ANC, διευρύνοντας τη «φυσαλίδα» στην ακουστική της καμπίνας
Η ακύρωση του θορύβου στην καμπίνα αποτελεί από μόνη της μια ολόκληρη επιστήμη. Εταιρίες όπως η Silentium αναπτύσσουν τεχνολογίες ANC -Active Noise Cancellation, έτσι ώστε να βελτιστοποιήσουν την ακουστική στο εσωτερικό των αυτοκινήτων.
Η παραδοσιακή οδός για τον περιορισμό του θορύβου εντός της καμπίνας είναι κατά κανόνα η χρήση ηχομονωτικών υλικών. Εδώ και αρκετά χρόνια, βέβαια, υπάρχουν και άλλοι τρόποι που ξεφεύγουν από τη λογική της παθητικής απενεργοποίησης του ήχου. Μιλάμε για την ενεργή ακύρωση θορύβου ή ANC -Active Noise Cancellation.
Η τεχνολογία ANC χρησιμοποιείται κατά κόρον σε αεροσκάφη αλλά και σε consumers ακουστικά για τη μείωση του θορύβου του περιβάλλοντος.
Όσο προχωρά η τεχνολογία, εξελίσσονται ταχύτεροι επεξεργαστές και πιο εξελιγμένα μεγάφωνα, τόσο βελτιώνονται τα αποτελέσματα σε αυτό τον τομέα. Ως εκ τούτου, εταιρίες όπως η Silentium έχουν να επιδείξουν σημαντικές προόδους. Το προϊόν της τελευταίας, που επίσης ονομάζεται ANC (Active Noise Cancellation), σύμφωνα με τον Anthony Manias, head of automotive της φίρμας, έχει φτάσει στο σημείο να επιτρέπει περισσότερη ελευθερία στον σχεδιασμό και μερικές φορές στην εξοικονόμηση κόστους.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το προς εξέταση όχημα, η τεχνική της Silentium είναι σε θέση να μετρά τον πραγματικό θόρυβο στο αυτί των επιβατών υπό διαφορετικές συνθήκες, σε διαφορετικές ταχύτητες, διαφορετικούς δρόμους και επιφάνειες, με παράθυρα επάνω και κάτω και με διαφορετικό επίπεδο πληρότητας στο αυτοκίνητο. Κατόπιν, οι μηχανικοί της εταιρείας χρησιμοποιούν έναν τεράστιο όγκο δεδομένων και τα κατάλληλα εργαλεία για να αναλύσουν και να προβλέψουν την απόδοση του ANC υπό αυτές τις συνθήκες.
Το κάθε όχημα έχει τη δική του ακουστική υπογραφή, η οποία έχει να κάνει και με τη διαδρομή που ακολουθούν οι (κυρίως αεροδυναμικοί) θόρυβοι που εισέρχονται στην καμπίνα. Άλλοι πάλι θόρυβοι, πιο εύκολα ελεγχόμενοι, είναι αυτοί της κύλισης των ελαστικών που κυμαίνονται μεταξύ 100 και 300 hertz, συνήθως σε μία πιο στενή περιοχή 120-150 hertz.
Η λύση απαιτεί αρχικά την τοποθέτηση αισθητήρων κατάλληλα τοποθετημένων και προσανατολισμένων στη σωστή κατεύθυνση. Αυτοί θα καταγράφουν τον ανεπιθύμητο θόρυβο, θα τον αναλύουν και ύστερα θα δίνουν εντολή στα ηχεία να παράγουν σήματα ακύρωσης, ιδανικά συμπίπτοντας στα τύμπανα του αυτιού ταυτόχρονα με τον ίδιο το θόρυβο.
Ανάλογα με την περίσταση και με το πόσο καλή δουλειά θέλει να γίνει ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα υπάρχοντα ηχεία ή να ενσωματωθούν περισσότερα και καλύτερα ηχεία στο εσωτερικό. Η Silentium χρησιμοποιεί μάλιστα και μικρά ηχεία στα προσκέφαλα, τα οποία προσφέρουν πολύ καλά αποτελέσματα ακύρωσης στις υψηλότερες συχνότητες, όπου το μήκος κύματος είναι πολύ μικρό. Αυτό το τελευταίο έχει μεγαλύτερη αξία στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που διαθέτουν ένα επιπλέον τονικό στοιχείο πάνω από 1.000 hertz και ενίοτε πάνω από 1.500 hertz.
Με τη χρήση τώρα καμερών στο εσωτερικό, υπάρχει η δυνατότητα επιπρόσθετης βελτίωσης του ακουστικού αποτελέσματος, καθώς το σύστημα μπορεί να ανιχνεύει τη θέση του κεφαλιού του κάθε επιβάτη και κατ’ επέκταση των αυτιών του. Αυτό θα οδηγήσει κάποια στιγμή στη δυνατότητα ο κάθε επιβάτης να απολαμβάνει τη δική του μουσική, χωρίς τα ακούσματα του ενός να φτάνουν στα αυτιά του άλλου!
Και ταυτόχρονα, όλοι θα μπορούν να ξεχωρίσουν τον ήχο της σειρήνας ενός ασθενοφόρου που έρχεται από πίσω. Όπως φαίνεται, οι εξατομικευμένες μεμονωμένες ζώνες ήχου για κάθε επιβάτη είναι θέμα χρόνου να γίνουν πραγματικότητα, τόσο για τα ΙΧ όσο και για τις μαζικές μεταφορές.