Εξαγορά Opel: Γιατί η PSA θα επιτύχει εκεί που η GM απέτυχε
Η επαναφορά της Opel σε κερδοφόρα πορεία μπορεί να μην είναι και τόσο επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία, όπως υποστηρίζουν πολλοί αναλυτές.
Ντίνος Παπαγιαννόπουλος |
Η General Motors βρέθηκε μπροστά στο εξής δίλημμα: Να επενδύσει στον ευρωπαϊκό βραχίονα της, προκειμένου να παράγει την κρίσιμη εκείνη μάζα μοντέλων που θα επέτρεπε κερδοφορία σε μία απίστευτα ανταγωνιστική και ακριβή αγορά, όπως η Ευρώπη, ή να αφήσει το εγχείρημα σε κάποιον άλλο.
Μετά από μία περίπου δεκαετία που προσπαθούσε το πρώτο, χωρίς αντίκρισμα, η GM τελικά αποφάσισε να προχωρήσει στη δεύτερη επιλογή. Ήταν αν θέλετε μία παραδοχή ότι μια περιφερειακή δύναμη, όπως το PSA Group, είναι περισσότερο κατάλληλη να αναλάβει το εγχείρημα και να αντεπεξέλθει σε ολοένα και δυσκολότερες συνθήκες.
Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας υποδεικνύουν ότι δεν επρόκειτο για μία ακανθώδη απόφαση εκ μέρους της GM. Τα 2,3 δις δολάρια που θα εισπράξει, επιπλέον των εγγυήσεων για μετοχές της PSA, δεν καλύπτουν ούτε τα 3,18 δις δολάρια που πρέπει η GM να πληρώσει στην PSA προκειμένου να καλύψει το ελλειμματικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Opel στη Γερμανία. Για να μην μιλήσουμε για για τη μη ταμειακή χρέωση της τάξης των 4,5 δις δολαρίων που συνέεται με τη μεταπώληση. Η πώληση βάζει ένα τέλος στην εδώ και 17 συνεχόμενα έτη οικονομική αιμορραγία της GM από το ευρωπαϊκό παρακλάδι της. Μόνο από το Brexit πέρισυ έχασε 257 εκατομμύρια δολάρια, εξαιτίας της πτώσης της ισοτιμίας της λίρας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Εξαγορά Opel από PSA: Όλες οι λεπτομέρειες της συμφωνίας
Ο Πρόεδρος της GM Dan Ammannn είπε πως επρόκειτο «για μια φυσιολογική κατάληξη» μετά τη συνειδητοποίηση εκ μέρους του αμερικανικού κολοσσού ότι οποιαδήποτε περαιτέρω επένδυση δεν θα έλυνε τα ολοένα και αυξανόμενα λειτουργικά κόστη της Opel. Περαιτέρω επιδείνωση θα υπήρχε και λόγω των επικείμενων αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών, που σημαίνει επιπλέον κόστος εξέλιξης.
«Κάθε φορά που παίρνουμε αποφάσεις για μακροχρόνιες επενδύσεις, πρέπει να εξετάζουμε το περιβάλλον στο οποίο θέλουμε να επενδύσουμε» ανέφερε ο Dan Ammann στο Automotive News Europe και συνέχισε: «Είναι ξεκάθαρο πως το περιβάλλον στην Ευρώπη είναι εξαιρετικά απαιτητικό βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, οπότε αυτός ήταν ένας ανασταλτικός παράγοντας. Ωστόσο νομίζω ότι ο μεγαλύτερος αποτρεπτικός παράγοντας ήταν το μέγεθος της επένδυσης που έπρεπε να κάνουμε προκειμένου να μείνουμε όσο ανταγωνιστικοί έπρεπε ώστε να μην υποβαθμίσουμε τη θέση της Opel».
Η εμπειρία έχει δείξει ότι η ευρωπαϊκή κουλτούρα της έντασης κεφαλαίου στις αυτοκινητοβιομηχανίες και με τους σχετικά μεγάλους κύκλους ζωής των μοντέλων, δεν ταιριάζει με την αμερικάνικη εταιρική κουλτούρα, που κυριαρχείται από την έντονη χρηματιστηριακή πίεση. Ειδικά η GM είναι περισσότερο εκτεθειμένη στις ιδιοτροπίες της Wall Street, από τους ανταγωνιστές της, καθώς παραμένει μία από τις ελάχιστες αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν έναν βασικό επενδυτή που να στηρίζει την εταιρεία. Αντιθέτως η PSA έχει τις «πλάτες» τριών στρατηγικών επενδυτών που προστατεύουν την εταιρεία από τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις των χρηματιστηρίων. Η οικογένεια Peugeot, το γαλλικό κράτος και ο κινεζικός στρατηγικός επενδυτής Dongfeng κατέχουν περίπου από 14% έκαστος, πράγμα που εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξει καμία πιθανότητα ελέγχου σε οποιαδήποτε συνέλευση μετόχων.
Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και πολλά διευθυντικά στελέχη αυτή η εταιρική κουλτούρα της GM, του χρηματοδοτικού ελέγχου και της πίεσης για άμεσα αποτελέσματα λειτούργησε διαβρωτικά για την αξιοπιστία της Opel, κάτι που δεν θα συμβεί με την PSA. «Είναι τραγικό. Υπήρχε μία εποχή που η Opel ήταν καλύτερη από την Volkswagen» ανέφερε χαρακτηριστικά ένα υψηλά ιστάμενο στέλεχος της Mercedes-Benz. «Τα προβλήματα άρχισαν όταν η Opel έχασε το υψηλό ποσοστό ανεξαρτησίας που είχε κάποτε. Οι Αμερικάνοι κατασκευαστές έχουν μια εταιρική κουλτούρα που παραδοσιακά εστιάζει στο κόστος όχι στη μάρκα καθαυτή».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Η PSA έκλεψε την Opel από τη Volkswagen;
Η επενδυτική τράπεζα Evercore ISI πιστεύει ότι η PSA μπορεί να επαναφέρει πολύ γρήγορα την κερδοφορία στην Opel, με τη συνδρομή ενός «κόλπου» που η GM ποτέ δεν χρησιμοποίησε. Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά λογιστικά πρότυπα, τα κόστη της έρευνας και εξέλιξης (R&D) που συνδέονται με συγκεκριμένα, έτοιμα προς πώληση μοντέλα αντιμετωπίζονται ως περιουσιακά στοιχεία, με άλλα λόγια «κεφαλαιοποιούνται» και ως εκ τούτου αποσβένονται με την πάροδο του χρόνου. Η GM ωστόσο εφάρμοζε τις αμερικανικές λογιστικές αρχές, σύμφωνα με τις οποίες τα κόστη R&D είναι εφάπαξ, χωρίς μελλοντικό έσοδο, άρα τα κοστολογεί ουσιαστικά ως ξοδεμένα χρήματα.
«Κεφαλαιοποιόντας απλώς κάποια από τα κόστη R&D της GM Europe, ο ισολογισμός της θα μπορούσε να είναι θετικός» έγραψε η επενδυτική τράπεζα σε μία πρόσφατη αναφορά της, εκτιμώντας ότι οι ζημίες που έγραψε πέρσι η GME, θα μπορούσαν με την μέθοδο της κεφαλαιοποίησης, να είχαν μετατραπεί σε κέρδος 248 εκατομμυρίων δολαρίων.
Αμέσως μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, την περασμένη Δευτέρα, ο CEO της PSA, Carlos Tavares, πέταξε στη Γερμανία για να απευθυνθεί στους εργαζόμενους της Opel, στις κεντρικές εγκαταστάσεις του Rüsselsheim, όπου οι εργαζόμενοι είχαν συγκεντρωθεί κατά εκατοντάδες για να μάθουν για το μέλλον τους στην εταιρεία. Αφού είχε ήδη ανακοινώσει ότι ο Πρόεδρος της GM Europe, Karl-Thomas Neumann θα παρέμενε στη θέση του, ως CEO της Opel, ο Tavares κατάφερε να κερδίσει και το χειροκρότημα των παρευρισκομένων Γερμανών εργαζόμενων, απευθύνοντας χαιρετισμό στη γλώσσα τους. Αλλά αυτό δεν πρέπει να τους καθησυχάζει ιδιαιτέρως, μιας και στο νέο business plan είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μειωθούν θέσεις εργασίας. Μένει να δούμε πόσες.
Μετά από μία περίπου δεκαετία που προσπαθούσε το πρώτο, χωρίς αντίκρισμα, η GM τελικά αποφάσισε να προχωρήσει στη δεύτερη επιλογή. Ήταν αν θέλετε μία παραδοχή ότι μια περιφερειακή δύναμη, όπως το PSA Group, είναι περισσότερο κατάλληλη να αναλάβει το εγχείρημα και να αντεπεξέλθει σε ολοένα και δυσκολότερες συνθήκες.
Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας υποδεικνύουν ότι δεν επρόκειτο για μία ακανθώδη απόφαση εκ μέρους της GM. Τα 2,3 δις δολάρια που θα εισπράξει, επιπλέον των εγγυήσεων για μετοχές της PSA, δεν καλύπτουν ούτε τα 3,18 δις δολάρια που πρέπει η GM να πληρώσει στην PSA προκειμένου να καλύψει το ελλειμματικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Opel στη Γερμανία. Για να μην μιλήσουμε για για τη μη ταμειακή χρέωση της τάξης των 4,5 δις δολαρίων που συνέεται με τη μεταπώληση. Η πώληση βάζει ένα τέλος στην εδώ και 17 συνεχόμενα έτη οικονομική αιμορραγία της GM από το ευρωπαϊκό παρακλάδι της. Μόνο από το Brexit πέρισυ έχασε 257 εκατομμύρια δολάρια, εξαιτίας της πτώσης της ισοτιμίας της λίρας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Εξαγορά Opel από PSA: Όλες οι λεπτομέρειες της συμφωνίας
Ο Πρόεδρος της GM Dan Ammannn είπε πως επρόκειτο «για μια φυσιολογική κατάληξη» μετά τη συνειδητοποίηση εκ μέρους του αμερικανικού κολοσσού ότι οποιαδήποτε περαιτέρω επένδυση δεν θα έλυνε τα ολοένα και αυξανόμενα λειτουργικά κόστη της Opel. Περαιτέρω επιδείνωση θα υπήρχε και λόγω των επικείμενων αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών, που σημαίνει επιπλέον κόστος εξέλιξης.
«Κάθε φορά που παίρνουμε αποφάσεις για μακροχρόνιες επενδύσεις, πρέπει να εξετάζουμε το περιβάλλον στο οποίο θέλουμε να επενδύσουμε» ανέφερε ο Dan Ammann στο Automotive News Europe και συνέχισε: «Είναι ξεκάθαρο πως το περιβάλλον στην Ευρώπη είναι εξαιρετικά απαιτητικό βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, οπότε αυτός ήταν ένας ανασταλτικός παράγοντας. Ωστόσο νομίζω ότι ο μεγαλύτερος αποτρεπτικός παράγοντας ήταν το μέγεθος της επένδυσης που έπρεπε να κάνουμε προκειμένου να μείνουμε όσο ανταγωνιστικοί έπρεπε ώστε να μην υποβαθμίσουμε τη θέση της Opel».
Η εμπειρία έχει δείξει ότι η ευρωπαϊκή κουλτούρα της έντασης κεφαλαίου στις αυτοκινητοβιομηχανίες και με τους σχετικά μεγάλους κύκλους ζωής των μοντέλων, δεν ταιριάζει με την αμερικάνικη εταιρική κουλτούρα, που κυριαρχείται από την έντονη χρηματιστηριακή πίεση. Ειδικά η GM είναι περισσότερο εκτεθειμένη στις ιδιοτροπίες της Wall Street, από τους ανταγωνιστές της, καθώς παραμένει μία από τις ελάχιστες αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν έναν βασικό επενδυτή που να στηρίζει την εταιρεία. Αντιθέτως η PSA έχει τις «πλάτες» τριών στρατηγικών επενδυτών που προστατεύουν την εταιρεία από τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις των χρηματιστηρίων. Η οικογένεια Peugeot, το γαλλικό κράτος και ο κινεζικός στρατηγικός επενδυτής Dongfeng κατέχουν περίπου από 14% έκαστος, πράγμα που εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξει καμία πιθανότητα ελέγχου σε οποιαδήποτε συνέλευση μετόχων.
Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και πολλά διευθυντικά στελέχη αυτή η εταιρική κουλτούρα της GM, του χρηματοδοτικού ελέγχου και της πίεσης για άμεσα αποτελέσματα λειτούργησε διαβρωτικά για την αξιοπιστία της Opel, κάτι που δεν θα συμβεί με την PSA. «Είναι τραγικό. Υπήρχε μία εποχή που η Opel ήταν καλύτερη από την Volkswagen» ανέφερε χαρακτηριστικά ένα υψηλά ιστάμενο στέλεχος της Mercedes-Benz. «Τα προβλήματα άρχισαν όταν η Opel έχασε το υψηλό ποσοστό ανεξαρτησίας που είχε κάποτε. Οι Αμερικάνοι κατασκευαστές έχουν μια εταιρική κουλτούρα που παραδοσιακά εστιάζει στο κόστος όχι στη μάρκα καθαυτή».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Η PSA έκλεψε την Opel από τη Volkswagen;
Η επενδυτική τράπεζα Evercore ISI πιστεύει ότι η PSA μπορεί να επαναφέρει πολύ γρήγορα την κερδοφορία στην Opel, με τη συνδρομή ενός «κόλπου» που η GM ποτέ δεν χρησιμοποίησε. Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά λογιστικά πρότυπα, τα κόστη της έρευνας και εξέλιξης (R&D) που συνδέονται με συγκεκριμένα, έτοιμα προς πώληση μοντέλα αντιμετωπίζονται ως περιουσιακά στοιχεία, με άλλα λόγια «κεφαλαιοποιούνται» και ως εκ τούτου αποσβένονται με την πάροδο του χρόνου. Η GM ωστόσο εφάρμοζε τις αμερικανικές λογιστικές αρχές, σύμφωνα με τις οποίες τα κόστη R&D είναι εφάπαξ, χωρίς μελλοντικό έσοδο, άρα τα κοστολογεί ουσιαστικά ως ξοδεμένα χρήματα.
«Κεφαλαιοποιόντας απλώς κάποια από τα κόστη R&D της GM Europe, ο ισολογισμός της θα μπορούσε να είναι θετικός» έγραψε η επενδυτική τράπεζα σε μία πρόσφατη αναφορά της, εκτιμώντας ότι οι ζημίες που έγραψε πέρσι η GME, θα μπορούσαν με την μέθοδο της κεφαλαιοποίησης, να είχαν μετατραπεί σε κέρδος 248 εκατομμυρίων δολαρίων.
Αμέσως μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, την περασμένη Δευτέρα, ο CEO της PSA, Carlos Tavares, πέταξε στη Γερμανία για να απευθυνθεί στους εργαζόμενους της Opel, στις κεντρικές εγκαταστάσεις του Rüsselsheim, όπου οι εργαζόμενοι είχαν συγκεντρωθεί κατά εκατοντάδες για να μάθουν για το μέλλον τους στην εταιρεία. Αφού είχε ήδη ανακοινώσει ότι ο Πρόεδρος της GM Europe, Karl-Thomas Neumann θα παρέμενε στη θέση του, ως CEO της Opel, ο Tavares κατάφερε να κερδίσει και το χειροκρότημα των παρευρισκομένων Γερμανών εργαζόμενων, απευθύνοντας χαιρετισμό στη γλώσσα τους. Αλλά αυτό δεν πρέπει να τους καθησυχάζει ιδιαιτέρως, μιας και στο νέο business plan είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μειωθούν θέσεις εργασίας. Μένει να δούμε πόσες.