The XX-Files: Το πιο κλειστό club πελατών της Ferrari
Οι καλύτεροι πελάτες της Ferrari οδηγούν αυτοκίνητα πίστας που ενσωματώνουν τεχνολογία επόμενης γενιάς. Ιδού μια αναδρομή στις Ferrari FXX, 599XX και FXX-K.
Από το 2005, η Ferrari προσφέρει σε μια μικρή μερίδα των πελατών της την ευκαιρία να συμμετέχουν σε trackdays αποκλειστικά για αυτούς, με αυτοκίνητα που ενσωματώνουν τεχνολογία επόμενης γενιάς σε σχέση με τα αυτοκίνητα δρόμου και δεν έχουν τους περιορισμούς των αγωνιστικών. Αυτές οι απόλυτες από κάθε άποψη κατασκευές πίστας, εντάσσονται στο πρόγραμμα ΧΧ.
Στο ΧΧ δεν μπορεί να συμμετέχει κάποιος μόνο εφόσον το θέλει και έχει αρκετά φουσκωμένο τραπεζικό λογαριασμό. Πρέπει να είναι αρκετά καλός και πιστός πελάτης της Ferrari, έτσι ώστε η ίδια η εταιρία να τον επιλέξει για το πρόγραμμα. Οι άνθρωποι που επιλέγονται είναι συνήθως εκείνοι που έχουν τις μεγαλύτερες συλλογές αυτοκινήτων της Ferrari στον κόσμο.
Αρχικά είχε κυκλοφορήσει η φήμη ότι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα ΧΧ δεν μπορούσαν να κρατήσουν σε δικό τους χώρο το αυτοκίνητο που αποκτούσαν. Ότι ουσιαστικά δεν το «αποκτούσαν» αλλά... το νοίκιαζαν. Όμως αυτό ήταν απλώς επιλογή τους, αφού ήταν πολύ πιο βολικό να το διατηρεί σε φόρμα η ίδια η Ferrari και να το φέρνει σε οποιαδήποτε πίστα του κόσμου γινόταν XX trackday για να το απολαύσουν, παρά να πρέπει να φροντίσουν οι ίδιοι για τη σωστή συντήρηση και για τη μεταφορά του.
Ferrari FXX
Η αρχή του προγράμματος ΧΧ έγινε το 2005, με ένα μοντέλο βασισμένο στην Enzo. Η FXX χρησιμοποιούσε τον ίδιο V12, υπερκυβισμένο στα 6,2 lt (από 6,0), και με ισχύ 800 PS στις 8.500 rpm (από 660). Εκτενείς αλλαγές στην ανάρτηση, στα φρένα και τη μετάδοση την έκαναν πολύ πιο ικανή στην πίστα, για την οποία προοριζόταν αποκλειστικά. Η απόκτηση κάθε FXX συνοδευόταν από ένα σεμινάριο αγωνιστικής οδήγησης στο Fiorano. Στο αρχικό πρόγραμμα ΧΧ συμμετείχαν 29 πελάτες, ενώ μία επιπλέον FXX δόθηκε ως δώρο στον Michael Schumacher.
Το αρχικό πλάνο ήταν το πρόγραμμα ΧΧ να «τρέξει» για δύο χρονιές, όπως η επιτυχία του ανάγκασε τη Ferrari να το συνεχίσει. Έτσι, το 2007 παρουσίασε για τη συνέχεια το πακέτο αναβάθμισης Evoluzione, που μεταξύ άλλων ανέβασε την ισχύ της FXX στους 850 PS στις 9.500 rpm (!) και έριξε το χρόνο κάθε αλλαγής στα 0,06".
Ferrari 599XX
Το 2010, στο πρόγραμμα ΧΧ προστέθηκε άλλο ένα μοντέλο. Η 599 ΧΧ μπορεί να βασιζόταν σε ένα πιο «ταπεινό» αυτοκίνητο της εταιρίας, όμως ενσωμάτωνε εξίσου εξωτικές λύσεις με την FXX σε κάθε τομέα. Απέδιδε 730 PS στις 9.000 rpm και ζύγιζε... 270 kg λιγότερο από τη συμβατική 599 GTB, οπότε ήταν ικανή να φτάσει τα 100 km/h από στάση σε 2,9". Και γι’ αυτήν βρέθηκαν 29 οδηγοί πρόθυμοι να πληρώσουν το περίπου €1,5 εκατ. που ζητούσε η Ferrari για να συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Δύο χρόνια αργότερα, το 2012, προέκυψε και για αυτήν το πακέτο αναβάθμισης Evoluzione. Αυτό έφερε σημαντικές αλλαγές σε επίπεδο αεροδυναμικής, με ενεργά βοηθήματα, που εξασφάλιζαν 400 kg downforce στα 200 km/h, μαζί με την αύξηση της ισχύος στους 740 PS και τη μείωση του βάρους κατά 35 kg.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ferrari 599XX Evo και FXX K εν δράσει στο Spa [video]
Ferrari FXX K
Μόνο ένα γράμμα χωρίζει την FXX K του 2015 από την παλαιότερη κατά μία δεκαετία FXX, όμως πέρα από το όνομα δεν έχουν καμία σχέση. Η FXX K βασίστηκε στη LaFerrari και έφερε μαζί της υβριδική τεχνολογία που παρέπεμπε σε εκείνη της F1 –το Κ προέκυψε από το KERS. Ο V12 των 6,3 lt απέδιδε εδώ 860 PS, όμως το ηλεκτρικό μοτέρ πρόσθεσε ακόμη 190, ανεβάζοντας τη συνολική ισχύ στους 1.050 PS.
Με στεγνό βάρος μόλις 1.165 kg (περίπου 1.350 με υγρά και οδηγό) και κάθετη δύναμη 540 kg στα 200 km/h, η FXX K γύριζε στο Fiorano 5" πιο γρήγορα από τη LaFerrari. Μετά από δύο χρόνια, όπως πάντα, η έκδοση FXX K Evo έφερε βελτιωμένη αεροδυναμική, με 23% περισσότερο downforce, και μείωση του βάρους.
Οι περισσότεροι συμμετέχοντες στο Ferrari ΧΧ προτιμούν τη διακριτικότητα, οπότε είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πόσοι ή ποιοι κατέχουν τα αυτοκίνητα του προγράμματος, αλλά και πόσα από αυτά έχουν αναβαθμιστεί σε Evoluzione και πόσα έχουν παραμείνει στην αρχική τους μορφή.
Είναι σίγουρο ότι το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Άλλωστε τα σχόλια των οδηγών που συμμετέχουν σε αυτό καταγράφονται από την εταιρία για την εξέλιξη των μελλοντικών συμβατικών μοντέλων της. «Το ΧΧ είναι ένα εργαστήριο για τη Ferrari, στο οποίο συνεισφέρουν και οι πελάτες», λέει ο οδηγός της ιταλικής φίρμας, Marc Gene. «Αυτοί είναι οι καλύτεροι πελάτες μας, με τις μεγαλύτερες συλλογές αυτοκινήτων της Ferrari, οπότε η άποψή τους και οι απαιτήσεις τους έχουν αξία για εμάς. Η τεχνολογία των μοντέλων ΧΧ περνά στα αυτοκίνητα παραγωγής, μετά από περίπου πέντε χρόνια».
ΔEITE AKOMH Αυτή είναι αγγελία: Πωλούνται δύο Ferrari FXX K
Η Ferrari δεν έχει ανακοινώσει ποιο θα είναι το επόμενο αυτοκίνητο ΧΧ, όμως το πιθανότερο είναι να δούμε μια τέτοια εκδοχή της SF90 Stradale –ποντάρουμε από τώρα στο όνομα SF XX.