FCA-Renault: 15 φίρμες για κάθε βαλάντιο και γούστο
Η προτεινόμενη συγχώνευση της Fiat Chrysler Automobiles με το Groupe Renault θα αθροίζει 15 φίρμες από την Dacia έως τη Maserati.
Η πιθανή συγχώνευση μεταξύ των δύο μεγάλων ομίλων, της Fiat Chrysler Automobiles και του Groupe Renault δημιουργεί έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές στον κόσμο. Μαζί, οι δύο εταιρείες κατασκεύασαν περίπου 8,7 εκατ. αυτοκίνητα πέρυσι. Νούμερο που εξακολουθεί να τις κατατάσσει πίσω από τις δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως, το Volkswagen Group και την Toyota, οι οποίες ξεπέρασαν τα δέκα εκατομμύρια οχήματα το 2018, αλλά εμπρός ή στο ίδιο επίπεδο με το ζευγάρι των Hyundai Motor Group και General Motors.
Σημαντικό στοιχείο και χαρακτηριστικό της ένωσης είναι η πολύ καλή συμπληρωματικότητα των δύο ομίλων, καθώς και η δραστηριοποίησή τους στις διάφορες γεωγραφικές ζώνες, με μόνη αγορά προς ανάπτυξη, τη μεγαλύτερη του κόσμου, αυτή της Κίνας. Ας δούμε όμως πώς διαρθρώνεται το χαρτοφυλάκιο της πιθανής συγχώνευσης, όσον αφορά τις φίρμες κατά πρώτο λόγο και τις αγορές και τα μοντέλα δευτερευόντως.
Abarth Ιταλική φίρμα υψηλής απόδοσης για μοντέλα της FIAT. Ιδρύθηκε το 1949 και εξαγοράστηκε από την τορινέζικη εταιρεία το 1971. Σταμάτησε τη δραστηριότητά της το 1981 και επανήλθε στο προσκήνιο το 2007. Δραστηριοποιείται εμπορικά κυρίως στην Ευρώπη, με ενισχυμένες εκδόσεις του 500 και του 124 Spider. Πέρυσι, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 7,4%, στις 26.736 αυτοκίνητα.
Alfa Romeo Ιταλική φίρμα εξειδικευμένη σε σπορ και σπορτίφ μοντέλα, με ισχυρή αγωνιστική κληρονομιά. Ιδρύθηκε το 1910 και αγοράστηκε από τη FIAT το 1986. Ύστερα από τη διακοπή της σουπερμίνι MiTo και της χαμηλού όγκου παραγωγής κουπέ και σπάιντερ 4C, διαθέτει στην γκάμα της μόνο τρία μοντέλα: Την κόμπακτ χάτσμπακ Giulietta, τη μεσαία μπερλίνα Giulia και το μεσαίο SUV Stelvio. Η Alfa Romeo αύξησε πέρυσι τις παγκόσμιες πωλήσεις της κατά 10%, στα 119.269 αυτοκίνητα, εκ των οποίων το 69% ήταν στην Ευρώπη και το 21% στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Η Stelvio ήταν το best-seller της μιλανέζικης μάρκας με 46.087 μονάδες.
Alpine Η γαλλική φίρμα σπόρτσκαρ είχε σημαντικές επιτυχίες στα ράλι, αλλά και στα καθαρόαιμα αγωνιστικά αυτοκίνητα, κυρίως για αγώνες αντοχής. Ιδρύθηκε το 1955 και αγοράστηκε από τη Renault το 1973, ενώ σταμάτησε την παραγωγή αυτοκινήτων δρόμου το 1989. Το 2017 επανέκαμψε στην αγορά με την A110, που πήρε το όνομά της από το πιο διάσημο μοντέλο της φίρμας, το ορίτζιναλ A110 του 1971. Η Alpine πούλησε 2.091 αυτοκίνητα το 2018, το πρώτο πλήρες έτος παραγωγής για τη νέα A110.
Chrysler Φίρμα του βορειοαμερικανικού βραχίονα της FCA, που ιδρύθηκε το 1925 και συγχωνεύθηκε με τη FIAT το 2014, που διαθέτει μόνο δύο μοντέλα στην αγορά: Τη μεγάλη μπερλίνα 300 και το πολυχρηστικό Pacifica, που είναι είναι και το μόνο επαναφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο της FCA. Η Chrysler πέρυσι σημείωσε πτώση πωλήσεων κατά 13%, στις 178.102 μονάδες παγκοσμίως, εκ των οποίων 166.000 πουλήθηκαν στις ΗΠΑ.
Dacia Η ρουμανική φίρμα χαμηλού κόστους ήταν παγκόσμια επιτυχία για τη Renault, η οποία ενσωμάτωσε κάποια μοντέλα της Dacia στην γκάμα της για τη δραστηριότητά της εκτός Ευρώπης. Δημιουργήθηκε το 1966 και ξεκίνησε με τη συναρμολόγηση του Renault 8 από κιτ. Η Dacia αγοράστηκε από τη Renault το 1999 και ξεκίνησε εκ νέου με μια νέα σειρά προϊόντων. Οι πωλήσεις των μοντέλων με την επωνυμία «Dacia» κορυφώθηκαν στα 700.798 μονάδες πέρυσι, αύξηση 7% σε σχέση με το 2017. Το πιο γνωστό μοντέλο της είναι το κόμπακτ SUV Duster, με πωλήσεις πάνω από 213.000 μονάδες πέρυσι, αν και το best-selling μοντέλο της είναι το χάτσμπακ Sandero, με πάνω από 278.000 μονάδες το 2018.
Dodge Η αμερικανική φίρμα που ιδρύθηκε το 1900 και αποκτήθηκε από την Chrysler το 1928, διαθέτει στην αγορά αυτοκίνητα επιδόσεων, αλλά και «κοινά» μοντέλα: Τη μεγάλη μπερλίνα Charger και το κουπέ Challenger, καθώς και από ένα SUV, ένα crossover και ένα MPV. Οι πωλήσεις της Dodge το 2018 μειώθηκαν κατά 3,9%, στα 554.782 αυτοκίνητα, τα οποία πωλήθηκαν κυρίως στη Βόρεια Αμερική.
FIAT Η τορινέζικη φίρμα από τον ιταλικό βραχίονα της FCA κλείνει τον Ιούλιο 120 χρόνια ζωής. Η εταιρεία έχει σημαντικές δραστηριότητες κατασκευής και πωλήσεων στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική, καθώς και ένα επιτυχημένο τμήμα ελαφρών επαγγελματικών, το FIAT Professional. Η φίρμα εγκατέλειψε την κινεζική αγορά πέρυσι και πέφτει ραγδαία σε πωλήσεις στις ΗΠΑ, όπου για το 2018 η υποχώρηση έφτασε στο 41%, με πωλήσεις μόλις 15.521 αυτοκίνητα. Οι παγκόσμιες πωλήσεις πέρυσι μειώθηκαν κατά 8,5%, στα 1,38 εκατ. κομμάτια. Το πιο γνωστό μοντέλο της FIAT είναι το 500, μια σύγχρονη ερμηνεία του θρυλικού Nuova 500 του 1957 που λανσαρίστηκε ύστερα από 50 χρόνια -το 2007.
Jeep Οι ρίζες αυτής της αμερικανικής εμβληματικής φίρμας σκληροτράχηλων οχημάτων πάνε πίσω στο στρατιωτικό τζιπ Willys-Overland του 1943. Η εταιρεία πωλήθηκε στην Kaiser Motors το 1953 και στην American Motors το 1970. Η Renault ανέλαβε την American Motors το 1979 και την πούλησε στην Chrysler το 1987. Η Jeep ήταν το success story της ενσωμάτωσης της Chrysler στη FIAΤ. Όταν έγινε αυτή, το 2014, η Jeep πουλούσε ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα και είχε τέσσερα εργοστάσια στις ΗΠΑ. Πέρυσι, η Jeep αύξησε τις παγκόσμιες πωλήσεις κατά 11,3%, σε 1,55 εκατ. μονάδες, ενώ πλέον διαθέτει δέκα παραγωγικές εγκαταστάσεις… στις ΗΠΑ, στο Μεξικό, στην Ιταλία, στη Βραζιλία, στην Κίνα και στην Ινδία. Το πιο εμβληματικό μοντέλο της Jeep είναι το Wrangler, κληρονόμος -όχι απόγονος, όπως πολλοί πιστεύουν- του ορίτζιναλ Willys-Overland, ενώ το μοντέλο της με τις καλύτερες πωλήσεις το 2018 ήταν το κόμπακτ SUV Compass, με 413.000 μονάδες.
Jinbei Η κινεζική κοινοπραξία της Renault, η οποία συνεστάθη για πρώτη φορά το 2018, πούλησε 165.603 μονάδες πέρυσι, με περισσότερο από το 90% να είναι ελαφρά επαγγελματικά.
Lada Η Νο. 1 αυτοκινητοβιομηχανία της Ρωσίας θα μπορούσε να επιστρέψει κάτω από τα φτερά της εταιρείας που τη δημιούργησε. Τη FIAT. Το 1966, μια τεράστια μεταφορά τεχνολογίας από την τορινέζικη εταιρεία προς στο σοβιετικό κράτος δημιούργησε το AvtoVAZ και το παραγωγικό συγκρότημα στο Толья́тти. Παρόλο που η Lada παρήγαγε τροποποιημένα μοντέλα FIAT για 55 χρόνια, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία δεν διέθετε ποτέ ούτε συμβολική συμμετοχή στη μητρική εταιρεία AvtoVAZ της Lada. Η Renault αγόρασε το 25% της AvtoVAZ το 2008 και έγινε ο ελέγχων μέτοχος το 2012. Η Lada πέρυσι αύξησε τις πωλήσεις κατά 19%, σε 398.282 μονάδες, κυρίως στη Ρωσία και στις γειτονικές χώρες. Η μικρή μπερλίνα και το στέισον Vesta ήταν τα πιο καλοπουλημένα μοντέλα της Lada, στις 119.150 αυτοκίνητα το 2018.
Lancia Ιδρύθηκε το 1906 ως μια ιταλική φίρμα πολυτελείας με επίκεντρο την προηγμένη τεχνολογία, τον σχεδιασμό και την άνεση, με τη FIAT να την αγοράζει το 1969. Το πεπρωμένο της πήρε τη χειρότερη τροπή του πριν από μια δεκαετία, όταν η FIAT μείωσε δραστικά την παραγωγή νέων μοντέλων, προκρίνοντας την Alfa Romeo ως φορέα της σπορ premium έκφανσης του Grouppo FIAT. Πριν από δύο χρόνια, η γκάμα της Lancia μειώθηκε σε μόλις ένα μοντέλο -το μικρό Ypsilon- που πωλείται μόνο στην Ιταλία, όπου αλίευσε 48.557 πελάτες το 2018. Το πιο εμβληματικό μοντέλο της Lancia κατά τη FIAT era ήταν η Delta Integrale, η οποία κυριάρχησε στους αγώνες ράλι για πάνω από μια 10ετία. Μοντέλο που έγινε θρύλος μέχρι και στη Βρετανία και στην Ιαπωνία, παρόλο που ποτέ δεν διατέθηκε ως δεξιοτίμονη.
Maserati Κατασκευαστής αγωνιστικών που γεννήθηκε στην Bologna το 1914 και μετακόμισε στη Modena το 1937, την πρώτη σε μια μακρά σειρά αλλαγών ιδιοκτησίας. Η FIAT αγόρασε ένα αρχικό μερίδιο το 1989 και ολοκλήρωσε την εξαγορά το 1993, δίνοντας τον πλήρη έλεγχο στη Maserati στη τότε θυγατρική της, Ferrari. Η Maserati κατασκευάζει σήμερα τη σύγχρονη μπερλίνα Ghibli, τη μεγάλη μπερλίνα Quattroporte και το μεσαίο SUV Levante, ενώ είναι έτοιμη να διακόψει την παραγωγή των κουπέ και καμπριολέ μοντέλων της. Οι πωλήσεις πέρυσι μειώθηκαν κατά 28%, στις 35.238 αυτοκίνητα, καθώς η μοντενέζικη φίρμα υποχώρησε στις δύο μεγαλύτερες αγορές της, την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Ram Η αμερικανική φίρμα που χρησιμοποίησε η Dodge για τα pick-up της έγινε αυτόνομη μάρκα μέσα σε αυτό που ονομάστηκε Chrysler Group το 2009. Μια κίνηση του τότε CEO, Sergio Marchionne, για να παράγει αξία. Η Ram αύξησε τις παγκόσμιες πωλήσεις από 263.000 μονάδες το 2009 σε 720.456 το 2018, αυξημένες κατά 4,2% σε σχέση με το 2017. Τα Ram πωλούνται κυρίως στη Βόρειο Αμερική, όπου επίσης η φίρμα έχει αναλάβει τη διανομή των βαν της FIAT Professional με τα σήματά της.
Renault Ιδρύθηκε πέντε μήνες πριν από τη FIAT, στις 25 Φεβρουαρίου 1899, και εθνικοποιήθηκε στις αρχές του 1945, την επόμενη χρονιά από το θάνατο του ιδρυτή της, Louis Renault, που πέθανε στη φυλακή, όπου κρατείτο με την κατηγορία της συνεργασίας με τη ναζιστική Γερμανία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Renault είναι η Νο.1 γαλλική φίρμα σε πωλήσεις. Πέρυσι οι παγκόσμιες πωλήσεις της Billancourt μειώθηκαν κατά 5,2%, στα 2,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, με ισχυρή παρουσία στην Ευρώπη και σημαντικές πωλήσεις στη Βόρεια Αφρική, στη Βραζιλία, στην Ινδία και στη Ρωσία. Το μοντέλο με τις καλύτερες πωλήσεις ήταν το σουπερμίνι Clio με 416.000 αυτοκίνητα το 2018. Η Renault έχει μακράν το πιο διαφορετικό χαρτοφυλάκιο προϊόντων στην προτεινόμενη συγχώνευση της FCA-Renault: 23 μοντέλα, περιλαμβανομένων έξι SUV ή crossover και τεσσάρων ελαφρών επαγγελματικών.
Renault Samsung Motors Ιδρύθηκε ως Samsung Motors το 1994 από τη νοτιοκορεατική Samsung Electronics με την τεχνική βοήθεια της Nissan. Η εταιρεία άρχισε να πουλάει αυτοκίνητα το 1998, λίγο πριν η Νότιος Κορέα πληγεί από την ασιατική οικονομική κρίση. Τον Σεπτέμβριο του 2000, έγινε θυγατρική της Renault και μετονομάστηκε σε Renault Samsung Motors, επίσης γνωστή ως RSM. Πέρυσι, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 5%, στις 84.954 μονάδες. Το μοντέλο με τις καλύτερες πωλήσεις το 2018 (33.000 μονάδες) ήταν το μοντέλο QM6, αδελφό του Renault Koleos, του μεσαίου SUV της γαλλικής φίρμας
Τα στοιχεία πωλήσεων της FCA προέρχονται από την JATO Dynamics. Τα στοιχεία του Groupe Renault προέρχονται από τον γαλλικό όμιλο.
Τα πάντα για την ενδεχόμενη συγχώνευση FCA-Renault
Fiat Chrysler: Επιβεβαίωση διαπραγματεύσεων για συγχώνευση με Renault
Η Nissan θα είναι η μεγάλη χαμένη στην περίπτωση συγχώνευσης FCA-Renault
Ένωση Renault και FΙΑΤ: Πλεονεκτήματα, ανακολουθίες, φόβοι…
Γιατί μια συγχώνευση με την FCA έχει νόημα για τη Renault
Renault: Απόφαση για την ένωση με την FCA την άλλη εβδομάδα
Fiat Chrysler: Σημαντική ώθηση με πλατφόρμες Renault
Renault: Tυχόν συμφωνία με την FCA δεν απειλεί τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας
Περισσότερες εγγυήσεις δίνει η FCA στη Renault για να πετύχει τη συγχώνευση
FCA και Renault: Κυρίαρχοι στα SUV