Marchionne: Δεσμεύεται για τη νικηφόρα πορεία της Fiat Chrysler
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, παρουσίασε τον τελικό στρατηγικό οδικό χάρτη του για την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία και δεν απογοήτευσε.
Με μια τεατράλε εμφάνιση στην πίστα δοκιμών του Balocco, κοντά στο Torino, ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler Automobiles έκανε για πρώτη φορά μια αποτίμηση της νικηφόρας πορείας του, απαριθμώντας τα επιτεύγματά του στη διάσωση της Fiat SpA, από την πτώχευση στα μέσα της δεκαετίας του 2000 και στη συνέχεια με τη διάσωση της Chrysler πέντε χρόνια αργότερα. Στη συνέχεια, κατέβασε το φερμουάρ του σουέτερ και παραφράζοντας τον Oscar Wild, αποκάλυψε μια «αδιαμφισβήτητα καλά δεμένη» μπλε γραβάτα.
Με αυτή την «παράσταση», ο Marchionne έκανε δήλωση νίκης σε έναν από τους μακροχρόνιους και πιο φιλόδοξους στόχους της Fiat Chrysler -να έχει εφέτος καθαρές ταμειακές ροές. «Αναμένω ότι όταν κλείσουμε τα βιβλία στο τέλος Ιουνίου, θα αναφέρουμε καθαρό ταμειακό υπόλοιπο», είπε.
Η σημερινή σύναξη των μετόχων σηματοδοτεί 14 χρόνια μέχρι την ημέρα που ο Marchionne πήρε το τιμόνι μια χειμαζόμενης Fiat SpA, την 1η Ιουνίου 2004. Το τελικό του καθήκον σήμερα ήταν να προσφέρει στους επενδυτές ένα συναρπαστικό όραμα για την εταιρεία που θα συνεχίζει να υφίσταται όταν αυτός εγκαταλείψει το προσκήνιο. Ο Marchionne, που προσλήφθηκε στις δραματικές ώρες ύστερα από το θάνατο του προέδρου Umberto Agnelli, όταν η FIAT βρισκόταν στο χείλος της πτώχευσης, επέστρεψε στον τόπο όπου, τον Ιούλιο του 2004, παρουσίασε το σχέδιό του για την επιβίωση του ιστορικού Ιταλού κατασκευαστή.
Ένα αισιόδοξο σημάδι για τους μετόχους: Στην εκδήλωση στο Balocco, η Fiat Chrysler έχει διανείμει κουτιά καραμέλες με την ένδειξη «Καθαρή ταμειακή ροή: Πόσο γλυκιά είναι!». Η παράσταση ήταν έτοιμη να αρχίσει.
Υπό τη διοίκηση του Marchionne η αξία της FIAT μεγάλωσε κατά δέκα φορές. Και σήμερα η μετοχή της στο χρηματιστήριο του Milano ανέβηκε 3,1%, στα 19,99 ευρώ. Τιμή που θα μπορούσε να θέσει νέο ρεκόρ με βάση τις τιμές κλεισίματος.
Ο Marchionne είναι μάστορας στο να σκηνοθετεί καλά αυτά τα γεγονότα. Στην αποτίμηση που είχε προαναγγείλει για την 1η Ιουνίου, ο 65χρονος CEO, γνωστός για τον ενδυματολογικό αντικομφορμισμό του, - είχε υποσχεθεί γραβάτα στο πόντιουμ εάν ήταν έτοιμος να δηλώσει νικηφόρα πορεία προς την απαλλαγή του γκρουπ Fiat Chrysler από το καθαρό βιομηχανικό χρέος. Είπε επίσης ότι είναι εφικτός ο διπλασιασμός του κέρδους μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αν η αυτοκινητοβιομηχανία αξιοποιήσει τις δυνατότητες της Jeep. Την περασμένη Πέμπτη, η Chrysler Fiat έδωσε κάποιες λεπτομέρειες της στρατηγική της για τα αυτόνομα οχήματα, επισημαίνοντας τη διευρυμένη συνεργασία με την Waymo της Google για την παραγωγή 62.000 υβριδικών ηλεκτρικων μίνι-βαν Chrysler Pacifica με δυνατότητα αυτόνομης κίνησης.
Ας δούμε μερικούς από τους τομείς στους οποίους οι επενδυτές θα ζητήσουν από τη Fiat Chrysler να γεμίσει τα κουτάκια της στρατηγικής της:
Περισσότερα Jeep, λιγότερα FIAT και Chrysler
Ο Marchionne έχει ήδη δηλώσει ότι το μέλλον της FIAT εναπόκειται στις premium φίρμες: SUV της Jeep, pick-up της Ram, σπορ αυτοκίνητα και crossover από τις Alfa Romeo και Maserati. Ως εκ τούτου, η Fiat Chrysler σχεδιάζει να περιορίσει τις μάρκες των ομώνυμων εταιρειών, όπως είπαν αυτή την εβδομάδα πηγές γνώστες του θέματος.
«Αυτές οι φίρμες συνθέτουν το πιο σημαντικό κομμάτι μας και εισφέρουν το σημαντικότερο μέρος των εσόδων και των κερδών μας», ανέφερε σε αναλυτές και δημοσιογράφους ο Marchionne, προσθέτοντας ότι η FCA θα είναι με θετική ως προς τις ταμειακές ροές μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να σταματήσει τις πωλήσεις μοντέλων της FIAT στη Βόρεια Αμερική και στην Κίνα τα επόμενα χρόνια, ενώ παράλληλα να περιορίσει την Chrysler στις ΗΠΑ, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Ως μέρος της αλλαγής αυτής, η FIAT σχεδιάζει να τερματίσει τη μαζική βιομηχανική δραστηριότητα -αναστέλλοντας την παραγωγή των μοντέλων MiTo και Punto, και μετακινώντας τη συναρμολόγηση του Panda στις χαμηλότερου κατασκευαστικού κόστους εγκαταστάσεις στην Πολωνία.
Επενδύσεις και πωλήσεις
Η FCA δήλωσε ότι θα δαπανήσει περίπου 45 δισεκατομμύρια ευρώ για κεφαλαιουχικές επενδύσεις, καθώς προσπαθεί να αξιοποιήσει μια εξελισσόμενη αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση, στις συνδεδεμένες υπηρεσίες και στα αυτόνομα.
Βοηθούμενη από ισχυρή ανάπτυξη από την Jeep και τη διεύρυνση της Alfa Romeo και της Maserati, η FCA αναμένει τη λειτουργική κερδοφορία της (EBITDA) να αυξηθεί σε 13 δισ. ευρώ από το 2022, από περίπου 6,6 δισ. το 2017. Το νούμερο του 2017 δεν περιλαμβάνει τις μετοχές της Magneti Marelli, την οποία η FCA σχεδιάζει να αποχωριστεί στις αρχές του 2019. Τα περιθώριο κέρδους μέχρι το 2022 αναμένεται να αυξηθεί μεταξύ 9% και 11% από 6,3% το 2017.
Η FCA αναμένει αύξηση στις πωλήσεις κατά 7% ετησίως κατά μέσο όρο. Στόχος της είναι η καταβολή μερίσματος περίπου 20%, αναμένοντας να πληρώσει συνολικά περίπου 6 δισ. ευρώ για τα επόμενα πέντε χρόνια.
Alfa Romeo και Maserati
Η Ιταλο-Αμερικανός κατασκευαστής σχεδιάζει επίσης να συνδυάσει την Alfa Romeo και τη Maserati σε ένα ενιαίο τμήμα στις οικονομικές εκθέσεις της FIAT, όπως είπαν πηγές που γνωρίζουν τα πράγματα εκ των έσω. Η συγχώνευση των δύο αυτών κορυφαίων εταιρειών θα θεωρηθεί από τους επενδυτές ως ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση μιας ενδεχόμενης απόσπασης. Μια κίνηση που θα μπορούσε να καθρεφτίζει την επιτυχημένη δημόσια προσφορά της Ferrari NV το 2015 και της πρόσφατης χρηματιστηριακής πορείας του κατασκευαστή φορτηγών και ελκυστήρων CNH Industrial NV.
Ο Marchionne απέρριψε την πιθανότητα απόσπασης της Maserati ή της Alfa Romeo από την FCA, αλλά οι επενδυτές πιστεύουν ότι είναι απλώς θέμα χρόνου. Ο Michele Pedroni, διευθυντής κεφαλαίων στη Decalia Asset Management, δήλωσε: «H απόσπαση, η αυτονόμηση και η εισαγωγή στο χρηματιστήριο για τις premium μάρκες είναι ό,τι πιο hot στον τομέα αυτή τη στιγμή».
Η Alfa Romeo
Η Alfa Romeo σχεδιάζει να αναβιώσει το σούπερκαρ 8C και τη σπορ GTV σε μια προσπάθεια να κάνει νέα εκκίνηση, πετυχαίνοντας φιλόδοξους στόχους που είχαν τεθεί στο παρελθόν, αλλά που δεν κατάφερε ούτε να πλησιάσει. Η μιλανέζικη φίρμα θα λανσάρει επίσης δύο νέα SUV, θα εγκαταλείψει τα ντίζελ και δώσει περισσότερη εστίαση στην Κίνα, λανσάροντας μπερλίνες με μεγάλο μεταξόνιο, καθώς επιδιώκει να αυξήσει τις ετήσιες πωλήσεις της σε 400.000 μέχρι το 2022.
Η νέα 8C της Alfa θα δώσει στη φίρμα ένα «φιλόδοξο» σούπερκαρ, ενώ η GTV θα είναι πιο πιθανό να είναι σπορ, επιτυχημένο και φιλόδοξο μαζί, δήλωσε ο Tim Kuniskis, επικεφαλής της φίρμας. Το σούπερκαρ των 700 ίππων θα έχει πλαίσιο από ανθρακονήματα και διτούρμπινο κινητήρα, ενώ θα επιταχύνει 0-100 km/h σε τρία δευτερόλεπτα. Η GTV θα φορά μοτέρ 600 ίππων, θα είναι 4θέσια, τετρακίνητη και με torque vectoring.
Τα μελλοντικά μοντέλα της Alfa περιλαμβάνουν ένα κόμπακτ και ένα μεγάλο SUV, επεκτείνοντας την αντίστοιχη γκάμα στα τρία μοντέλα μαζί με την υφιστάμενη Stelvio. Ο Kuniskis δήλωσε ότι είναι σημαντικό για την Alfa να είναι σε θέση να «ανταγωνιστεί σε δύο βασικές κατηγορίες όπου δεν έχουμε σήμερα παρουσία».
Η Maserati
Η Maserati θα προσθέσει ένα μεσαίο SUV και ένα Alfieri κουπέ/κάμπριο στην γκάμα των προϊόντων της, στο πλαίσιο του σχεδίου της για διπλασιασμό των πωλήσεων σε 100.000 μέχρι το 2022.
Η σπορ Alfieri, αντίπαλος της 911 της Porsche, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2014. H αμιγώς ηλεκτρική Alfieri κουπέ θα πιάνει πάνω από 300 km/h.
Το Alfieri θα είναι μοντέλο-βιτρίνα για τη φίρμα που θα ενσωματώνει χρόνια ιταλικής σχεδίασης, δήλωσε ο επικεφαλής της Maserari, Tim Kuniskis. Θα έχει τρία συστήματα κίνησης, συμπεριλαμβανομένου ενός επαναφορτιζόμενου υβριδικού. Η ταχύτερη έκδοση της Alfieri θα επιταχύνει από 0-100 km/h σε δύο δευτερόλεπτα, δήλωσε ο Kuniskis.
Ένα νέο SUV μεσαίου μεγέθους θα πλασαριστεί στην γκάμα κάτω από τη Levante. Θα πατάει στην καλύτερη ελαφριά πλατφόρμα στην κατηγορία, θα έχει κατανομή βάρους 50/50, ανώτερα δυναμικά χαρακτηριστικά και καλύτερη σχέση ισχύος/βάρους από τον ανταγωνισμό, δήλωσε ο Kuniskis.
H Jeep
Η Jeep θα επεκτείνει το χαρτοφυλακίο των μοντέλων της, θα εξηλεκτρίσει όλη την γκάμα της και εφαρμόσει σύστημα συνδρομών και car sharing, έτσι ώστε να έχουν όλοι πρόσβαση στα μοντέλα της
Ο επικεφαλής της φίρμας, Mike Manley, είπε στους επενδυτές ότι η μάρκα σχεδιάζει να επεκτείνει την παγκόσμια παρουσία της στη μικρότερη κατηγορίας Α -μια κίνηση που είναι υπό σκέψη εδώ και πολλά χρόνια. Η Jeep θα διευρύνει επίσης το χαρτοφυλάκιό της στη Βόρεια Αμερική με μια νέα έκδοση με τρεις σειρές καθίσματα για το Grand Cherokee, καθώς επίσης και την επιστροφή του Wagoneer και Grand Wagoneer.
Ο Manley είπε ότι μέχρι το 2022, η φίρμα θα διαθέτει δέκα επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις και τέσσερα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Η μάρκα θα διαθέτει επίσης σύστημα συνδρομής για τα λανσαρίσματα και υπηρεσίες κινητικότητας σε όλη τη Βόρειο Αμερική για πλήρη πρόσβαση της νεολαίας στα μοντέλα της. Η Jeep θα αρχίσει επίσης να χρησιμοποιεί για πρώτη φορά ασφαλιστική κάλυψη ανάλογα με τη χρήση, σημαντική για το off-roading και τη διαχείριση στόλου, δήλωσε ο Manley.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο επί πολλά χρόνια επικεφαλής της Jeep, δήλωσε ότι βλέπει την εταιρεία, που σήμερα αντιπροσωπεύει μία στις 17 πωλήσεις SUV παγκοσμίως, μέχρι το 2012 να κλιμακώνει αυτή την παρουσία στο 1/12. Στόχος που οι αναλυτές τον χαρακτήρισαν «φιλόδοξοι». Ο απώτερος στόχος είναι το 20% της παγκόσμιας αγορά των SUV, νούμερο που έχει θέσει ο Manley απ’ όταν ανέλαβε το 2009.
Η Ram
Η φίρμα των pick-up Ram της FCA στοχεύει να αυξήσει τις παγκόσμιες πωλήσεις έως και 30%, καθιστώντας έτσι τη φίρμα Νο. 2 στη Βόρεια Αμερική. Ένα μοντέλο παραγωγής του Ram TRX του 2015 θα έρθει στην αγορά για να αντιπαρατεθεί με το Ford F-150 Raptor, είπε ο επικεφαλής της εταιρείας, Mike Manley. Η κίνηση αυτή έχει σκοπό να βοηθήσει να ανέβει η μέση τιμή του Ram, που πάσχει έναντι των μεγαλύτερων ανταγωνιστών του, Ford και Chevrolet, κυρίως λόγω της ηλικίας του μοντέλου Ram 1500.
Η φίρμα ελπίζει επίσης να βελτιώσει την τιμολόγησή της με την εισαγωγή, το 2019, μιας νέας έκδοσης του Ram για βαριά χρήση, η οποία θα ανανεώσει σημαντικά την τεχνολογία της υπάρχουσας σειράς. Το σημερινό Heavy Duty Ram πωλείται κατά μέσο όρο στα $50.000, περίπου όσο και το αντίστοιχο Chevrolet, αλλά πολύ χαμηλότερα από τη μέση τιμή των $56.000 που τιμολογεί η Ford στην κατηγορία, δήλωσε ο Manley.
Ο Mike Manley υποσχέθηκε επίσης ότι η Ram θα εισέλθει σύντομα στα pick-up μεσαίου μεγέθους, αντιδρώντας έτσι εμπορικά στα Chevy Colorado/GMC Canyon και στην επιστροφή του Ford Ranger. Δεν είπε αν το νέο μεσαίο pick-up θα αναβιώσει το όνομα «Dakota» που χρησιμοποιείτο όταν τα pick-up τα έβγαζε η Dodge.
Από την εμπορικής πλευράς, η FCA θα φέρει μέχρι το 2022 μια νέα έκδοση του Ram ProMaster City, του μικρού επαγγελματικού βαν της, αλλά θα αφήσει το σημερινό μεγαλύτερο ProMaster χωρίς σημαντική ανανέωση, είπε ο Manley.
Dodge, FΙΑΤ και Chrysler;
Η μακροπρόθεσμη μοίρα των μαζικών Dodge, FΙΑΤ και Chrysler παρέμειναν ανεπίλυτες, χωρίς συγκεκριμένες παρουσιάσεις προϊόντων. Εκπρόσωπος της εταιρείας είχε δηλώσει την Πέμπτη που μας πέρασε ότι αυτές οι φίρμες δεν θα εξαλειφθούν πλήρως από το πορτφόλιο της FCA.
Τα σχέδια για τη Magneti Marelli
Οι επενδυτές αναμένουν να μάθουν λεπτομέρειες για το διαχωρισμό της Magneti Marelli από την αυτοκινητοβιομηχανία. Κίνηση που θα δημιουργήσει αξία για τους μετόχους της Fiat Chrysler και θα της επιτρέψει να επικεντρωθεί στην αυτοκινητοβιομηχανία, δίνοντάς της παράλληλα την ευελιξία να επιδιώξει την ανάπτυξη, δήλωσε ο Marchionne τον Απρίλιο όταν εγκρίθηκε η απόφαση. Όπως και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, έτσι και οι προμηθευτές υποστηρίζουν τη σημαντική στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα αυτοκίνητα αυτόνομης οδήγησης, τα οποία είναι πολλά υποσχόμενα για επίσης πολλά τμήματα του χαρτοφυλακίου τους, αλλά και σε άλλους τομείς.
Ηλεκτρικός πυρετός
Ενώ οι περισσότερες από τις μεγάλες παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν παρουσιάσει λεπτομερή σχέδια για τον εξηλεκτρισμό της γκάμας τους, η Fiat Chrysler έχει περιοριστεί στο να δώσει μόνο ένα αόριστο περίγραμμα. Ο Marchionne δήλωσε ότι αναμένει ότι μέχρι το 2025, ελάχιστα λιγότερα από τα μισά αυτοκίνητα να είναι αμιγώς θερμικά, καθώς η βενζίνη και το ντίζελ υποχωρούν έναντι των υβριδικών, των EV και των ενεργειακών κυψελών καυσίμου. Η FCA θα καταργήσει σταδιακά την παραγωγή όλων των επιβατικών ντίζελ στην Ευρώπη μέχρι το 2021, ενώ θα επενδύσει 9 δισ. ευρώ στον εξηλεκτρισμό της γκάμας μέχρι το 2022. «Αυτή είναι μια συστημική αλλαγή» στην αγορά αυτοκινήτων, δήλωσε ο Marchionne.
Αμερικανική μονάδα χρηματοδότησης
Μια ατζέντα για τη σημερινή παρουσίαση, ποσταρίστηκε online, στη συνέχεια, όμως, αφαιρέθηκε περιλαμβανομένου ενός στοιχείου για τις αμερικανικές επιχειρήσεις χρηματοδότησης καταναλωτών, σύμφωνα με την Automotive News. Η ιταλο-αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία εξετάζει τη δική της χρηματοοικονομική μονάδα στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την ποικιλομορφία των Αμερικανών ανταγωνιστών, όπως δήλωσαν σήμερα πηγές που γνωρίζουν το επιχειρηματικό πλάνο. Αυτό λέει ότι το απόθεμα της Santander Consumer USA Holdings Inc., του υφιστάμενου εταίρου χρηματοδότησης της Chrysler, μειώθηκε κατά πολύ σε δύο σχεδόν χρόνια.
Κέρδη και ζημίες
Ο Marchionne και στο παρελθόν είχε θέσει τολμηρούς στόχους για τη Fiat Chrysler, κάποιες φορές προκαλώντας σκεπτικισμό στους αναλυτές. Πάντως, έχει αποδειχθεί ότι οι αμφισβητίες του κατά πλειονότητα έκαναν λάθος. Αργότερα σήμερα, ύστερα από τις παρουσιάσεις κάθε φίρμας, η Fiat Chrysler θα αποκαλύψει νέους οικονομικούς στόχους μέχρι το 2022. Ο Marchionne δήλωσε τον Ιανουάριο ότι αναμένει ότι τη Fiat Chrysler να επικεντρώνεται στην Jeep για να μπορεί να διπλασιάσει το κέρδος σε πέντε χρόνια.
Ο μεγαλύτερος στόχος απόδοσης που απομένει ήταν μια υπόσχεση για τη Fiat Chrysler και την απαλλαγή της από το καθαρό βιομηχανικό χρέος εφέτος. Πετυχαίνοντας αυτό το στόχο, η αυτοκινητοβιομηχανία θα έδειχνε ότι τραβήχτηκε πίσω από το χείλος του γκρεμού και είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την επόμενη κρίση. Ένα εναπομείναν εμπόδιο είναι μια συνεχιζόμενη έρευνα στις ΗΠΑ για πιθανή εξαπάτηση με τις εκπομπές ντίζελ, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει βαριά πρόστιμα και διακανονισμούς. Η απαλλαγή από το χρέος θα μπορούσε επίσης να θέσει το έδαφος για μια πολιτική μερισμάτων, η οποία θα μπορούσε να ανεβάσει την τιμή των μετοχών. Ο πρόεδρος John Elkann, ο επικεφαλής της οικογένειας Agnelli που ελέγχει τη Fiat Chrysler, έχει μια γραβάτα για τον Marchionne να περιμένει στο συρτάρι του.
Διαδοχή
Ίσως το μεγαλύτερο ερώτημα για τους επενδυτές είναι ποιος θα πάρει τη σκυτάλη ύστερα από την αποχώρηση του Marchionne. Ο διευθύνων σύμβουλος είναι ένας από τους μακροβιότερους στην αυτοκινητοβιομηχανία και εγκαταλείπει τη σκηνή στην εποχή της μεγάλης μετάβασης. Ο πρόεδρος Elkann έχει να επιλέξει ανάμεσα στους πλησιέστερους βοηθούς του Marchionne. Ο οικονομικός διευθυντής Richard Palmer, ο επικεφαλής της Ευρώπης Alfredo Altavilla και ο επικεφαλής της Jeep Mike Manley θεωρούνται οι επικρατέστεροι υποψήφιοι.
Με την απαγόρευση της ανακοίνωσης διαδόχου, οι επενδυτές θα δίνουν προσοχή στο χρόνο που παραμένει στο προσκήνιο ο καθένας από τους τρεις ή σε οποιοδήποτε άλλο μήνυμα κατά τη διάρκεια της παρουσίασης που θα διαρκέσει επτά ώρες. Οι Palmer και Manley αναμένεται να μιλήσουν για του οικονομικούς στόχους και την Jeep, ενώ ο Altavilla μπορεί να μην έχει το προβάδισμα.