Πωλήσεις ντίζελ 2018: Το χαμηλότερο μερίδιο από το 2001
Η μείωση των πωλήσεων στα ντίζελ έγινε ελεύθερη πτώση το 2018, με κύρια αίτια τα ασαφή μηνύματα από τις κυβερνήσεις και τις λαϊκιστικές κορόνες των πολέμιών τους πολιτικών.
Ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κατά το 2018 ήταν η πτώση της δημοτικότητας του ντίζελ. Ξεκινώντας από το ζήτημα του dieselgate τον Σεπτέμβριο του 2015, αυτό επιδεινώθηκε όταν οι εθνικές και δημοτικές αρχές στην Ευρώπη έστειλαν ασυνήθιστα μηνύματα σχετικά με πιθανές απαγορεύσεις. Όλα αυτά δημιούργησαν σύγχυση στους καταναλωτές, οι οποίοι ένοιωσαν αβέβαιοι για τα οφέλη του πιο δημοφιλούς καυσίμου στη Γηραιά Ήπειρο. Η αβεβαιότητα μεταξύ των καταναλωτών, αποτέλεσμα των ασαφών μηνυμάτων από τις κυβερνήσεις, είναι η πιο άμεση εξήγηση για την παρακμή του ντίζελ.
Εάν η πτώση του ντίζελ το 2017 θεωρήθηκε ακραία, τότε πέρυσι η πτώση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ελεύθερη, ενώ στην πραγματικότητα απλώς επιδεινώθηκε.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πωλήσεις 2018: Οι νικητές στην Ευρώπη
Με μερίδιο αγοράς 36%, οι ταξινομήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κατέγραψαν το χαμηλότερο αποτέλεσμα από το 2001, όταν ξεκινούσαν ως συμφέρουσα εναλλακτική λύση στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Μέσα σε μόλις τρία χρόνια, η κατάσταση του ντίζελ ανετράπη και από ο πιο δημοφιλής τύπος καυσίμου (51% το 2015) επανήλθε στο ίδια επίπεδο που ήταν πριν από 17 χρόνια. Η πτώση είναι ακόμα πιο δραματική όταν συγκρίνουμε το μερίδιο αγοράς του περασμένου έτους με την επίσημο μερίδιο του 2011, όταν τα ντίζελ υπολογίστηκαν στο 55% των συνολικών ταξινομήσεων στην Ευρώπη.
Η κατάσταση είναι το ίδιο ζοφερή όσον αφορά τον όγκο.
Οι ταξινομήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ανήλθαν σε 5,59 εκατ. μονάδες το 2018, σημειώνοντας το χαμηλότερο αποτέλεσμα από το 2001, όταν οι καταναλωτές αγόρασαν 5,44 εκατ. αυτοκίνητα. Οι φόβοι μεταξύ των καταναλωτών επηρέασαν αναμφίβολα τις ταξινομήσεις, οι οποίες μειώθηκαν κατά 18% σε σύγκριση με το 2017. Αυτό ήταν δέκα μονάδες περισσότερο από την πτώση που σημειώθηκε το 2017, όταν οι ταξινομήσεις ντίζελ μειώθηκαν κατά 8% σε σύγκριση με το 2016 -αντί να βελτιωθεί λοιπόν, η κατάσταση επιδεινώνεται.
Τι συνέβη ανά χώρα;
Ωστόσο, δεν ήταν κακά τα νέα σε όλη την ΕΕ. Τα αυτοκίνητα ντίζελ διατήρησαν την ηγεμονία τους σε τρεις ευρωπαϊκές χώρες: Την Ιρλανδία, την Πορτογαλία και την Ιταλία. Παρά τη διψήφια πτώση που σημειώθηκε στις αγορές αυτές, οι ταξινομήσεις ντίζελ υπολογίζονται σε περισσότερο από το 50% του συνόλου. Ωστόσο, έχασαν έδαφος σε σύγκριση με το 2017, με το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται κατά 10,7 ποσοστιαίες μονάδες στην Ιρλανδία, 7,8 μονάδες στην Πορτογαλία και 5,1 στην Ιταλία. Το 2017, το ντίζελ κυριάρχησε σε έξι χώρες.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Μερίδιο ντίζελ στους κατασκευαστές: Aπό 94% για Land Rover έως 7% για Toyota
Ένα σημαντικό ορόσημο πέρυσι ήταν ότι η Γαλλία ξεπέρασε τη Βρετανία ως τρίτη μεγαλύτερη αγορά ντίζελ στην Ευρώπη, πίσω από τη Γερμανία και την Ιταλία. Η ζήτηση επηρεάστηκε έντονα στο Ηνωμένο Βασίλειο ύστερα από ασαφείς ανακοινώσεις σχετικά με πιθανές απαγορεύσεις και την αβεβαιότητα του Brexit. Στην πραγματικότητα, η Βρετανία κατέγραψε τη χαμηλότερη διείσδυση ντίζελ στις πέντε μεγάλες αγορές της Ευρώπης, με 32% -το χαμηλότερο επίπεδο από το 2004.
Τι συνέβη ανά μάρκα;
Το ντίζελ κατάφερε επίσης να διατηρήσει τη θέση του στην κορυφή των premium σημάτων. Παρά την αναταραχή, εξακολουθεί να είναι ο πλέον προτιμώμενος τύπος καυσίμου για τους καταναλωτές που αγοράζουν Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo και πολλές άλλες. Μεταξύ των δέκα κορυφαίων εμπορικών σημάτων με τη μεγαλύτερη διείσδυση του ντίζελ, οκτώ από αυτά ήταν premium φίρμες και το ντίζελ υπολογίστηκε σε περισσότερες από τις μισές ταξινομήσεις τους. Όσον αφορά τον όγκο ταξινομήσεων, η Mercedes-Benz και η BMW ήταν η αντίστοιχα η δεύτερη και η τέταρτη για το 2018.
Εντούτοις, μεταξύ των 83 σημάτων που σημείωσαν μεταβολή μεταξύ 2017 και 2018, μόνο τρία κατέγραψαν αύξηση της διείσδυσης του ντίζελ στις πωλήσεις τους. Η DS Automobiles παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση, καθώς ο όγκος των πωλήσεών της σε ντίζελ αυξήθηκε από 44% σε 49%. Αλλά οι περισσότερες φίρμες παρουσίασαν αρνητική αλλαγή. Η πιο δραματική περίπτωση ήταν της Porsche, η οποία αποφάσισε να εγκαταλείψει ορισμένες εκδόσεις ντίζελ και να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στην ανάπτυξη των μοντέλων εναλλακτικού καυσίμου - AFV. Καθώς η ηλεκτροκίνηση απογειώνεται, είναι σαφές ποιες φίρμες κινούνται ταχύτερα: Το πετρέλαιο αποτελεί πολύ μικρό μέρος των πωλήσεων των Subaru, Hyundai, MΙΝΙ, Suzuki, Toyota, Porsche και Mitsubishi.
Τι να περιμένουμε για το 2019;
Τα αποτελέσματα πέρυσι επιβεβαίωσαν ότι ο «πανικός του ντίζελ» είναι πραγματικός. Ύστερα από τη μεγάλη πτώση που καταγράφηκε το 2017, η αγορά συνέχισε να μειώνεται με ακόμη πιο επιταχυνόμενη την τάση. Παρόλο που η πτώση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2019, πιθανότατα θα είναι με πιο αργό ρυθμό. Και σε αντίθεση με τις αλλαγές που έχουμε δει μέχρι σήμερα, η συνεχιζόμενη καθοδική τάση δεν θα συσχετιστεί με την κρίση του ντίζελ και την αρνητική προπαγάνδα, αλλά με την άνοδο των υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτή η προσφορά αυξάνεται ραγδαία και τα διαθέσιμα αυτοκίνητα είναι σαφώς πιο ελκυστικά και μοντέρνα. Εν τω μεταξύ, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα γίνονται αργά η μόνη εναλλακτική λύση σε όσους δεν εμπιστεύονται ακόμη την τεχνολογία των AFV.
α.