Πενήντα χρόνια πριν, το 1972, o Soihiro Honda παρουσίασε ένα μικρό, οικονομικό αυτοκίνητο πόλης, με μήκος 3,4 m, έναν αναιμικό κινητήρα 1,2 lt και -στον προαιρετικό εξοπλισμό- ραδιόφωνο AM/FM. Πιθανά τότε να μην μπορούσε να φανταστεί την παγκόσμια εμπορική επιτυχία που θα ξεκινούσε αυτό και οι διάδοχες γενιές του. Έτσι όμως έγινε. Με την πάροδο των ετών το Honda Civic ωρίμαζε, μετασχηματιζόταν και ξέφευγε σε διαστάσεις και φιλοσοφία. Κάτι που ισχύει και σήμερα.
Το εξελικτικό άλμα του νέου Honda Civic είναι το μεγαλύτερο μεταξύ των έντεκα γενεών του μοντέλου.
Για να ξεκινήσουμε να μιλάμε για το νέο Honda Civic e:HEV, μία καλή αρχή είναι να πιάσουμε το νήμα από τον εξωτερικό σχεδιασμό. Οι άνθρωποι της Ιαπωνικής φίρμας βασίστηκαν στη λογική «Exhilarating Civic» η οποία διατηρεί αρκετό από το DNA της προηγούμενης γενιάς. Επέλεξαν όμως να ακολουθήσουν μία πιο συντηρητική προσέγγιση για το πίσω μέρος, καθώς επίσης και να χαράξουν ένα διαφορετικό τόξο για την οροφή, μετασχηματίζοντάς το έτσι σε liftback.
Αναφορικά με τις διαστάσεις, το μήκος αγγίζει πλέον τα 4.551 mm (+3,1 πόντοι από το απερχόμενο), το πλάτος τα 1.802 mm (+2 mm) και το ύψος τα 1.408 mm (-2,7 cm). Αυξημένο ελαφρά είναι το μεταξόνιο, στα 2.734 mm (+3,5 πόντοι), χαρίζοντας έτσι ελαφρά καλύτερους χώρους στο εσωτερικό και βελτιωμένα χαρακτηριστικά στον δρόμο.
Για αυτά τα χαρακτηριστικά δεν αμφέβαλλε κανείς, καθώς ειδικά τα τελευταία χρόνια το Honda Civic λίγοι ανταγωνιστές να μπορούν να το κοιτάξουν στα μάτια. Οι μηχανικοί της εταιρίας, βεβαίως, φρόντισαν να ενισχύσουν την καλή εικόνα. Αρχικά επενέβησαν στο πλαίσιο, αυξάνοντας με ενισχύσεις τη στρεπτική ακαμψία κατά 22%.
Το βάρος δεν κατάφεραν να το κρατήσουν χαμηλά, καθώς πλέον το αυτοκίνητο αγγίζει τα 1.517 kg. Φρόντισαν όμως να βελτιώσουν την κατανομή και το κέντρο βάρους. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε πως στην προσπάθεια περιορισμού της μάζας στα άκρα του αμαξώματος, επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν καπό από αλουμίνιο (43% ελαφρύτερο από το ατσάλινο του προηγούμενου μοντέλου), ενώ πίσω περιόρισαν το μήκος του προβόλου κατά 20 mm και παράλληλα κατασκεύασαν την πέμπτη πόρτα από ρητίνη (20% ελαφρύτερη από πριν).
Άλλες επεμβάσεις που υπόσχονται βελτίωση των δυναμικών χαρακτηριστικών του αλλά και του δείκτη NVH είναι η χρήση ενός νέου, ελαφρού και πολύ άκαμπτου αλουμινένιου υποπλαισίου στο εμπρός σύστημα, με επανασχεδιασμένα αμορτισέρ χαμηλής εσωτερικής τριβής. Αυτά, σε συνδυασμό με τους βελτιωμένους συνδέσμους της ανάρτησης υπόσχονται καλύτερη ευελιξία, μεγαλύτερη ακρίβεια και περιορισμένη κατά 28% τριβή του συστήματος διεύθυνσης. Επανασχεδιασμένη είναι και η γεωμετρία των πολλαπλών συνδέσμων πίσω που συνοδεύεται από αύξηση του μετατροχίου κατά 18 mm.
Πέραν των μηχανικών επεμβάσεων, στην προκειμένη περίπτωση λόγο έχει και ο κλάδος των ηλεκτρονικών. Οι εξελικτές δημιούργησαν ένα νέο αλγόριθμο ελέγχου ανάδρασης του ηλεκτρικά υποβοηθούμενου συστήματος διεύθυνσης, που επιτρέπει βελτιωμένη αίσθηση επαναφοράς του τιμονιού στη θέση της ευθείας. Αναβάθμισαν επίσης το AHA (Agile Handling Assist), το Honda SENSING και πρόσθεσαν αρκετά επιπλέον καλούδια και άφθονα συστήματα ασφαλείας, μεταξύ των οποίων και 11 αερόσακους.
Εάν όλα αυτά τα βρίσκετε έστω και λίγο ενδιαφέροντα, τότε σίγουρα το σύστημα κίνησης έχει κάτι να σας πει. Το νέο Honda Civic υιοθετεί και αυτό με τη σειρά του την τεχνολογία e:HEV της Honda, μόνο που το κάνει με τους δικούς του όρους. Συνοπτικά θα πούμε πως πρόκειται για ένα υβριδικό συνδυασμό που αποτελείται από έναν αποδοτικό θερμικό κινητήρα 2,0 lt, ο οποίος λειτουργεί στον θερμοδυναμικό κύκλο Atkinson, και δύο ακόμα ηλεκτροκινητήρες. Η συνολική ισχύς φτάνει τους 184 ίππους και η ροπή τα 315 Nm. Τα 0-100 km/h έρχονται από στάση σε 7,8” ενώ η μέση κατανάλωση και οι εκπομπές CO2 είναι αντίστοιχα 4,7 lt/100 km και 108 g/km.
Το διάγραμμα της ροής ενέργειας είναι αρκετά σύνθετο και πρακτικά μεταβάλλεται συνεχώς για να προσφέρει πάντοτε τη βέλτιστη απόδοση και ανάκτηση ενέργειας. Χοντρικά όμως μπορείτε να υπολογίζετε τρείς βασικές λειτουργίες. EV Drive για μικρά διαστήματα σε αστικό περιβάλλον, Hybrid Drive ως επί το πλείστον, με τον ηλεκτροκινητήρα να κινεί το αυτοκίνητο και το θερμικό μοτέρ να φορτίζει το συσσωρευτή ιόντων λιθίου και Engine Drive για την κίνηση στην εθνική, όπου οι τροχοί παίρνουν απευθείας κίνηση από το συμβατικό κινητήρα.
Αφιερώνοντας δύο γραμμές για τον τελευταίο, οι Ιάπωνες υποστηρίζουν πως πρόκειται για τον αποδοτικότερο βενζινοκινητήρα στον κόσμο, με θερμοδυναμική απόδοση που αγγίζει το 41%. Αυτό επιτυγχάνεται σε ένα βαθμό χάρη στο εξελιγμένο σύστημα ψεκασμού που μπορεί να προσφέρει τέσσερις διαφορετικές εγχύσεις καυσίμου σε κάθε κύκλο, βελτιστοποιώντας έτσι το μίγμα και μειώνοντας τη θερμοκρασία των χιτωνίων. Ενδιαφέρουσα πληροφορία, η συμπίεση που ανέρχεται στο 13,9:1! Όταν χρειαστεί δε να κινήσει απευθείας τους τροχούς, το κάνει μέσω σταθερής σχέσης μετάδοσης.
Οι ηλεκτροκινητήρες με τη σειρά τους, χρησιμοποιούνται ο ένας για την κίνηση του αυτοκινήτου και ο άλλος για τη φόρτιση του συσσωρευτή ιόντων λιθίου. Η τεχνολογία e-CVT/PCU (Power Control Unit) εδώ δεν θα πρέπει να συγχέεται με αυτή στα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης αλλά πρακτικά υποδηλώνει πως μεταβάλλοντας τη ροή του συνεχούς ρεύματος, μεταβάλλεται η ροπή του ηλεκτροκινητήρα που τελικά καταλήγει στους τροχούς.
Για να πούμε μια κουβέντα και για την μπαταρία, διαθέτει στο εσωτερικό της 72 κελιά συνολικής χωρητικότητας 1,05 kWh. Χάρη στη νέα τεχνολογία στην οποία βασίζεται έχει επιτύχει 46% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, πράγμα που μεταφράζεται σε μειωμένες διαστάσεις και βάρος μόλις 36,4 kg. Και σαν κερασάκι, υπολογίστε πως η ονομαστική με την ωφέλιμη χωρητικότητα σχεδόν ταυτίζονται πλέον, με επιπλέον όφελος την αυξημένη διάρκεια ζωής.
Αρκετά όμως με τα της εξέλιξης του αυτοκινήτου. Ήρθε η ώρα να περάσουμε στην ουσία. Στο τι εισπράττει κανείς από τη συναναστροφή του με αυτό. Ξεκινώντας από την πρώτη επαφή, την είσοδο στο εσωτερικό, η αίσθηση θα λέγαμε πως είναι θετική. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά είναι καλά στη συντριπτική τους πλειονότητα, ενώ ιδιαίτερη φροντίδα έχει δοθεί στην εργονομία και την ευκολία στη χρήση.
Το σύστημα infotainment είναι νέο και προέρχεται από το HR-V e:HEV. Η οθόνη του είναι 9”, με φιλικό user interface και ενσύρματη διασύνδεση Android Auto και Apple CarPlay. Στα κορυφαία επίπεδα εξοπλισμού προσφέρεται επίσης ψηφιακός πίνακας οργάνων διαγωνίου 10,2”, με τις βασικές να αρκούνται στις 7”. Νέο είναι επίσης το σύστημα ακροφυσίων του κλιματισμού που αναλαμβάνει να διαχέει πιο φυσικά τη ροή του αέρα στο εσωτερικό.
Αναφορικά με τον οδηγό, θα βολευτεί σε ένα άνετο και αναπαυτικό κάθισμα. Αντίστοιχα άνετα θα μετακινηθούν και οι υπόλοιποι, τηρουμένων των αναλογιών. Όσο για το διαμέρισμα των αποσκευών, με χωρητικότητα 410 lt είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της κατηγορίας.
Τώρα για την οδική συμπεριφορά, η επιλογή των διαδρομών πέριξ της Μαδρίτης, όπου είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το νέο Honda Civic e:HEV, δεν ήταν εκείνη που σου επιτρέπει να μάθεις τα πάντα για το αυτοκίνητο με βεβαιότητα. Παρόλα αυτά, μπορέσαμε να βγάλουμε ορισμένα πρώτα συμπεράσματα, μέχρι την εκτενή δοκιμή που θα ακολουθήσει στην Ελλάδα.
Αρχικά, θα πούμε πως η λειτουργία του υβριδικού συνόλου είναι σαφώς καλύτερη ως αίσθηση από αυτή του HR-V e:HEV. Η γραμμική απόκριση του δεξιού πεντάλ ξαφνιάζει ευχάριστα με τη στρωτή λειτουργία της σε συνθήκες καθημερινής κίνησης. Παράλληλα, το σύστημα Linear Shift Control χαρίζει μία ψευδαίσθηση λειτουργίας με αλλαγές ταχυτήτων, κάνοντας την όλη εμπειρία πιο «συμβατική» για τον χρήστη.
Το γκάζι είναι επαρκές μέχρι τα 130 km/h αλλά το τι γίνεται παραπάνω παραμένει άγνωστο, καθώς δεν υπήρχε η δυνατότητα να το ανακαλύψουμε. Επιφυλασσόμαστε για την κανονική δοκιμή. Κάτι ακόμα ενδιαφέρον είναι το σύστημα Winding Control που όταν κινείσαι ζωηρά σε συνεχές στροφιλίκι φροντίζει να διατηρεί τη λειτουργία του θερμικού μοτέρ για να υπάρχει καλύτερη απόκριση χωρίς κενά ισχύος στο σύνολο.
Γενικά, ασχέτως του επιλεγμένου προγράμματος οδήγησης, το Civic e:HEV προσπαθεί πραγματικά πολύ για να δώσει μία φυσική αίσθηση συμβατικού μοντέλου στον οδηγό. Αυτό ισχύει και για τον επιτυχημένο -αλλά ψεύτικο- ήχο του Active Sound Control, που βγαίνει από τα ηχεία στη ρύθμιση Sport.
Τώρα για το σύστημα διεύθυνσης και τις αναρτήσεις, στην καλή ισπανική άσφαλτο θα περιοριστούμε να πούμε πως φάνηκε αντάξιο των προσδοκιών. Με μικρή κλίση, γρήγορες αντιδράσεις και υψηλή ποιότητα κύλισης που χαρίζει άνεση και ισχυρή αίσθηση ασφάλειας.
Καταλήγοντας, το νέο Honda Civic e:HEV αναμένεται να κυκλοφορήσει στη χώρα μας τον Σεπτέμβριο, με τιμή που δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα, αλλά μην περιμένετε να είναι αυτό που λέμε ευκαιρία. Αυτό βέβαια δεν επηρεάζει την ουσία. Ότι πρόκειται δηλαδή για ένα σοβαρό νέο μοντέλο, με κορυφαία κατανάλωση και αντίστοιχο τεχνολογικό υπόβαθρο.
Τι λέει το DRIVE
Αναβαθμισμένο στα σημεία οδηγικά, το νέο Honda Civic e:HEV χαρακτηρίζεται από κορυφαία τεχνολογία και μια «υποχρέωση» των μηχανικών να προσδώσουν, έστω και τεχνητά τη διάδραση ενός συμβατικού μοντέλου. Τέλος εποχής; Πιθανά και ναι. Αυτό όμως δε σημαίνει απαραίτητα πως η επόμενη μέρα που ανατέλλει θα στερήσει τον ενδιαφέροντα οδηγικό χαρακτήρα του Ιαπωνικού μοντέλου.
Τιμή Αναμένεται
Τεχνολογία HEV, Κινητήρας βενζίνης 1.993 cc, i4, 16V, άμεσος ψεκασμός, 143 PS/6.000 rpm, 186 Nm/ 4.500 rpm, Ηλεκτρικό μοτέρ 1 184 PS, 315 Nm, μπαταρία 1,05 kWh, κίνηση στους εμπρός τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 184 PS/ 315 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 4,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2108 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.551 x 1.802 x 1.408 mm
Χώρος αποσκευών 410 lt
Βάρος 1.517-1.533 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή