Βρετανική μελέτη, η άγνοια επιβραδύνει τις πωλήσεις στα ηλεκτρικά
Νέα έρευνα του βρετανικού οργανισμού YouGov, αναδεικνύει ότι η άγνοια σχετικά με τα ηλεκτρικά συμβάλλει στην επιβράδυνση της υιοθέτησής τους. Οι χρήστες θερμικών έπιασαν μέσο όρο βαθμολογίας 2/10 σε κουίζ σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των EV.
Αυτή η μελέτη που ανατέθηκε από τη βρετανική ΜΚΟ Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU), έδειξε ότι η έλλειψη ενημέρωσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελεί ένα πραγματικό και σοβαρό ζήτημα.
Συνολικά, 1.000 οδηγοί αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (βενζίνη ή ντίζελ) απάντησαν σε δέκα ερωτήσεις σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ερωτήσεις που περιελάμβαναν κυρίως ανακριβείς ή εσφαλμένες πληροφορίες που επαναλαμβάνονται από ορισμένα μέσα ενημέρωσης.
Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το δίκτυο δεν θα μπορέσει να αντεπεξέλθει, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίρνουν φωτιά…
Η έρευνα διαπίστωσε ότι η παραπληροφόρηση σχετικά με την ηλεκτροκίνηση δεν είναι μύθος. Η πλειονότητα των οδηγών που ερωτήθηκαν (57%) απάντησαν σωστά μόνο σε δύο από τις δέκα ερωτήσεις που τέθηκαν. Το 90% από αυτούς απάντησε σωστά σε λιγότερες από τις μισές ερωτήσεις. Τέλος, το 23% των χρηστών θερμικών αυτοκινήτων που ερωτήθηκαν απάντησαν λάθος σε ολόκληρο το ερωτηματολόγιο.
Αναλυτικότερα, το 62% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πιο ακριβή. Μόνο το 14% των Βρετανών ερωτηθέντων ήταν σε θέση να αναγνωρίσει ότι η χρήση ενός ηλεκτρικού είναι λιγότερο δαπανηρή από τη χρήση ενός αντίστοιχου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επίσης, το 41% των οδηγών βενζινοκίνητων αυτοκινήτων πιστεύει (λανθασμένα*) ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο πιθανό να πιάσουν φωτιά από τα βενζινοκίνητα. Μόνο το 24% των ερωτηθέντων γνώριζε ότι αυτό είναι ψευδές.
Περισσότεροι από τους μισούς των ερωτηθέντων (59%) πιστεύουν ότι το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του Ηνωμένου Βασιλείου «δεν θα μπορεί να αντιμετωπίσει» την ηλεκτροδότηση του στόλου αυτοκινήτων της Βρετανίας.
Μόνο το 20% από αυτούς προσδιόρισε σωστά αυτή τη δήλωση ως «ψευδή». Το National Grid, το αντίστοιχο της ΔΕΗ στο Ηνωμένο Βασίλειο, το είχε ήδη περιγράψει ως «παραμύθι» και διασφαλίζει ότι το δίκτυο θα είναι σε θέση να «αντεπεξέλθει στην άφιξη εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων».
Συμπληρωματικά, το 35% των ερωτηθέντων πιστεύει (λανθασμένα, για άλλη μια φορά) ότι οι εκπομπές CO2 ενός ηλεκτρικού σε όλη τη διάρκεια ζωής του δεν είναι χαμηλότερες από εκείνες ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Και το 46% των 1.000 ερωτηθέντων αμφισβήτησε ακόμη και τον ισχυρισμό ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι καλύτερα για την ποιότητα του αέρα στις πόλεις από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Εν ολίγοις, απαντήσεις πολύ μακριά από την πραγματικότητα.
Όμως το πρόβλημα δεν είναι εκεί. Ο στόχος της έρευνας/μελέτης δεν ήταν να κουνήσει το δάχτυλο στους οδηγούς αυτοκινήτων με μοτέρ εσωτερικής καύσης. Ή να αποδείξει ότι είναι αδαείς. Η ιδέα ήταν πάνω από όλα να αναδείξει πώς οι ψευδείς πληροφορίες και οι ιδεοληψίες μπορούν να επηρεάσουν την υιοθέτηση των ηλεκτρικών. Μεταξύ των οδηγών που σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία (8/10 ή υψηλότερη), το 64,6% είπε ότι ήθελε το επόμενο αυτοκίνητό τους να είναι ένα ηλεκτρικό. Αυτό είναι λογικό.
Από την άλλη, μεταξύ αυτών που έλαβαν βαθμολογία 2/10 ή λιγότερο, μόνο το 6,1% θα ήθελε να αλλάξει σε ηλεκτροκίνητο. Οπότε το όλο πρόβλημα είναι εκεί. Με απλά λόγια, οι καλύτερα ενημερωμένοι άνθρωποι έχουν 11 φορές περισσότερες πιθανότητες να θέλουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο από άλλους. Επομένως, δεν θα μπορούμε πλέον να πούμε ότι η παραπληροφόρηση δεν παίζει σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στα συμπεράσματά τους, οι συντάκτες της μελέτης προσθέτουν ότι «οι λιγότερο καλά ενημερωμένοι άνθρωποι επομένως στερούνται σημαντικές οικονομίες σε καθημερινή βάση». Δυστυχώς, η διάδοση παραπληροφόρησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πεισματική.
Σε κάθε περίπτωση, τώρα ή αργότερα, η μετάβαση στα 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αναπόφευκτη. Αυτό είναι μια αναγκαιότητα για τη μείωση των επιπτώσεών μας στην κλιματική αλλαγή. Μια διαταραχή που προκαλείται κυρίως από τη ρύπανση που απελευθερώνεται στον αέρα που αναπνέουμε.
Στο DRIVE θεωρούμε επίσης ότι έχουμε έναν ρόλο να παίξουμε στο μέτρο που μας αναλογεί. Όχι άκριτα, καθώς από τη μια χρειάζεται να απομυθοποιούμε και να αντιμετωπίζουμε τις ψευδείς πληροφορίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αλλά από την άλλη, πάλι στο μέτρο που μας αναλογεί, να ελέγχουμε τους κατασκευαστές τόσο όσον αφορά την ποιότητα των κατασκευών τους όσο και το τι μας χρεώνουν για αυτοκίνητα και υπηρεσίες.
Διότι σε αυτό το τελευταίο, οι κατασκευάστριες προσπαθούν να διαμορφώσουν την τιμή μονάδας κατά πώς δημιουργεί υπερκέρδη και λιγότερο βάσει της πραγματικής αξίας των προϊόντων τους. Κι αν η έλλειψη ενημέρωσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελεί κατά την έρευνα που μόλις διαβάσατε έναν λόγο για την επιβράδυνση των πωλήσεων, ο άλλος είναι η τιμή τους που δεν αντιμετωπίζεται -τουλάχιστον στην Ελλάδα- από το μέσο νοικοκυριό.
Πώς ήταν κάποτε το μότο της Eλευθεροτυπίας; «Στηρίζουμε την αλλαγή, ελέγχουμε την εξουσία». Κάπως έτσι λοιπόν, «στηρίζουμε τη μετάβαση, ελέγχουμε την εξουσία», δηλαδή κατασκευαστές, αντιπροσώπους και Πολιτεία.
*Οι αμερικανικές NTSB (National Transportation Safety Board) και NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) σε από κοινού έρευνά τους διαπίστωσαν ότι ανά 100.000 πωλήσεων, η στατιστική αποκαλύπτει ότι πρωταθλητές σε φωτιές είναι τα υβριδικά με 3.474,5 περιπτώσεις, πίσω τους τα μοντέλα βενζίνης με 1.529,9 και τελευταία -δηλαδή ασφαλέστερα- τα ηλεκτρικά με 25,1! Με στρογγυλοποίηση, για να γίνουν πιο εύπεπτα τα νούμερα, μιλάμε για 3.500 vs 1.500 vs 25!