Τα Zastava βάζουν τη Βόρεια Μακεδονία στην ηλεκτρική εποχή
Στα Σκόπια, την πρωτεύουσα της Βόρειας Μεκαδονίας, ένα μικρό βεραμάν αυτοκίνητο, που θυμίζει την εποχή του Τίτο, αντιπροσωπεύει την πρώτη μεγάλη προσπάθεια της μικρής βόρειας γείτονος να κατασκευάσει το δικό της EV.
Το αυτοκίνητο είναι το πνευματικό τέκνο της BB Classic Cars, μιας τοπικής εταιρείας που αποκαθιστά κλασικά αυτοκίνητα, μετατρέποντας κάποια από αυτά σε ηλεκτρικά. To πρότζεκτ εξελίσσεται με την αρωγή κυβερνητικής χρηματοδότησης για την καινοτομία που στοχεύει εν μέρει στην προώθηση πιο οικολογικών τεχνολογιών.
Η Βόρεια Μακεδονία, η οποία επιθυμεί να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου προβλέπεται να τεθούν σε ισχύ αυστηροί κανόνες εκπομπών το 2020, έχει αποδυθεί σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσει τη μεγάλη ρύπανση, κυρίως από από τα αυτοκίνητα και τα συστήματα θέρμανσης με λιγνίτη. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, σχεδιάζει την θέσπιση επιδοτήσεων για αγορές λιγότερο ρυπογόνων ή αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών.
Η BB Classic Cars μέσω αυτού του πρότζεκτ μετέτρεψε ένα Zastava 750, ένα αναβαθμισμένο FIAT 600 με άλλα λόγια, που κατασκευαζόταν κατόπιν αδείας της ιταλικής εταιρείας. Στο δημοφιλές μοντέλο λοιπόν, που συναντούσες σε όλη την πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβία, ο βενζινοκινητήρας αντικαθίσταται από ένα ηλεκτρομοτέρ.
Καλύτερη απόδοση
Ο Milorad Kitanovski, διευθυντής της BB Classic Cars, δήλωσε ότι η απόδοση των εξηλεκτρισμένων Zastava 750, που κατασκευάζονταν αρχικά στο Kragujevac από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’80, είναι η ίδια ή και καλύτερη από την αρχική.
«Ο κινητήρας έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες για πολύ μεγαλύτερη απόδοση και υψηλότερη ταχύτητα, αλλά την περιορίσαμε στα 120 km/h», δήλωσε ο Kitanovski.
Τα μετασκευασμένα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτροκινητήρα που κατασκευάζεται από τη γερμανική Kessler που διαθέτει εργοστάσιο στη Βόρεια Μακεδονία. Ο Kitanovski πάντως, απέφυγε να πει πόσα χρήματα επένδυσε η εταιρεία για να κάνει τη μετατροπή.
Το αυτοκίνητο έχει αυτονομία 150 km, ενώ ο χρόνος φόρτισης είναι περίπου τρεις ώρες σε οικιακή πρίζα και μόνο 15 λεπτά σε ταχυφορτιστή. «Το κόστος τριών ωρών φόρτισης είναι λιγότερο από ένα ευρώ για τις δέκα κιλοβατώρες που είναι η χωρητικότητα της μπαταρίας», ανέφερε ο Kitanovski.
Η τιμή του ηλεκτρικού Zastava 750 είναι περίπου 20.000 ευρώ και η εταιρεία, όπως δήλωσε ο Kitanovski, προσδοκά κυρίως σε μια διεθνή πελατεία. Κάτι που ακούγεται λογικό, μιας και το παραπάνω ποσό είναι αστρονομικό για τον μέσο Σκοπιανό. Για να έχετε μια συγκριτική τάξη μεγέθους, η Porsche Βόρειας Μακεδονίας (!) διαθέτει το VW e-up! και το e-Golf έναντι 25 και 37 χιλιάδων ευρώ αντίστοιχα, σύμφωνα με αναφορά του πρακτορείου ειδήσεων ΜΙΑ της γείτονος.