Δοκιμάζουμε το νέο Toyota bZ4X

Δοκιμάζουμε το νέο Toyota bZ4X

Με το πρώτο της ηλεκτρικό, το Toyota bZ4X, ο ιαπωνικός κολοσσός παρουσίασε ένα εξαιρετικό μοντέλο και ανέβηκε επίπεδο στον τρόπο που οραματίζεται αυτό που λέγεται σεβασμός στον πλανήτη, αλλά και στον άνθρωπο.

Την πίστη της Toyota απέναντι στον εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων τη γνωρίζουν πλέον και οι πέτρες. Και όταν σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι κατασκευαστές ξεκίνησαν να χτίζουν υβριδική τεχνογνωσία, οι Ιάπωνες είχαν ήδη ένα τεράστιο αρχείο δεδομένων και μπόλικα εκατομμύρια πωλήσεων Hybrid. Με το νέο Toyota bZ4X ανοίγουν ένα νέο κεφάλαιο στον ηλεκτρικό διασκελισμό τους, ευρισκόμενο πλέον σε απόλυτη συμφωνία φάσης με τις εξελίξεις.

Αποτιμώντας την πορεία τους, μέχρι και την έλευση του Toyota bZ4X, έμοιαζε περίεργο που δεν πέρασαν από τους πρώτους και στον κόσμο της αμιγούς ηλεκτροκίνησης. Αντ’ αυτού, προτίμησαν η συγκεκριμένη τεχνολογία να είναι εκείνη που θα ολοκλήρωνε το παζλ των προτάσεων ύστερα από τα κλασικά υβριδικά, τα PHEV και τα ηλεκτρικά με κυψέλες υδρογόνου. Ωστόσο η στιγμή για το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Toyota έφτασε!

Έχει την μάλλον περίεργη ονομασία bZ4X, στην οποία ο αριθμός τέσσερα υποδηλώνει το μέγεθος D και το γράμμα «Χ» τον SUV χαρακτήρα. Όσο για το «bZ» δηλώνει την νέα οικογένεια μοντέλων «Beyond Zero», η οποία ασπάζεται μια νέα φιλοσοφία που τοποθετεί στο προσκήνιο τον άνθρωπο -ως οδηγό και χρήστη- και το περιβάλλον συνολικά. Εν ολίγοις εκφράζεται μέσω του οράματος Toyota Environmental Challenge 2050, στόχος του οποίου είναι να περιοριστούν οι εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα κατά 90% συγκριτικά με το 2010 και να μηδενιστεί το ανθρακικό αποτύπωμα των μονάδων παραγωγής, χάρη σε νέες μεθόδους κατασκευής και τη χρήση «πράσινης» ενέργειας.

Ένα τέτοιο μοντέλο δεν θα μπορούσε παρά να βασίζεται σε μια πλατφόρμα σχεδιασμένη ειδικά για τις ηλεκτρικές απαιτήσεις και ανάγκες. Πρόκειται για την eTNGA, η οποία είναι ιδιαίτερα στιβαρή, ενσωματώνει την μπαταρία για χαμηλό κέντρο βάρους και διαμορφώνεται πλήρως, τόσο ως προς το μέγεθος όσο και προς το εάν διαθέτει έναν ή δύο κινητήρες. Άρα κίνηση στους εμπρός ή τους τέσσερις τροχούς.

Toyota bZ4X

Αισθητικά το Toyota bZ4X δεν προσπαθεί να κρύψει την υπόστασή του ως SUV. Κάθε άλλο!

Η σιλουέτα SUV του bZ4X συνδυάζει μάλιστα με ενδιαφέρουσες μολυβιές που το κάνουν αφενός εντυπωσιακό από όποια πλευρά κι εάν το κοιτάξεις, αφετέρου του επιτρέπουν να κρύβει πετυχημένα το σεβαστό όγκο του.

Η αιχμηρή μάσκα φέρνει μια νέα προσέγγιση για την εταιρεία και σε συνδυασμό με τα λεπτά εμπρός φώτα δίνει τη σκυτάλη στις δυναμικές γωνίες του εμπρός προφυλακτήρα. Ακολούθως το μάτι περνά στο προφίλ που χαρακτηρίζεται από τις έντονες γραμμές και τους μεγάλους τροχούς -18 έως 20”, ενώ στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η φωτεινή γραμμή που ενώνει τις δύο γωνιές.

Όπως σε κάθε ηλεκτρικό, στο Toyota bZ4X έχει δοθεί μεγάλη σημασία στην αεροδυναμική. Υπάρχουν ειδικά μελετημένα ανοίγματα στον εμπρός προφυλακτήρα που σχηματίζουν «αεροκουρτίνες» και φτιάχνουν τη ροή του αέρα, πλήρως καλυμμένο πάτωμα, διαχύτης, καθώς και διπλό σπόιλερ στην οροφή με ένα χείλος στην πίσω πόρτα, η κλίση του τζαμιού της οποίας είναι μελετημένη για την πλέον απρόσκοπτη ροή στον αέρα. Επιπλέον, εμπρός υπάρχουν ενεργές γρίλιες για τον πλήρη έλεγχο της διοχέτευσης αέρα στη μονάδα της μπαταρίας, προκειμένου να μην υπάρχει αχρείαστη αντίσταση.

Παίρνοντας ως μέτρο σύγκρισης ένα RAV4, το Toyota bZ4X που έχει μήκος 4,69 m, πλάτος 1,86 και ύψος 1,65 m, είναι πιο μακρύ και λίγο πιο φαρδύ, μα παράλληλα και χαμηλό, με πιο δυναμικές αναλογίες.

Χάρη στα προσόντα της ηλεκτρικής πλατφόρμας eTNGA, αναμενόμενα η ευρυχωρία τουToyota bZ4X είναι εξαιρετική.

Με μεταξόνιο 2,85 m (16 cm μεγαλύτερο από του RAV4!), ο χώρος δεν θα σου λείψει όπου κι εάν κάθεσαι, όσο κι εάν τα 452 lt για τις αποσκευές είναι μια τιμή αποδεκτή μεν, όχι τεράστια δε. Για την ακρίβεια ο διαθέσιμος αέρας για τα πόδια και το κεφάλι είναι άφθονος και το μόνο που στερεί τον απόλυτο βαθμό είναι πως οι πίσω έχουν τα πόδια τους λίγο περισσότερο λυγισμένα από το ιδανικό.

Η σχεδίαση προσεγγίζει το μίνιμαλ, δίνοντας την αίσθηση ενός μοντέρνου και φωτεινού καθιστικού. Η κονσόλα δεν είναι ιδιαίτερα ογκώδης αφού και η μονάδα του κλιματιστικού είναι 30% πιο κόμπακτ από μια συμβατική, ενώ ο πίνακας οργάνων είναι λεπτός και τοποθετημένος χαμηλά, αφήνοντας άπλετο πεδίο στον οδηγό. Βρίσκεται όμως ακριβώς μέσα στο οπτικό του πεδίο ώστε η οθόνη 7” να προβάλλει τις πληροφορίες εκεί που πρέπει και να υποστηρίζει τη φιλοσοφία «μάτια στο δρόμο, χέρια στο τιμόνι».

Παρότι το τιμόνι είναι λίγο χαμηλά, στην πράξη η θέση οδήγησης αποδεικνύεται σωστή, ενώ τα καθίσματα άνετα και με σωστή στήριξη. Η εργονομία από την πλευρά της κάνει σχεδόν τα πάντα εύκολα, αφού υπάρχουν φυσικοί διακόπτες άμεσης πρόσβασης σε όλα τα βασικά.

Toyota bZ4X

Για τα υπόλοιπα υπάρχει η κεντρική οθόνη αφής που ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού έχει διαγώνιο 8 ή 12,3”, η οποία εκφράζει ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η Toyota σε επίπεδο infotainment και της εφαρμογής MyT. Υποστηρίζει πλέον φωνητικό «βοηθό» για λειτουργίες που έχουν να κάνουν με τον κλιματισμό, τα παράθυρα, τον ήχο αλλά και την πλοήγηση, ενώ δέχεται αναβαθμίσεις over-the-air για να παραμένει για πάντα στην αιχμή της τεχνολογίας.

Στο κομμάτι της απτής ποιότητας, τα υλικά σε κερδίζουν με την υφή τους στις περισσότερες επιφάνειες. Η συναρμολόγηση είναι σίγουρα ικανοποιητική αν και όχι κορυφαία, ενώ το φινίρισμα κερδίζει θετικά σχόλια όπως και η ηχομόνωση που εξασφαλίζει πραγματικά χαμηλό χαμηλό επίπεδο θορύβου. Για να συνοψίσουμε, στο Toyota bZ4X μιλάμε για μια καμπίνα με μοντέρνα προσέγγιση σε δυνατότητες και εικόνα, η οποία ταυτόχρονα σε κάνει να αισθάνεσαι άνετα κι ευχάριστα, έχει 20 lt αποθηκευτικών χώρων για μικροπράγματα και ρίχνει τους παλμούς σε όποια θέση κι εάν κάθεσαι.

Η εμπειρία της οδήγησης του Toyota bZ4X δεν θα ξενίσει τους παραδοσιακούς πελάτες της εταιρείας.

Οι άνθρωποι της Toyota μας ξεκαθάρισαν πως ήθελαν η εμπειρία της οδήγησης του πρώτου τους ηλεκτρικού να μην ξενίζει τους παραδοσιακούς πελάτες. Ομολογουμένως το πέτυχαν, πηγαίνοντας την απόλυτη ευκολία οδήγησης που χαρακτηρίζει όλα τους μοντέλα ένα βήμα παραπέρα. Αισθάνεσαι πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο με ζωντάνια τόση όση, που αποδίδει την ισχύ του όχι ορμητικά αλλά ισορροπημένα.

Το τιμόνι -από το 2023 θα διατίθεται προαιρετικά και το One Motion Grip που είναι σύστημα by wire -ευχάριστα άμεσο και ακριβές, χωρίς να μεταφέρει ιδιαίτερη πληροφόρηση μα δίνοντας ανεκτίμητη ευελιξία. Και το πεντάλ του φρένου έχει την προοδευτικότητα που ψάχνεις στην καθημερινότητα για να φρενάρεις γραμμικά.

Η λειτουργία one-pedal δεν έχει ρυθμιζόμενο επίπεδο ανάκτησης, ούτε ακινητοποιεί πλήρως το αυτοκίνητο. Σύμφωνα με την Toyota κάτι τέτοιο δε θα έδινε τη φυσική αίσθηση που δίνουν τώρα τα έως 0,15 G της επιβράδυνσης, τα οποία καλύπτουν το 80% των περιπτώσεων. Δε φαίνεται να έχουν άδικο, αφού διευκολύνει σημαντικά την οδήγηση χωρίς να την αλλοιώνει.

Κατά κάποιο τρόπο είναι σαν να σου κάνει τη ζωή πιο εύκολη, αλλά χωρίς να σου λέει το πώς. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με όλα τα τελευταίας γενιάς συστήματα υποβοήθησης του οδηγού του Toyota T-Mate-που περιλαμβάνουν ραντάρ κυμάτων χιλιοστού, ανίχνευση απόσπασης προσοχής οδηγού, κ.ά. Κάνουν δηλαδή τη δουλειά χωρίς θόρυβο αλλά με συνέπεια και αποτελεσματικότητα.

Toyota bZ4X

Η αλήθεια πως στη Δανία δεν είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε γρήγορα -ούτε καν σβέλτα- το Toyota bZ4X, ωστόσο είναι ξεκάθαρο πως η ρύθμιση της ανάρτησης που αποτελείται εμπρός από γόνατα MacPherson και πίσω από διπλά ψαλίδια είναι πετυχημένη και κολακεύεται από την αθόρυβη λειτουργία. Βοηθά και το λελογισμένο -για το μέτρο των EV- βάρος που είναι πολύ κοντά στους δύο τόνους, αναδεικνύοντας τη δουλειά που έχει γίνει τόσο στην πλατφόρμα eTNGA όσο και στην μπαταρία που ζυγίζει 480 kg.

Η τελευταία είναι αποτέλεσμα της κοινοπραξίας της Toyota με την Panasonic και εκμεταλλεύεται την 25ετή εμπειρογνωσία των υβριδικών Toyota. Υπάρχει έλεγχος της θερμοκρασίας σε κάθε ένα κελί ξεχωριστά και οι προδιαγραφές της τέτοιες που επιτρέπουν στην εταιρεία να εγγυάται περήφανα για το 70% της χωρητικότητας σε βάθος 11 ετών ή 1.000.000 km. Μοναδική προϋπόθεση είναι ο ετήσιος έλεγχος (ή κάθε 15.000 km) μετά το πέρας της 5ετίας, κάτι που γίνεται χωρίς χρέωση. 

Χάρη στις 71,4 kWh και την πολύ καλή διαχείριση της ενέργειας, η εργοστασιακή αυτονομία για την τετρακίνητη έκδοση του Toyota bZ4X είναι από 411 έως 470 km, ενώ για εκείνη με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς από 436 έως 516 km.

Σε όλη τη διαδρομή των 100 km που κάναμε, η τιμή στον υπολογιστή του τετρακίνητου bZ4X ήταν 16,2 kWh/100 km. Ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με τη φόρτιση, στο συνεχές ρεύμα η δυνατότητα προς το παρόν είναι 6,6 kW αλλά όλα τα αυτοκίνητα που θα έρθουν στη χώρα μας θα έχουν 11άρη on-board charger. Όσο για συνεχές, μιλάμε για 150 kW. Κάνοντας αναγωγή σε χρόνο, αυτά σημαίνουν πλήρη φόρτιση σε 9,5 ώρες για την πρώτη περίπτωση και 0-80% σε μισή ώρα για τη δεύτερη.

Να σημειώσουμε πως για πρώτη φορά η Toyota υλοποιεί μια μονάδα που ενσωματώνει τον κινητήρα, το inverter, τη μετάδοση και την μονάδα ελέγχου, για ταχύτερη απόκριση και τις ελάχιστες δυνατές απώλειες. Για τον ίδιο λόγο, ο στάτορας είναι πιο μικρός από το συνηθισμένο, ενώ στη μετάδοση χρησιμοποιείται λιπαντικό χαμηλού ιξώδους και κατά την κίνηση με χαμηλό φορτίο ο πίσω κινητήρας απεμπλέκεται.

Toyota bZ4X

Αυτό βέβαια είναι κάτι που ο οδηγός του Toyota bZ4X δεν το αντιλαμβάνεται. Όπως δεν αντιλαμβάνεται παρά μόνο από το αποτέλεσμα από την εξαιρετική διαχείριση της παροχής ενέργειας που κάνει η τετρακίνηση μέσω των δύο κινητήρων. Χάρη μάλιστα στο σύστημα X-MODE που έχει δύο προφίλ λειτουργίας, το bZ4X θα περάσει χωρίς δράματα από σημεία που δύσκολα θα το έβαζε ο νους, περιλαμβανομένου και περάσματος νερού με βάθος μισό μέτρο.

Για το εάν το πρώτο ηλεκτρικό Toyota έχει πετύχει το σκοπό του, η απάντηση είναι χωρίς δεύτερη σκέψη θετική. Και εν ολίγοις εγγυάται πως θα ανατρέψει τα δεδομένα στα ηλεκτρικά D-SUV. Είναι χτισμένο στη λογική QDR (Quality, Durability, Reliability) του ιαπωνικού κολοσσού και πετυχαίνει το στόχο του σε κάθε επίπεδο. Η μπαταρία έχει καθησυχαστική εγγύηση, καμπίνα είναι μοντέρνα και απολαυστικά ευρύχωρη, ενώ η αίσθηση της οδήγησης είναι όσο σύγχρονη αλλά και όσο φυσική χρειάζεται.

Το Toyota bZ4X θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες στην Ελλάδα από τον Ιούλιο, οπότε και θα ανακοινωθεί ο πλήρης τιμοκατάλογος. Προς το παρόν, γνωρίζουμε μόνο πως η αρχική τιμή θα είναι οι €49.900 χωρίς την κρατική επιδότηση, με αντικειμενικά υψηλό επίπεδο εξοπλισμού ήδη από το βασικότερο εκ των πέντε επιπέδων.


Τι λέει το DRIVE
Μοντέρνο σε ουσία, ταυτόχρονα οικείο σε αίσθηση και με σοβαρή διαχείριση της ενέργειας και οδηγική δυναμική, το Toyota bZ4X έχει όλα τα στοιχεία που χρειάζεται για να αλλάξει τα δεδομένα στην ηλεκτρική κατηγορία D.
Τιμή Από €49.900 (χωρίς κρατική επιδότηση)
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη εμπρός και πίσω, 109 PS, 336 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 71,4 kWh, ηλεκτρική τετρακίνηση, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Συνδυαστική απόδοση 218 PS, 337 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση 15,8 kWh/100 km
Αυτονομία 470 km
Φόρτιση DC/AC έως 150 kW/έως 11 kW
Διαστάσεις 4.690 x 1.860 x 1.650 mm
Χώρος αποσκευών 452 lt
Βάρος 1.985-2.065 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube