Μεταχειρισμένα λάστιχα: Φθηνά μεν, αλλά πρέπει να ενδώσεις;
Είναι γεγονός ότι τα λάστιχα των αυτοκινήτων γίνονται όλο μεγαλύτερα και ως εκ τούτου ακριβότερα. Ο πειρασμός είναι συνεπώς μεγάλος, να επιλέξεις φθηνότερα, ακόμα και να επιλέξεις μεταχειρισμένα. Πόσο σοφή όμως είναι αυτή η επιλογή;
Τα πάντα σε αυτόν τον κόσμο πωλούνται και μεταχειρισμένα… Τα πάντα! Αυτοκίνητα φυσικά, οικιακές συσκευές, ρούχα... Οι εκατομμύρια αγγελίες που υπάρχουν στο web και στον Τύπο το αποδεικνύουν.
Φυσικά, και τα λάστιχα των αυτοκινήτων, ακόμα κι αν είναι κάτι που δεν το σκέφτεσαι αυθόρμητα. Η αγορά είναι μικρή μέχρι σήμερα (πολύ λιγότερο από το 5% του όγκου της κίνησης για τα ΙX, αλλά πολύ μεγαλύτερο ποσοστό για τα φορτηγά και τα αγροτικά οχήματα), είτε πρόκειται για εγχώρια είτε για εισαγωγής –ναι, υπάρχουν και (κυρίως) τέτοια.
Αλλά καθώς οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν συνεχώς αυξανόμενες τιμές, κυρίως λόγω της ταχείας αύξησης του μεγέθους των ελαστικών (σκεφτείτε ότι έχουμε σουπερμίνι με 18άρες ζάντες και αστικά SUV με 19άρες), ορισμένοι ιδιοκτήτες στρέφονται την ώρα της αντικατάστασης, στις λιγότερο δαπανηρές λύσεις: Στα καινούργια λάστιχα με χαμηλή τιμή δηλαδή, αυτά που λέμε «μπάτζετ» -Nangkang, Sava, Nexen, Marangoni, Debica, Roadstone...
Ορισμένοι όμως προχωρούν ακόμη παραπέρα και εξετάζουν τα μεταχειρισμένα. Σαφώς και είναι φθηνότερα, αλλά αυτό δεν πρέπει να αποτελεί το μόνο κριτήριο αξιολόγησης.
Τα πλεονεκτήματα στα μεταχειρισμένα λάστιχα
Η τιμή Φυσικά, αποτελεί το κύριο επιχείρημα και στην πραγματικότητα το μοναδικό αποκλειστικά δικό τους ατού. Υπάρχουν λάστιχα μικρών διαστάσεων στην αγορά, για παράδειγμα 185/70 R14, μόλις από 15 ευρώ αμφίβολης προέλευσης. Αλλά πιο συχνά η 4άδα κοστίζει από €75 για 15 τις ίντσες (ή ακόμα και 14 ίντσες), €85 για τις 16” ίντσες κ.ο.κ. Τιμή που περιλαμβάνει που κάποιες φορές (αν είναι ψηλή) περιλαμβάνει νέες βαλβίδες, μοντάρισμα και ζυγοστάθμιση…
Ορισμένοι έμποροι εφαρμόζουν διάφορα επίπεδα τιμής ανάλογα με το επίπεδο φθοράς του ελαστικού, το οποίο φαίνεται λογικό. Για παράδειγμα, βρήκαμε τιμή €60 για λάστιχα 225/45 R17 με φθορά 50%, €100 για φθορά 20% και €110 για φθορά 10%. Όλα τους από μάρκες εγνωσμένης αξίας, ανάλογα πάντα με τη διαθεσιμότητα – Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli... Φυσικά, όλα τους φθηνότερα από τη συνήθη τιμή που χρεώνουν τα καινούργια οι εμπορίες ελαστικών.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση: Άγνωστες λέξεις;
Αλλά προσοχή, χρειάζεται να τοποθετείς τα πράγματα σε μια προοπτική, καθώς ένα νέο λάστιχο, ίδιου μεγέθους, που παραγγέλνεις από ένα εξειδικευμένο e-shop στο web, μπορεί να το βρεις στα €100 ακόμα και στα €90. Οπότε, καταβάλλοντας €60 για ένα λάστιχο με φθορά 50%, όταν το καινούργιο έχει τιμή web λιγότερο από διπλά, μάλλον δεν έχεις πετύχει και το καλύτερο deal!
Μεταχειρισμένα λάστιχα: Τα μειονεκτήματα
Δεν υπάρχει εγγύηση Σε αντίθεση με τα καινούργια, ακόμα και τα αναγομωμένα ελαστικά, τα οποία πρέπει να συμμορφώνονται με τα πρότυπα και τη νομοθεσία και τα οποία ελέγχονται και διαθέτουν εγγύηση, τα χρησιμοποιημένα λάστιχα δεν υποχρεούνται να συμμορφώνονται με κανένα πρότυπο. Τίποτα δεν επιβάλλει το έλεγχο και την πιστοποίησή τους.
Φυσικά, όλοι οι πωλητές ισχυρίζονται ότι τα προϊόντα τους ελέγχονται πριν επανατοποθετηθούν στην αγορά, ελέγχεται η κατάστασή τους, για να διαπιστωθεί εάν υπάρχει κίνδυνος να ξαναμονταριστούν σε νέες ζάντες. Αυτό μπορεί να ακούγεται καθησυχαστικό, αλλά χρειάζεται να γνωρίζουμε ότι κάποια εσωτερικές καταπονήσεις μπορεί να είναι αόρατες -ελαφρά παραμόρφωση του σκελετού, «βυζιά» στη φάση της δημιουργίας αλλά όχι εντοπισμένα και δηλωμένα...
Άγνωστος τρόπος συντήρησης Για να διατηρήσει ένα λάστιχο τα χαρακτηριστικά του, πρέπει να έχει αποθηκευτεί σε καλές συνθήκες. Όχι όρθιο και σε σταθερή θερμοκρασία, για παράδειγμα. Για ένα χρησιμοποιημένο λάστιχο αυτό είναι κάτι αδύνατο να το γνωρίζεις.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 20 καίριες ερωτήσεις για τα λάστιχα
Φθορά σε εξέλιξη, επιπλέον κόστος τοποθέτησης Στην περίπτωση αυτή ανοίγουμε… πόρτες ανοιχτές. Αλλά το ότι πληρώνουμε λιγότερα, συμβαίνει επειδή το λάστιχο είναι ήδη φθαρμένο. Συνεπώς, θα πρέπει να αντικατασταθεί πιο γρήγορα. Ωστόσο, η τοποθέτηση ενός ελαστικού δεν είναι δωρεάν. Ξεζαντάρισμα παλιών, ζαντάρισμα «καινούργιων» και ζυγοστάθμιση κοστίζει μεταξύ 35 και 50 ευρώ ανάλογα με το μέγεθος και το βουλκανιζατέρ. Και εάν τοποθετήσεις ένα φθαρμένο ελαστικό στο 50%, θα πρέπει να πληρώσεις αυτό τα κόστος δύο φορές πιο συχνά απ’ ό,τι σε ένα καινούργιο. Κόστος που μειώνει δραστικά το συμφέρον της επιλογής αυτής.
Αγοράζοντας μεταχειρισμένο λάστιχο: Τα σημεία ελέγχου
Η κατάσταση του πέλματος Ακόμη και αν έχει ελεγχθεί κανονικά από τον πωλητή, κοιτάξτε προσεκτικά τα πλαϊνά και το πέλμα. Δεν πρέπει να έχει ρωγμές, φουσκάλες, σκισμένα κομμάτια ή κήλες -οι οποίες συχνά δεν παρατηρούνται έως ότου το λάστιχο τοποθετηθεί και το φουσκώσεις. Ωστόσο, ορισμένα ελαττώματα είναι αόρατα -αργή απώλεια πίεσης, οξειδωμένος μεταλλικός σκελετός.
Η φθορά Το νόμιμο κατώτατο όριο είναι 1,6 χιλιοστά. Και σε ένα καινούργιο λάστιχο, το βάθος είναι από 8 έως 9 mm. Επομένως, εναπόκειται σε εσάς να υπολογίσετε το ποσοστό φθοράς. Συνιστούμε επίσης να μετρήσετε το βάθος στη χάραξη του πέλματος σε διάφορα σημεία (στο μέσον, αλλά και σε διαφορετικά σημεία του πλάτους, στη μέση και στις άκρες.
Η φθορά πρέπει να είναι ομοιόμορφη. Ανομοιόμορφη φθορά λέει πολλά τόσο για την κατάσταση του προηγούμενου αυτοκινήτου όσο και για την τακτικότητα του προηγούμενου ιδιοκτήτη στον έλεγχο των πιέσεων. Ένα τέτοιο ελαστικό θα έχει πολύ μικρή διάρκεια ζωής.
Η ηλικία του ελαστικού Πρόκειται για το DOT (Department of Transportation), το οποίο αναφέρεται πάντα στο πλευρικό τοίχωμα (υποχρεωτικό για να πωλείται στις ΗΠΑ). Πρόκειται για μια σειρά τεσσάρων ψηφίων που αντιστοιχεί στην εβδομάδα και στο έτος κατασκευής. Για παράδειγμα, ένα DOT 0518 σημαίνει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε την 5η εβδομάδα του 2018. Επομένως, θα είναι δύο ετών την εβδομάδα που μας έρχεται.
Ενώ, αν για παράδειγμα, γράφει 5014 πρόκειται για πολύ παλιό λάστιχο που έχει ξεπεράσει τον Δεκέμβριο που μας πέρασε τα πέντε χρόνια ζωής. Και εδώ πρέπει να γνωρίζετε ότι το καουτσούκ στεγνώνει και σκληραίνει με το χρόνο, χάνοντας κατά συνέπεια και το λάστιχο τις μηχανικές του ιδιότητες. Ακόμη κι αν δεν φθαρμένο…
Μια ακόμη επιλογή για οικονομικά λάστιχα είναι τα αναγομωμένα. Σαφώς προτιμότερη και ασφαλέστερη. Διαβάστε, λοιπόν... Αναγομωμένα λάστιχα: Μύθοι και πραγματικότητα