Ορυκτέλαιο, ημί-συνθετικό ή συνθετικό λιπαντικό;

Ορυκτέλαιο, ημί-συνθετικό ή συνθετικό λιπαντικό;

Ποια είδη λαδιών υπάρχουν στην αγορά και ποιο είναι το κατάλληλο για τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου;

Mobil 1

Η ποιότητα του λιπαντικού κινητήρα που θα χρησιμοποιηθεί για το αυτοκίνητό σου συνιστάται από τον κατασκευαστή. Και μπορείς να βρεις αυτές τις πληροφορίες στον οδηγό χρήσης του αυτοκινήτου και στο φυλλάδιο συντήρησής του. Ας δούμε όμως τα διάφορα είδη λαδιών που υπάρχουν στην αγορά.

Τα λιπαντικά των κινητήρων χωρίζονται σε τρεις κύριες κατηγορίες στην αγορά. Και κάθε μια έχει τη δική της σύνθεση και χαρακτηριστικά. Έτσι, έχουμε τα ορυκτέλαια που παράγονται με διύλιση αργού πετρελαίου. Η πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται καθαρίζεται προκειμένου να περιοριστεί η παρουσία ανεπιθύμητων στοιχείων. 

Είναι κατάλληλο για κινητήρες με πολλά χιλιόμετρα στο ενεργητικό τους και χωρίς πολύ απαιτητική τεχνολογία, ενώ είναι η πιο οικονομική επιλογή -σε τιμή λίτρου- που υπάρχει στην αγορά. Από την άλλη, το διάστημα αλλαγής του ορυκτελαίου πρέπει να είναι μικρότερο, επειδή αυτού του τύπου το λάδι χάνει πιο γρήγορα τις λιπαντικές του ιδιότητες.

Mobil 1

Η δεύτερη κατηγορία, τα ημί-συνθετικά λιπαντικά είναι ένα μείγμα ορυκτών και συνθετικών ελαίων. Και περιέχουν περισσότερα βελτιωτικά πρόσθετα από τα ορυκτέλαια. Τα ημί-συνθετικά λιπαντικά όπως το 10W-40 προσφέρουν ικανοποιητικό επίπεδο προστασίας για τον κινητήρα. Αλλά απαιτούν συχνότερες αλλαγές, δηλαδή κάθε 10.000 km για ένα ντίζελ. Η σχέση ποιότητας/τιμής του ημί-συνθετικού λαδιού είναι ενδιαφέρουσα με την προϋπόθεση ότι δεν έχεις σπορ στιλ οδήγησης και κάνεις μικτές διαδρομές (ανοιχτό δρόμο και πόλη).

Τέλος έχουμε τα συνθετικά λιπαντικά που είναι αποτέλεσμα χημικών διεργασιών που πραγματοποιούνται στο εργαστήριο. Απόσταξη, καθαρισμός, αποβολή ορισμένων μοριακών αλυσίδων κ.λπ.  Με άλλα λόγια, τα συνθετικά λιπαντικά υποβάλλονται σε εξαιρετικά λεπτομερείς διεργασίες προκειμένου να μεγιστοποιήσουν την απόδοσή τους. Ειδικά για να αποδίδουν εξαιρετικά σε ακραίες θερμοκρασίες.

Τα συνθετικά λιπαντικά είναι ιδανικά για τα πιο πρόσφατα αυτοκίνητα που έχουν πολύ εξελιγμένες τεχνολογίες βενζίνης ή ντίζελ, με τους κατασκευαστές να προτείνουν λάδια 5W-30, 5W-40 και 0W-20 ή ακόμα και 0W-16. Το πλεονέκτημα των συνθετικών λιπαντικών είναι ότι έχουν τις βέλτιστες λιπαντικές ιδιότητες, γι’ αυτό εγγυώνται βέλτιστη κρύα εκκίνηση και συνολικά την καλύτερη δυνατή προστασία του κινητήρα ακόμα και σε απαιτητικά στιλ οδήγησης. Αλλά το πιο ενδιαφέρον επιχείρημα για τα συνθετικά έλαια 0W-30, 5W-30 ή 5W-40 είναι το οικονομικό: Επιτρέπουν μεγαλύτερα διαστήματα αντικατάστασης από τα συμβατικά λιπαντικά. Στα τελευταίας γενιάς πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, οι αλλαγές λαδιών μπορούν επομένως να γίνονται κάθε 30.000 km αντί για 20.000 km, και για βενζινοκινητήρες, κάθε 15.000 km αντί για 10.000 km.

Mobil 1

Πολλά λιπαντικά κινητήρα που διατίθενται στην αγορά αποτελούνται εν μέρει από πρόσθετα. Καθένα από αυτά συμβάλλει στη βελτίωση της απόδοσης του λιπαντικού.

Αντιοξειδωτικό πρόσθετο Τα λιπαντικά κινητήρων οξειδώνονται με την πάροδο του χρόνου και οι λιπαντικές τους ιδιότητες υποβαθμίζονται. Το αντιοξειδωτικό πρόσθετο βοηθά στην επιβράδυνση αυτού του φαινομένου και κάνει τις αλλαγές λαδιών λιγότερο σημαντικές, ειδικά στα συνθετικά λάδια.

Απορρυπαντικό πρόσθετο Βοηθά στη διατήρηση του κινητήρα καθαρού και περιορίζει τον σχηματισμό και τη στασιμότητα των εναποθέσεων.

Αντιαφριστικό πρόσθετο Ο αφρισμός επηρεάζει την απόδοση του λαδιού του κινητήρα και μπορεί να του προκαλέσει ζημιά. Αυτό το πρόσθετο καθιστά δυνατό τον περιορισμό ή ακόμη και την πρόληψη αυτού του φαινομένου.

Αντιτριβικό πρόσθετο Χρησιμοποιείται κυρίως για τον περιορισμό της μηχανικής φθοράς και για τη διατήρηση της καλής κατάστασης των εξαρτημάτων.

Αντιδιαβρωτικό πρόσθετο Βοηθά στην προστασία των μεταλλικών μερών του κινητήρα και αποτρέπει την εμφάνιση σκουριάς.

Πρόσθετο ιξώδους Αυτό το πρόσθετο βελτιστοποιεί τη ρευστότητα του λαδιού στον κινητήρα.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube