Σόου Trump με τους επικεφαλής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Στο τραπέζι η επιβολή επιπλέον δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.
Οι επικεφαλής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας συναντώνται στη Ουάσιγκτον με την αμερικανική κυβέρνηση. Θέλουν να μεταπείσουν τον Trump να εκπληρώσει την απειλή του να επιβάλει επιπλέον δασμούς σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.
Η συνάντηση φέρει σκηνοθετικά την υπογραφή του Donald Trump και προσομοιάζει με τηλεοπτική εκπομπή που ο ίδιος παρουσίαζε, όταν κανείς δεν φαντάζονταν ότι θα γίνονταν κάποτε ένοικος του Λευκού Οίκου. Από την πλευρά τους οι μάνατζερ των τριών γερμανικών κολοσσών αυτοκινήτου έχουν έρθει στις ΗΠΑ έχοντας στοχοθετήσει τις επιδιώξεις τους, τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων. Ο επικεφαλής της Daimler Dieter Zetsche προτίθεται να επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια για να επεκτείνει τη μονάδα της εταιρείας του στην Αλαμπάμα, όπου σήμερα απασχολούνται ήδη γύρω στους 4.000 εργαζόμενους κι άλλοι 10.000 σε μονάδες προμήθειας εξαρτημάτων.
«Κινήσεις για πρωτοσέλιδα»
Ο επικεφαλής της VW Herbert Diess θέλει να κατασκευάσει στις ΗΠΑ ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βρίσκεται σε αναζήτηση κατάλληλης τοποθεσίας. Ήδη 3.500 εργαζόμενοι απασχολούνται στην έδρα του κολοσσού στο Τενεσί και του χρόνου θα αυξηθούν κατά 10.000. Τέλος ο επικεφαλής της BMW Harald Krüger θα τονίσει ότι σχεδιάζει ένα εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων και υπενθυμίζει ότι η BMW έχει το μεγαλύτερο εργοστάσιό της στην πολιτεία της Νότιας Καρολίνας με 9.000 θέσεις εργασίας κι άλλες 12.000 σε μονάδες προμήθειας εξαρτημάτων. Το συμφέρον του Trump από αυτήν τη συνάντηση είναι σαφές. Θέλει να εμφανιστεί ότι είναι ο καλύτερος διαπραγματευτής, ότι χάρη σε αυτόν θα γίνουν νέες επενδύσεις με νέες θέσεις εργασίας. Κανείς βέβαια δεν ξέρει εάν στη συνάντηση κορυφής με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα είναι παρόν και ο ίδιος.
Τα ειδησεογραφικά πρακτορεία επικαλούνται πληροφορίες ότι οι συζητήσεις θα γίνουν καταρχήν με τον αμερικανό υπουργό Οικονομίας Wilbur Ross και τον επιτετραμμένο για θέματα εμπορίου. «Το όλον δεν είναι τίποτα άλλο από ένα πομπώδες σόου του κυρίου Τrump για να παράγει πρωτοσέλιδα», δυσανασχετεί ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου στην εφημερίδα Handelsblatt. «Οι μάνατζερ δεν έχουν καμιά εντολή και αρμοδιότητα να συμμετάσχουν σε διαπραγματεύσεις».
Η γλώσσα της συγκαλυμμένης απειλής
Και έχει δίκαιο. Διότι για θέματα εμπορίου και δασμών αρμόδια είναι μόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ακόμη και η καγκελάριος Merkel έκανε χθες, Δευτέρα, σαφές ότι οι εμπορικές σχέσεις δεν μπορούν να αποτελούν θέμα συζήτησης. Παρόλα αυτά ορισμένοι ειδήμονες σε θέματα εμπορίου δεν βρίσκουν κακή ιδέα μια τέτοια συνάντηση, που ίσως δώσει στους Αμερικανούς να κατανοήσουν ότι η χώρα τους σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί θύμα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το αντίθετο μάλιστα, οι 3 μάνατζερ μπορούν να αποδείξουν ότι τα εργοστάσιά τους συμβάλλουν στη μείωση του αμερικανού εμπορικού ελλείμματος αφού ένα στα πέντε αυτοκίνητα εξάγεται στην Κίνα. Η πραγματοποίηση της απειλής και η επιβολή επιπλέον δασμών ύψους 25% στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα θα ήταν σενάριο τρόμου για τους Γερμανούς. Προς το παρόν όταν ένα αυτοκίνητο εξάγεται στις ΗΠΑ επιβάλλεται δασμός ύψους 2,5%. Όταν αμερικανικά αυτοκίνητα εξάγονται στην Ευρώπη ο αντίστοιχος δασμός είναι της τάξης του 10%.
Οι τρεις Γερμανοί μάνατζερ μπορούν επίσης να υποσχεθούν ότι θα μεταφέρουν στο Βερολίνο και τις Βρυξέλλες τα αμερικανικά επιχειρήματα και να παραδεχθούν ότι στην πραγματικότητα είναι υπέρ της ολοκληρωτικής κατάργησης των δασμών. Επειδή όμως δεν είναι στο χέρι τους να το υλοποιήσουν, το μόνο που τους απομένει είναι η πεπατημένη της συγκεκαλυμμένης απειλής, γλώσσα που καταλαβαίνει ο Donald Trump πολύ καλά. Δηλαδή όσο υπάρχει στο τραπέζι η απειλή επιβολής δασμών ύψους 25%, γερμανικές επενδύσεις δεν πρόκειται να γίνουν.
[Πηγή: Deutsche Welle]