Αποστολή στην Ιταλία: Η Alfa Romeo Junior βάζει τα θεμέλια για το μέλλον
H Alfa Romeo Junior έγινε πρωτοσέλιδο για τους λάθους λόγους. H ουσία όμως είναι ότι οι Μιλανέζοι επιστρέφουν σε πιο mainstream και εμπορικές κατηγορίες με ένα μοντέλο που μπορεί να θέσει τις βάσεις για ένα καλύτερο μέλλον.
Το Τορίνο είναι μια βιομηχανική πόλη με μπόλικο κρύο τον χειμώνα, υγρασία το καλοκαίρι και ελάχιστη ζωή μόλις πέσει ο ήλιος, όπως έχω διαπιστώσει τις περισσότερες φορές που το έχω επισκεφθεί. Το αντίθετο δηλαδή από το κοσμοπολίτικο Μιλάνο που στέκεται περίπου 140 km βορειοδυτικότερα.
Είναι όμως μια πόλη που ζει και αναπνέει για την αυτοκίνηση. Και στην οποία μπορείς να συναντήσεις και να συναναστραφείς ανθρώπους που το πάθος τους για το αυτοκίνητο ξεχειλίζει. Αν σταθείς τυχερός, η επίσκεψή σου εν τέλει μπορεί να πάρει μια πολύ πιο ενδιαφέρουσα τροπή και να περάσεις πολύ καλύτερα απ’ ό,τι υπολόγιζες αρχικά.
Oι πρώτες Alfa Romeo Junior θα έρθουν στη χώρα μας στο τέλος του καλοκαιριού
Αφορμή για την τελευταία επίσκεψη στην ιταλική πόλη και για ακόμα μια περατζάδα δίπλα στο ιστορικό Lingotto, ήταν η πρόσκληση της Alfa Romeo για μια πρώτη γνωριμία με την Junior. Το μοντέλο με το οποίο οι Ιταλοί φιλοδοξούν να εισέλθουν δυναμικά τόσο στην κατηγορία των Β-SUV όσο και σε αυτή των 100% ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και η γνωριμία αυτή έλαβε χώρα ελάχιστα μέτρα μακριά από τα γραφεία που ξεκίνησε να αποτυπώνεται σε μια λευκή κόλλα χαρτί, στο Centro Stile. Το σχεδιαστικό κέντρο της φίρμας για τους μη μυημένους.
Δεν πήραμε οδηγική γεύση, αλλά είχαμε την ευκαιρία να επεξεργαστούμε από κοντά το νέο δημιούργημα της Alfa Romeo. Να καθίσουμε στη θέση του οδηγού και να συνομιλήσουμε με ανθρώπους που συνέβαλαν στη δημιουργία του. Το τελευταίο αποδείχθηκε και η πιο ενδιαφέρουσα πτυχή του ταξιδιού. Και πώς θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά από τη στιγμή που η «εργασία» ξεκίνησε σε μια παραδοσιακή τρατορία, με την ιστορία της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας να απλώνεται στους τοίχους και τον Αλέξανδρο Λιώκη να κάθεται στην απέναντι πλευρά του τραπεζιού!
Σε αντίθεση με την Tonale, ο Αλέξανδρος δεν είχε μεγάλη εμπλοκή στην Junior. Αλλά είναι ένας πρόσχαρος άνθρωπος που χαίρεσαι να συναντάς και να ανταλλάσσεις απόψεις. Όχι μόνο για τα τεκταινόμενα στην Alfa Romeo, αλλά συνολικά για την αυτοκινητοβιομηχανία του χθες και του σήμερα. Να ανοίγεις τους ορίζοντές σου και μέσα από τη δική του οπτική να βλέπεις κάποια μοντέλα με άλλο μάτι.
O συμπατριώτης μας και η γνωριμία με τον εξίσου παθιασμένο επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της εταιρίας, Alejandro Mesonero-Romanos, αλλά και τον υπεύθυνο προϊόντων της Alfa Romeo και βέρο Τορινέζο, Daniel Tiago Guzzafame, που υποδέχθηκαν την ελληνική αποστολή την επόμενη μέρα, μας υπενθύμισε για ακόμα μια φορά ότι η μιλανέζικη φίρμα είχε πάντα στις τάξεις της στελέχη που γνωρίζουν και τιμούν την ιστορία της. Και παλεύουν να της δώσουν ένα καλύτερο μέλλον. Οι αποφάσεις στα υψηλότερα κλιμάκια ήταν αυτές που τη φρέναραν ή την έβγαλαν κάποιες φορές στην αγορά με ετεροχρονισμένο προϊόν. Κάτι που ο CEO της Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, έχει υποσχεθεί να διορθώσει δίνοντας στην μάρκα αυτό που της έλειπε τα τελευταία χρόνια: Συνέπεια.
Στην παρούσα φάση πάντως, ο ενθουσιασμός είναι διάχυτος. Και τολμώ να πω αρκετά πιο ειλικρινής απ’ ό,τι τον έχω βιώσει σε αντίστοιχα λανσαρίσματα των δυο τελευταίων δεκαετιών, όπου το εκάστοτε μοντέλο θα έστριβε το τιμόνι για ολόκληρη τη φίρμα. Αυτή τη φορά βέβαια, το προϊόν είναι σωστό καθώς ακολουθεί τα δύο σημαντικότερα trend της ευρωπαϊκής αγοράς: Τη στροφή στα B-SUV και την ηλεκτροκίνηση.
Και παρότι η Alfa Romeo δεν απέφυγε το στραβό ξεκίνημα -όχι με απολύτως δίκη της ευθύνη αυτή τη φορά, η Junior διαθέτει τα εχέγγυα για να «φέρει την πολυπόθητη κερδοφορία στη φίρμα που θα τη βοηθήσει να ξεδιπλώσει το στρατηγικό πλάνο της για τα επόμενα χρόνια με πολλά και ενδιαφέροντα νέα μοντέλα», όπως μας τόνισε ο Alejandro Mesonero σε ένα πολύ ενδιαφέρον γεύμα στο Centro Stile.
Το beef με την ιταλική κυβέρνηση
Προτού σας μεταφέρω τις εντυπώσεις από την Alfa Romeo Junior, θα πρέπει να σταθώ στη διαμάχη που ξέσπασε με την ιταλική κυβέρνηση. Που περίμενε την Alfa Romeo στη γωνία και την οδήγησε στην μετονομασία του μοντέλου από Milano σε Junior. Που, όπως μου τόνισε ο Daniel Guzzafame σε σχετική ερώτηση, ήταν «το δεύτερο όνομα στην τελική λίστα απ’ όλα όσα είχαν προταθεί αρχικά».
Πρόσθεσε επίσης ότι το όνομα «Milano» ήταν γνωστό από καιρό και είχε καταχωρισθεί, αλλά «όπου τα πράγματα παίρνουν πολιτική τροπή, ελάχιστοι γνωρίζουν όλες τις λεπτομέρειες. Όποτε είναι κάτι που πρέπει να αφήσουμε πίσω και να επικεντρωθούμε στο αυτοκίνητο. Που ανεξαρτήτως ονόματος, είναι πολύ καλό και δίνει μια νέα πνοή στην γκάμα της Alfa Romeo. Ας μην ξεχνάμε ότι ιστορικά, η ονομασία «Junior» χαρακτήριζε εισαγωγικές εκδόσεις μοντέλων, οπότε είναι ένα όνομα που ταιριάζει απόλυτα στο νέο entry-level μοντέλο της γκάμας μας».
Όσον αφορά τη διαμάχη, υπενθυμίζουμε ότι η Alfa Romeo πλήρωσε την απόφαση να μεταφέρει την παραγωγή του νέου μοντέλου από το Μιλάνο στο Tychy της Πολωνίας, εκεί που παράγονται και τα «αδελφά» Jeep Avenger και FIAT 600.
Είναι η πρώτη Alfa Romeo που θα κατασκευάζεται εκτός Ιταλίας και αυτό ήταν κάτι που δεν άρεσε στην ιταλική κυβέρνηση. Με τον υπουργό βιομηχανίας, Adolfo Urso, να δηλώνει λίγες ώρες ύστερα από την επίσημη παρουσίασή της (σ.σ.: στις 10 Απριλίου στο Μιλάνο) ότι «ένα αυτοκίνητο που ονομάζεται “Milano” δεν μπορεί να κατασκευάζεται στην Πολωνία».
Προσθέτοντας, επικαλούμενος νόμο του 2003, πως «αυτό απαγορεύεται από την ιταλική νομοθεσία. Αυτός ο νόμος ορίζει ότι δεν μπορούν να παραπλανώνται οι καταναλωτές. Επομένως, ένα αυτοκίνητο που ονομάζεται “Milano” πρέπει να παράγεται στην Ιταλία. Διαφορετικά, δίνει μια παραπλανητική ένδειξη που δεν επιτρέπεται σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία».
Η Alfa Romeo δεν θέλησε να δώσει συνέχεια και με άμεσες κινήσεις…
εγένετο η Junior
Το νέο μοντέλο σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Alfa Romeo, όπως μας τόνισαν τα δύο στελέχη της, και έρχεται με μια πολύ συγκεκριμένη αποστολή: Να προσελκύσει νέους πελάτες. Και με τις πωλήσεις της, να επιτρέψει στη μιλανέζικη φίρμα να λανσάρει τα επόμενα χρόνια στην αγορά τα δύο σχεδόν έτοιμα μοντέλα που έχει η ομάδα του Mesonero και τέσσερα ακόμα που έχει ξεκινήσει να δουλεύει.
Ολοκληρώνοντας, όπως μου υπενθύμισε και ο Guzzafame, τη δέσμευση της εταιρείας για ένα νέο μοντέλο το χρόνο. Όσον αφορά την Junior δε, σημείωσε ότι το αρχικό πλάνο ήταν να δημιουργήσουν ένα κόμπακτ και fun-to-drive αυτοκίνητο.
«Δεν ξεκινήσαμε το σχεδιασμό με ό,τι πρέπει να είναι σώνει και καλά ηλεκτρικό. Αυτό προέκυψε ως σημείο των καιρών», εξήγησε ο Guzzafame, ο οποίος στην ερώτηση για τον αν συνάδει με την κληρονομιά της Alfa Romeo, ήταν μάλλον αποστομωτικός.
«Όσο είμαστε ικανοί να δίνουμε στα μοντέλα διασκεδαστική οδική συμπεριφορά, για μένα ταιριάζει απόλυτα. Σε αυτές της περιπτώσεις θυμάμαι πάντα ένα άρθρο του Quattroruote για την πρώτη Giulia με κινητήρα ντίζελ στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Ο τίτλος του άρθρου έλεγε λίγο πολύ ότι η Alfa Romeo… πέθανε. Αυτό φυσικά δεν συνέβη και στις δεκαετίες που ακολούθησαν πουλήθηκαν πολλές ντίζελ Alfa. Είναι απλώς εξέλιξη. Το DNA της μάρκας δεν αφορά μόνο τον κινητήρα. Είναι το συναίσθημα που σου δημιουργεί στο πρώτο αντίκρισμα, στην πρώτη βόλτα. Όσο αυτά μεταφέρονται στα νέα μας μοντέλα και εξακολουθούν να είναι fun-to-drive, τότε είναι άξιοι συνεχιστές της κληρονομιάς. Οδήγησα την Junior πριν από λίγες μέρες στο Balocco, κατά τη διάρκεια των τελευταίων δοκιμών εξέλιξης και μπορώ με σιγουριά να σου πω ότι είναι απίθανη. Από τα αυτοκίνητα που σχηματίζουν ένα πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπο σου όταν το οδηγήσεις», τόνισε χαρακτηριστικά ο Guzzafame.
Οι υπόλοιποι θα διαπιστώσουμε τα λεγόμενά του μόλις βρεθούμε πίσω από το τιμόνι της Junior. Μέχρι να έρθει αυτή η στιγμή, το μόνο που μπορώ να σημειώσω είναι ότι πρόκειται για ένα κόμπακτ αυτοκίνητο που από κοντά δείχνει πολύ πιο όμορφο απ’ ό,τι στις φωτογραφίες και… όχι τόσο SUV. Χαρακτηρισμός που έχω την εντύπωση ότι η Alfa Romeo χρησιμοποιεί περισσότερο λόγω της δημοφιλίας τους και για να πιάσει κι αυτή ένα βαγόνι στο τρένο των αυξημένων πωλήσεών τους πανευρωπαϊκά.
Με μήκος 4,17 m, πλάτος 1,78 και ύψος 1,5 m, η Junior κάθεται χαμηλά στον δρόμο και με μικρότερη απόσταση από την πλειονότητα των B-SUV. Στις αρμονικές, γεμάτες αυτοπεποίθηση, γραμμές του αμαξώματος ξετυλίγονται αρκετά κομμάτια της ιστορίας της Alfa Romeo και, χωρίς ευθεία αναφορά σε κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο του παρελθόντος, δηλώνει άμεσα την καταγωγή της. Αυτό οφείλεται κυρίως στο έντονα κοφτό πίσω μέρος. Σχεδίαση που εισήγαγε στην αυτοκινητοβιομηχανία ο Ελβετός σχεδιαστής και μηχανικός, Wunibald Kamm, και δίνει στα αυτοκίνητα μικρότερο συντελεστή οπισθέλκουσας μαζί με μεγάλη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες. Οι Ιταλοί αποκαλούν αυτή την προσέγγιση «coda tronca», με τα πιο χαρακτηριστικά μοντέλα της Alfa Romeo που την υιοθέτησαν να είναι η Giulia TZ της δεκαετίας του ’60 και η Alfasud στις αρχές του ’70.
Όπως εξήγησε ο Mesonero, η λύση αυτή επέτρεψε στους σχεδιαστές να δώσουν περισσότερο όγκο στο πλάι του αυτοκινήτου και στους θόλους των τροχών, χωρίς να θυσιάσουν την αεροδυναμική απόδοση. Στοιχείο που επηρεάζει σημαντικά την εμβέλεια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Στο εμπρός μέρος, οι παραδοσιακοί φίλοι της φίρμας θα προσέξουν ότι το Scudetto, ο τριγωνικός θυρεός που κοσμεί εδώ και δεκαετίες τη μάσκα κάθε Alfa Romeo, έχει μια νέα υλοποίηση. Με τον Guzzafame να εξηγεί ότι αυτή είναι μια ακόμα λεπτομέρεια που δηλώνει ότι η Alfa Romeo μπαίνει σε μια νέα εποχή. Πλαισιώνεται από τους «3+3» ενεργά Full LED Matrix φώτα και σε συνδυασμό με τον δυναμικό σχεδιασμό του προφυλακτήρα συνθέτουν ένα πρόσωπο με ισχυρή προσωπικότητα που παντρεύει το κλασικό με το μοντέρνο. Όπως ακριβώς οφείλει κάθε μοντέλο της Alfa Romeo.
Σύγχρονη καμπίνα για τον οδηγό
Ο συνδυασμός του κλασικού με του μοντέρνου συνεχίζεται και στο εσωτερικό της Junior. Όπου ευτυχώς οι σχεδιαστές της Alfa Romeo δεν ακολούθησαν τη μίνιμαλ αισθητική που επικρατεί τελευταία, με οθόνες που εξέχουν. Τα υλικά είναι πολύ προσεγμένα, ιδίως στα σημεία που έρχεται συχνά σε επαφή ο οδηγός και οι υπόλοιποι επιβάτες. Στα υπόλοιπα σημεία είναι σκληρά όπως στο σύνολο των B-SUV. Τα χειριστήρια είναι σε ιδανική θέση, σε μια οδηγοκεντρική διάταξη, με φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα και στου δαπέδου, για την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης ή τον έλεγχο του κλιματισμού και της έντασης του ηχοσυστήματος.
Στον πλήρως ψηφιακό και διαμορφώσιμο πίνακα οργάνων των 10,25” προβάλλονται όλες οι πληροφορίες και οι ρυθμίσεις που αφορούν την οδήγηση. Η πληροφόρηση συμπληρώνεται από την οθόνη του infotainment που έχει διαγώνιο επίσης 10,25” και είναι ενσωματωμένη στην κεντρική κονσόλα και όχι εξέχοντας πάνω από το ταμπλό όπως συνηθίζεται.
Η θέση οδήγησης ακολουθεί τη σπορ φιλοσοφία της όλης κατασκευής και νιώθεις ένα με το αυτοκίνητο. Αν και εικάζουμε ότι τα εξαιρετικά μπάκετ της Sabelt που διέθεταν τα αυτοκίνητα που είδαμε από κοντά, είναι κάτι που οι υποψήφιοι πελάτες θα κληθούν να πληρώσουν έξτρα.
Παρά τις κόμπακτ διαστάσεις, οι χώροι που προσφέρει η Junior για τους πίσω επιβάτες είναι απρόσμενα καλή. Εκείνος για τις αποσκευές φτάνει στα 400 lt, διαθέτοντας όχι μόνο μεγάλη χωρητικότητα αλλά και πολύ εύκολη φόρτωση χάρη στην ηλεκτρική πόρτα με τη handsfree λειτουργία. Πολύ πρακτικό είναι και το cable organizer, ένας ειδικός χώρος για την εύκολη αποθήκευση του καλωδίου φόρτισης των ηλεκτρικών εκδόσεων κάτω από το εμπρός καπό.
Όσον αφορά τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, η Junior θα έρθει με αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 και αισθητήρες παρκαρίσματος 360ο που μαζί με την πίσω κάμερα 180ο επιβλέπουν τον περιβάλλοντα χώρο για λογαριασμό του ημιαυτόματου συστήματος παρκαρίσματος.
Και για τους δύο κόσμους
Διαθέσιμη σε 100% ηλεκτρικές εκδόσεις αλλά και με θερμικό κινητήρα, όπως της επιτρέπει η πλατφόρμα CMP στην οποία βασίζεται, η Junior φιλοδοξεί να καλύψει όλες τις ανάγκες, σύμφωνα με τους δημιουργούς της. Αλλά θα συμφωνήσετε και εσείς ότι η γκάμα θα ήταν πληρέστερη εάν υπήρχε και μια ισχυρή έκδοση θερμικού κινητήρα.
Όσοι θέλουν άλογα θα πρέπει να στραφούν αναγκαστικά σε μια από τις δύο ηλεκτρικές εκδόσεις που εφοδιάζονται με σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα τεχνολογίας «Hybrid Synchronous» και νέα μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 54 kWh. Η μικρότερη αποδίδει 156 ίππους και η ισχυρότερη Veloce 240 ίππους. Με την τελευταία να συνοδεύεται από σωρεία βελτιώσεων στον μηχανολογικό τομέα. Όπως πιο γρήγορο τιμόνι, χαμηλωμένη ανάρτηση κατά 2,5 πόντους και σκληρότερες αντιστρεπτικές ράβδους. Που σε συνδυασμό με τις 20άρες ζάντες, τα ειδικά εξελιγμένα λάστιχα και το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen προσφέρει την οδηγική συμπεριφορά που κάθε Alfa Romeo οφείλει στην Ιστορία και στον οδηγό της. Χάρη στους εμπρός αεριζόμενους δίσκους των 380 mm και τις μονομπλόκ 4πίστονες δαγκάνες, η επιβράδυνση στέκεται επίσης στο ύψος των περιστάσεων, δηλώνουν τα στελέχη της φίρμας που την έχουν οδηγήσει.
Όσον αφορά την αυτονομία των ηλεκτρικών Junior, η έκδοση των 156 ίππων προσφέρει σύμφωνα με την Alfa Romeo μέση αυτονομία 410 km κατά WLTP, ενώ σε αστικό περιβάλλον μπορεί να αγγίξει τα 590 km. Η φόρτιση με τη σειρά της υποστηρίζει έως 100 kW σε DC, κάτι που σημαίνει λιγότερο από 30’ για αναπλήρωση από το 10% στο 80% της ενέργειας.
Περνώντας στις θερμικές εκδόσεις, η πρώτη διαθέτει κίνηση στους εμπρός τροχούς ενώ η δεύτερη με την ονομασία Q4 είναι τετρακίνητη και θα λανσαριστεί σε δεύτερο χρόνο. Αμφότερες κινούνται από το mild hybrid σύστημα των 48V που γνωρίσαμε πρόσφατα και σε άλλα μοντέλα του Ομίλου Stellantis. Αποτελείται από τον βενζινοκινητήρα τούρμπο 1,2 lt, με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας (VGT) και λειτουργία στον θερμοδυναμικό κύκλο Miller, που αποδίδει 136 ίππους και συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων. Σε αυτό είναι ενσωματωμένος ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη με απόδοση 29 PS και 55 Nm, ο οποίος τροφοδοτείται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 0,9 kWh.
Πότε αριβάρει;
Όπως έχει ανακοινώσει η ελληνική αντιπροσωπεία, οι πρώτες Alfa Romeo Junior θα έρθουν στη χώρα μας στο τέλος του καλοκαιριού, σε άγνωστη προς το παρόν τιμή. Με την αγορά τους να συνοδεύεται από 4ετή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη και αντίστοιχης διάρκειας οδική βοήθεια.
Όσον αφορά τη συνέχεια της Alfa Romeo, o Mesonero μας εκμυστηρεύτηκε ότι ο σχεδιασμός των νέων Stelvio και Giulia έχει ολοκληρωθεί και «παγώσει». Που σημαίνει ότι τον λόγο τώρα έχουν οι μηχανικοί. Δηλώνει ενθουσιασμένος με το αποτέλεσμα, με τη δεύτερη να έχει έντονη κουπέ σιλουέτα και να έρχεται στην αγορά λίγους μήνες ύστερα από τη Stelvio που θα παρουσιαστεί προς τα τέλη του 2025. Αμφότερες θα είναι αμιγώς ηλεκτρικές.
Αναφορικά με τις χαμηλές πωλήσεις των ηλεκτρικών και τις δεύτερες σκέψεις που φαίνονται να έχουν πλέον αρκετές εταιρείες, ο Guzzafame πρόσθεσε ότι «το πλάνο να μετατραπούμε σε μια αμιγώς ηλεκτρική μάρκα δεν έχει αλλάξει. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν παρακολουθούμε τις εξελίξεις και τις ανάγκες του κοινού», καταλήγοντας ωστόσο ότι, «συνδυασμό Busso με χειροκίνητο κιβώτιο δεν πρόκειται να ξαναδούμε, καθώς δεν το επιτρέπουν οι νόρμες για τους ρύπους».