Έκπομπές CO₂, γιατί παραμένουν βραχνάς για τις εταιρείες;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέτει ολοένα και πιο αυστηρούς στόχους για τις εκπομπές CO2. Ενόψει των αλλαγών στα πρότυπα του 2025, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες μοιάζουν να βρίσκονται σε δύσκολη θέση.
Από το 2025, τα πράγματα στην ΕΕ αλλάζουν, μιας και θα τεθεί σε ισχύ ένα ακόμα πιο αυστηρό πρότυπο για τις εκπομπές CO2. Ως εκ τούτου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, για να αποφύγουν τα πρόστιμα, θα πρέπει να επιταχύνουν τις πωλήσεις των εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων.
Βάσει του νέου προτύπου, ο μέσος όρος εκπομπών CO2 του στόλου νέων αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην ΕΕ, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 93,6 g/km. Νούμερο αρκετά χαμηλότερο σε σχέση με τα 116 g/km που τέθηκε σε ισχύ από το 2021.
Όπως μας λέει η πρόσφατη αναφορά της εταιρείας αναλύσεων Dataforce, για να μπορέσουν να φτάσουν σε αυτά τα επίπεδα εκπομπών, θα πρέπει να αυξήσουν τις εξηλεκτρισμένες πωλήσεις τους. Με αυτόν το τρόπο, η κάθε εταιρεία θα μπορούσε να μειώσει τον μέσο όρο εκπομπών στο συνολικό όγκο των πωλήσεών της.
Για την ώρα, μόνο η Tesla και η Geely συμμορφώνονται με τις εκπομπές CO2 που θα τεθούν σε ισχύ στην ΕΕ το 2025
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Μεγάλα SUV, απειλή για τον αστικό ιστό και τον δημόσιο χώρο
Όπως έχει ανακοινωθεί, η ΕΕ θα επιβάλλει πρόστιμο €95 ανά πωληθέν μοντέλο για κάθε γραμμάριο που υπερβαίνει τον στόχο που έχει τεθεί από τις Αρχές. Το 2021, το ύψος των προστίμων που κλήθηκαν να πληρώσουν οι εταιρείες ανήλθε σε 550 εκατομμύρια ευρώ. Αν και πως όπως τονίζεται στην αναφορά, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες πέτυχαν έγκαιρα τους στόχους τους.
Επί του παρόντος όμως, το μερίδιο των BEV στην Ευρώπη είναι ελαφρώς μειωμένο το πρώτο εξάμηνο του 2024, από το 13,8% στο 13,3%. Σε καλό δρόμο, βρίσκονται οι πωλήσεις των PHEV. Με το μερίδιο αγοράς τους να έχει αυξηθεί 4,3% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Παρά ταύτα όμως, ο κίνδυνος για την επιβολή προστίμων από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ για το 2025 είναι υπαρκτός.
Για την ώρα, μόνο δύο εταιρείες είναι πλήρως έτοιμες για το 2025. Αναφερόμαστε στις Tesla και Geely. Η πρώτη, όπως είναι λογικό δεν, θα μπορούσε να έχει θέμα, από τη στιγμή που πουλά 100% ηλεκτρικά μοντέλα. Με την Geely να εκμεταλλεύεται τις πολύ καλές επιδόσεις της Volvo στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πουληθεί το 2024 στην Ευρώπη;
Πολύ κοντά στην επίτευξη των στόχων βρίσκεται και η Toyota. Ο ιαπωνικός κολοσσός, μολονότι δεν διαθέτει μεγάλη γκάμα αμιγώς ηλεκτρικών προτάσεων, αξιοποιεί την υβριδική τεχνολογία. Με τα υβριδικά μοντέλα να καλύπτουν επί της ουσίας το μεγαλύτερο μέρος της γκάμας της εταιρείας.
Απεναντίας, όπως αποτυπώνεται στο παρακάτω διάγραμμα οι Ford και VW φαίνεται πως είναι πιο μακριά από την επίτευξη των στόχων. Από την πλευρά τους, οι ηγεσίες σημαντικών αυτοκινητοβιομηχανιών, πιέζουν για την αναθεώρηση των στόχων για το 2025.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτροκίνηση, μια επένδυση για το μέλλον του πλανήτη
Ο CEO της VW, Oliver, Blume, είχε δηλώσει ανοιχτά πως η ΕΕ θα πρέπει να λάβει υπόψιν της την επιβράδυνση των πωλήσεων στα EV και να προσαρμόσει ανάλογα τους στόχους της. Ανάλογες τοποθετήσεις είχαμε και από τον διευθύνοντα σύμβουλο της BMW, Oliver Zipse και τον ομόλογό του στο Groupe Renault, Luca de Meo.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως σύμφωνα με την Dataforce, για τις εταιρείες που δεν διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιό τους υβριδικές προτάσεις, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών και PHEV θα πρέπει να αντιστοιχούν στο 37% των συνολικών τους πωλήσεων.
Για τις εταιρείες που διαθέτουν υβριδικά μοντέλα και το μερίδιό τους αγγίζει το 55% των συνολικών πωλήσεων, το αντίστοιχο μερίδιο των φουλ ηλεκτρικών μπορεί να αντιστοιχεί στο 23%. Με αυτόν το τρόπο, καλύπτονται οι απαιτήσεις εκπομπών CO2 της EE.