Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Τα ηλεκτρικά μοντέλα δεν έχουν πλέον απογοητευτική αυτονομία. Τι γίνεται όμως με τη φόρτιση; Ταξιδεύουμε αυθημερόν μέχρι τα Τρίκαλα με Jaguar I-Pace για να δούμε ακριβώς αυτό.
Τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής έκαναν με το ζόρι 150 km από φόρτιση σε φόρτιση. Και αυτό με την παραδοχή πως θα οδηγούσες απόλυτα οικονομικά, δεν θα χρησιμοποιούσες σχεδόν καθόλου θέρμανση ή κλιματισμό και θα είχες στο μυαλό πως σε ενίοτε ακόμα και το άναμμα των φώτων ροκάνιζε την ακτίνα δράσης.
Ωστόσο, σήμερα, η τεχνολογία στα υλικά των μπαταριών έχει σημειώσει τεράστια άλματα προόδου. Το ίδιο και τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης της ενέργειας που είναι απαραίτητη για να πας μακριά. Οπότε υπάρχουν μοντέλα που μπορούν ρεαλιστικά να διανύσουν πάνω από 300 km χωρίς να οδηγείς ιδιαίτερα οικονομικά, ενώ πολλά από αυτά μπορούν, εάν τα βοηθήσει και η διάθεση του οδηγού, να πλησιάσουν τα 400 km.
Ανάπτυξη
Με αυτό το δεδομένο, το μόνο κομμάτι που λείπει από το παζλ ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που να μπορείς να χρησιμοποιείς χωρίς άγχος ακόμα και για να ταξιδέψεις, είναι εκείνο της φόρτισης. Κι αυτός ο σκόπελος όμως, σταδιακά ξεπερνιέται, με πρωτοβουλίες από ιδιωτικές εταιρείες ενέργειας.
Όπως η NRG που ανήκει στον όμιλο της MOTOR OIL και αυτή την περίοδο υλοποιεί μια τεράστια επένδυση που περιλαμβάνει την τοποθέτηση σύγχρονων ταχυφορτιστών σε πρατήρια του ομίλου που βρίσκονται στο εθνικό δίκτυο της χώρας. Μέχρι στιγμής υπάρχουν συνολικά 12 φορτιστές στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και στην Ιονία Οδό, οι οποίοι σύντομα θα φτάσουν τους 50.
Πρόκειται για μονάδες με ισχύ έως 50 kW, η οποία εγγυάται τη φόρτιση των μπαταριών νέας γενιάς με πραγματικά γρήγορο ρυθμό. Όλοι είναι της εταιρείας ABB και διαθέτουν οθόνη αφής για εύκολη επιλογή της θεμιτής λειτουργίας, καθώς και ξεκάθαρη απεικόνιση της πορεία της φόρτισης. Αξίζει να αναφέρουμε πως χάρη στις υπηρεσίες συνδεσιμότητας μπορεί να γίνεται επόπτευση από μακριά και διάγνωση μιας βλάβης, η επισκευή της οποίας μπορεί να γίνει επίσης εξ αποστάσεως στο 65% των περιπτώσεων.
Το σημαντικότερο ωστόσο είναι πως όλοι οι φορτιστές της NRG χρησιμοποιούν ενέργεια που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές και έχει μηδενικό αποτύπωμα CO2 στο περιβάλλον. Αλλιώς δεν θα είχε κανένα νόημα να μιλάμε για πραγματικό σεβασμό στο περιβάλλον.
Για να επαληθεύσουμε αν και κατά πόσο τα παραπάνω ισχύουν στην πράξη, αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε από την Αθήνα στα Τρίκαλα -την πόλη που έχει κερδίσει τη θέση της ως η μητρόπολη της εξέλιξης και της τεχνολογικής ανάπτυξης στην Ελλάδα- με επιστροφή αυθημερόν, χρησιμοποιώντας όσους από τους σταθμούς φόρτισης χρειαζόταν. Εγκυκλοπαιδικά, ο πρώτος βρίσκεται στον ΣΕΑ Shell Αταλάντης, δηλαδή 145 km από την Αθήνα και ο δεύτερος στο ΣΕΑ Shell Σοφάδων Καρδίτσας, δηλαδή 170 km μακριά από την Αταλάντη και 50 km πριν τα Τρίκαλα.
Ξεκινήσαμε με τις 90 kWh της μπαταρίας στην Jaguar I-Pace φορτισμένες κατά 99% και αυτονομία που ξεπερνούσε τα 320 km. Με τη σιγουριά ότι μπορούσαμε να φτάσουμε στην Αταλάντη χωρίς κανένα άγχος, καλύψαμε την απόσταση χωρίς ιδιαίτερα οικονομική διάθεση. Δηλαδή με 120-130 km/h στο κοντέρ και κλιματισμό ενεργοποιημένο, μα χωρίς άσκοπες δυνατές επιταχύνσεις που «καίνε» την ενέργεια.
Απολαύσαμε τον τρόπο που ένα σύγχρονο ηλεκτρικό μοντέλο μπορεί να ταξιδεύει, δηλαδή με μοναδικά ποιοτική και αθόρυβη κύλιση. Οπότε φτάσαμε ατσαλάκωτοι στην Αταλάντη με τη στάθμη φόρτισης στο 46% και μέση κατανάλωση 28,6 kWh/100 km. Παρότι δεν ήταν απαραίτητο, αποφασίσαμε να γεμίσουμε την μπαταρία δοκιμάζοντας παράλληλα τις επιλογές των φορτιστών. Υπάρχει παροχή 43 kW με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) ή 50 kW με συνεχές (DC), με το δεύτερο να έχει δύο φις: Το πιο κοινό CCS (Combined Charging System) και το CHAdeMO.
Λόγω του ισχύοντος καθεστώτος για την πώληση ενέργειας, αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο χρονοχρέωση για τη φόρτιση. Η οποία είναι σε κάθε περίπτωση 25 λεπτά του ευρώ για κάθε λεπτό της ώρας που το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί τη θέση στάθμευσης που αντιστοιχεί στο φορτιστή. Χρησιμοποιώντας πρώτα την επιλογή του AC διαπιστώσαμε πως η μπαταρία της I-Pace δεν υποστηρίζει αυτού του είδους τη γρήγορη φόρτιση, οπότε ο ρυθμός μεταφοράς ενέργειας ήταν 7 kW για κάθε ώρα.
Το συνεχές σώζει
Δεν έχει καμία σχέση δηλαδή με τα 50 kW του DC, τα οποία αποδεικνύονται ακριβώς τόσα και σε κάτι περισσότερο από μια ώρα είχαν φορτίσει πλήρως την μπαταρία, δίνοντας αυτονομία 330 km. Δεν είναι αμελητέο χρονικό διάστημα, όμως οι φιλόξενες υπηρεσίες του πρατηρίου που λειτουργεί σε βάση 24/7 φροντίζουν για άνετη παραμονή και κάνουν την ώρα να κυλά πιο γρήγορα από όσο περιμένεις.
Το βασικό ωστόσο είναι πως για να φτάσουμε στα Τρίκαλα θα ήταν αρκετό μόνο ένα δεκάλεπτο φόρτισης κι αυτό προληπτικά, περισσότερο για θωράκιση απέναντι σε κάτι απρόοπτο. Έχει επίσης ενδιαφέρον να προσθέσουμε πως παρά την εσωτερική υδρόψυξη που έχει το -ενσωματωμένο στο φορτιστή- καλώδιο, δεν είναι υπερβολικά βαρύ. Ακόμα καλύτερα, το κούμπωμα του φις είναι πανεύκολο και η φόρτιση μπορεί να γίνει σε υπαίθριο χώρο ακόμα και υπό βροχή.
Χάρη στην ανάκτηση ενέργειας που γίνεται στις κατηφόρες, περάσαμε τον Δομοκό χωρίς αντίκτυπο στη μέση κατανάλωση. Οπότε και πάλι, χωρίς να είναι απαραίτητο, επιλέξαμε να φορτίσουμε και στους Σοφάδες όπου ο σταθμός είχε μόλις ενεργοποιηθεί. Με δεδομένο ότι καλύψαμε τα τελευταία 50 km με πιο ήπιο ρυθμό και κατανάλωση 26 kWh/100 km, φτάσαμε στον προορισμό μας με επίπεδο φόρτισης 85% και αυτονομία σχεδόν 290 km.
Αρκετά δηλαδή για να τολμήσουμε την επιστροφή χωρίς στάση για φόρτιση στους Σοφάδες, παρά μόνο στην Αταλάντη. Διατηρώντας σχετικά συντηρητικό αλλά όχι ιδιαίτερα αργό ρυθμό με συνήθη ταχύτητα τα 120 km/h, τελικά φτάσαμε με την αυτονομία να δείχνει 50 km και 16% μπαταρία. Χρειάστηκε μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά ώστε η φόρτιση να φτάσει στο 98% και να εξασφαλίσει τη βέβαιη επιστροφή στη βάση μας, ακόμα και να ευχαριστηθούμε χωρίς τύψεις τους 400 PS της I-Pace.
Τι μένει λοιπόν από αυτό το εγχείρημα; Σαφώς ο απίστευτος τρόπος που ταξιδεύει η I-Pace και οι φιλόξενες εγκαταστάσεις των πρατηρίων που διαχειρίζονται τους φορτιστές, χάρη στις οποίες η ώρα φόρτισης περνάει αβίαστα. Πάνω απ’ όλα όμως μένει πως το μέλλον είναι πλέον δίπλα μας, με τις σύγχρονες υποδομές να καλύπτουν το έδαφος απέναντι στα προβλήματα που μέχρι σήμερα έκαναν δύσκολη τη μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή.