

Αξιοποιώντας τη δημοτικότητα των αυτοκινήτων που μοιάζουν με SUV ή crossover, το smart #1  λανσάρεται ως τέτοιο, με την απόσταση από το έδαφος να είναι, παρότι δεν του φαίνεται, 18,2 πόντοι. Όπως προαναφέραμε, η Mercedes-Benz ένωσε τις δυνάμεις της με την Geely προκειμένου να μειώσει το κόστος εξέλιξης και παραγωγής, με τη γερμανική εταιρεία να αναλαμβάνει να σχεδιάσει το smart #1 εσωτερικά και εξωτερικά και την κινεζική εταιρεία να αναλαμβάνει την πλατφόρμα, τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη και τη συναρμολόγηση του. 

Έτσι, το #1 πατάει στο πάτωμα Sustainable Experience Architecture (SEA) της Geely, μια αρθρωτή πλατφόρμα που χρησιμοποιείται σε πολλά αυτοκίνητα του ομίλου και αποτελεί τη βάση μεταξύ άλλων για το Volvo EX30. Ένας από τους κύριους ανταγωνιστές του όταν θα ανοίξει το βιβλίο παραγγελιών στην Ελλάδα, μαζί με τα Peugeot E-2008 και Opel Mokka, το Jeep Avenger ή ακόμα και την αναμενόμενη την ίδια περίπου περίοδο, Alfa Romeo Junior, στην 100% ηλεκτρική έκδοση φυσικά.

Με επικεφαλής τον Gorden Wagener, οι σχεδιαστές της smart δημιούργησαν ένα στιλάτο αυτοκίνητο με συνολικό μήκος 4,27 m και ρέουσες καμπύλες επιφάνειες. Τις εντυπώσεις κλέβουν οι ενιαίες εμπρός και πίσω φωτιστικές μονάδες, και η οροφή που δείχνει να αιωρείται πάνω από το υπόλοιπο αμάξωμα με τον τρόπο που καταλήγει στην πίσω κολόνα και στη διχρωμία. Το παιχνίδι με τα χρώματα είναι χαρακτηριστικό της smart από το πρώτο μοντέλο της, όπως και τα παράθυρα χωρίς πλαίσιο. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της εξωτερικής εμφάνισης είναι οι κρυφές χειρολαβές που βοηθούν παράλληλα στην καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και να κρατηθεί ο συντελεστής οπισθέλκουσας στα 0,29 cd.

smart #1

Στο εσωτερικό, η ιθύνοντες της φίρμας σημειώνουν ότι θέλησαν να επαναπροσδιορίσουν τον χώρο, εκμεταλλευόμενοι πλήρως τα 2,75 m του μεταξονίου. Και με τους τροχούς στα άκρα, να μεγιστοποιήσουν τον εσωτερικό χώρο του #1, που για το μέγεθός του οφείλουμε να σημειώσουμε ότι είναι ευρύχωρο και πρακτικό: Το συρόμενο πίσω κάθισμα σου επιτρέπει να αυξομειώσεις τον χώρο για το πορτμπαγκάζ ή τα πόδια των πίσω επιβατών. Οι τελευταίοι έχουν σε κάθε περίπτωση αρκετό χώρο πάνω από το κεφάλι και πολύ ικανοποιητικό για να βολέψουν τα γόνατα. Ενώ σε κανονική διάταξη το πορτμπαγκάζ προσφέρει 411 lt, με άλλα 15 lt να είναι διαθέσιμα στο frunk για την αποθήκευσή καλωδίου.

Πέρα από τους χώρους, η καμπίνα είναι ιδιαίτερα φωτεινή με καλαίσθητη σχεδίαση και υλικά που δείχνουν πολύ καλά μονταρισμένα μεταξύ τους. Το πάνω μέρος του ταμπλό καλύπτεται από αφρώδες υλικό, ενώ στα χαμηλότερα σημεία τα πλαστικά είναι σκληρά αλλά ποιοτικά. Γενικά, θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι η καμπίνα σου βγάζει έναν «ευρωπαϊκό» αέρα όσον αφορά την ποιότητα όλων των υλικών. Από τα πλαστικά, μέχρι τις επενδύσεις στα άνετα καθίσματα.

smart #1

Πέρα από τους διακόπτες των παραθύρων κι αυτούς στο τιμόνι, το εσωτερικό στερείται φυσικών κουμπιών. Τα πάντα ελέγχονται από την οθόνη αφής με διαγώνιο 12,8’’ του infotainment. Δεν είχαμε στη διάθεσή μας αρκετή ώρα για να επεξεργαστούμε όλες τις λειτουργίες και εφαρμογές, αλλά έχει ωραία γραφικά, άμεση απόκριση και δυο ψηφιακά avatar -μια αλεπού και μια τίγρη- για το σύστημα φωνητικών εντολών. Που, όπως και στην περίπτωση της MINI, κάνουν την όλη εμπειρία πιο ευχάριστη και διαδραστική. Το ψηφιακό περιβάλλον συμπληρώνεται από μια ευκρινή οθόνη 9,2" που εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων και ένα head-up display 10’’.

Περνώντας στο σύστημα πρόωσης, το smart #1 θα είναι διαθέσιμο σε τέσσερα διαφορετικά set-up όσον αφορά την μπαταρία και την ιπποδύναμη και σε επτά συνολικά εκδόσεις: Pure, Pure+, Pro, Pro+, Premium, Pulse και BRABUS. Στις βασικές πισωμήχανες εκδόσεις Pure και Pro συνδυάζεται με ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 272 ίππους και μπαταρία ιόντων λιθίου 49 kWh που του δίνουν αυτονομία 310 km.

Το ίδιο σύγχρονο ηλεκτρομοτέρ μόνιμου μαγνήτη είναι διαθέσιμο και στις πλουσιότερες σειρές εξοπλισμού με μπαταρία χωρητικότητας 66 kWh, οπότε η αυτονομία κατά WLTP αυξάνεται μέχρι τα 440 km. Και οι δύο μπαταρίες κατασκευάζονται από την CATL, με τη μεγάλη να έρχεται με εσωτερικό φορτιστή που της επιτρέπει αναπλήρωση με 22 kW (έως 7,4 kW η μικρότερη). Σε εναλλασσόμενο ρεύμα AC λοιπόν, αυτό μεταφράζεται σε περίπου τρεις ώρες για να φθάσει από το 10%-80 %. Η φόρτιση σε DC ανεβαίνει σε ισχύ μέχρι τα 150 kW και το γέμισμα 10%-80 % να μπορεί να επιτευχθεί σε λιγότερο από 30 λεπτά.

smart #1

Οι εκδόσεις Pulse και BRABUS είναι τετρακίνητες, όπου το σύγχρονο ηλεκτρομοτέρ μόνιμου μαγνήτη συνεργάζεται με ένα ακόμα ασύγχρονο στον εμπρός άξονα. Αμφότερες έρχονται με τη μεγάλη μπαταρία των 66 kWh που τους εξασφαλίζει αυτονομία 400 km. Όσον αφορά τη συνδυαστική ισχύ, στην Pulse φθάνει τα 360 άλογα και στην πιο σπορ BRABUS τους 428 PS και 543 Nm. Νούμερα που σε επίπεδο επιδόσεων μεταφράζονται σε μόλις 3,9" για το 0-100 km/h. 

Στον δρόμο, η δικίνητη έκδοση των 272 ίππων που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε είναι ζωηρή και κινεί με ευκολία τα σχεδόν 1.800 kg του αυτοκινήτου, με την απόκρισή να γίνεται ακόμα καλύτερη στο πρόγραμμα Sport. Εντός πόλης είναι ευκολοδήγητο, με τον οδηγό να έχει πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα και το τιμόνι να κόβει αρκετά, διευκολύνοντας τις μανούβρες. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική, όπως και η απορροφητικότητα των αμορτισέρ που έδειξαν να μην πτοούνται από το ελληνικό δίκτυο. Το υψηλό επίπεδο άνεσης διατηρείται και σε περιαστικές διαδρομές με την ανάρτηση να διαχειρίζεται πολύ καλά το βάρος και να επιτρέπει μικρές κλίσεις όσο κινείσαι σε ρυθμό βόλτας. 

Αν ανέβει ο ρυθμός, η ανάρτηση αρχίζει να προδίδει τη μαλακή φύση της και στις απότομες αλλαγές πορείας να νιώθεις το βάρος των μπαταριών, χωρίς απρόοπτες ωστόσο αντιδράσεις. Σε κάθε περίπτωση η οδική συμπεριφορά παραμένει ασφαλής, με υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας να καιροφυλακτούν και να επεμβαίνουν διακριτικά όποτε χρειάζεται. Για τους πιο σπορτίβ οδηγούς άλλωστε, υπάρχει η έκδοση BRABUS που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε στο κουπέ SUV της μάρκας.

smart #3

Το έτερο μοντέλο της smart, το κουπέ SUV #3 δεν έχει να επιδείξει μεγάλες διαφορές σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών: Βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα και χρησιμοποιεί τους ίδιους συνδυασμούς ηλεκτρομοτέρ/μπαταρίας. Σε επίπεδο εμφάνισης είναι περίπου 20 πόντους μακρύτερο από το #1, στα 4,4 m, και με ελάχιστα μακρύτερο μεταξόνιο, στα 2,78 m. Ακολουθώντας την ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία, η πιο ουσιαστική οπτική διαφορά του μεγαλύτερου #3 είναι η πιο κεκλιμένη γραμμή της οροφής στο πίσω μέρος, που δίνει στο αυτοκίνητο κουπέ στιλ και χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας 0,27 cd. Γεγονός που μεταφράζεται και σε λίγα χιλιόμετρα παραπάνω αυτονομία σε σύγκριση με τις αντίστοιχες εκδόσεις του #1. 

Το μεγαλύτερο μήκος του #3 σημαίνει παράλληλα ότι η γυάλινη πανοραμική οροφή έχει μεγαλύτερο εμβαδόν από αυτή του #1, με τη smart να ανακοινώνει ότι φθάνει 1,6 m2, έναντι των 1,3 m2 στο #1. Η σημαντικότερη διαφορά ωστόσο είναι ότι η οροφή εδώ δεν διαθέτει συρόμενο σκίαστρο για να προφυλάσσει την καμπίνα από την ηλιοφάνεια.

Σε επίπεδο εμφάνισης, η καμπίνα έχει το ίδιο ταμπλό και features όσον αφορά τις οθόνες. Το έξτρα μήκος μεταφράζεται σε ακόμα καλύτερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών. Η κεκλιμένη οροφή δεν κλέβει σημαντικά από το ύψος της καμπίνας, αλλά περιορίζει τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ στα 370 lt. Επίσης, το πίσω κάθισμα είναι σταθερό και δεν σύρεται όπως στο #1.

smart #3

Από εκεί και πέρα, η έκδοση Brabus που είχαμε στη διάθεσή μας έρχεται με το δικό της ιδιαίτερο εξοπλισμό που τονίζουν το πιο σπορ χαρακτήρα της. Αρκετές δόσεις Alcantara σε τιμόνι, ταμπλό αλλά και στα μπάκετ, αλουμινένια πεντάλ και έναν ειδικά διαμορφωμένο ήχο για να μην επιταχύνεις στα βουβά.

Σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών, η έκδοση BRABUS έρχεται όπως προαναφέραμε με δυο ηλεκτροκινητήρες, τετρακίνηση και συνδυαστική ισχύ 428 ίππων και 543 Nm. Εδώ, η ανάρτηση είναι πιο σφιχτή και συνδυάζεται με φαρδύτερα λάστιχα σε 20άρες ζάντες. Οι επιδόσεις είναι εκρηκτικές, ειδικά στα προγράμματα «Sport» και «BRABUS» όπου έχεις φουλ ισχύ και άμεση απόκριση σε κάθε πάτημα του δεξιού πεντάλ. Το 0-100 km/h διαρκεί μόλις 3,7" στο #3 BRABUS. 

smart #3

Σε ήρεμο ρυθμό δεν ήταν δυσάρεστο σε άνεση, παρά την πιο σκληρή ανάρτηση και η ποιότητα κύλισης είναι εφάμιλλη του #1, κινούμενο ήσυχα τόσο σε περιαστικές διαδρομές όσο και με πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ του στον αυτοκινητόδρομο. 

Σε πιο απαιτητικές διαδρομές, όπως κάθε δυνατή κατασκευή, θέλει περισσότερο χρόνο από μια απλή βόλτα για να εξοικειωθείς μαζί της και να ανακαλύψεις τα όριό της. Χρόνο που δυστυχώς δεν είχαμε αυτή τη φορά, αλλά θα βρούμε από το φθινόπωρο που θα ξεκινήσει και επίσημα η διάθεση των νέων smart στην ελληνική αγορά.

smart #3

Μέχρι τότε, να σημειώσουμε ότι αμφότερα έχουν αποσπάσει βαθμολογία πέντε αστέρων στα απαιτητικά τεστ του EuroNCAP και πως το βιβλίο παραγγελιών τους θα ανοίξει μέσα στο καλοκαίρι. Με τιμή που ξεκινά από τις €36.950 για το smart #1 και τις €40.900 για το smart #3.

Κλείνοντας, χαιρόμαστε που η smart επιστρέφει στην ελληνική αγορά και που αυτή η νέα πλευρά της έχει μια πιο οικογενειακή προσέγγιση εξυπηρετώντας, πάντα με το δικό της ξεχωριστό στιλ, περισσότερους από δυο επιβάτες. Στο παρελθόν, τα 4θυρά μοντέλα της δεν περπάτησαν καλά στην αγορά, τα smart #1 και smart #3 όμως έρχονται με πιο δυνατά εχέγγυα ακολουθώντας πλήρως τις επιταγές της αγοράς, η οποία θέλει περισσότερα SUV και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.

 smart #1 Premiumsmart #3 BRABUS
Τι λέει το DRIVEH επιστροφή της smart στην ελληνική αγορά γίνεται με δυο πολλά υποσχόμενα 100% ηλεκτρικά SUV, τα οποία ανυπομονούμε να γνωρίζουμε καλύτερα από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε και θα έρθουν τα πρώτα αυτοκίνητα στη χώρα μας.
ΤιμήΑπό €36.950 (έκδοση Pure)Από €40.900 (έκδοση Pro), από €55.280 το BRABUS
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤεχνολογίαΒEV, σύγχρονo ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, χωρητικότητα μπαταρίας 66 kWh, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσηςΒEV, ηλεκτρικό ασύγχρονο μοτέρ εμπρός, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη πίσω, μπαταρία 66 kWh, ηλεκτρική τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση272 PS, 343 Nm428 PS, 543 Nm
Διαστάσεις4.270x1.822x1.636 mm4.400x1.844x1.556 mm
Χώρος αποσκευών273-411 lt370-1.160 lt
Frunk15 lt15 lt
Βάρος1.800 kg1.910 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h6,7" 3,7"
Τελική ταχύτητα180 km/h180 km/h
Αυτονομία440 km400 km
ΦΟΡΤΙΣΗ
DC 150 kW, 10%-80%30 λεπτά30 λεπτά
AC 22 kW, 10-80%3 ώρες3 ώρες
Τιμές κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube