Δοκιμάζουμε το νέο CUPRA Ateca

Δοκιμάζουμε το νέο CUPRA Ateca

Με ένα αυτοκίνητο από το οποίο δεν λείπει κυριολεκτικά τίποτα η SEAT λανσάρει την κορυφαία σπορ έκδοση του Ateca και στην ουσία το νέο brand Cupra.

Η SEAT περνά από τη θεωρία στην πράξη. Το brand Cupra, ο αυτόνομος  βραχίονας που θα κατασκευάζει τα σπορ μοντέλα με τις ανάλογες επιδόσεις και κυρίως τον ξεχωριστό χαρακτήρα περνά στη φάση της υλοποίησης με το λανσάρισμα του πρώτου αυτοκινήτου. Είναι η κορυφαία έκδοση του Cupra. Και είναι τέτοια η διάθεση των Ισπανών το νέο όνομα να ακουστεί από τα χείλη όσων παρατηρούν το αυτοκίνητο στο δρόμο και να διαδοθεί από στόμα σε στόμα, ώστε έχουν αφαιρέσει παντελώς από το αυτοκίνητο το σήμα της SEAT (λογικό) αλλά και το λογότυπο Ateca. Και επειδή λογικά θα αναρωτηθεί κανείς «τι είναι αυτό;» βλέποντας το επιθετικό SUV με τα τονισμένα χαρακτηριστικά, Cupra είναι η μόνη απάντηση που θα πάρει όσο το περιεργάζεται με το βλέμμα.

Ξεχωρίζει από κάθε άλλο Ateca, πρώτα από όλα, χάρη στα ειδικά χρώματα και τις  bronze λεπτομέρειες, κυρίως στις ζάντες και στα σήματα. Οι προφυλακτήρες είναι ανασχεδιασμένοι, με πιο έντονες ακμές που δίνουν πιο 3D αίσθηση. Εμπρός οι αεραγωγοί είναι μεγαλύτεροι και στα φώτα LED είναι χαραγμένο το logo Cupra. Πίσω σχηματίζεται ένας διαχύτης μεταξύ των τεσσάρων απολήξεων της εξάτμισης. Και τονίζεται με στόμφο ότι ο ήχος που βγάζουν και φτάνει στην καμπίνα στη σωστή ένταση, όπως θα διαπιστώσουμε αργότερα, είναι φυσικός. Το αυτοκίνητο μοιάζει χαμηλότερο, λόγω των φαρδύτερων μαρσπιέ, αλλά και στην πραγματικότητα κάθεται 1 πόντο πιο χαμηλά από τα συμβατικά Ateca λόγω της νέας πιο σκληρής ρύθμισης της ανάρτησης: Χαμηλότερο κέντρο βάρους, άρα καλύτερη οδική συμπεριφορά.

Cupra Ateca

Το Ateca βασίζεται στην πλατφόρμα MQB όπως και το Leon, οπότε δεν είναι έκπληξη και στις κορυφαίες εκδόσεις να μοιράζονται το ίδιο μηχανολογικό πακέτο. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Ο κινητήρας είναι ο δίλιτρος TSI στην έκδοση των 300 ίππων με 40,8 kgm ροπή, ο οποίος κινεί και το κορυφαίο Leon. Τη μετάδοση αναλαμβάνει το 7άρι DSG σε συνδυασμό με έναν κεντρικό ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη που μοιράζει τη ροπή εμπρός πίσω. Η κατανομή είναι διαρκώς μεταβαλλόμενη σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Όλη η διαθέσιμη ροπή μπορεί στιγμιαία να πάει στον έναν από τους δύο άξονες, αν αυτό είναι απαραίτητο. Η λειτουργία του κεντρικού όπως και όλο το set-up αλλάζει από τον κεντρικό περιστροφικό διακόπτη της κονσόλας, από τον οποίο ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το πρόγραμμα που ταιριάζει στη… διάθεσή του.

Δείτε ακόμη Test drive: SEAT Leon Cupra

Η καμπίνα είναι σαφώς αναβαθμισμένη και καταφέρνει όντως να περάσει την εντύπωση μιας κορυφαίας έκδοσης, ενός αυτοκινήτου με πιο ιδιαίτερο χαρακτήρα. Πέρα από τον εξοπλισμό που αναμενόμενα είναι πλουσιότερος, η διαφορετική αύρα προκύπτει από την βελτιωμένη ποιότητα υλικών και το πιο προσεγμένο στη λεπτομέρεια φινίρισμα. Το σκουρόχρωμο μαλακό πλαστικό που ντύνει όλο το ταμπλό δείχνει πιο ακριβό στην αφή και στην όψη, ενώ πολύ καλύτερες είναι και οι επενδύσεις στις πόρτες. Εμπρός από τον οδηγό το virtual cockpit, η προσαρμοζόμενη οθόνη TFT που έχει αντικαταστήσει τον κλασικό πίνακα οργάνων είναι ένα τεχνολογικό και αισθητικό highlight που δημιουργεί και αγωνιστικούς συνειρμούς. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε τα έξτρα μπάκετ καθίσματα τα οποία δεν θα πρέπει να λείπουν από καμία παραγγελία. Κάνουν την ατμόσφαιρα της καμπίνας πραγματικά… Cupra, και βελτιώνουν την οδηγική εμπειρία λόγω της καλύτερης στήριξης.

Cupra Ateca 2

Θα περιμέναμε, θα θέλαμε για να το πούμε πιο σωστά, η θέση οδήγησης να είχε χαμηλώσει λίγο. Πάντως η γεωμετρία, η απόσταση από το τιμόνι και η ορατότητα προς τα όργανα και το δρόμο, είναι πολύ καλή. Στο πρόγραμμα Comfort είναι αισθητά πιο σφιχτό από το 1.0 TSI ή το 1.6 TDI, αλλά στην πραγματικότητα εξίσου άνετο, με αφράτη απόσβεση και μεγαλίστικη, πιο ποιοτική και αθόρυβη κύλιση. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά άμεσο και ακριβές. Η αβίαστη επιτάχυνση εμπνέει αυτοπεποίθηση και αναβαθμίζει την εικόνα του αυτοκινήτου. Και της μάρκας. Χάδια στο γκάζι αρκούν για να μαζεύει τα χιλιόμετρα σε 50άδες με το μοτέρ να σφυρίζει ελαφρά.

Επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport το τιμόνι βαραίνει και η απόκριση στο γκάζι γίνεται πιο αναλογική. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ σφίγγουν και αλλάζουν οι ρυθμίσεις της μετάδοσης. Το κιβώτιο είναι έξυπνο στην αυτόματη λειτουργία, σε κάθε οδηγικό προφίλ κάνει αυτό που περιμένεις σε φάση επιτάχυνσης. Στο φρενάρισμα, θα θέλαμε να κατεβάζει πιο νωρίς, και όχι όταν ξαναμπαίνεις στο γκάζι. Στη χειροκίνητη λειτουργία, ο χρόνος από το paddle ως το γρανάζι αντιστοιχεί σε διπλό κλικ και σκέφτεσαι γιατί όχι μονό, όταν η αλλαγή αυτή καθαυτή είναι ακαριαία. Και δέχεται αρκετά επιθετικά κατεβάσματα.

Δείτε ακόμη Test drive: SEAT Ateca 1.6 TDI

Ένα κλικ πιο δεξιά, στο πρόγραμμα Cupra, οι ρυθμίσεις για ανάρτηση και μετάδοση δεν μεταβάλλονται αλλά ενεργοποιείται ένας δεύτερος χάρτης που κάνει την απόκριση στο γκάζι πιο επιθετική. Είναι θέμα αίσθησης περισσότερο παρά ουσίας, αφού η αμεσότητα ήδη από το Sport πρόγραμμα είναι παραπάνω από ικανοποιητική. Η εξάτμιση γίνεται πιο ελεύθερη, ακούγεται περισσότερο το μοτέρ στο πάτα και στο άσε ξεφεύγουν μερικά μικρά σκασίματα. Ατμόσφαιρα πρωτόγνωρη για μεσαίο SUV. Με το launch control το εργοστάσιο ανακοινώνει 0-100 km/h σε 5,2”. Αν μετά τα 100 km/h, όπως και εν κινήσει, η αίσθηση της επιτάχυνσης είναι απλώς… χορταστική, η πρώτη κλωτσιά στο ξεκόλλημα από τη γραμμή της εκκίνησης είναι μια κανονική σφαλιάρα. Που σου έρχεται μάλιστα από εκεί που δεν το περιμένεις. Σε σχέση με το Leon, το μοτέρ φαίνεται να έχει χάσει κάτι από την όρεξή του ψηλά, οπότε σε δρόμο με στροφές σχεδόν υποσυνείδητα προσαρμόζεσαι και τον δουλεύεις 2.500 με 5.500 rpm αλλάζοντας χειροκίνητα με τα paddles.

Και επειδή μιλήσαμε για «γραμμή της εκκίνησης», να εξηγηθούμε: Η δοκιμή έγινε σε κλειστή, με την επίβλεψη της αστυνομίας, Ειδική Διαδρομή. Με κριτές σε ενδιάμεσα σημεία ελέγχου και στις επικίνδυνες στροφές, με one by one εκκίνηση ανά δίλεπτο, κ.λπ. Μόνο τα χρονόμετρα έλειπαν.

Cupra Ateca 3

Στο ανοιχτό πρώτο κομμάτι το Cupra Ateca ανεβάζει αβίαστα, με έναν ρυθμό που δεν θα τον έλεγες καταιγιστικό, καθώς το υψηλό αίσθημα ασφάλειας που εμπνέει το ίδιο το αυτοκίνητο και οι συνθήκες που μας έχουν εξασφαλίσει, αμβλύνουν κάπως την αίσθηση της επιτάχυνσης. Αλλά το κοντέρ φλερτάρει με τα 200 km/h με ένα παίξιμο των βλεφάρων. Άντε δύο.

Το τιμόνι μεταφέρει την εντολή στους εμπρός τροχούς με μικρές κινήσεις των χεριών. Και το πλαίσιο αντιδρά άμεσα. Η κάπως μεγαλύτερη αντίσταση στο τιμόνι, με τη ρύθμιση Cupra, βοηθά να πάρεις λίγο πιο σοβαρά το ρυθμό με στριμμένους τροχούς. Αλλά είναι περισσότερο μια υπενθύμιση παρά ουσιαστική πληροφόρηση. Δεν θα πάρει πολύ πάντως να το εμπιστευθείς. Το όριο της πρόσφυσης είναι υψηλό και το ξεπερνά με λίγη και εύκολα ελεγχόμενη υποστροφή. Η ανάρτηση ελέγχει σωστά το βάρος και το ύψος. Η κλίση είναι μικρή, και από την άλλη δεν επιτρέπει ταλαντώσεις, ούτε νευρικές αναπηδήσεις στα κατσαρά. Είναι ευέλικτο, για αυτό που είναι, στα κλειστά, με ατού τον συνδυασμό δύναμης-πρόσφυσης στην έξοδο. Και πειστικά σταθερό στα πατημένα. Δεν είναι το αυτοκίνητο που θα κλέψει τον ενθουσιώδη οικογενειάρχη από το Leon Cupra. Αλλά ένα άνετο, καλοφτιαγμένο, πλούσια εξοπλισμένο οικογενειακό, με ιδιαίτερο χαρακτήρα, το οποίο μπορεί να οδηγήσει με ασφάλεια πολύ, απρόσμενα γρήγορα, ο καθένας.

Δείτε ακόμη Test drive: SEAT Leon FR

Το Cupra Ateca είναι ένα πολύ ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Έχει έναν συνδυασμό πρακτικότητας, ποιότητας, τεχνολογίας, εξοπλισμού, επιδόσεων και οδικής συμπεριφοράς που κλείνει στόματα. Από την άλλη, εμπορικά, είναι μια δύσκολη άσκηση. Τα €43.000 στη Γερμανία θα γίνουν €48.000+ στην Ελλάδα, λόγω φόρων. Και εδώ αρχίζουν τα ερωτήματα…

Δείτε ακόμη Test drive: SEAT Ateca 1.0 TSI

Οι Ισπανοί χαρακτηρίζουν τα μοντέλα Cupra ως “sub-premium”. Δικαίως και με το παραπάνω, κρίνοντας από το προϊόν που μας παρουσίασαν. Φαίνεται επίσης να πιστεύουν ότι χωρίς τα σήματα της SEAT δικαιολογείται μια τιμολογιακή πολιτική που επιτρέπει καλύτερη κερδοφορία. Θεωρούν ότι η up-market τοποθέτηση, με εξειδικευμένα Curpa Corners και στελέχη Cupra Masters που θα αναλάβουν την πώληση των αυτοκινήτων και την επικοινωνία με τους εκλεκτούς πελάτες, με αποκλειστικά events, με τη δημιουργία collection ρούχων και αξεσουάρ της νέας φίρμας και άλλες ενέργειες θα δώσουν στη μάρκα ισχυρή αυτόνομη υπόσταση και πρεστίζ. Το οποίο θα τροφοδοτεί και θα τροφοδοτείται από τα ίδια τα αυτοκίνητα. Το επόμενο εντελώς νέο Cupra μοντέλο θα είναι το Leon επόμενης γενιάς το 2020, ένα CUV (κουπέ SUV) είναι επίσης στα σκαριά, και ένα μοντέλο-έκπληξη, το οποίο φημολογείται ότι θα είναι το Arona.

Τι λέει το DRIVE
Να το πούμε απλά: Αν το έφτιαχνε έτσι ακριβώς και το πουλούσε σε αυτά τα χρήματα η Audi, για παράδειγμα, θα μιλούσαμε για φαινόμενο. Τώρα, είναι ένα αυτοκίνητο που πρέπει να σπάσει πολλά ταμπού. Αλλά έχει το περιεχόμενο για να το κάνει.

Τιμή €48.500 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 300 PS/5.300-6.500 rpm, 40,7 kgm/2.000-5.200 rpm, αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,2”
Τελική ταχύτητα 247 km/h
Μέση κατανάλωση 7,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 168 g/km
Διαστάσεις 4.376 x 1.841 x 1.611 mm
Χώρος αποσκευών 485 lt
Βάρος 1.540 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube