Ευρώπη: Οι κατασκευαστές θέλουν να φρενάρουν την «αναγκαστική πορεία» προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Μια σημαντική συζήτηση διεξάγεται σήμερα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να ψηφίσει επί έκθεσης της Επιτροπής Περιβάλλοντος που προτείνει φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Η ηλεκτροκίνηση που πριν από λίγα χρόνια φάνταζε ως ένα σενάριο πολύ μακρινού μέλλοντος, σήμερα με τον εξηλεκτρισμό της γκάμας των περισσοτέρων κατασκευαστών έχει οδηγήσει τα EV να αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής τους.
Μια ανάγκη και μια ιδέα που βασίζεται σε όλο και πιο αυστηρούς κανονισμούς όσον αφορά τις ρυπογόνες εκπομπές. Στην Ευρώπη, θέλουμε να είμαστε στην πρώτη γραμμή, αλλά οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προειδοποιούν ότι οποιαδήποτε επιτάχυνση προς την ηλεκτροκίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε οικονομικό εκτροχιασμό. Ένα δίλημμα που συζητείται σήμερα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Το ερώτημα αυτό τίθεται από την ιστοσελίδα auto-propre.com. Και διευκρινίζει ότι, προκειμένου να καταπολεμήσει την κλιματική αλλαγή και να επιτύχει τους στόχους που έθεσε η συμφωνία του Παρισιού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τον Νοέμβριο του 2017 τη μείωση κατά 30% έως το 2030 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα νέα αυτοκίνητα και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Αυτό φυσικά δεν ακούγεται κακό, αλλά έκθεση της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προτείνει ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους: Μείωση των εκπομπών CO2 κατά 50% το 2030 και δεσμευτικές ποσοστώσεις για την παραγωγή καθαρών οχημάτων.
Η συζήτηση και η ψηφοφορία επί αυτής της έκθεσης διεξάγονται λοιπόν σήμερα. Εάν εγκριθεί ως έχει, είναι πολύ πιθανό ότι το Κοινοβούλιο θα εγκρίνει αυτές τις επιλογές κατά τη σύνοδο ολομέλειάς του τον Οκτώβριο.
Βέβαια, με τις δύο αναλύσεις να αποκλίνουν τόσο, εγείρονται εύλογα αμφιβολίες. Η πρωτοβουλία auto-propre.com υποστηρίζει τη θέση εκείνων που εκφράζουν τη αντιρρήσεις τους για μια αναγκαστική πορεία προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπορεί να αφήσει πολλά πράγματα στον αέρα. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές εκτιμούν ότι η μετάβαση στα EV θα είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια του 17% των ωρών εργασίας για την παραγωγή αυτοκινήτων και του 38% για τους προμηθευτές. Η ACEA, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου, υπενθυμίζει ότι, «13,3 εκατ. Ευρωπαίοι, ήτοι το 6,1% του εργατικού δυναμικού, εργάζονται άμεσα ή έμμεσα για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας».
Ο Erik Jonnaert, γενικός γραμματέας της ACEA, λέει: «Η ευρωπαϊκή αλυσίδα παραγωγής πρέπει να αλλάξει με βιώσιμο ρυθμό». Η κατασκευή και η συντήρηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων απαιτεί μικρότερο ανθρώπινο δυναμικό, επειδή οι μηχανισμοί τους είναι λιγότερο περίπλοκοι και απαιτούν λιγότερα τμήματα. Κάτι που κανείς δεν αμφισβητεί.
Στην άλλη πλευρά του λόφου, οι υποστηρικτές του σχεδίου επιτάχυνσης του εξηλεκτρισμού, με βάση μελέτη της οργάνωσης Transport & Environment, λένε ότι τουλάχιστον 200.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν με την έλευση της ηλεκτροκίνησης, επιτρέποντας παράλληλα στην Ευρώπη να μειώσει μέχρι το 2030 τις εισαγωγές πετρελαίου κατά 49 δισ. ευρώ.
Οπότε, μέχρι να βρούμε τη μέση, όπου συνήθως κρύβεται η αλήθεια, η ατμόσφαιρα θα είναι σαφώς… ηλεκτρισμένη.