Η FIAT επέλεξε την οροφή-πίστα του ιστορικού εργοστασίου Lingotto στο Τορίνο για την πανευρωπαϊκή παρουσίαση του νέου μέλους της οικογένειας 500. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της FIAT, Olivier François, το «συμβατικό» δεν υφίσταται πλέον, καθώς η πανδημία έχει επιβάλλει μια νέα κανονικότητα.
Το 500e λοιπόν ευελπιστεί να φέρει μια νέα Ιταλική Αναγέννηση, εισάγοντας το κοινό στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης με άρωμα από dolce vita. Ποντάρει μάλιστα δυναμικά στην αλλαγή, καθώς όλες οι εκδόσεις του είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητες και βασίζονται σε μια ολοκαίνουρια πλατφόρμα (97% νέα εξαρτήματα) εξελιγμένη στο Τορίνο, η οποία θα χρησιμοποιηθεί και σε άλλα μοντέλα. Επιπλέον, η εταιρεία για πρώτη φορά προωθεί εναλλακτικές προτάσεις στο παραδοσιακό μοντέλο αγοράς αυτοκινήτου, όπως η μακροχρόνια μίσθωση και το carsharing.
Πληθώρα επιλογών
Το FIAT 500e διατίθεται με τρία διαφορετικά αμαξώματα - το παραδοσιακό χάτσμπακ, το κάμπριο με υφασμάτινη αναδιπλούμενη οροφή και το πιο πρακτικό, τετράπορτο 3+1. Οι εκδόσεις εξοπλισμού είναι τέσσερις - Action, Passion, Icon και La Prima - ενώ υπάρχουν δύο εκδόσεις ισχύος/μπαταρίας.
Πιο συγκεκριμένα, η «βασική» Action με αρχική τιμή €19.970 (συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης για τα ηλεκτρικά οχήματα), έχει ηλεκτροκινητήρα 95 PS (70 kW), μπαταρία ιόντων λιθίου 23,8 kWh (400V) και αυτονομία 180 km κατά WLTP. Συνδυάζεται αποκλειστικά με χάτσμπακ αμάξωμα και ζυγίζει 1.180 kg. Η μπαταρία υποστηρίζει ταχυφορτιστή έως 50 kW, με αποτέλεσμα μια πλήρης φόρτιση να διαρκεί 30 λεπτά (8 ώρες και 45 λεπτά από οικιακή πρίζα). Η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτεί 9,5” και η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 135 km/h.
Οι πλουσιότερες εκδόσεις Passion, Icon και La Prima - έχουν ισχυρότερο μοτέρ 118 PS (87 kW), μεγαλύτερη μπαταρία 42 kWh (400V) και αυτονομία έως 320 km (WLTP). Λόγω της μεγαλύτερης μπαταρίας (294,3 kg) και του επιπλέον εξοπλισμόυ, τα 500e με τον ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα ζυγίζουν από 1.290 kg έως 1.330 kg ανάλογα με την έκδοση αμαξώματος. Παράλληλα υποστηρίζουν ταχυφορτιστή έως 85 kW, με την μπαταρία να φτάνει στο 80% της φόρτισης σε 35 λεπτά , προσθέτοντας 50 km αυτονομίας για κάθε 5 λεπτά φόρτισης (πλήρης φόρτιση σε οικιακή πρίζα 15 ώρες και 5 λεπτά). Τέλος, ο ισχυρότερος ηλεκτροκινητήρας προσφέρει επιτάχυνση 0-100 km/h σε 9” και τελική ταχύτητα 150 km/h.
Πιο ελκυστικό από ποτέ
Για το 500e, οι σχεδιαστές του Centro Stille επέλεξαν να μην κάνουν ριζικές αλλαγές, διατηρώντας τις αναλογίες και τα αναγνωρίσιμα σχεδιαστικά στοιχεία του κλασικού μοντέλου από το 1957. Όπως ακριβώς έγινε και στο μοντέλο του 2007. Στόχος τους ήταν η ηλεκτροκίνηση να μην επηρεάσει τα στοιχεία που γνωρίζουμε από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Ο κινητήρας και η κίνηση παραμένουν μπροστά, η θύρα φόρτισης βρίσκεται στην τάπα ανεφοδιασμού και η μπαταρία δεν κλέβει καθόλου από την καμπίνα ή το χώρο αποσκευών.
Το γεγονός ότι το 500e παραμένει αναγνωρίσιμο, δεν αναιρεί τη δουλειά που έγινε στη βελτίωση της παραδοσιακής συνταγής καθώς το ιταλικό μίνι είναι αναμφίβολα πιο ελκυστικό από ποτέ. Στη μάσκα δεσπόζει το έμβλημα 500, η γραμμή του καπό διαπερνά τα στρογγυλά φώτα και στο προφυλακτήρα βρίσκουμε δαχτυλίδια LED και «χαμογελαστή» εισαγωγή αέρα. Οι καθαρές επιφάνειες και τα φουσκωμένα φτερά τονίζουν τη διαχρονική σιλουέτα με τη γνώριμη γραμμή παραθύρων. Το σχέδιο μάλιστα δεν αλλάζει στην έκδοση 3+1 όπου προστέθηκε μια έξτρα πόρτα στην πλευρά του συνοδηγού που ανοίγει προς τα πίσω διευκολύνοντας την πρόσβαση στην καμπίνα. Στην ουρά τα φώτα είναι πιο μοντέρνα, με την πίσω πόρτα να ενσωματώνει ένα ρετρό φούσκωμα πάνω από την πινακίδα.
Το 500e τοποθετείται στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης (A-Segment) με κόμπακτ εξωτερικές διαστάσεις οι οποίες έχουν αυξηθεί ελαφρώς σε σύγκριση με το συμβατικό 500. Πιο συγκεκριμένα κατά 61 mm σε μήκος, 56 mm σε πλάτος, 39 mm σε ύψος και 22 mm σε μεταξόνιο.
Premium Σχεδίαση
Στην καμπίνα δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις τον απλό και συνάμα μοντέρνο σχεδιασμό με τις καμπύλες να κυριαρχούν. Παρόλο που τα πλαστικά στο ταμπλό είναι σκληρά, η καμπίνα έχει premium αίσθηση με πολύ καλή συναρμογή. Ταυτόχρονα διατηρεί στοιχεία εξατομίκευσης όπως το κεντρικό πάνελ που διατίθεται σε διάφορες υφές και αποχρώσεις, αλλά και cool λεπτομέρειες όπως το κλειδί-βότσαλο χωρίς κουμπιά το οποίο είναι κατασκευασμένο από οικολογικό υλικό. Σε κλίμα περιβαλλοντικής συνείδησης είναι το ύφασμα Seaquel στα καθίσματα (ανακυκλωμένο πλαστικό που συλλέγεται από τη θάλασσα) καθώς και οι επιλογές οικολογικού ξύλου και vegan επενδύσεων.
Πίσω από το πολυλειτουργικό διάκτινο τιμονι υπάρχει ο σχεδόν στρογγυλός ψηφιακός πίνακας οργάνων που παρουσιάζει με απλό τρόπο όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός - μαζί με την αυτονομία και την ένδειξη κατανάλωσης ενέργειας που θυμίζει στροφόμετρο. Δεξιά -στην έκδοση Icon- δεσπόζει η κεντρική οθόνη αφής 10,25” (7” στην έκδοση Passion, βάση για smartphone στην έκδοση Action) η οποία ενσωματώνει το εύχρηστο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect 5 με όλες τις επιλογές συνδεσιμότητας (Bluetooth, WiFi, φωνητικές εντολές, Apple Carplay και Android Auto). Η οργάνωση του μενού είναι εμπνευσμένη από τα smartphone, με δυνατότητα προσαρμογής. Φυσικά, υπάρχει και η αντίστοιχη εφαρμογή για κανονικό smartphone με πληθώρα από χρήσιμα εργαλεία και δυνατότητες απομακρυσμένου ελέγχου.
Κάτω από τους αεραγωγούς υπάρχουν φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό, μια πρακτική θήκη ασύρματης φόρτισης, και κουμπιά για το αυτόματο κιβώτιο. Στο κεντρικό τούνελ βρίσκουμε το ηλεκτρικό χειρόφρενο, τον επιλογέα προγραμμάτων οδήγησης - Normal (κανονική), Range (οδήγηση με ένα πεντάλ και ανάκτηση ενέργειας) και Sherpa (μέγιστη εξοικονόμηση ενέργειας), μια ροδέλα για την ένταση του ηχοσυστήματος και μια θήκη για μικροαντικείμενα. Ακριβώς μπροστά υπάρχει αναδιπλούμενη ποτηροθήκη που εκμεταλλεύεται την απουσία τούνελ μετάδοσης. Κάτι που ίσως φανεί πρωτόγνωρο σε ορισμένους, είναι το κουμπί που ανοίγει τις πόρτες. Χαμηλότερα πάντως υπάρχει και μια πιο παραδοσιακή χειρολαβή.
Στα πίσω καθίσματα ο χώρος για τα γόνατα είναι περιορισμένος για ενήλικους επιβάτες, ενώ μικρός είναι και ο χώρος αποσκευών των 185 lt. Είναι ακριβώς ίδιος με του συμβατικού 500 και μπορεί να αυξηθεί στα 550 lt με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.
Ευκολοδήγητο και στιβαρό
Αφού κάναμε δύο γύρους στην ταράτσα του εργοστασίου και κατεβήκαμε το σπιράλ μέχρι το δρόμο, ακολουθήσαμε μια διαδρομή μήκους 50 km που αποτελούνταν από ένα μείγμα κεντρικών αρτηριών του Τορίνο, αυτοκινητόδρομου και ορεινού τμήματος με στροφές.
Ακόμα και σε πλακόστρωτο αντιλαμβάνεσαι την πολύ καλή ποιότητα κύλισης για τα δεδομένα την κατηγορίας, μαζί με μια αίσθηση στιβαρότητας. Η θέση οδήγησης είναι βελτιωμένη σε σχέση με το συμβατικό 500, όμως θα θέλαμε να κατεβαίνει λίγο ακόμα. Το τιμόνι είναι υπερβολικά ελαφρύ κάτι που διευκολύνει την οδήγηση σε αστικό κύκλο και το παρκάρισμα, όμως δεν μεταφέρει ιδιαίτερη πληροφορία στον οδηγό. Η δύναμη του ηλεκτρικού μοτέρ προσφέρει ευχάριστο τράβηγμα σε όλο το φάσμα λειτουργίας, ενώ τα φρένα (δίσκοι 281 mm εμπρός και ταμπούρα πίσω) έχουν φυσική αίσθηση παρά την ύπαρξη του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Επιπλέον, το πρόγραμμα οδήγησης Range επιτρέπει την οδήγηση με ένα πεντάλ επιβραδύνοντας αυτόματα όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι.
Στον αυτοκινητόδρομο, το 500e παρουσιάζει σταθερότητα οχήματος μεγαλύτερης κατηγορίας. Ο θόρυβος από τον αέρα και την κύλιση είναι αισθητός μεν αλλά περιορισμένος, ακόμα και στο κάμπριο με την υφασμάτινη οροφή. Στον ανοιχτό δρόμο είδαμε στην πράξη και τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 που εισάγει για πρώτη φορά στην κατηγορία το 500e. Συστήματα υποβοήθησης όπως τα Intelligent Adaptive Cruise Control και Lane Centering δουλεύουν σε αρμονία και σε κάνουν να τα εμπιστευτείς σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Η πρώτη σύντομη επαφή με το 500e έδειξε πως εκτός από το στιλ που αδιαμφισβήτητα το κάνει να ξεχωρίζει, είναι ένα όχημα που βάζει σε απόλυτη προτεραιότητα την ευκολία στη χρήση. Κάθε οδηγός ανεξαρτήτως εμπειρίας θα νιώσει άνετα πίσω από το τιμόνι και θα πάρει το βάπτισμα του πυρός στην ηλεκτροκίνηση και τη σύγχρονη τεχνολογία χωρίς καν να το αντιληφθεί.
Τι λέει το DRIVE
Το αμιγώς ηλεκτρικό FIAT 500e είναι το καλύτερο 500 που υπάρχει, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πακέτο ιταλικού στυλ, σύγχρονης τεχνολογίας και μοναδικής ευκολίας στη χρήση.
Τιμή από €19.970 (για τη βασική έκδοση Action συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης)
Τεχνολογία EV, ηλεκτρικό μοτέρ, μπαταρία 42 kWh (37,3 kWh), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης
Απόδοση 118 PS, 220 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9”
Τελική ταχύτητα 150 km/h
Αυτονομία 298-321 km (WLTP)
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 3.632 x 1.683 x 1.527 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Βάρος 1.290-1.330 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή
Φωτογραφίες: Θάνος Παππάς, FCA