Brexit: Τι σημαίνει για την αυτοκινητοβιομηχανία;
Η έξοδος της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση αφήνει εκτεθειμένο το 17% του εμπορίου της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το Brexit έχει ήδη αισθητό αντίκτυπο στην αυτοκινητοβιομηχανία και στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ των κατασκευαστών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, το εμπόριο μεταξύ αυτών των δύο αγορών δεν θα είναι ποτέ το ίδιο ως αποτέλεσμα. Αναμένεται ότι η ανταλλαγή αγαθών θα γίνει πιο δύσκολη, με συνέπεια την τελική τιμή με την οποία θα φτάνουν στους καταναλωτές.
Στο πλαίσιο αυτό, τα τελευταία στοιχεία της Jato Dynamics δείχνουν ότι το 17% των αυτοκινήτων και των ελαφρών επαγγελματικών που πουλήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι, διαπραγματεύονταν μεταξύ ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό περιλαμβάνει συνολικά 2,91 εκατ. οχήματα (επιβατικά και LCV) είτε ως εισαγωγές είτε ως εξαγωγές είτε ως τοπικά παραγόμενα και πωλούμενα στη Βρετανία.
Η σημασία της αγοράς αυτής καθιστά το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων του Brexit ακόμα πιο σημαντικό. Μιλάμε για τη μεγαλύτερη αγορά εισαγωγών στην ΕΕ, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη ανά όγκο πωλήσεων και τον πέμπτο μεγαλύτερο εξαγωγέα στην Ευρώπη.
Δεδομένου ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι μια αγορά με υψηλότερη μέση τιμή λιανικής από πολλές άλλες ευρωπαϊκές αγορές, αποτελεί βασική χώρα όσον αφορά τα έσοδα. Εάν ο περυσινός εμπορικός όγκος μεταξύ Βρετανίας και ΕΕ ήταν 17%, τα συνδυασμένα έσοδα που προέκυψαν το 2018 από τις κοινοτικές εισαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα τοπικά πωλούμενα αυτοκίνητα και τις βρετανικές εξαγωγές προς την ΕΕ ανήλθαν σε σχεδόν 91 δισ. ευρώ.
Αυτό αντιπροσωπεύει το 22% των συνολικών εσόδων που δημιουργήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι.
Ποιος είναι ο πιο εκτεθειμένος κατασκευαστής;
Η αγορά αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι μόνο η πατρίδα πολλών βρετανικών εμπορικών σημάτων, αλλά είναι επίσης μια βασική αγορά για ορισμένους ξένους κατασκευαστές με τοπική παραγωγή. Επιπλέον, έχει γίνει μια από τις μεγαλύτερες αγορές για τα γερμανικά premium μοντέλα και τα Volkswagen. Πέρυσι, η Βρετανία ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για την PSA, τρίτη για τη Ford και η τέταρτη για το VW Group, την Daimler, το BMW Group, το Geely Group και το Tata Group. Ήταν επίσης η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά SUV στον κόσμο, σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης και κερδοφορίας.
Τα δεδομένα της Jato Dynamics για την Ευρώπη [23 αγορές της ΕΕ + ΕΖΕΣ (Ελβετία, Ισλανδία, Λίχτενσταϊν και Νορβηγία)] δείχνουν ότι η Jaguar Land Rover και η Honda κατέγραψαν την υψηλότερη εξάρτηση από το εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ όσον αφορά τις εξαγωγές, τις εισαγωγές και τις τοπικές πωλήσεις. Για την πρώτη, η έκθεση είναι αρκετά υψηλή, καθώς 220.000 από τα 237.500 οχήματα που πoύλησε στην Ευρώπη το 2018 ήταν μέσω εμπορικών πράξεων μεταξύ Βρετανία και ΕΕ. Η Jaguar Land Rover πούλησε στη Βρετανία 105.000 αυτοκίνητα κατασκευασμένα τοπικά και εξήγαγε 104.000 αυτοκίνητα από τα βρετανικά εργοστάσια στην ΕΕ. Εισήγαγε δε 11.300 αυτοκίνητα από την ΕΕ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το 2018, η Honda πούλησε 132.700 αυτοκίνητα στην Ευρώπη των 23. Καθώς διατηρεί σε λειτουργία ένα μόνο ένα εργοστάσιο στην Ευρώπη, στο Swindon, δεν εισήγαγε αυτοκίνητα από την ΕΕ στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, αυτή η βρετανική μονάδα πούλησε αθροιστικά στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην ΕΕ, 68.400 αυτοκίνητα. Αυτό εξηγεί εν μέρει την πρόσφατη απόφαση της ιαπωνικής φίρμας να κλείσει το εργοστάσιό της στο Swindon.
Η Βρετανία είναι επίσης βασική αγορά για τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες του BMW Group, λόγω της μεγάλης παρουσίας των BMW και MINI. Ορισμένα από τα προϊόντα αυτών παράγονται τοπικά, υπολογίζοντας το 15% των συνολικών πωλήσεων στο εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ. Οι εισαγωγές από την Ευρώπη προς το Ηνωμένο Βασίλειο υπολογίζονται σε 56% και οι εξαγωγές από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Ευρώπη υπολογίζονται σε 29%. Αυτό μας κάνει 306.000 μονάδες ή το 30% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου στην Ευρώπη.
Έσοδα αυτοκινήτων που εκτίθενται στο Brexit
Τα στοιχεία της Jato Dynamics όσον αφορά τα έσοδα (τιμή λιανικής πώλησης x μονάδες που πουλήθηκαν το 2018) δείχνουν ότι υπάρχουν και άλλοι σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να εξεταστούν σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Όπως αναμενόταν, το VW Group παρουσίασε τα υψηλότερα έσοδα από εξαγωγές, εισαγωγές και τοπικές πωλήσεις αυτοκινήτων. Οι Γερμανοί κατέγραψαν συνολικά έσοδα 16,2 δισ. ευρώ από το εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ, το 18% των συνολικών εσόδων του από αυτή τη συναλλαγή.
Το γεγονός ότι η JLR βρίσκεται στη δεύτερη θέση στους πίνακες εσόδων επιβεβαιώνει πόσο έντονα εκτίθεται στο θέμα του Brexit. Ενώ αυτό εξηγείται εν μέρει από τα ακριβά αυτοκίνητα της φίρμας, είναι επίσης αλήθεια ότι ο όγκος παίζει σημαντικό ρόλο. Την υπόλοιπη λίστα καταλαμβάνουν οι μεγάλες μαζικές και premium αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά είναι ενδιαφέρον να δούμε ότι βασικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η Toyota και η Hyundai βρίσκονται πολύ χαμηλά στην κατάταξη των εσόδων.