Lancia Stratos, 50 χρόνια από την πρώτη ιστορική νίκη της
Μόλις περάσαν 50 χρόνια από τότε που η Lancia Stratos θριάμβευσε στον πρώτο της διεθνή αγώνα, το Tour de France Automobile του 1973.
Αναμφισβήτητα, η Lancia Stratos ώθησε τη φίρμα στη στρατόσφαιρα των ράλι, δίνοντάς της τρεις από τους 11 παγκόσμιους τίτλους της. Και σήμερα εμπνέει τη σχεδίαση των μελλοντικών Lancia.
Η κακορίζικη Lancia ετοιμάζεται να εισέλθει σε μια νέα εποχή, με την επιστροφή της σε πολλές αγορές εκτός της ιταλικής. Και με μια εντελώς νέα γκάμα που θα λανσαριστεί από το 2024.
Μόνο έκπληξη δεν προκαλείτο το γεγονός ότι η ιταλική φίρμα επικαλείται τον μύθο της Lancia Stratos για την αναγέννησή της -έστω και χωρίς αγωνιστικό στόχο
Τουλάχιστον αυτό ανακοινώνεται με το πρωτότυπο Pu+Ra Zero, εμπνευσμένο έντονα από το Lancia Stratos της δεκαετίας του ’70. Πρωτότυπο στο οποίο η τορινέζικη φίρμα κληροδοτεί πολλά στοιχεία ενός από τα πιο σημαντικά μοντέλα της, ιδιαίτερα σε αγωνιστικό επίπεδο.
Η Lancia Stratos επέτρεψε στην ιταλική μάρκα να κερδίσει τους τρεις πρώτους από τους δέκα τίτλους του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι, ένα νούμερο-ρεκόρ.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Lancia, η άνοδος, η πτώση και η ηλεκτροπληξία
Με τη Stratos να παίρνει τη σκυτάλη από τη Fulvia HF με την οποία η εταιρεία είχε νικήσει το ICM, το International Championship for Manufacturers (1970-1972) που προηγήθηκε του WRC. Στις 25 Σεπτεμβρίου 2023 λοιπόν, η Lancia γιόρτασε την 50ή επέτειο από την πρώτη διεθνή νίκη της Lancia Stratos.
H Lancia Stratos HF λανσαρίστηκε το 1972. Εμπνευσμένη από τη σπουδή της Stratos Zero του 1970, διά χειρός Marcello Gandini που εργαζόταν τότε στο στούντιο Bertone, φιγουράριζε με το πρωτοποριακό στιλ για την εποχή, σε σχήμα σφήνας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 25 Lancia, αμνοί και ερίφια [videos]
Το ιταλικό διθέσιο κουπέ με μήκος μόλις 3,71 m, φορούσε έναν 12βάλβιδο V6 της Ferrari με χωρητικότητα 2,4 λίτρων που προερχόταν από την Dino 246GT. Ανέπνεε δε, μέσα από τρία διπλά καρμπιρατέρ και ήταν τοποθετημένο σε εγκάρσια θέση, κέντρο-πίσω.
Η Lancia Stratos HF Stradale, δηλαδή η έκδοση για τον δρόμο, απέδιδε 190 άλογα. Η έκδοση Gr.4 που προοριζόταν για ράλι απέδιδε επίσημα 280 ίππους (και αργότερα 320 με 24βάλβιδη κεφαλή) που είχαν να κινήσουν 980 kg.
Οι κανονισμοί του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι απαιτούσαν την παραγωγή 500 αυτοκινήτων για να πάρει ένα αυτοκίνητο ομολογκασιόν. Η Lancia Stratos ξεκίνησε όμως την καριέρα της πριν την αποκτήσει, με τη συμμετοχή στον Γύρο της Κορσικής του 1972, που αποτέλεσε και το αγωνιστικό ντεμπούτο της.
Τον Απρίλιο του 1973 κέρδισε το Ράλι Firestone στην Ισπανία στα χέρια των Sandro Munari και Mario Mannucci. Και στις 25 Σεπτεμβρίου του 1973, κέρδισε στο τέλος του Tour de France Automobile. Αυτή θα ήταν η αρχή μιας μεγάλης σειράς με νίκες σε διεθνές επίπεδο.
Η Lancia Stratos πήρε την ομολογκασιόν στο Group 4 τον Οκτώβριο του 1973. Και από την επόμενη χρονιά κιόλας, οδήγησε τη Lancia στην κατάκτηση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι. Κάτι που πέτυχε καρμπόν το 1975 και το 1976. Η Lancia Stratos όμως έλαμψε και αλλού εκτός από το WRC, με πιο μεγάλη επιτυχία της την κατάκτηση του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι το 1976 και το 1977 με τον Γάλλο Bernard Darniche στο τιμόνι της.
Όταν πια το Gruppo FIAΤ έκρινε ότι έπρεπε να αντικαταστήσει την εργοστασιακή συμμετοχή του με το FIAT 131 Abarth, η Lancia Stratos συνέχισε να πετυχαίνει σημαντικές νίκες χάρη σε ιδιωτικές ομάδες. Αποχαιρετώντας τελικά τα ράλι με ένα χατ-τρικ που πέτυχε στη Monza στις 28 Νοεμβρίου του 1982 με τους Federico Ormezzano, Nando Cazzaniga και Maurizio Verini.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τότε που τα ντοκιμαντέρ μιας Lancia δεν χρειάζονταν μετάφραση
Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η Lancia επικαλείται τον μύθο της Stratos για την αναγέννηση της εταιρείας, ακόμα κι αν δεν έχει ανακοινωθεί κάποιο σπορ πρότζεκτ. Όπως φαίνεται στο πρωτότυπο Pu+Ra Zero, οι προσεχείς Lancia θα ενσωματώνει ορισμένα σχεδιαστικά στοιχεία από τη Stratos, όπως τα στρογγυλά πίσω φώτα και τη χρήση χρωμάτων στην καμπίνα.
Ο Ιταλός κατασκευαστής αναμένεται να λανσάρει ένα νέο Ypsilon το 2024. Ένα μίνι/σουπερμίνι που θα προσφέρεται σε μικρο-υβριδικά συστήματα κίνησης καθώς και 100% ηλεκτρικό. Ένα SUV «μηδενικών εκπομπών» που θα έρθει να αναβιώσει το όνομα Gamma θα ακολουθήσει το 2026.
Στη συνέχεια, είναι η κόμπακτ Lancia Delta που θα επιστρέψει με μια νέα γενιά, επίσης ηλεκτρική, το 2028. Με το όνομα αυτής της τελευταίας να θυμίζει επίσης το ένδοξο παρελθόν της Lancia στα ράλι, μέσα από μια ακόμη υπέροχη πορεία...