Η μακρά παράδοση της Kia στα μεγαλύτερα SUV, ήταν αναμενόμενο ότι θα συμπληρωνόταν κάποια στιγμή και από ένα μικρότερο μοντέλο. Αυτό είναι το νέο Kia Stonic.
Τα μικρά SUV/crossover αποτελούν σήμερα το 7% της ευρωπαϊκής αγοράς και μέσα στην επόμενη 4ετία αναμένεται να ξεπεράσουν το 10%. Η κατηγορία περιλαμβάνει αυτοκίνητα με νεανικό και σπορ χαρακτήρα, όπως το Nissan Juke, και πιο χρηστικά, οικογενειακά μοντέλα, όπως το Renault Captur. Η Kia αποφάσισε να φτιάξει έναν αντίπαλο και για τα δύο. Ένα αυτοκίνητο με δυναμική εμφάνιση και οδική συμπεριφορά για να προσελκύσει νέους οδηγούς, αλλά αρκετούς χώρους και πρακτικότητα που να ικανοποιούν έναν οικογενειάρχη. Με τις τετρακίνητες εκδόσεις να αποτελούν μόνο το 8% της κατηγορίας πανευρωπαϊκά, η Kia αποφάσισε εξαρχής ότι το δικό της μικρό crossover θα ήταν αποκλειστικά προσθιοκίνητο, και το έχτισε πάνω σε μια εξέλιξη της πλατφόρμας του νέου Rio.
Το μεταξόνιο παρέμεινε ίδιο, στα 2,58 m, όμως όλες οι υπόλοιπες διαστάσεις αυξήθηκαν, με το μήκος να φτάνει τα 4,14 m, το πλάτος το 1,67 m και το ύψος το 1,52 m. Η σιλουέτα του Stonic προέκυψε από τη συνεργασία του ευρωπαϊκού και του κορεατικού σχεδιαστικού κέντρου της εταιρίας. Το προφίλ του αμαξώματος είναι χαμηλό για αυτοκίνητο της κατηγορίας, παραπέμποντας περισσότερο σε συμβατικό χάτσμπακ παρά σε SUV, ενώ στοιχεία της σχεδίασης όπως τα τονισμένα φτερά αυξάνουν την αίσθηση του μεγάλου πλάτους. Στο εμπρός μέρος, η χαρακτηριστική μάσκα «μύτη τίγρης» της Kia έχει αποκτήσει 3D σχεδίαση. Οι μπάρες οροφής αυξάνουν τη χρηστικότητα, ενώ τα μεγάλα τμήματα άβαφου πλαστικού χαμηλά στο αμάξωμα ενισχύουν τον περιπετειώδη χαρακτήρα του. Παράλληλα, αυτό είναι το μοντέλο της Kia με τις περισσότερες δυνατότητες εξατομίκευσης, αφού τα εννιά χρώματα για το αμάξωμα μπορούν να συνδυαστούν με κάποιο από τα πέντε διαθέσιμα χρώματα για την οροφή, τους καθρέφτες και την αεροτομή, δημιουργώντας 20 ξεχωριστές εκδοχές του Stonic.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Kia Rio 1.4 CRDi
Στο εσωτερικό, η συγγένεια με το Kia Rio είναι παραπάνω από εμφανής. Το λιτό ταμπλό προέρχεται σχεδόν αυτούσιο από το σουπερμίνι της φίρμας, με μόνη διαφορά την κυρτή αντί για κοίλη επιφάνεια εμπρός από το συνοδηγό. Η αιωρούμενη, έγχρωμη οθόνη αφής 7” (στάνταρ σε κάθε έκδοση) παραμένει στο κέντρο του, όπως και η πολύ πρακτική, διώροφη διαμόρφωση εμπρός από το λεβιέ ταχυτήτων. Το πλαστικό που καλύπτει το ταμπλό και τις πόρτες είναι σκληρό και σχετικά γυαλιστερό, όμως τα πάντα δείχνουν στιβαρά, και από τη συναρμογή δεν υπάρχουν παράπονα. Η καμπίνα ζωντανεύει αισθητικά με κάποιες επιφάνειες βαμμένες σε γκρι, πορτοκαλί, χάλκινο ή πράσινο χρώμα, με αντίστοιχου χρώματος λεπτομέρειες να διακοσμούν και τα καθίσματα.
Στόχος των σχεδιαστών ήταν η θέση οδήγησης να μην ψηλώσει, όπως στα μεγαλύτερα SUV της Kia, αλλά να παραπέμπει σε επιβατικό αυτοκίνητο, οπότε κι αυτή δεν έχει αλλάξει σε σχέση με το Rio. Το τιμόνι έρχεται αρκετά έξω, έτσι ώστε να βολευτεί και ένας ψηλός οδηγός. Ψάχνοντας για αρνητικά, μπορείς να σημειώσεις την ορατότητα προς τα πίσω δεξιά, που αναμενόμενα περιορίζεται λίγο λόγω της φαρδιάς κολόνας, και την απουσία ρύθμισης στήριξης της μέσης από όλες τις εκδόσεις. Οι πίσω επιβάτες, παρότι ίσως να μην εκτιμήσουν τη σχετικά ψηλή βασική γραμμή των παραθύρων, δεν θα δυσκολευτούν να βολέψουν τα πόδια ή το κεφάλι τους, ενώ στην έκδοση ΕΧ Premium θα έχουν στη διάθεσή τους και μια θύρα φόρτισης USB.
Ο χώρος αποσκευών ακολουθεί τον κανόνα της κατηγορίας, με 352 lt, και η πέμπτη πόρτα έχει αρκετά μεγάλο πλάτος, διευκολύνοντας τη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων. Το στάνταρ διπλό πάτωμα αυξάνει την πρακτικότητα, ενώ εφόσον ο αγοραστής του Stonic δεν τοποθετήσει εφεδρικό τροχό και διατηρήσει το κιτ επισκευής ελαστικού, κερδίζει έναν αρκετά μεγάλο επιπλέον αποθηκευτικό χώρο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Nissan Juke 1.2 DIG-T
Τη βάση των εκδόσεων του Stonic ορίζει ο ατμοσφαιρικός 4κύλινδρος 1.2 ΜΡΙ των 84 PS και 12,4 kgm, ακολουθεί ο 1.4 ΜΡΙ των 100 PS και 13,6 kgm, ενώ στην κορυφή της βενζινοκίνητης γκάμας βρίσκεται ο 3κύλινδρος 1.0 T-GDI των 120 PS και 17,5 kgm. Η μόνη έκδοση με κινητήρα ντίζελ είναι η 1.6 CRDi, των 110 PS και 26,5 kgm. Εκτός από τον 1.2 που συνδυάζεται με 5άρι κιβώτιο, όλες οι υπόλοιπες εκδόσεις διαθέτουν 6άρι. Όλα αυτά ισχύουν μέχρι τα μέσα του 2018, όταν στην γκάμα θα προστεθεί το 1.6 CRDi με 136 PS, το 1.0 T-GDI με 100 PS και μια έκδοση εκείνου των 120 PS με αυτόματο 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, ενώ για την επιβράδυνση φροντίζουν αεριζόμενοι δίσκοι 280 mm εμπρός και απλοί 262 mm πίσω. Οι περισσότερες εκδόσεις φορούν ζάντες ελαφρού κράματος 17” με λάστιχα 205/55, και με αυτό τον συνδυασμό η απόσταση από το έδαφος φτάνει τα 18,3 cm. Μόνο το βασικό 1.2 ΜΡΙ φορά μικρότερης διαμέτρου τροχούς, με λάστιχα 185/65 R15, χαρακτηριστικό που το χαμηλώνει κατά περίπου 1,7 πόντους. Σε κάθε περίπτωση, δεν έχει δοθεί καθόλου βάρος στις ικανότητες κίνησης του Stonic εκτός ασφάλτου. Άλλωστε στην παρουσίασή του δεν το είδαμε να σκονίζεται ούτε σε μία φωτογραφία. Φυσικά, το νέο μοντέλο διαθέτει -ως έξτρα- ένα πακέτο συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας που περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης εντός και εκτός πόλης, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αυτόματη μεγάλη σκάλα προβολέων κ.ά.
Από την πρώτη βόλτα με το νέο Kia Stonic καταλαβαίνεις ότι σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, τα μοντέλα που έχει βαλθεί να ανταγωνιστεί είναι το Nissan Juke και το FIAT 500X, και όχι το Renault Captur ή το Opel Crossland Χ. Η ανάρτηση είναι σφιχτή, το τιμόνι είναι γρήγορο και το πλαίσιο αντιδρά άμεσα, χωρίς να γέρνει. Η κύλιση είναι σχετικά ήσυχη, ενώ οι ανωμαλίες των δρόμων γύρω από το Βερολίνο αποσβένονται αποτελεσματικά, χωρίς να ταλαιπωρούν ενοχλητικά το πλαίσιο ή το σώμα των επιβατών, αν και δεν λείπουν κάποιες ταλαντώσεις σε σημεία του δρόμου με μπαλώματα. Μένει βέβαια να δούμε πώς θα μεταφραστεί αυτό στους ελληνικούς δρόμους. Στον αυτοκινητόδρομο είναι εξαιρετικά σταθερό, με λίγο αεροδυναμικό θόρυβο από τους εξωτερικούς καθρέφτες να κάνει την εμφάνισή του πάνω από τα 140 km/h.
Ο 1.0 T-GDI είναι ήσυχος στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, και μόνο στο γενναίο πάτημα του γκαζιού φτάνει στην καμπίνα η 3κύλινδρη χροιά του, η οποία όμως παραμένει ευχάριστη. Έχει καλή απόκριση και ικανοποιητική δύναμη σε όλο το φάσμα στροφών, εφόσον βρίσκεται μέσα στην περιοχή λειτουργίας του τούρμπο, δηλαδή πάνω από τις 1.600 rpm. Με την ένδειξη του υπολογιστή ταξιδιού να πέφτει ακόμα και κάτω από τα 6,0 lt/100 km με περιαστική χρήση, αυτό φαίνεται πως είναι το ιδανικό μοτέρ από τη σημερινή γκάμα του Stonic. Και το ατμοσφαιρικό 1.4 όμως αποτελεί μια αξιόλογη εναλλακτική. Χωρίς να μπορεί να ακολουθήσει το τούρμπο, κινεί ευχάριστα το Stonic ακόμα κι όταν είναι φορτωμένο με τέσσερα άτομα και αποσκευές. Σε αυτό βάζει το λιθαράκι της και η κλιμάκωση του κιβωτίου, που είναι πιο σφιχτή από του 1.0 T-GDI, όχι όμως τόσο που να κουράζει στον αυτοκινητόδρομο. Στα 130 km/h με 6η, το 1.4 έχει περίπου 3.500 rpm, αντί για 3.300.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110
Το Stonic 1.6 CRDi εμφανίζει ένα λίγο διαφορετικό πρόσωπο στον δρόμο, με το εμπρός μέρος του να μην είναι το ίδιο άμεσο με εκείνο των βενζινοκίνητων, κάτι που εξηγείται από το αυξημένο βάρος του. Αντί για 1.145-1.185 kg, το ντίζελ ζυγίζει 1.255 kg. Ταυτόχρονα, η λίγο πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης έχει μια μικρή, αλλά αισθητή επίδραση στην παρεχόμενη άνεση στην πόλη. Πάντως ο κινητήρας δεν έχει τραχιά χροιά και δεν εισβάλει ενοχλητικός θόρυβος στην καμπίνα, ούτε ταξιδεύοντας στον αυτοκινητόδρομο ούτε επιταχύνοντας με τέρμα γκάζι.
Γνωρίζοντας τη συγγένεια της Kia με τη Hyundai, εύλογα ίσως αναρωτηθεί κάποιος ποιο είναι το αντίστοιχο μοντέλο της δεύτερης. Η απάντηση όμως είναι «κανένα». Το νέο Hyundai Kona θα είναι ένα λίγο μεγαλύτερο και βαρύτερο crossover που βασίζεται σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα, θα έχει ως βασικό κινητήρα τον 1.0 T-GDI και θα ξεκινά τιμολογιακά εκεί που σταματά το Stonic.
Αντίπαλοι του Stonic, εκτός βέβαια από τα Nissan Juke και Σια, είναι και τα συμβατικά σουπερμίνι. Με την πολύ λογική τιμή στην οποία διατίθεται, έχει στόχο να κλέψει πελάτες από όλους. Ακόμα και από το αδελφό Rio, από το οποίο θα είναι ακριβότερο κατά περίπου €1.000, σε αντίστοιχες εκδόσεις. Αν η ξεχωριστή εμφάνιση, η αξιόλογη οδική συμπεριφορά και οι μεγαλύτεροι χώροι δεν αρκούν, μερικά επιπλέον ατού είναι ο πλούσιος εξοπλισμός των δύο διαθέσιμων εκδόσεων EX Uptown και EX Premium, η ανταγωνιστική τιμή τους, και βέβαια η εργοστασιακή εγγύηση επτά ετών ή 150.000 km που συνοδεύει κάθε μοντέλο της Kia. Ανυπομονούμε να το δοκιμάσουμε στους ελληνικούς δρόμους, σε λίγες εβδομάδες από σήμερα.
Τι λέει το DRIVE
Συνδυάζει το νεανικό χαρακτήρα και τη ζωντανή οδική συμπεριφορά με τη χρηστικότητα, ενώ διατίθεται στην τιμή που πρέπει για να ταράξει τα νερά.
Τιμή Από €16.490 (από €13.990 το 1.2 ΜΡΙ)
Τεχνολογία 998 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 120 PS/6.000 rpm, 17,5 kgm/1.500-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,3”
Τελική ταχύτητα 184 km/h
Μέση κατανάλωση 5,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 115 g/km
Διαστάσεις 4.140 x 1.760 x 1.520 mm
Χώρος αποσκευών 352 lt
Βάρος 1.185 kg
Τιμές κατασκευαστή