Πιο μακρύ (4,9 μέτρα), χαμηλότερο (1,86 m) και φαρδύτερο (1.45 m), με ξεκάθαρα κουπέ φόρμα. Το νέο Sonata είναι επιφορτισμένο να εκφράσει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας «Sensuous sportiness».
Για να πετύχουν τις ιδανικές αναλογίες έχουν μεγαλώσει τους τροχούς, έχουν χαμηλώσει την καμπίνα ενώ οι εμπρός κολόνες, οι βάσεις τους, έχουν μετατοπιστεί προς τα πίσω. Το μεταξόνιο έχει μακρύνει, προς όφελος και των εσωτερικών χώρων. Είναι πιο κοντή η επιφάνεια του σκοπίμως δυσδιάκριτου τρίτου όγκου. Αλλά ο πίσω πρόβολος έχει μακρύνει.
«Η ένταση δείχνει όμορφη δίπλα στη γαλήνη», εξηγεί ο Luc Donckerwolke, επικεφαλής σχεδιασμού του ομίλου. Και αυτήν ακριβώς τη λογική έχουν ακολουθήσει στα πλαϊνά τμήματα, συνδυάζοντας γεμάτες καμπύλες με κοφτερές ακμές που αιχμαλωτίζουν το φως και προσθέτουν όγκο. Στην όγδοη γενιά του το Sonata δείχνει σίγουρα διαφορετικό από κάθε προηγούμενο. Ως προς το χαρακτήρα, πάνω από όλα. Δεν είναι ένα συντηρητικό αυτοκίνητο για ένα αντίστοιχης φιλοσοφίας κοινό, αλλά ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται σε δυναμικούς… μεσήλικες. Ανθρώπους που έχουν μεγαλώσει στην αναλογική εποχή, όταν το παραδοσιακό οικογενειακό αυτοκίνητο ήταν μπερλίνα, αλλά είναι απόλυτα προσαρμοσμένοι στον ψηφιακό κόσμο.
Αναμφίβολα τα φώτα είναι αυτά που δίνουν τη σχεδιαστική υπογραφή στο αυτοκίνητο. Το μοτίβο μπούμερανγκ σε αυτά της ουράς. Και στο εμπρός μέρος, η σύνδεση των LED με το χρώμιο που ορίζει το αεροδυναμικό περίγραμμα το πολύ ιδιαίτερο στοιχείο. Η Hyundai έχει την ευελιξία να κάνει τέτοιου είδους σχεδιαστικούς ακροβατισμούς, όπως μας εξήγησε ο Donckerwolke, διότι παράγει in-house τα φώτα των μοντέλων της και δεν χρειάζεται να έρθει σε συνεννόηση με κάποιον εξωτερικό προμηθευτή.
Η πλατφόρμα Ν2 στην οποία βασίζεται το Sonata (και μελλοντικά το αδελφό Kia Optima) είναι εντελώς νέα, υποστηρίζει τετρακίνηση (θα χρησιμοποιηθεί και για SUV) και υβριδική τεχνολογία. Ενισχύσεις στα ράμφη και στους θόλους υπόσχονται ακρίβεια και αμεσότητα στην οδική συμπεριφορά. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω.
Οι πληθωρικές εξωτερικές διαστάσεις και το μεγάλο μεταξόνιο δεν έχουν σπαταληθεί αδίκως. Οι εσωτερικοί χώροι είναι πλούσιοι και το διαπιστώσαμε στην πράξη όταν περάσαμε μια ολόκληρη μέρα και ένα ταξίδι 250 km με τον Φιλανδό συνάδελφο και τους... δύο PR μάνατζερ που τον συνόδευαν, ύψους 1,90 ο καθένας.
Η σχεδίαση της καμπίνας συνδυάζει αρμονικά το μοντέρνο με το κλασικό, την αίσθηση υψηλής τεχνολογίας με την πρακτικότητα. Και μια εικόνα premium, η οποία βέβαια όσο περισσότερο προσέχεις τις λεπτομέρειες θαμπώνει. Αλλά η πρώτη εντύπωση είναι θετική.
Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και προσαρμοζόμενος, μια οθόνη υψηλής ανάλυσης 12,3” με όμορφα γραφικά που αλλάζουν χρώμα ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης: Eco, Normal, Sport και Custom είναι οι διαθέσιμες επιλογές. Που αφορούν στη ρύθμιση της υποβοήθησης του τιμονιού και στο νεύρο κινητήρα-μετάδοσης. Εντυπωσιακή λεπτομέρεια: Μόλις βγάλεις φλας, ανοίγει μέσα στο στροφόμετρο (για αριστερή στροφή) ή στο ταχύμετρο (για δεξιά) μια οθόνη στην οποία προβάλλεται η εικόνα μιας κάμερας που βρίσκεται πάνω στον αντίστοιχο καθρέφτη. Και δείχνει όλη την «τυφλή» γωνία στα πλευρά του αυτοκινήτου.
Η οθόνη του συστήματος infotainment είναι όμορφα ενσωματωμένη στη γραμμή του ταμπλό και όχι απλώς καρφωμένη στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας. Η οποία είναι κεκλιμένη και φαρδιά, ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό, στοιχείο του premium και μια αναφορά στην αντίστοιχη διάταξη του Genesis G70. Αλλά εδώ υπάρχει μια μόνο σειρά από κουμπιά και μεγαλύτερος αποθηκευτικός χώρος μικροαντικειμένων. Σχεδιαστικό και τεχνικό highlight για την καμπίνα του Sonata είναι το σύστημα shift-by-wire, δηλαδή η λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου με πλήκτρα που μεταφέρουν ηλεκτρονικά την εντολή επιλογής αντί του κλασικού μοχλού. Για τη χειροκίνητη λειτουργία του αυτόματου σασμάν υπάρχουν βεβαίως paddles στο τιμόνι.
Η ποιότητα των υλικών είναι σε γενικές γραμμές καλή. Τα καθίσματα είναι ντυμένα με δέρμα Nappa, ενώ το ταμπλό με τεχνητό δέρμα και μαλακό πλαστικό. Όμως όσο προσέχεις τις λεπτομέρειες, αυτό το τεχνητό δέρμα φαίνεται… τεχνητό. Οι διακόπτες δεν έχουν τη στιβαρή λειτουργία που υπόσχεται η εμφάνισή τους και οι glossy επιφάνειες μαύρου πλαστικού χρειάζονται μεγαλύτερη προσοχή στο φινίρισμα. Οι εξωτερικές ραφές ωστόσο, ο κρυφός φωτισμός και η διχρωμία δίνουν ένα ευχάριστο αισθητικό αποτέλεσμα. Το οποίο έρχεται να συμπληρώσει ο πλούσιος εξοπλισμός με το Head-Up Display, το ακριβό ηχοσύστημα της Bose και μια πληρέστατη σουίτα ενεργών οδηγικών βοηθημάτων με δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 2 (χάρη στα δεδομένα από πέντε κάμερες και δώδεκα αισθητήρες υπερήχων), περιλαμβανομένης της στάθμευσης με τηλεχειριστήριο.
Δοκιμάσαμε το αυτοκίνητο προδιαγραφών της εγχώριας αγοράς στο δρόμο, με το δίλιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα και 6άρι αυτόματο σασμάν. Προφανώς το σύνολο στερείται δύναμης και χαρακτήρα. Η απόκριση στο γκάζι είναι ικανοποιητική, αλλά δεν έχει επαρκή δύναμη. Με μόλις 200 Nm ροπή, πατάς και δεν συμβαίνει τίποτα ουσιαστικό μέχρι να φτάσεις στις 4.500 rpm. Όπου το 4κύλινδρο μοτέρ γίνεται θορυβώδες, για να κάνει απλώς τα στοιχειώδη. Το κιβώτιο ωστόσο είναι ομαλό, αρκετά γρήγορο στην αυτόματη λειτουργία και ανταποκρίνεται θετικά σε μια πιο επιθετική χρήση στη χειροκίνητη. Δεν ανεβάζει μόνο του στον κόφτη ούτε κάνει kickdown, ενώ δεν αρνείται τα ακραία κατεβάσματα.
Για ένα αυτοκίνητο αυτού του χαρακτήρα, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η άνεση και η ποιότητα κύλισης. Και αυτά στο αυτοκίνητο των κορεατικών προδιαγραφών χρειάζονται βελτίωση. Η ανάρτηση είναι ξερή στη συμπίεση και απότομη στην επαναφορά. Και η κύλιση τραχιά. Βέβαια, το ίδιο είχαμε παρατηρήσει και για την Toyota Corolla ιαπωνικών και αμερικανικών προδιαγραφών και η ευρωπαϊκή αποδείχτηκε μαγικό χαλί. Οπότε θα περιμένουμε να δούμε.
Τη δεύτερη μέρα στο Κέντρο Έρευνας & Εξέλιξης στη Namyang είδαμε την έκδοση 1.6 T-GDI που προορίζεται για την Αμερική και τουλάχιστον από προδιαγραφές είναι πολύ κοντά στην Ευρώπη. Και την οδηγήσαμε στην πίστα δοκιμών που έχουν δημιουργήσει αντιγράφοντας ορισμένες κλασικές στροφές διάσημων σιρκουί του κόσμου, όπως η Eau Rouge, η Corkscrew και άλλες.
Το εμπρός μέρος είναι πολύ πιο δυναμικό, με μαύρη γρίλια και πιο επιθετική κυψελωτή σχεδίαση αντί της βαριάς, κλασικής μάσκας των αγορών της Ασίας με το χρώμιο σε οριζόντιες γραμμές. Διαφορετικοί είναι και οι αεραγωγοί στις άκρες του προφυλακτήρα, θυμίζοντας αρκετά την AMG GT4.
Η πίστα δεν επιτρέπει φυσικά να καταλάβεις τις όποιες διαφορές στη ρύθμιση της ανάρτησης, σχετικά με την άνεση. Είχαμε ωστόσο την ευκαιρία να οδηγήσουμε σβέλτα, για να διαπιστώσουμε ότι το πλαίσιο έχει δυνατότητες. Το τιμόνι είναι ελαφρύ και δεν έχει σπουδαία πληροφόρηση, αλλά είναι άμεσο. Η κλίση είναι μικρή, και ο έλεγχος του αμαξώματος από την ανάρτηση μέσα στη στροφή είναι ακριβής. Ακόμη και σε καμπές με χασίματα και ενώ είναι ήδη φορτισμένο το αυτοκίνητο, δεν σε αγχώνει με νευρικές αναπηδήσεις ή νωχελικές ταλαντώσεις. Έχει πολύ πρόσφυση, και είναι κρίμα που το ελαφρύ τιμόνι δεν σου επιτρέπει να καταλάβεις από την αρχή ότι αντέχει ακόμη περισσότερη πίεση. Ο επικεφαλής R&D του ομίλου Albert Biermann μας είπε ότι το Sonata με τον 1.6 T-GDI θα είναι πιο σπορ σε συμπεριφορά και χαρακτήρα, οπότε στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι το εμπορικό του λανσάρισμα το set-up θα συνεχίσει να δουλεύεται.
Τα φρένα είναι δυνατά, με αρκετά έντονη ωστόσο υποβοήθηση. Το πεντάλ δεν έχει μεγάλο βάθος, πιάνει δυνατά στα πρώτα εκατοστά της διαδρομής και χρειάζεται λίγη συνήθεια για να φρενάρεις εκεί που θέλεις, όσο θέλεις. Εδώ το κιβώτιο είναι ένα νέο 8άρι αυτόματο. Πιο γρήγορο από το 6άρι, εξίσου ομαλό και με τη διάθεση να σιγοντάρει τη σπορ οδήγηση, παρότι όχι και τόσο προβλεπόμενη γι’ αυτό το αυτοκίνητο η χρήση στην πίστα. Ανεβάζει χωρίς να ενοχλεί η διακοπή στην παροχή ισχύος, κατεβάζει χωρίς να είναι υπερπροστατευτικό με τις στροφές του κινητήρα και δεν αλλοιώνει την καλή απόκριση του 1.600άρη τούρμπο, κάνοντας πιο ευχάριστη τη συμπεριφορά στις στροφές. Η ισχύς των 182 PS είναι αυτή που πρέπει για το μέγεθος και το βάρος του αυτοκινήτου. Η ροπή των 264 Nm σπρώχνει δυνατά στο μισό γκάζι, ενώ ψηλά οι 182 ίπποι βγαίνουν με μια ευχάριστη ευστροφία. Ίσως και με λίγο παραπάνω θόρυβο.
Η Hyundai εξακολουθεί να πιστεύει ότι υπάρχει λόγος να επενδύει σε μια κατηγορία η οποία συρρικνώνεται διαρκώς. Και το αποδεικνύει με μια μεγάλη επένδυση, δημιουργώντας μια εντελώς νέα πλατφόρμα για να βασιστεί σε αυτό το νέο Sonata (και όχι μόνο). Ταυτόχρονα, αλλάζει εντελώς τη σχεδίαση και το χαρακτήρα του μοντέλου. Στις μεγάλες αγορές (Αμερική, Κίνα και βέβαια στην Κορέα) είναι ένα σημαντικό μοντέλο, έτσι κι αλλιώς. Στην Ευρώπη πέρασε και δεν ακούμπησε, αλλά τώρα δημιουργείται μια νέα ευκαιρία.
Τι λέει το DRIVE
Ένα πρακτικό και πλούσια εξοπλισμένο αυτοκίνητο που εστιάζει στην ουσία, στην κάλυψη των μεταφορικών αναγκών μιας οικογένειας με ασφάλεια και άνεση. Αλλά τώρα το κάνει με ένα πιο ξεχωριστό στιλ και πιο ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά. Θα θέλαμε να το δούμε στην Ευρώπη.
Τιμή Από €-
Τεχνολογία 1.6 lt, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, 182 PS, 264 Nm, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h -”
Τελική ταχύτητα - km/h
Μέση κατανάλωση - lt/100 km
Εκπομπές CO2 - g/km
Διαστάσεις 4.900 x 1.860 x 1.445 mm
Χώρος αποσκευών - lt
Βάρος - kg
Μετρήσεις κατασκευαστή