Το 1994, η Audi παρουσίασε ένα στέισον υπερυψηλών επιδόσεων που έκανε αίσθηση. Το Audi RS2 πήρε όλη τη δημοσιότητα που άξιζε λόγω της μοναδικότητάς του, παρότι δεν ήταν καλό στην οδήγηση.
Το ότι τα RS είναι μόνο για ευθείες, είναι μια άποψη την οποία η Audi προσπαθεί από τότε να ανατρέψει. Με αυτό το τελευταίο RS4 Avant, δείχνει να την έριξε επιτέλους στο καναβάτσο, αν και δεν είναι προφανές το γιατί.
Όπως το προηγούμενο RS4, έτσι κι αυτό έχει έναν ατμοσφαιρικό V8 4,2 λίτρων. Όμως, παρότι έχει τις ίδιες διαστάσεις κυλίνδρων, πρόκειται για έναν εντελώς διαφορετικό κινητήρα. Η ιπποδύναμη έχει ανέβει από τα 420 στα 450 PS, αλλά μαζί της έχει ανέβει και το βάρος κατά 85 kg, οπότε δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά στα κιλά ανά ίππο. Μπορεί ο χρόνος στα 0-100 km/h να έχει μειωθεί κατά 0,2”, όμως αυτό είναι αποτέλεσμα του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη (το παλιό είχε χειροκίνητο) και του launch control. Οι όμορφες ζάντες 19 ιντσών είναι στάνταρ και, μια που το ’φερε η κουβέντα, προτείνω να αποφύγετε τις έξτρα 20άρες διότι μάλλον δεν θα θέλετε να χειροτερέψει κι άλλο η άνεση.
Αντίθετα από τον μόνο φυσικό ανταγωνιστή του, τη Mercedes-Benz C63 AMG Estate, το RS4 δεν θεωρεί πως πρέπει να τραβά την προσοχή. Πραγματικά, σε πρώτη επαφή είναι ένα κάπως απόμακρο μηχάνημα, σίγουρα αποτελεσματικό, χωρίς όμως να εντυπωσιάζει. Κάνει ό,τι κάνουν και τα άλλα Audi, απλά σε υψηλότερες ταχύτητες.
Θα πούμε παρακάτω αν αυτό είναι καλό ή κακό. Προς το παρόν είναι πιο σημαντικό να ξέρετε ότι όλη η απόλαυση του προηγούμενου RS4 είναι διαθέσιμη, και μάλιστα μαζί με πολλά άλλα πράγματα. Απλώς πρέπει να ξέρετε πού να ψάξετε.
Για να τα βρείτε, θα χρειαστείτε έναν ανοιχτό δρόμο που να συνδυάζει γρήγορες καμπές με κάποιες πιο κλειστές στροφές. Εκεί θα αμολήσετε το RS4. Και μόνο τότε θα ανακαλύψετε ένα μοτέρ τόσο βελούδινο και μελωδικό, που θα λέγατε ότι αποδίδει τη μέγιστη ισχύ του στις 10.000 rpm και όχι στις (επίσης αστρονομικές) 8.250 rpm. Για να το έχω αυτό δεν θα αντάλλασσα την άμεση ροπή της C63 με τα επιπλέον 2 λίτρα κυβισμού, αλλά δεν παύει να αποτελεί μια ευχάριστη εναλλακτική. Ακόμα καλύτερο είναι το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Και πάλι θα προτιμούσα τρία πεντάλ κι ένα λεβιέ, όμως δεν ανήκω στους τυπικούς αγοραστές που οι περισσότεροι επιλέγουν paddles. Πάντως, αν πρέπει οπωσδήποτε να έχετε αυτοματοποιημένο κιβώτιο, αυτό εδώ είναι ό,τι καλύτερο κυκλοφορεί. Διεκπεραιώνει τα ανεβάσματα χωρίς αισθητή διακοπή στην παροχή ισχύος και με πυροβολισμούς από την εξάτμιση, ενώ μαρσάρει με μαεστρία στα κατεβάσματα ώστε να μπορείς να κατεβάσεις από πολύ ψηλότερες στροφές απ’ ό,τι με το αντίστοιχο Mercedes.
Το γεγονός ότι το RS4 είναι γρήγορο και με ωραίο ήχο δεν αποτελεί έκπληξη. Το επόμενο στοιχείο όμως αποτελεί: Αυτό το RS έχει και σπορ κράτημα. Γι’ αυτούς που έχουν συνηθίσει τα RS να στρίβουν με διάφορους βαθμούς υποστροφής, το να δουν ένα στέισον να στρέφεται άμεσα προς το apex, να κρατάει τη γραμμή του τόσο σταθερά και να μπορεί να ωθηθεί προς την ουδετερότητα ή ακόμα και προς τον ασυνήθιστο κόσμο του drift, ε, αυτό είναι σίγουρα μια αποκάλυψη. Βέβαια, η φυσική τάση του RS4 είναι προς την υποστροφή, αλλά έτσι πρέπει να είναι σε όλα τα αυτοκίνητα δρόμου. Η διαφορά βρίσκεται στο ότι, ενώ τα άλλα RS δεν προσφέρουν άλλη εναλλακτική, αυτό το RS4 είναι πραγματικά δεκτικό σε ό,τι προτείνει το δεξί σου πόδι σχετικά με την τροχιά σου στη στροφή.
Ας μην παρασυρόμαστε όμως. Πανηγυρίστε που το RS4 έγινε καλό στην οδήγηση. Σπουδαίο όμως και πάλι δεν είναι. Τα οδηγικά κορυφαία αυτοκίνητα δεν χρειάζεται να τα πείθεις ή να τα εξαναγκάζεις να εμπνεύσουν τον οδηγό τους. Το κάνουν από φυσικού τους.
Επιπλέον, πρέπει να προσέξετε πώς θα εξοπλίσετε το RS4 σας, τι έξτρα να βάλετε και πρωτίστως τι να αποφύγετε. Για παράδειγμα, πρέπει να επιλέξετε το Drive Select. Ως στάνταρ, το αυτοκίνητο σου δίνει επιλογή μεταξύ των λειτουργιών Comfort, Automatic και Dynamic. Αν παραγγείλεις όμως την έκδοση MMI Plus του συστήματος πλοήγησης, έχεις πρόσβαση σε ένα μενού που σου επιτρέπει να ρυθμίσεις ξεχωριστά το γκάζι, το κιβώτιο, το διαφορικό, το τιμόνι και την ανάρτηση. Για παράδειγμα, σε ανώμαλη άσφαλτο μπορείς να έχεις την ανάρτηση στη μαλακή και όλα τα άλλα σε επιθετική ρύθμιση.
Αντιθέτως, απόφυγε με κάθε τρόπο το σύστημα διεύθυνσης Dynamic Steering. Δεν προσφέρει τίποτε στις μεγάλες ταχύτητες και κάνει το τιμόνι υπερβολικά ελαφρύ και γρήγορο στην πόλη. Εμείς θα αποφεύγαμε και τους κεραμικούς εμπρός δίσκους. Αν δεν περνάς τις Κυριακές σου σε πίστα, οι νορμάλ ατσάλινοι υπερεπαρκούν.
Αν λοιπόν κάνεις τις σωστές επιλογές και δεν σε νοιάζει η ανάρτηση, που είναι σφιχτή ακόμα και στην πιο μαλακή της ρύθμιση, το RS4 έχει πολλά ατού. Η Mercedes είναι πιο συμμετοχική στην οδήγηση, αλλά αν θέλεις ή χρειάζεσαι την τετρακίνηση, το Audi είναι μοναδικό. Με το εργονομικό του εσωτερικό, τη μακριά 7η ταχύτητα, τα υπέροχα καθίσματα και το τετραγωνισμένο πίσω μέρος του, είναι ένα όπλο πολλαπλών χρήσεων και παντός καιρού. Και το σπουδαιότερο: για πρώτη φορά σε RS, δεν θα πρέπει να κάνεις συμβιβασμούς στην οδηγική απόλαυση.
TECH INFO Τι ρυθμίζεις με το drive select
Τιμόνι
Μεταβλητή δύναμη στροφής
Dynamic steering
Μεταβλητή σχέση μετάδοσης
Γκάζι/Κινητήρας
Μεταβλητά χαρακτηριστικά απόκρισης
Ενεργό Cruise Control
Μεταβολή ρυθμού επιτάχυνσης
Audi drive select
Λειτουργία από κεντρικό πλήκτρο
Κλήση από το μενού CAR, επιλογή από περιστροφικό διακόπτη
Αυτόματο κιβώτιο
Μεταβλητό πρόγραμμα αλλαγών
Σύστημα εξάτμισης
Μεταβλητό κλαπέτο ήχου
Διαφορικό Sport
Μεταβλητή εγκάρσια κατανομή ροπής
Ανάρτηση
Μεταβλητή απόσβεση αμορτισέρ
Πώς βελτίωσαν τη συμπεριφορά
Πολλοί είναι οι λόγοι που το νέο RS4 συμπεριφέρεται καλύτερα από το παλιό. Ο κυριότερος είναι η καλύτερη κατανομή βάρους, με 47% τώρα στον πίσω άξονα αντί για 42%. Άλλος βασικός παράγοντας είναι το κεντρικό διαφορικό τύπου Torsen που δίνει στατική κατανομή ροπής 40:60 και μπορεί να δώσει μέχρι και 85% πίσω. Τέλος, η κινηματική της ανάρτησης έχει μελετηθεί ώστε να κάνει το αυτοκίνητο να βάζει «μούρη μέσα» όταν αφήνεις το γκάζι σε στροφή.