Μπαταρίες: Ποια η απώλεια χωρητικότητας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Η Geotab διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα είδαν τη χωρητικότητα των μπαταριών τους να μειώνεται κατά 2,3% ετησίως, καθώς και μεγάλες διαφορές ανάλογα με τη χρήση και τα μοντέλα.
Η εκτίμηση της απώλειας της χωρητικότητας για μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι μια δύσκολη εργασία. Πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο, όπως το περιβάλλον (ιδίως η θερμοκρασία), το μοντέλο και ο τρόπος επαναφόρτισης. Ωστόσο, έκθεση από μια εταιρεία διαχείρισης στόλου παρέχει πολύτιμες πληροφορίες.
Πολύ μεγάλες διαφορές στην απώλεια
Έχοντας συλλέξει δεδομένα από 6.300 ηλεκτρικά οχήματα, η Geotab κατάφερε να καθορίσει έναν μέσο όρο «φθοράς». Σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία, οι μπαταρίες χάνουν περίπου το 2,3% της χωρητικότητάς τους ετησίως.
Η πρώτη πληροφορία είναι ότι η απώλεια δεν είναι γραμμική. Σταθερή τα πρώτα τρία ή τέσσερα χρόνια, τείνει να επιταχύνεται στη συνέχεια. Δεύτερη παρατήρηση, οι διαφορές μπορεί να είναι μεγάλες μεταξύ ορισμένων μοντέλων. Παραδείγματος χάριν, ένα Nissan Leaf πρώτης γενιάς αντιμετωπίζει μείωση 11,6% σε τρία χρόνια, έναντι μόνο 5,7% για το Tesla Model S.
Η διαχείριση της ψύξης με αέρα από τους Ιάπωνες θα εξηγούσε αυτό το ποσοστό, καθώς η καλιφορνέζικη φίρμα είναι γνωστό ότι διαχειρίζεται τη θερμοκρασία με υγρόψυκτο σύστημα.
Το Kia Soul EV ξεχωρίζει ιδιαίτερα, με μόλις 2% απώλεια σε 30 μήνες. Ο τύπος της μπαταρίας ιόντων λιθίου επηρεάζει επίσης. Στη BMW i3, η χωρητικότητα των μοντέλων 2017 μειώνεται κατά 9%, έναντι 2,5% για το ΜΥ2018. Η μπαταρία του έχει εξελιχθεί μέσω της αρχικής συστοιχίας των 27,3 kWh στις 37,9 kWh.
Άλλα αξιόλογα δεδομένα είναι ότι τα plug-in hybrid χάνουν πολύ λίγη από την ικανότητά τους. Αυτό εξηγείται από τη χαμηλή ισχύ φόρτωσης, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται ελάχιστα η αξιοπιστία. Έτσι, ένα Toyota Prius Prime αποδίδει λιγότερο κατά 3,3% σε 2,5 χρόνια, ενώ ένα Audi A3 e-tron λιγότερο από 1%.
Οι ταχυφορτίσεις στοιχίζουν
Η Geotab υποστηρίζει ότι μεγάλο μέρος των συνεπειών οφείλονται στην επαναλαμβανόμενη χρήση ταχυφορτιστών. Χρησιμοποιώντας τη γρήγορη φόρτιση συνεχούς ρεύματος (DC) περισσότερο από τρεις φορές το μήνα, η μπαταρία αντιμετωπίζει απώλεια χωρητικότητας πέντε φορές μεγαλύτερη. Χωρίς ταχεία φόρτιση, μια μπαταρία χάνει λιγότερο από 2% σε πέντε χρόνια, έναντι περισσότερο από 10% με τακτικές ταχυφορτίσεις. Ακόμα και με φειδωλή χρήση ταχυφορτιστών (μία έως τρεις φορές μηνιαίως), το ποσοστό απώλειας υπερβαίνει το 8%.
Ένας άλλος παράγοντας που είναι ήδη γνωστός είναι ότι το κλίμα έχει τεράστιο αντίκτυπο στη ζωή μιας μπαταρίας. Εξαιρώντας τα φορτία DC, ένας τόπος με θερμοκρασίες συχνά πάνω από 27 °C δίνει μια απώλεια πέντε φορές μεγαλύτερη –την πατήσαμε στην Ελλάδα.
Τέλος, τα χιλιόμετρα έχουν μικρή επίδραση στην υποβάθμιση μιας μπαταρίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα οχήματα που ταξιδεύουν λιγότερο από 8.000 km ετησίως δεν μετρήθηκαν με μικρότερη απώλεια χωρητικότητας από αυτά που υπερβαίνουν τα 25.000 km ετησίως.
Δείτε και διαβάστε ολόκληρη την έκθεση της Geotab, εδώ