Πώς τα ελαστικά ακολουθούν τη μετάβαση της αυτοκίνησης στον ηλεκτρισμό;
Σχεδόν κάθε νέο ελαστικό οφείλει πλέον να είναι συμβατό τόσο με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα θερμικών κινητήρων όσο και με τα ηλεκτρικά, με την Continental να δείχνει το δρόμο χάρη στη βαθιά τεχνολογική της γνώση.
Εδώ και δεκαετίες, η αυτοκινητοβιομηχανία και οι κατασκευαστές ελαστικών διάγουν έναν παράλληλο αλληλεξαρτώμενο βίο, καθώς τα λάστιχα αποτελούν ένα από τα ζωτικότερης σημασίας στοιχεία του αυτοκινήτου. Από αυτά εξαρτάται ένα σημαντικό ποσοστό όχι μόνο της ασφάλειας που παρέχουν στους επιβάτες αλλά και της οδικής τους συμπεριφοράς.
Σε έναν κλάδο που εξελίσσεται διαρκώς, οι εταιρείες ελαστικών οφείλουν να ανταποκρίνονται άμεσα στους νέους δρόμους που ακολουθεί η αυτοκίνηση και στις νέες προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά τους. Το ίδιο συνέβη και με την εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπου εταιρείες όπως η Continental -παγκόσμιος ηγέτης στον χώρο των ελαστικών που έχει αναδειχθεί ως η προτιμημένη επιλογή των μεγαλύτερων κατασκευαστών EV, προσαρμόστηκαν άμεσα στις απαιτήσεις που θέτουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με νέες καινοτομίες.
Όπως και στα συμβατικά αυτοκίνητα, δεν υπάρχει ένα και μόνο ελαστικό που να ταιριάζει σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα. Κι αυτό γιατί τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι διαθέσιμα, πλέον, σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες επιβατικών αυτοκινήτων. Η γκάμα περιλαμβάνει μίνι ηλεκτρικά οχήματα, αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου μεγέθους, έως SUVs και σπορ αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων.
Η Continental κατασκευάζει ελαστικά για μεγάλη ποικιλία χρήσεων, όχι όμως για συγκεκριμένους τύπους μετάδοσης κίνησης. Βασικός της στόχος είναι ο σχεδιασμός ελαστικών που συνδυάζουν, με τον βέλτιστο τρόπο, ασφάλεια, απόδοση και άνεση.
Για τα EV, εκτός από την απόδοση στο φρενάρισμα και τον ακριβή έλεγχο, βασικά ζητούμενα είναι η αύξηση της αυτονομίας, η μείωση του εσωτερικού θορύβου και της αντίστασης κύλισης. Σήμερα, σχεδόν όλα τα προϊόντα της Continental έχουν σχεδιαστεί για χρήση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και για βελτιστοποίηση της αυτονομίας τους.
Σε τεχνικό επίπεδο, οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μηχανικοί της Continental, κατά τον σχεδιασμό των ελαστικών που είναι συμβατά και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι:
Το αυξημένο βάρος
Από πλευράς σχεδιασμού, οι απαιτήσεις από τα ελαστικά αλλάζουν, όσο εξελίσσεται η ηλεκτροκίνηση, κυρίως σε σχέση με το αυξημένο βάρος του οχήματος, που οφείλεται κυρίως στο βάρος των μονάδων της μπαταρίας. Το VW ID.3, για παράδειγμα, είναι ένα μεσαίας κατηγορίας αυτοκίνητο, που ζυγίζει όμως σχεδόν 1,8 τόνους. Είναι λοιπόν ιδιαίτερα σημαντικό να φοράει ελαστικά, προσαρμοσμένα στο αυξημένο του βάρος.
Το 2021, η Continental κατασκεύασε τα πρώτα ελαστικά για επιβατικά αυτοκίνητα με τον νέο κωδικό δείκτη φορτίου HL. Με την ίδια πίεση αέρα, αυτά τα ελαστικά έχουν χωρητικότητα φορτίου, πιο μεγάλη, έως και 10%, σε σύγκριση με εκείνα με τον πιο παλιό δείκτη XL.
Αυτό σημαίνει ότι τα στενότερα ελαστικά μπορούν να μεταφέρουν πιο μεγάλα φορτία. Και αυτό είναι ένα σοβαρό πλεονέκτημα για τα ηλεκτρικά οχήματα, των οποίων η επιφάνεια επαφής με το δρόμο (δηλαδή τα 4 πέλματα των ελαστικών) επηρεάζει ένα άλλο σημαντικό κριτήριο: την αυτονομία.
Η αύξηση της αυτονομίας
To μεγαλύτερο άγχος που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί EV είναι πόσο μακριά θα καταφέρουν να φθάσουν με μια φόρτιση. Αν και αυτό αφορά κυρίως τη χωρητικότητα της μπαταρίας, την ενεργειακή απόδοση του κινητήρα και το στυλ οδήγησης, τα ελαστικά παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, αφού η αντίσταση κύλισης και η αεροδυναμική του ελαστικού επηρεάζουν την κατανάλωση ενέργειας.
Στα ηλεκτρικά οχήματα, η καλύτερη ενεργειακή απόδοση οδηγεί σε μεγαλύτερη χιλιομετρική αυτονομία. Εάν η αντίσταση κύλισης μειωθεί κατά 1 kg/t, η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος αυξάνεται κατά περίπου 3% έως 4%. H Continental δίνει ιδιαίτερη σημασία στη συνεχή μείωση της αντίστασης κύλισης, επειδή αυτή διευρύνει την αυτονομία.
Οι μηχανικοί της Continental κατάφεραν να βελτιώσουν την αντίσταση κύλισης σε όλα τα σύγχρονα μοντέλα της γκάμας που κυκλοφορούν στην αγορά , σε τέτοιο βαθμό που, σε κάποιες περιπτώσεις, ξεπερνά ακόμη και κατά 15%, τις απαιτήσεις της ετικέτας ελαστικών ΕΕ, για την κλάση Α.
Ο περιορισμός του θορύβου κύλισης
Ένα σημαντικό ζήτημα για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ο θόρυβος που δημιουργείται από τα ελαστικά. Αυτό συμβαίνει επειδή ο θόρυβος κύλισης και οι αναταράξεις του αέρα ακούγονται πολύ, ειδικά σε μεγάλες ταχύτητες. Αυτό είναι ιδιαίτερα ενοχλητικό στο εσωτερικό της καμπίνας, όπου ο θόρυβος των ελαστικών φαίνεται πιο δυνατός λόγω της απουσίας θορύβου του θερμικού κινητήρα.
Το σύστημα ContiSilent αναπτύχθηκε για πρώτη φορά για ελαστικά επιβατικών αυτοκινήτων το 2016. Η τεχνολογία αυτή, μπορεί να μειώσει τον θόρυβο κύλισης, έως και 9 ντεσιμπέλ! Ένα ειδικό στρώμα αφρού πολυουρεθάνης, στο εσωτερικό του ελαστικού, απορροφά τους κραδασμούς από τον δρόμο, μειώνοντας τη μετάδοση του θορύβου στο αμάξωμα και στην καμπίνα των επιβατών.
Το ContiSilent είναι συμβατό με όλες τις ζάντες που διατίθενται στο εμπόριο και δεν επηρεάζει την απόδοση του αυτοκινήτου, την κατανάλωση καυσίμου, τη δυνατότητα μεταφοράς φορτίου ή την τελική του ταχύτητα.
Η διαχείριση της μεγάλης ροπής
Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης είναι η μεγάλη ροπή τους. Στο ξεκίνημα του αυτοκινήτου, τα ελαστικά πρέπει να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στην μεγάλη στιγμιαία ροπή, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Το αυξημένο φορτίο, καθώς και η πιο μεγάλη ροπή μπορούν να οδηγήσουν, επίσης, σε αυξημένη φθορά των ελαστικών. Επομένως, η ανθεκτικότητα και η χαμηλή φθορά των ελαστικών είναι σημαντικά.
Στόχος είναι να καταστεί δυνατή η αποτελεσματική λειτουργία όλων των οχημάτων, ανεξάρτητα από τον τύπο κίνησής τους. Επομένως, οι χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων έχουν έναν πολύ καλό λόγο να επιλέγουν ελαστικά της Continental. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που το 2023, 9 στους 10 κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων βασίστηκαν στα premium ελαστικά Continental, ως ελαστικά πρώτης τοποθέτησης στα μοντέλα τους!