Η Porsche γιορτάζει με την ψυχή της τα 70 της χρόνια
Ακριβώς 70 χρόνια από τη μέρα που εκδόθηκε για αυτοκίνητο με το όνομα Porsche η πρώτη άδεια κυκλοφορίας για το δρόμο, το πάρτι γενεθλίων της μάρκας εξελίσσονταν σε παράλληλες εκδηλώσεις σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Από το καλοκαίρι του 1948, η πορεία της Porsche στο χρόνο είναι μια αυτοτροφοδοτούμενη οδηγική και τεχνολογική πρόκληση. Ένα αγωνιστικό έπος με κυρίαρχο στοιχείο το πάθος, μια διαρκής αναζήτηση της μηχανολογικής τελειότητας, χωρίς να λείπει το ξεχωριστό στιλ.
Η Porsche γιόρτασε με μεγαλοπρέπεια τα γενέθλιά της, θα έλεγε το δημοσιογραφικό κλισέ. Αλλά όχι, δεν είναι μεγαλοπρέπεια η σωστή λέξη. Η Porsche γιόρτασε τα 70ά της γενέθλια με την ψυχή της. Το «μικρός που είναι ο κόσμος» στην εποχή των social media δεν είναι πλέον σχήμα λόγου. Ίσως γι’ αυτό να μας φάνηκε ότι φύσηξε τα 70 κεριά της με μια πραγματική θύελλα δημοσιότητας. Μεγαλύτερη σίγουρα σε σχέση με την περασμένη δεκαετία ή ακόμη και σε σχέση με τα 50 της εμβληματικής 911. Αν και ο κόσμος μοιάζει να σοκάρεται και να αντιδρά πολύ λιγότερο πλέον στην προοπτική μιας Porsche που θα μπαίνει στην πρίζα, απ’ ό,τι 20 χρόνια πριν στην προοπτική της Cayenne, η Porsche νιώθει πιο έντονη την ανάγκη να συνδέσει την παράδοση με το αύριο. Με την ηλεκτρική Taycan προ των πυλών, θέλουν να διαβεβαιώσουν τον πλανήτη ότι κάθε Porsche είναι και θα είναι πάντα ένα σπουδαίο, συναρπαστικό σπορ αυτοκίνητο. Κι αυτή είναι μια υπέροχη αφορμή.
Προαίσθημα
Ήταν από εκείνες τις σπάνιες περιπτώσεις που νιώθεις ότι κάτι ξεχωριστό συμβαίνει, που χαμογελάς ενώ ακόμη δεν έχεις δει/αγγίξει μέταλλο. Είναι η διάθεση και ο τρόπος του οικοδεσπότη που σε βάζει κατευθείαν στο γιορτινό κλίμα. Το πρώτο βράδυ κύλησε με καλή παρέα, ωραίο φαγητό και ένα κουίζ γνώσεων το οποίο μας οδήγησε σε μια ιστορική αναδρομή, στην εποχή της γέννησης του θρύλου. Τότε που ο Ferry Porsche, χωρίς ίσως και ο ίδιος να το γνωρίζει τη δεδομένη στιγμή, δημιούργησε ένα σύμβολο του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού. Πέρα από ένα υπέροχο σπορ αυτοκίνητο, ένα σπουδαίο αν και παράδοξο τεχνολογικό επίτευγμα κι έναν εμπορικό κολοσσό.
Το πρωτότυπο Νο 1 της 356 Roadster ήταν έτοιμο στις αρχές του καλοκαιριού του 1948. Τότε ακόμη η έδρα της μικρής εταιρείας του Ferry ήταν στο Gmund της Αυστρίας. Στις 8 Ιουνίου 1948 πήρε άδεια κυκλοφορίας για το δρόμο και ήταν αυτό το πρώτο αυτοκίνητο επισήμως καταχωρημένο με όνομα Porsche. Είχε σωληνωτό σασί και 4κύλινδρο επίπεδο κινητήρα 35 ίππων Volkswagen, τοποθετημένο στο κέντρο. Ενώ συνεχιζόταν η εξέλιξη, παράλληλα προχώρησε η κατασκευή μιας παραλλαγής με τον κινητήρα κρεμασμένο στην ουρά, με κουπέ και ανοιχτό αμάξωμα. Μόλις είχε δημιουργηθεί η 356! Φρεσκάραμε αναγκαστικά για γνώσεις μας για να μη διασυρθούμε στο σχετικό κουίζ, καθώς το πάρτι είχε και διαγωνιστικό σκέλος: Γνώσεων και οδηγικό. Το οποίο θα ξεκινούσε τη δεύτερη μέρα.
Έδρα μας είναι η πόλη Wroclaw, στη δυτική Πολωνία. Αρχικά δένεις τη γλώσσα σου φιόγκο, αλλά τελικά προφέρεται απλώς… Βρότσλαουφ, έτσι μας είπαν τουλάχιστον. «Από πού και ως πού;» αναρωτιέται εύλογα κάποιος. Γιατί εδώ; Τα νούμερα πωλήσεων και κυρίως ο ρυθμός ανάπτυξης της Porsche στην Πολωνία και στις γύρω χώρες είναι μια καλή εξήγηση. Η πίστα Silesia Ring, λίγα χιλιόμετρα μακριά, είναι μια δεύτερη. Ένα από τα καλά του Ψυχρού Πολέμου είναι τα πάμπολλα μικρά στρατιωτικά αεροδρόμια που είχαν δημιουργηθεί στις χώρες του πρώην Ανατολικού Μπλοκ. Εγκαταλελειμμένα για χρόνια, πολλά από αυτά έγιναν μικρές ή μεγαλύτερες πίστες. Μια από αυτές είναι το Silesia Ring, με ενδιαφέρουσα χάραξη που συνδυάζει απαιτητικά πατημένα με κλειστά τεχνικά κομμάτια και άριστες εγκαταστάσεις, οι οποίες φιλοξενούν το Porsche Camp. Θα φτάσουμε εκεί ακολουθώντας επιλεγμένες διαδρομές, αλλάζοντας αυτοκίνητα τα οποία έχουμε διαλέξει με… κλήρο. Δεν φημίζεται για τυχερό το χέρι μου, οπότε καμία έκπληξη που δεν τράβηξα 911. Τουλάχιστον, ύστερα από την Panamera 4S και τη βασική δίλιτρη Macan θα βάλουμε στο χέρι μια Boxster 718 GTS.
Αν και το όνομά του δεν αφήνει πολλές υποσχέσεις, το Wroclaw έχει μια πολύ όμορφη παλιά πόλη και μια κεντρική πλατεία με λιθόστρωτους δρόμους και παλιά σπίτια. Σύμπτωση ή μήπως το είχαν κι αυτό προβλέψει, αφού η Porsche, γενικώς, δεν αφήνει τίποτα στην τύχη. Πάντως τα χρώματα των σπιτιών και των σχολαστικά στοιχισμένων αυτοκινήτων ήταν σχεδόν τέλεια «ματσαρισμένα».
Το πρώτο κομμάτι της διαδρομής μας με την Panamera 4S είχε πολύ αυτοκινητόδρομο και μάλιστα σε ώρα με σχετική κίνηση. Δεν μάθαμε τίποτα περισσότερο για το αυτοκίνητο, απλώς θυμηθήκαμε ότι ο 3λιτρος V6 biturbo έχει μελωδικό ήχο και δυνατό τράβηγμα χάρη στους 440 ίππους και στα 56 kgm ροπή. Παρά το βάρος που αγγίζει ή και ξεπερνά οριακά τους δύο τόνους με υγρά και οδηγό, επιταχύνει με τη λύσσα που αρμόζει σε ένα σπορ αυτοκίνητο, με ένα ξέσπασμα πάνω από τις 5.000 rpm και την αλλαγή στη χροιά που προδίδει τη λειτουργία του VarioCam Plus που αλλάζει το χρονισμό των εκκεντροφόρων και το βύθισμα των βαλβίδων σε εισαγωγή και εξαγωγή. Και μαζί το τέμπο της οδηγικής εμπειρίας. Λίγο πριν από τον ενδιάμεσο σταθμό, εκεί που μας περιμένει η καλή Boxster, η διαδρομή περνά από δασική έκταση, με γρήγορα εσάκια, μεγάλης ακτίνας πέταλα, αρκετά χασίματα και κυρίως κακό οδόστρωμα. Η Panamera, ευέλικτη κι ανάλαφρη, με ένα υπέροχο μπροστινό, ακριβές και μεστό σε πληροφόρηση, οδηγείται περίπου όπως ένα Evo. Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω ισοπεδώνει τα πάντα, καταπίνει τις ανωμαλίες χωρίς να μεταφέρει αναταράξεις στην καμπίνα, χωρίς ποτέ να νιώθεις ότι απειλείται η αυτοκυριαρχία της. Η κλίση είναι ελάχιστη, ο έλεγχος του βάρους τέλειος. Αλλάζει κατεύθυνση αβίαστα, χωρίς αδράνεια, μπορείς ακόμη και να την τοποθετήσεις με τα τέσσερα στην είσοδο αν έχει φόρα και το πλάτος που αναλογεί στις σεβαστές διαστάσεις της. Στην έξοδο, η τετρακίνηση στέλνει αρκετή ροπή πίσω για να ανοίξει όσο χρειάζεται η ουρά για να βγεις στην ευθεία με ίσια το τιμόνι. Κάθε Porsche είναι ένα πραγματικό σπορ αυτοκίνητο, ανεξάρτητα από το αμάξωμα ή τον τύπο κινητήρα-μετάδοσης. Δεν χρειάζεται και πολύς κόπος για να μας πείσουν.
Το ιδανικό
Ο κωδικός GTS προσδιορίζει την τέλεια 718 Boxster. Ίσως και την τέλεια Porsche του πραγματικού κόσμου: Το κόστος και η πρακτικότητα για καθημερινή χρήση, ο συναρπαστικός αλλά και ομοιογενής χαρακτήρας της, η ικανότητά της στο όριο, η απόλαυση που προσφέρει στον οδηγό της σε συνδυασμό με κορυφαία αποτελεσματικότητα στην πίστα, κόντρα στο χρονόμετρο, αν και εφόσον.
Ο υπεύθυνος για το οδηγικό πρόγραμμα της ημέρας, εκπαιδευτής του προγράμματος Porsche Driving Experience και οδηγός αγώνων ράλι μας έχει φέρει στο πιο ενδιαφέρον κομμάτι του road book του Ράλι Πολωνίας, μέχρι πέρσι στο WRC. Αν και ο αγώνας φημίζονταν για τα ατέλειωτα πατημένα κομμάτια, διασχίζουμε ένα κομμάτι μέσα στο δάσος που θυμίζει το πρώτο μισό του γύρου του Nurburgring. Ίσως για αυτό η 718 μοιάζει στο στοιχείο της. Η ακαμψία του πλαισίου είναι εντυπωσιακή, σε συνδυασμό με τη ικανότητα της ανάρτησης να διαχειρίζεται τη σπασμένη και κατσαρή άσφαλτο χωρίς νευρικές ταλαντώσεις, χωρίς να μεταφέρει άγχος το οποίο θα σε υποχρεώσει σε υποχώρηση.
Σε σχέση με την απλή 718 Boxster που έχουμε οδηγήσει δύο φορές στην Ελλάδα, αυτή εδώ η εξοπλισμένη με Sport Chrono Package, ενεργή ανάρτηση PASM και ό,τι καλύτερο από τα πάνω ράφια του εργοστασίου του Zuffenhausen δεν είναι «άλλο αυτοκίνητο». Κι αυτό αποδεικνύει τη συνολική ποιότητα του πακέτου με το δίλιτρο μπόξερ. Βγάζει όμως περισσότερη ένταση και χαρακτήρα. Ο ήχος του μοτέρ, τα σκασίματα της εξάτμισης κι αυτή η δύναμη από το μοτέρ των 2,5 λίτρων. Η οποία πλέον φτάνει τους 365 ίππους (+15 από την 718 Boxster S και +35 από την προηγούμενη ατμοσφαιρική GTS) και αναδεικνύει ακόμη περισσότερο το θεϊκό πλαίσιο: Χειρουργικό εργαλείο, αλλά και φιλικό. Με ατού το τέλειο μπροστινό, μπορείς να αγγίξεις το όριο χωρίς άγχος, να απολαύσεις τη λεπτή υπερστροφική ισορροπία, να σημαδέψεις με ακρίβεια χιλιοστού την κορυφή και να μπεις από νωρίς στο γκάζι. Το Torque Vectoring στην είσοδο θα βοηθήσει το αυτοκίνητο να κλείσει την τροχιά του χωρίς ίχνος αδράνειας, ενώ το μπλοκέ θα βάλει τη δύναμη κάτω στην έξοδο, αδιαφορώντας πρακτικά για την ποιότητα της ασφάλτου.
Ακριβώς την ώρα που ο ουρανός έχει βαρύνει αφόρητα και οι πρώτες σταγόνες αρχίζουν να πέφτουν, αποχωριζόμαστε το διθέσιο ρόουντστερ για χάρη μιας δίλιτρης Macan. Το λες και ιδανικό τάιμινγκ. Η διαδρομή δεν προσφέρεται για συγκινήσεις: Αυτοκινητόδρομος, καταιγίδα και το μυαλό ακόμη στην υπέροχη Boxster GTS, οπότε μάλλον η βασική έκδοση του μικρού SUV της Porsche αδικείται από τη σειρά των γεγονότων. Ακόμη κι έτσι πάντως, νιώθεις αυτό το κάτι διαφορετικό. Είναι η μυρωδιά της καμπίνας, ο ήχος του δίλιτρου κινητήρα και η απόκριση στο γκάζι, η απτή ποιότητα των χειριστηρίων, το λογισμικό του PDK... Όλα, συνδυαστικά κάνουν την εμπειρία ξεχωριστή σε σχέση με SUV αντίστοιχων τεχνικών προδιαγραφών.
Sportscars Together
Στην πραγματικότητα αυτό που είχε οργανωθεί στο Silesia Ring ήταν ένα φεστιβάλ που θα μπορούσε να έχει προσελκύσει εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου, αν η Porsche δεν ήθελε να το κρατήσει «πριβέ» για τους εκλεκτούς καλεσμένους της. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες διαμόρφωσης της πίστας σε πολλές διαφορετικές διαμορφώσεις, σε ένα κομμάτι μερικές 911 Carrera έγραφαν γύρους, ενώ στην πιο γρήγορη εξωτερική χάραξη οι αγωνιστικές 911 RSR του Porsche Cup πρόσφεραν την εμπειρία συνοδήγησης σε κάποιους τυχερούς. Σε ένα διάδρομο του παλιού αεροδρομίου, δύο 911 Turbo S έκαναν εκκινήσεις με launch control για δέκα συνεχόμενες ώρες, επί δύο μέρες. Και ακριβώς δίπλα, με 718 Boxster έτρεχε ένα διαγωνισμός παρκούρ, με διπλή αλλαγή λωρίδας και… διπλό σλάλομ. Γιατί διπλό; Διότι το κάναμε και με την όπισθεν. Οι Cayenne έδειχνε τις ικανότητές της σε δύο χωμάτινες πίστες, μία τράιαλ και ένα rally stage, το οποίο λόγω της βροχής έμοιαζε βγαλμένο από τους χειρότερους εφιάλτες του Ράλι Ουαλίας, άλλοτε RAC. Με λίγα λόγια, το απόλυτο fun park για petrolheads, κι ακόμη δεν πήγαμε στην πίστα καρτ, δεν παίξαμε στους προσομοιωτές και δεν χορτάσαμε τα υπέροχα κλασικά κομμάτια που βγήκαν από το Μουσείο της Porsche ειδικά για την περίσταση: 356, 911 κάθε γενιάς, 928, Carrera GT, 918 Spyder και πολλά ακόμη να γεμίζουν οι κάρτες των κινητών και οι servers του Instagram.
Η ψυχή ενός καλού πάρτι είναι πάντα ο οικοδεσπότης. Η θετική ενέργεια των ανθρώπων της Porsche παρέσυρε και όλους εμάς. Τα χαμόγελα νίκησαν τα σύννεφα, η βροχή σταμάτησε, τα φώτα άναψαν, η πλατεία με τις υπαίθριες καντίνες ζωντάνεψαν. Λίγο αργότερα ανέβηκε και ο Jay Kay στη σκηνή. Ναι, ο frontman των Jamiroquai, γνωστός petrohead με μια απίθανη συλλογή εξωτικών αυτοκινήτων. Ήρθε άλλωστε με την προσωπική του μαύρη Carrera GT. Ένας σούπερ σταρ που γεμίζει στάδια τραγουδά σε ένα πάρτι γενεθλίων για 300 ανθρώπους. Είναι τα γενέθλια της Porsche. Η στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι πιο ξεχωριστή.