Ευρωπαϊκές πωλήσεις - A' 3μηνο 2019: Dacia και Tesla οι μεγάλοι νικητές
Με την καταναλωτική πίστη να δοκιμάζεται, το άτακτο Brexit να καραδοκεί και την ύφεση κάποιων αγορών, η Dacia και η Tesla αναδείχτηκαν οι μεγάλοι νικητές, ενώ οι πωλήσεις SUV αντιστάθμισαν την πτώση των MPV.
Οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων κατά το α’ 3μηνο του 2019 δείχνουν ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών μειώνεται λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με το Brexit, την απαγόρευση των ντίζελ και την οικονομική ύφεση σε πολλές αγορές στην Ευρώπη.
Το αθροιστικό αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν η πτώση κατά 3,2% σε σχέση με το αντίστοιχο 3μηνο του 2018, στις 4,13 εκατ. μονάδες. Ωστόσο, ο αριθμός των ταξινομήσεων παραμένει υψηλός, με το Q1-’19 να καταγράφει τον τρίτο υψηλότερο όγκο πωλήσεων των τελευταίων δέκα ετών.
Μικρά και κόμπακτ SUV αντισταθμίζουν την πτώση στα κόμπακτ IX και MPV
Οι συνολικές ταξινομήσεις θα είχαν σημειώσει μεγαλύτερη πτώση χωρίς την αύξηση της ζήτησης για SUV. Κατά το πρώτο 3μηνο, η κατηγορία αύξησε το μερίδιο αγοράς της σε ποσοστό-ρεκόρ 37%, αυξημένο κατά 3,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το πρώτο 3μηνο του 2018. Αυτό οφείλεται στο μεγαλύτερο ενδιαφέρον των καταναλωτών να ανταποκρίνονται σε ένα ευρύτερο φάσμα προϊόντων που διατίθενται στην αγορά.
Συνολικά 1,53 εκατομμύρια SUV ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του πρώτου 3μήνου, όγκος που αυξήθηκε κατά 6,8%, καθιστώντας την κατηγορία τη μία από τις μόνο δύο που κατέγραψαν αύξηση όγκου πωλήσεων.
Παρά τα καλά αποτελέσματα, η ανάπτυξη της κατηγορίας ήταν χαμηλότερη από ό,τι είδαμε τα τελευταία χρόνια. Το ποσοστό μειώθηκε από το 25%, στο 22% και τελικά στο 20% αντίστοιχα με το πρώτο 3μηνο των ετών 2016, 2017 και 2018.
Είναι ενδιαφέρον ότι η επιβράδυνση πραγματοποιήθηκε την ίδια χρονική περίοδο κατά την οποία οι κατασκευαστές λανσάρισαν περισσότερα μοντέλα στην αγορά: Για του λόγου το ασφαλές, να σημειώσουμε ότι η προσφορά ανέβηκε από 75 διαφορετικά μοντέλα στο Q1-’16 στα 115 μοντέλα το Q1-’19.
Τα μικρά SUV ήταν αυτά που συνέβαλαν στο μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης κατά τη διάρκεια του 3μήνου. Ήταν η κατηγορία με το υψηλότερο μερίδιο αγοράς, χάρη στα εξαιρετικά αποτελέσματα του Volkswagen T-Roc, το οποίο έγινε το κορυφαίο SUV της Ευρώπης.
Με αυτό το μοντέλο, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποδεικνύει ότι μπορεί ακόμα να πετύχει τους στόχους της, παρόλο που εμφανίστηκε αργά για να καλύψει την τάση «SUV». Στην πραγματικότητα, το VW Group ήταν ο νικητής του κορυφαίου μεριδίου αγοράς στην κατηγορία, με τον όμιλο να απομακρύνεται σαφέστατα, τόσο από το Groupe PSA όσο και από την FCA.
Ένας άλλος νικητής του Q1-’19 ήταν η κατηγορία των κόμπακτ SUV, όπου οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 6,3%, στις 650.400 μονάδες. Η ανάπτυξη προήλθε από το VW Group, το Groupe PSA και την Toyota, ενώ οι συνηθισμένοι ηγέτες όπως το Nissan Qashqai, το Volkswagen Tiguan και το Ford Kuga έχασαν έδαφος.
Αντίθετα, τα παραδοσιακά κόμπακτ μοντέλα δελέασαν ακόμη λιγότερους καταναλωτές στην Ευρώπη. Η ζήτηση για μαζικά και premium κόμπακτ μοντέλα μειώθηκε κατά 11% και 5% αντίστοιχα. Το σύνολο των MPV μειώθηκε κατά 27%, σε μόλις 193.300 μονάδες -το χαμηλότερο επίπεδο για πρώτο 3μηνο τα τελευταία 20 χρόνια.
Dacia και Tesla αγκαλιάζουν την τάση
Ξεκίνησε ως δευτερεύουσα φίρμα της Renault, η οποία ήταν ελάχιστα γνωστή για τα οικονομικά αυτοκίνητά της, αλλά μόλις 14 χρόνια αργότερα η Dacia έχει γίνει το εμπορικό σήμα με τις καλύτερες επιδόσεις πωλήσεων στην Ευρώπη.
Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2019, η ρουμανική φίρμα κατέγραψε μερίδιο αγοράς 3,63% -0,61 περισσότερο από ό,τι το πρώτο τρίμηνο του 2018- ποσοστό που την κατέστησε νικήτρια στο κορυφαίο μερίδιο αγοράς έναντι όλων των άλλων εμπορικών σημάτων. Η Dacia ταξινόμησε 150.000 επιβατικά αυτοκίνητα, καταλαμβάνοντας τη 13η θέση στην εταιρική κατάταξη, ξεπερνώντας μεγάλες εταιρείες όπως η Nissan, η Hyundai και η Kia.
Τέσσερα από τα πέντε μοντέλα της Dacia παρουσίασαν θετική αλλαγή κατά τη διάρκεια του 3μήνου. Το Sandero ήταν το κορυφαίο για άλλη μια φορά στην κατάταξη των λιανικών πωλήσεων -που αντιστοιχούσε στο 44% των συνολικών ταξινομήσεών του στην Ευρώπη.
Η δεύτερη γενιά του Duster αναρριχήθηκε στην κατάταξη για να γίνει το τρίτο best-selling μικρό SUV στην Ευρώπη, ενώ οι ταξινομήσεις του Logan αυξήθηκαν κατά 39%, φέρνοντάς το επικεφαλής στην κατηγορία B-Sedan. Εν τω μεταξύ, το Dokker εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο δημοφιλή βαν στην Ευρώπη.
Η Tesla ήταν η μεγαλύτερη έκπληξη του 3μήνου. Όπως αναμενόταν, το Model 3 συγκλόνισε την ευρωπαϊκή αγορά από τη στιγμή που άρχισε να παραδίδεται. Κατά τη διάρκεια του πρώτου πλήρους μήνα του στην αγορά, το Tesla Model 3 ανέβηκε γρήγορα στην κορυφαία θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης EV, ξεπερνώντας άλλους μεγάλους παίκτες, όπως το Nissan Leaf και τη Renault Zoé.
Επιπλέον, το Tesla Model 3 κατέλαβε την πρώτη θέση στις premium μπερλίνες μεσαίου μεγέθους τον Φεβρουάριο, ενώ ανέβηκε στην κορυφαία θέση της κατηγορίας των μεσαίων premium (περιλαμβανομένων όλων των τύπων αμαξώματος) τον Μάρτιο.
Άλλοι νικητές
Η Citroën, συνεχίζει να ενισχύεται από το C3, του οποίου οι ταξινομήσεις σχεδόν ισοδυναμούσαν με εκείνες των Peugeot 208, Ford Fiesta και Opel Corsa. Η επιτυχία της Citroën υποστηρίχθηκε και από την τελευταία προσφορά SUV, καθώς το C3 Aircross ήταν το δεύτερο best-selling μοντέλο της και το πέμπτο best-selling μικρό SUV. Το C5 Aircross κατέλαβε επίσης τη δεύτερη θέση στην κύρια κατηγορία των κόμπακτ SUV στη Γαλλία κατά τη διάρκεια του Μαρτίου.
Ένας άλλος νικητής ήταν η Volvo. Η μεγάλη πτώση που παρουσιάστηκε από το S90/V90 και το γερασμένο V40, αντισταθμίστηκε από τα θετικά αποτελέσματα που σημείωσαν τα XC40 και V60 -τα δύο τελευταία λανσαρίσματα της σουηδικής φίρμας.
Το XC40 ξεπέρασε τα Mercedes-Bnez GLA και Audi Q3, καθιστώντας σουηδικό μοντέλο το δεύτερο κόμπακτ premium SUV, πίσω από την BMW X1. Η αύξηση του όγκου που δημοσιεύτηκε από τη Volvo έρχεται σε αντίθεση με τα αρνητικά αποτελέσματα των Γερμανών ανταγωνιστών της.
Η Volkswagen είχε επίσης ένα καλό 3μηνο. Παρά το γεγονός ότι οι ταξινομήσεις της μειώθηκαν κατά σχεδόν 2%, στις 455.200 μονάδες, το μερίδιο της στην αγορά αυξήθηκε από 10,8% το πρώτο 3μηνο του 2018 σε 11,0% το πρώτο 3μηνο του ’19. Η πτώση της Volkswagen ήταν χαμηλότερη από την αντίστοιχη της Renault, της Ford και των Opel/Vauxhall.
Είναι ενδιαφέρον ότι η Volkswagen και η SΕΑΤ ήταν οι μόνες μάρκες στο πρώτο 3μηνο που αύξησαν τις ταξινομήσεις τους σε ντίζελ ενώ ταυτόχρονα μειώθηκαν οι ταξινομήσεις του σε βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Αυτό θα μπορούσε να συνδεθεί με τη διαδικασία έγκρισης του WLTP, κατά την οποία πολλά μοντέλα τους δεν μπορούσαν να πουληθούν.
Nissan, FIAT και η Ford χάνουν έδαφος
Οι επιδεινούμενες συνθήκες της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων ήταν αισθητές περισσότερο στις Nissan, FIAT, Ford, Alfa Romeo και Porsche, οι οποίες ήταν οι φίρμες με την υψηλότερη πτώση στο μερίδιο αγοράς κατά τη διάρκεια του 3μήνου. Είναι ενδιαφέρον ότι υπάρχουν διαφορετικοί λόγοι για κάθε μία από αυτές.
Η Nissan αντιμετωπίζει μια περίπλοκη κατάσταση που περιλαμβάνει την αβεβαιότητα σχετικά με το Brexit από τη μία και τη γήρανση της γκάμας της από την άλλη. Την ίδια στιγμή που της έχει πάρει πολύ καιρό για να αντικαταστήσει το ηλικιωμένο Juke, το Qashqai αισθάνεται τον ανταγωνισμό από τους αντιπάλους του.
Ταυτόχρονα, το X-Trail, το οποία οδηγούσε τη μεσαία κατηγορία SUV εδώ και χρόνια, σημείωσε πτώση, καθώς τα Škoda Kodiaq, Peugeot 5008 και άλλα νεοεισερχόμενα μοντέλα κέρδισαν έδαφος. Αντί να λανσάρει το νέο Juke, η μάρκα αποφάσισε να επενδύσει παραδόξως τους πόρους της στο Micra, σε μια κατηγορία που δεν αναπτύσσεται.
Η περίπτωση της FΙΑΤ είναι παρόμοια. Δεν έχει λανσάρει νέα μοντέλα από την άφιξη του Tipo το 2016, αν και ορισμένα μοντέλα έχουν καταργηθεί, όπως το Punto και το Freemont. Η έντονη εστίαση της εταιρείας στα αυτοκίνητα πόλης και η έλλειψη ποικιλίας SUV στην γκάμα της (μόνο το 500Χ) οδήγησε στην επιδείνωση της θέσης της στην Ευρώπη. Επιπλέον, το κορυφαίο σε πωλήσεις μοντέλο της είναι σχεδόν 12 χρονών και πλέον παρουσιάζει πτωτικά σημάδια.
Η Ford βρίσκεται σε διαφορετική κατάσταση. Μόλις ανανέωσε τα δύο από τα κορυφαία μοντέλα της σε πωλήσεις -το Focus και το Fiesta. Αλλά οι ταξινομήσεις της μειώθηκαν κατά 10%, καθώς η αύξηση που σημειώθηκε από το Focus αντισταθμίστηκε από μια μεγάλη πτώση στο Fiesta. Το παράδοξο με το νέο Fiesta, ήταν ότι τα κακά αποτελέσματα ήρθαν μόλις ένα χρόνο ύστερα από την είσοδό του στην αγορά. Ομοίως, το Kuga αντιμετωπίζει μια φάση παρακμής, αντίθετα με το EcoSport που τα πηγαίνει πολύ καλά.
Ένα άλλο σχετικά νέο μοντέλο που σημείωσε πτώση ήταν η Alfa Romeo Stelvio. Οι ταξινομήσεις της μειώθηκαν κατά 19% το Q1-’19, ύστερα από δύο χρόνια στην αγορά. Ωστόσο, ήταν ο καλύτερος παίκτης της γκάμας του Ιταλού κατασκευαστή, καθώς τα υπόλοιπα προϊόντα των Μιλανέζων σημείωσαν μεγαλύτερη πτώση. Η φίρμα χρειάζεται να λανσάρει περισσότερα νέα προϊόντα για να διατηρήσει την αύξηση των πωλήσεων που κατέγραψε πέρυσι.
Κατά τα λοιπά, η Porsche ταξινόμησε 12.800 αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια των πρώτων τριών μηνών, σημειώνοντας μείωση κατά 37% το πρώτο 3μηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του ’18. Η μεγαλύτερη πτώση καταγράφηκε κατά σειρά από την 911 (της οποίας η νέα γενιά αποκαλύφθηκε στη Γενεύη), την Cayenne και την Panamera. Ο κύριος λόγος για την πτώση οφείλεται στο γεγονός ότι η Porsche σταμάτησε να πουλάει ντίζελ, τα οποία αντιστοιχούσαν στο 16% των ταξινομήσεών της το πρώτο τρίμηνο του 2018.