Επίσημο, δασμοί έως 38,1% στα κινεζικά EV
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε με κάθε επισημότητα πως οι δασμοί που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι BYD, Geely και SAIC θα φτάσουν έως και το 38,1%.
Η απόφαση της Επιτροπής ήταν λίγο-πολύ γνωστή. «Δασμοί στα αυτοκίνητα από την Κίνα». Πλέον όμως απέκτησε επίσημη μορφή, με τις BYD, Geely και SAIC να μαθαίνουν το ύψος των δασμών και το Πεκίνο να είναι έτοιμο να αντιδράσει.
Η αλήθεια είναι πως βάσει της πληροφόρησης που είχαμε, περιμέναμε πως οι δασμοί προς τα εκ Κίνας αυτοκίνητα θα ανέρχονταν μεταξύ 10-25%. Η ΕΕ όμως, γνωστοποίησε πως οι πρόσθετοι δασμοί θα κλιμακωθούν ανάλογα με την εταιρεία. 17,4% στην BYD, 20% στην Geely και 38,1% στην SAIC, πέραν του υπάρχοντος δασμού ύψους 10%.
Οι δασμοί αφορούν και δυτικά μοντέλα που έρχονται στην Ευρώπη μέσω Κίνας, με μικρότερο όμως συντελεστή
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: MAXUS Euniq6, όνομα και πράμα
Οι υπόλοιποι Κινέζοι κατασκευαστές που βρέθηκαν στο μικροσκόπιο της επιτροπής αναμένεται να υπόκεινται σε δασμούς κοντά στο 21%. Τι θα γίνει όμως με τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες που εισάγουν στην Ευρώπη μέσω Κίνας τα μοντέλα τους; Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά άλλωστε, παρά στο Tesla Model 3. Αναμένεται και τα δυτικά μοντέλα να δεχτούν τιμωρητικούς δασμούς, με διαφορετικό συντελεστή που θα υπολογίζεται κατά περίπτωση.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης και η αντίδραση της αγοράς, η οποία δείχνει από μουδιασμένη έως προβληματισμένη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι οι μετοχές πολλών εκ των κορυφαίων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών που δραστηριοποιούνται ενεργά στην κινεζική αγορά υποχώρησαν, καθώς ο φόβος για τα «αντίποινα» του Πεκίνου είναι έκδηλος και φυσικά πέρα για πέρα υπαρκτός.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Η αρχή έγινε με την τοποθέτηση της VW επί του θέματος: «Οι αντισταθμιστικοί δασμοί γενικά δεν είναι κατάλληλοι για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας μακροπρόθεσμα – τους απορρίπτουμε. Ο χρόνος λήψης της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι επιζήμιος για την τρέχουσα αδύναμη ζήτηση για οχήματα BEV στη Γερμανία και την Ευρώπη. Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης αντισταθμίζουν τυχόν οφέλη για την ευρωπαϊκή και ειδικά τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία».
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πώς αντιδρούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στην επέλαση των κινεζικών EV;
Για να ακολουθήσει η Mercedes-Benz, μέσω δήλωσης του CEO, Ola Källenius: «Ως χώρα που πραγματοποιούμε εξαγωγής, αυτό που δεν χρειαζόμαστε είναι να αυξάνονται τα εμπόδια στο εμπόριο. Θα πρέπει να εργαστούμε για την άρση των εμπορικών φραγμών στο πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου».
Τέλος, σε σχετική δήλωση προχώρησε και Όμιλος Stellantis: «Ως παγκόσμια εταιρεία η Stellantis πιστεύει στον ελεύθερο και δίκαιο ανταγωνισμό σε ένα παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον και δεν υποστηρίζει μέτρα που συμβάλλουν στον κατακερματισμό του κόσμου. Η Stellantis είναι ευέλικτη για να προσαρμοστεί και να εκμεταλλευτεί οποιοδήποτε σενάριο και η σημερινή ανακοίνωση των δασμών δεν θα αποτρέψει τη συνολική στρατηγική μας σε σχέση με την Leapmotor στην Ευρώπη, καθώς έχουμε λάβει υπόψη αυτή την πιθανή εξέλιξη».
Από πλευράς Κίνας, τοποθετήθηκε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, Lin Jian: «Η έρευνα που αφορά τις επιδοτήσεις είναι μια τυπική περίπτωση προστατευτισμού. Οι δασμοί θα βλάψουν την οικονομική και εμπορική συνεργασία Κίνας-ΕΕ και τη σταθερότητα της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού».
Τονίζει μάλιστα πως η Κίνα φαίνεται πως συνέστησε στην Ευρώπη να ακολουθήσει το δόγμα του ελεύθερου εμπορίου. Για να κλείσει λέγοντας πως η κυβέρνηση της Κίνας θα κάνει ό,τι χρειάζεται προκειμένου να διασφαλίσει «σθεναρά» τα νόμιμα δικαιώματά της. Σηκώνοντας στην ουσία το γάντι ενός εμπορικού πολέμου που μοιάζει να είναι στην αρχή.
Fun fact. Την περασμένη χρονιά εισήχθησαν στην Ευρώπη μέσω Κίνας 440.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Συνολικής αξίας 9 δισ. ευρώ…