Κακά τα ψέματα. Όταν έχεις γράψει εκατοντάδες χιλιόμετρα με κάθε ένα από τα τελευταία μοντέλα της Škoda -και ακόμα περισσότερα με τα συγγενή μοντέλα του ομίλου Volkswagen- και σου ανακοινώνεται ότι πρέπει να πας στην Αλσατία για να οδηγήσεις το νέο Kamiq είναι λογικό, στο δρόμο προς το αεροδρόμιο, να αγωνιάς περισσότερο για το αν θα προλάβεις να δεις τα παραμυθένια χωριουδάκια της περιοχής, παρά να ενθουσιάζεσαι που θα οδηγήσεις το νέο και μικρότερο SUV στην γκάμα της τσέχικης φίρμας.
Πόσω μάλλον όταν οι σκέψεις αυτές γίνονται την ώρα που προσεγγίζεις το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με ένα Scala, το μοντέλο με το οποίο το Kamiq μοιράζεται τα περισσότερα μηχανικά και μη, μέρη του. Λίγο πολύ ξέρεις τι να περιμένεις από ένα μοντέλο που βασίζεται στην πολυφορεμένη πλατφόρμα MQB A0 του VW Group και κινείται από την ίδια οικογένεια TSI και TDI κινητήρων.
Κι όμως, στη σύντομη γνωριμία μας μαζί του, το Kamiq κατάφερε να μας εκπλήξει ευχάριστα σε όλους τους τομείς και μας έκανε να ξεχάσουμε τους «δρόμους του κρασιού» και τα λοιπά αξιοθέατα της περιοχής. Ύστερα από τα Karoq και Scala μας επιβεβαίωσε και αυτό με τη σειρά του ότι η Škoda βρίσκεται σε εξαιρετικό άστρο, παράγοντας αυτοκίνητα που κοιτούν μόνο την κορυφή της κατηγορίας τους. Και στο δρόμο προς αυτή δεν λογαριάζουν πλέον ούτε αν θα ποδοπατήσουν τα συγγενικά τους μοντέλα!
Για κάθε περίσταση
Αρχικά, οφείλουμε να τονίσουμε ότι το Kamiq εκπληρώνει σε μεγάλο βαθμό αυτό που υποδηλώνει το όνομά του. Το τελευταίο προέρχεται από τη γλώσσα των Ινουίτ, των Εσκιμώων που ζουν στην Αλάσκα, το βόρειο Καναδά και τη Γροιλανδία και σημαίνει κάτι που ταιριάζει τέλεια σε κάθε κατάσταση. Και το τρίτο κατά σειρά SUV της Škoda έχει τους χώρους, την ποιότητα κατασκευής και την οδική συμπεριφορά για να καλύψει σχεδόν κάθε κατάσταση στην οποία θα βρεθεί ο οδηγός του.
Ως είθισται με την πλειονότητα των μοντέλων της Škoda, το Kamiq κινείται ανάμεσα σε δυο κατηγορίες. Ενώ η φυσική του θέση είναι δίπλα σε μοντέλα όπως το πρώτο στις ευρωπαϊκές πωλήσεις των B-SUV, Renault Captur ή τα συγγενικά SΕΑΤ Arona και VW T-Cross, με τα οποία μοιράζεται το ίδιο πλαίσιο, οι διαστάσεις του το τοποθετούν κοντά και στο μεγαλύτερο T-Roc της Volkswagen. Με μήκος 4.241 mm, πλάτος 1.793 mm, ύψος 1.553 mm και μεταξόνιο που φθάνει τα 2.651 mm, το Kamiq είναι με διαφορά το μεγαλύτερο μοντέλο στην κατηγορία του, όντας περίπου 13 πόντους μακρύτερο από το Captur και εφάμιλλο σε διαστάσεις με το T-Roc. Συγκριτικά με το Scala, από το οποίο δανείζεται και τα περισσότερα στοιχεία του όπως προαναφέραμε, το Kamiq έχει αντίστοιχο μεταξόνιο αλλά είναι 12 πόντους κοντύτερο σε μήκος.
Η γκάμα κινητήρων του Kamiq περιλαμβάνει αρχικά τέσσερα πολύ γνωστά μοτέρ του VW Group που συνθέτουν και την γκάμα του Scala. Στη βάση βρίσκεται ο 1.000άρης TSI που αποδίδει 95 PS και 175 Nm ροπής και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων. Ακολουθεί ο πολύ ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά 1.0 TSI των 115 PS που συνδυάζεται με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο ή ημιαυτόματο 7άρι DSG και ο 1.5 TSI με τα 150 PS και τα 250 Nm ροπής. Σε ντίζελ, μόνη επιλογή είναι ο 1.6 TDI των 115 PS, ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα περιμένουμε προς τα τέλη του έτους και τον 1.0 G-TEC των 90 PS που θα καίει φυσικό αέριο και κληθεί να κινήσει για πρώτη φορά κάποιο SUV της Škoda.
Όπως και στα υπόλοιπα κόμπακτ SUV που πατούν στην πλατφόρμα MQB A0, η κίνηση στο Kamiq μεταφέρεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς και όλες οι εκδόσεις του εφοδιάζονται με την κλασική διάταξη ανάρτησης που προβλέπει γόνατα μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Η τελευταία είναι νέα όσον αφορά τις ρυθμίσεις της και αποκλειστικά υπεύθυνη για την πολύ καλή οδική συμπεριφορά που παρουσιάζει το μικρό SUV σε κάθε είδους δρόμο. Στο πρόσφατο παρελθόν επαινέσαμε τους μηχανικούς της Škoda για τη δουλειά που έκαναν στο Scala, αλλά στην περίπτωση του Kamiq ίσως χρειαστεί να τους στείλουμε και κάποιο βραβείο. Σε ένα ελαφρώς βαρύτερο αυτοκίνητο που στέκεται 3,9 πόντους ψηλότερα από το έδαφος (18,8 cm η συνολική απόσταση) από το Scala θα περίμενε κάποιος μια πιο πλαδαρή οδική συμπεριφορά ή χειρότερη άνεση σε περίπτωση που επιλεγόταν μια πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης.
Στην περίπτωση του Kamiq οι μηχανικοί ορθώς επέλεξαν ένα πιο σκληρό set-up απ’ ό,τι στο Scala, αλλά πέτυχαν την ιδανική ισορροπία με αποτέλεσμα το μικρό SUV όχι απλώς να είναι πιο ευχάριστο στο δρόμο από το μεγαλύτερο χάτσμπακ, αλλά να θέτει και υπό αμφισβήτηση την κυριαρχία του Arona σε επίπεδο οδική συμπεριφοράς. Μοντέλο που αποτελεί μέχρι σήμερα την επιλογή μας στην κατηγορία. Η ποιότητα κύλισης κινείται σε επίπεδο μεγαλύτερου SUV, ενώ στους δρόμους της Αλσατίας τουλάχιστον, η ανάρτηση φίλτραρε ιδανικά και τα πιο κατσαρά κομμάτια των δρόμων. Το τιμόνι είναι μεστό σε αίσθηση και στις πιο φιδίσιες ορεινές διαδρομές το Kamiq είναι άμεσο στις αλλαγές κατευθύνσεις. Στρίβει και φρενάρει αποφασιστικά με ελάχιστη κλίση, ακόμα και όταν ο οδηγός του ακολουθεί έναν πιο σβέλτο ρυθμό. Ο 3κύλινδρος κινητήρας των 115 PS που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε, δεν δυσκολεύεται να κινήσει τα κιλά του αμαξώματος που ξεπερνούν τα 1.200 kg και σε συνδυασμό με το σωστά κλιμακωμένο κιβώτιο των έξι σχέσεων προσφέρει καλές επιταχύνσεις και του επιτρέπει να προσπερνά με ασφάλεια.
Ποιοτικό και ευρύχωρο
Αφήνοντας στην άκρη την οδική συμπεριφορά που μας εξέπληξε ευχάριστα, το Kamiq φέρνει φρεσκάδα στην γκάμα της Škoda με τη νέα σχεδιαστική του προσέγγιση και τα διπλά εμπρός φωτιστικά σώματα, ένα πλήρες πακέτο βοηθημάτων για την ασφάλεια των επιβατών και τη Laura! Την ψηφιακή βοηθό της Škoda που ανταποκρίνεται στις φωνητικές εντολές. Παράλληλα το Kamiq βρίσκεται πάντα on-line χάρη σε μια προ-εγκατεστημένη από το εργοστάσιο eSIM, η οποία δεν ενεργοποιεί μόνο τη λειτουργία eCall, αλλά παρέχει και πρόσβαση στις κινητές ηλεκτρονικές υπηρεσίες Škoda Connect.
Όσον αφορά την ασφάλεια, στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι το Lane Assist (υποβοήθηση λωρίδας), Front Assist με City Emergency Brake και Predictive Pedestrian Protection (εμπρός υποβοήθηση με πέδηση έκτακτης ανάγκης στην πόλη και προληπτική προστασία πεζών) και το Multi-Collision Brake (πέδηση αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων).
Από εκεί και πέρα, η καμπίνα προσφέρει την κορυφαία ευρυχωρία που περιμένεις από ένα Škoda και υπόσχεται το μακρύ μεταξόνιο. Στις πίσω θέσεις ακόμα και ψηλόσωμοι ενήλικοι θα βολευτούν χωρίς παραχωρήσεις, με την τσέχικη φίρμα να υποστηρίζει ότι το νέο της μοντέλο είναι το πιο ευρύχωρο της κατηγορίας του σε όρους ύψους και πλάτους της καμπίνας. Και δεν βρίσκουμε λόγο να την αμφισβητήσουμε. Το πορτμπαγκάζ με τη σειρά του έχει χωρητικότητα 400 lt, η οποία αυξάνεται στα 1.395 lt με την αναδίπλωση της ασύμμετρης (σε αναλογία 60:40) πλάτης του πίσω καθίσματος.
Εκεί που πραγματικά όμως σε κερδίζει η καμπίνα του Kamiq είναι στα υλικά. Σε αντίθεση με τα περισσότερα μοντέλα της κατηγορίας, αλλά και τα συγγενικά μοντέλα των SEAT και VW, το εσωτερικό του τσεχικού SUV καλύπτεται στα πάνω μέρη του, στα σημεία του ταμπλό και των θυρών που έρχονται συχνότερα σε επαφή οι επιβάτες δηλαδή, με αφρώδες μαλακό πλαστικό. Που όχι μόνο δείχνει αλλά είναι και ποιοτικότερο απ’ ό,τι μας έχει συνηθίσει ο ανταγωνισμός. Σε εμφάνιση ακολουθεί τη νέα και πιο ενδιαφέρουσα σχεδιαστικά προσέγγιση που είδαμε για πρώτη φορά στο Scala, με το κυρτό μέρος στο κέντρο του ταμπλό, να φαντάζει ως βάση για την οθόνη του infotainment που ανάλογα την έκδοση κυμαίνεται από τις 6,5” έως τις 9,2”. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Virtual Cockpit των 10,25” θα είναι μέρος του βασικού εξοπλισμού των πιο πλούσιων εκδόσεων. Στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις θα είναι οι πολλές επιλογές συνδεσιμότητας που προσφέρει το infotainment και οι πρακτικές θήκες στην καμπίνα που όλες μαζί φθάνουν σε χωρητικότητα τα 26 lt.
Σύντομα κοντά μας
Το Škoda Kamiq αναμένεται στη χώρα μας άμεσα. Προς τα τέλη Σεπτεμβρίου. Οπότε πολύ σύντομα θα έχουμε και πλήρη εικόνα για το πόσο θα κοστίζει κάθε έκδοσή του. Οι μέχρι τώρα πληροφορίες αναφέρουν ότι ο τιμοκατάλογος θα ξεκινά από τις περίπου €16.500 για το 1.0 TSI των 95 PS, καθώς επίσης ότι όλες οι εκδόσεις του θα κοστίζουν περίπου €1.000 με €1.500 παραπάνω από την αντίστοιχη του Scala. Σε κάθε περίπτωση, το αναμένουμε πλέον με αγωνία για να το θέσουμε απέναντι στον ανταγωνισμό και το ίδιο οφείλει να κάνει όποιος αναζητά ένα κόμπακτ SUV για τις μετακινήσεις του.
Τι λέει το DRIVE
Ευχάριστο, άνετο και ικανό στο δρόμο. Σε όρους ποιότητας και ευρυχωρίας ανεβάζει τον πήχη της κατηγορίας πιο ψηλά και με τη σωστή τιμή δεν έχει λόγο παρά να μην χρηστεί το επόμενο best-seller.
Τιμή Από €16.500 (εκτιμώμενη για το 1.0 TSI 95 PS)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 115 PS/5.000-5.500 rpm, 200 Nm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
Τελική ταχύτητα 194 km/h
Μέση κατανάλωση 5,3-6,6 lt/100 km
Εκπομπές CO2 120-150 g/km
Διαστάσεις 4.241 x 1.793 x 1.531 mm
Χώρος αποσκευών 400 lt
Βάρος 1.231-1.390 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή