Η δεύτερη γενιά του Audi Q3 λανσάρεται εν μέσω μιας αγοράς κατά πολύ διαφορετικής από εκείνης του 2011, στην οποία ξεκίνησε την καριέρα του το μοντέλο.
Τότε ήταν κάτι ξεχωριστό. Σήμερα, έχει πληθώρα αντιπάλων στην ίδια κατηγορία. Εκτός της BMW Χ1 προέκυψαν ακόμη τα Mercedes-Benz GLA, Volvo XC40, Range Rover Evoque κ.ά., αλλά κι ένα μικρότερο αδερφάκι, το Q2. Με εκείνο να αποτελεί πλέον το πιο προσιτό crossover της Audi, η φίρμα ήθελε προφανώς να προσθέσει περισσότερα στοιχεία διαφοροποίησης μεταξύ τους. Έτσι, το νέο Q3 είναι λιγότερο crossover και περισσότερο σοβαρό SUV, τουλάχιστον σε επίπεδο εμφάνισης, επηρεασμένο εν πολλοίς από το νέο Q8.
Οι μεγαλύτερες διαστάσεις σε σχέση με τον προκάτοχό του, το απομακρύνουν λίγο ακόμα από το Q2 και δημιουργούν προϋποθέσεις για περισσότερο χώρο στο εσωτερικό. Το νέο Q3 είναι το μακρύτερο μοντέλο της κατηγορίας, με μήκος 4.485 mm και διαφορά 9,7 cm από το προηγούμενο και 4,6 cm από την BMW X1. Το μεταξόνιο μεγάλωσε κατά 7,8 cm, φτάνοντας τα 2.681 mm, ισοφαρίζoντας εκείνο της Jaguar E-Pace χωρίς να αποτελεί όμως κορυφαία τιμή.
Άλλες σημαντικές αλλαγές στη νέα γενιά είναι η ενσωμάτωση τεχνολογιών και προαιρετικών οδηγικών βοηθημάτων που μπορούν να φέρουν το Q3 στο ίδιο επίπεδο με τα υπόλοιπα μοντέλα της Audi -ακόμα και το Q8. Η έκδοση Sport (σ.μ. βασική στο Ην. Βασίλειο) διαθέτει στο στάνταρ εξοπλισμό της μεταξύ άλλων φώτα LED, infotainment MMI, ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25", ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αισθητήρες παρκαρίσματος και ηλεκτρική πέμπτη πόρτα.
Το βασικό βενζινοκίνητο με τον 1.5 των 150 PS, κατά τη νέα τακτική της Audi, λέγεται 35 TFSI. Είναι η έκδοση που οδηγήσαμε, με 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic και την κίνηση να μεταδίδεται εμπρός. Στο λανσάρισμά του, το Q3 θα προσφέρεται ακόμα στις δίλιτρες, τετρακίνητες εκδόσεις 40 TFSI με 190 PS και 45 TFSI με 230 PS, αλλά και στο ντίζελ 35 TDI με 150 PS και μετάδοση εμπρός ή τετρακίνηση.
Περιμένεις το νέο Q3 να είναι καλύτερο από τον προκάτοχό του. Και πράγματι είναι. Ο προερχόμενος από το Golf 1.500άρης τούρμπο με τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων, στο άκουσμα, σου δίνει την εντύπωση ότι πιέζεται αρκετά περισσότερο για να κινήσει το μεγαλύτερο και βαρύτερο SUV της Audi. Στην πράξη ωστόσο η δύναμή του αποδεικνύεται επαρκής και με το παραπάνω, αποτελώντας μια καλή επιλογή για το μέσο αγοραστή. Επιταχύνει ως τα 100 km/h σε 9,2" και κινεί ευχάριστα το Q3 σε δρόμους της πόλης, της περιφέρειας και αυτοκινητόδρομους. Ο κινητήρας δείχνει το καλύτερό του πρόσωπο στις μεσαίες στροφές, μεταξύ 2.000 και 4.000 rpm. Έχει καλή απόκριση και ικανό απόθεμα ροπής. Πολύ χαμηλά έχει λίγο lag και πολύ ψηλά δεν στροφάρει με ιδιαίτερη ευχαρίστηση.
Το 7τάχυτο S tronic είναι γρήγορο και ομαλό. Στην αυτόματη λειτουργία και στην οδήγηση εντός πόλης με τα πολλά πάτα-άσε, έχεις την εντύπωση ότι οι αλλαγές ταχυτήτων είναι περισσότερες του συνηθισμένου. Ο υπερβάλλων ζήλος να ανεβάσει σχέσεις, για καλύτερη οικονομία καυσίμου, έχει σαν συνέπεια περισσότερα κατεβάσματα, άρα και μια μικρή καθυστέρηση, όταν θέλεις να επιταχύνεις ξανά. Υποπτευόμαστε ότι το φαινόμενο αυτό σχετίζεται με το νέο τρόπο μέτρησης, WLTP, οπότε ίσως εμφανίζεται και στα άλλα μοτέρ της γκάμας.
Πέρα από τα παραπάνω παράπονα, οι εντυπώσεις από το Q3 είναι θετικές. Το Sport που οδηγούμε πατά σε ζάντες 18" και η κύλισή του είναι άνετη -τουλάχιστον σε καλοστρωμένους δρόμους. Αυτή θα είναι άλλωστε και η πιο άνετη έκδοση της γκάμας, με τα έξτρα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ να βελτιώνουν την κατάσταση για όσα Q3 φοράνε μεγαλύτερες ζάντες. Το Volvo XC40 είναι πάντως πιο άνετο, με μικρή διαφορά. Από την άλλη, το Q3 είναι καλύτερο από το Volvo σε οδική συμπεριφορά.
Το τιμόνι είναι ακριβές και πολύ προοδευτικό, με μεταβλητό λόγο που το κάνει γρηγορότερο όσο απομακρύνεσαι από τη θέση της ευθείας. Είναι αρκετά ελαφρύ, κάτι που θα αρέσει στους περισσότερους αγοραστές του Q3 που θα κινούνται με αυτό στην πόλη, αλλά μπορείς να προσθέσεις λίγο βάρος επιλέγοντας το πρόγραμμα Dynamic -ένα από τα έξι διαθέσιμα. Στις στροφές, είναι εξαιρετικό. Το προσθιοκίνητο Q3 που οδηγούμε βρίσκει πολλή πρόσφυση και ελέγχει απόλυτα τις κινήσεις του. Εξ ορισμού, δεν είναι φτιαγμένο για να στρίβει σε ορεινούς δρόμους, αλλά μπορεί να τα καταφέρει καλά. Και μια βόλτα με το ισχυρότερο και τετρακίνητο Q3 45 TFSI μας δείχνει ότι εκείνο είναι ακόμα πιο ικανό. Δεν έχουμε εικόνα για τις εκτός δρόμου ικανότητές του, πάντως το νέο Q3 έχει σύστημα Haldex τελευταίας γενιάς και πρόγραμμα «off road», για όσους θέλουν να φύγουν από την άσφαλτο.
Το εσωτερικό των αυτοκινήτων της Audi είναι από τα καλύτερα της αγοράς, και το Q3 δεν διαφέρει σε αυτό. Ενσωματώνει το πιο σύγχρονο infotainment της φίρμας, με οθόνη αφής 10,1" και το γνώριμο περιστροφικό χειριστήριο του ΜΜΙ να απουσιάζει -περιστροφικός διακόπτης υπάρχει πλέον μόνο για την ένταση του ήχου. Η οθόνη έχει μια ελάχιστη υστέρηση στην απόκριση, όπως συμβαίνει και στο XC40, ενώ η λειτουργία φωνητικών εντολών δεν πείθει. Της απευθύναμε απλές ερωτήσεις, όπως «φτάνουμε στον προορισμό μας» ή «σε πόση ώρα θα είμαστε εκεί;», και δεν κατάλαβε καμία. Η αναγνώριση φωνής έχει ακόμα πολύ δρόμο μπροστά της.
Σε επίπεδο χώρων, η Audi τα κατάφερε μια χαρά. Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες έχει αυξηθεί σημαντικά και είναι πλέον κατάλληλος και για ψηλούς. Ο χώρος αποσκευών μεταβάλλεται, χάρη στο πίσω κάθισμα που σύρεται κατά 15 πόντους και τις τρεις θέσεις για το πάτωμά του. Με χωρητικότητα από 530 έως 675 lt, είναι μεγαλύτερος από της X1 και της GLA.
Τελικά, αν θέλεις να αποκτήσεις ένα γερμανικό premium SUV, το Q3 ίσως είναι λίγο καλύτερη επιλογή από τους ανταγωνιστές του, την BMW Χ1 και τη Mercedes-Benz GLA. Αλλά αν κοιτάξεις λίγο παραπέρα, προς το Volvo XC40 ή προς λιγότερο premium αλλά αρκετά εντυπωσιακά «πακέτα», όπως το SEAT Ateca, η επιλογή δεν είναι το ίδιο εύκολη.
Φυσικά στην πράξη, πολλοί άνθρωποι θα αγοράσουν το Q3 και θα μείνουν απόλυτα ευχαριστημένοι από αυτό. Είναι πολύ νωρίς ακόμη για να πούμε αν η Audi έφτιαξε τον βασιλιά της κατηγορίας, μετά από αυτή την πρώτη επαφή γνωριμίας. Φαίνεται πάντως ότι το 35 TFSI ίσως είναι η χρυσή τομή της γκάμας, βάσει ικανοτήτων και κόστους.
Τι λέει το AUTOCAR
Ένα μοντέλο που έχει τα φόντα να χτυπήσει την κορυφή της κατηγορίας του, συνδυάζοντας την ποιότητα με καλούς χώρους και κορυφαία οδική συμπεριφορά.
Τιμή Από €33.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-3.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2”
Τελική ταχύτητα 207 km/h
Μέση κατανάλωση 5,3 lt/100 km (εκτιμώμενη)
Εκπομπές CO2 120 g/km (εκτιμώμενη)
Διαστάσεις 4.484 x 1.849 x 1.585 mm
Χώρος αποσκευών 530-675 lt
Βάρος 1.495 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή