Αυτό ήταν! Τέλος ο V12 για τη Lamborghini!
Επανάσταση στη Sant’Agata Bolognese, καθώς η τελευταία Lamborghini Aventador, μια LP 780-4 Ultimae Roadster, βγήκε από τη γραμμή παραγωγής. Μαζί της, ο τελευταίος μυθικός V12 της ιταλικής φίρμας.
Μια σελίδα της ιστορίας του αυτοκινήτου γυρίζει και πρόκειται γι’ αυτή του ατμοσφαιρικού V12 της Lamborghini. Ο τελευταίας κινητήρας του είδους βρίσκεται στο μηχανοστάσιο της τελευταίας Aventador που άφησε πίσω της το εργοστάσιο στη Sant’Agata Bolognese.
Η Lamborghini εξέλιξε δύο γενιές κινητήρων V12 κατά τη διάρκεια της ιστορίας της, αμφότερες εξελιγμένες in-house.
Η Aventador LP 780-4 Ultimae Roadster στην εξατομικευμένη μπλε απόχρωση που βλέπετε, είναι η τελευταία ατμοσφαιρική Lamborghini V12 που κατασκευάστηκε στο ατελιέ της Sant'Agata Bolognese. Ως εκ τούτου, σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής. Η τελευταία γενιά του εμβληματικού ιταλικού κινητήρα των 6,5 λίτρων με άνοιγμα στις 60°, λανσαρίστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2011 με την Aventador. Η αρχιτεκτονική V12 στα μοτέρ, να πούμε εδώ ότι είναι (ήταν, τέλος πάντων) στενά συνδεδεμένη με την ιταλική μάρκα.
Όταν ο Ferruccio Lamborghini ξεκίνησε να ανταγωνιστεί τη Ferrari, ανέθεσε στον Giotto Bizzarrini να σχεδιάσει τον κινητήρα. Σύμφωνα μάλιστα με κάποιες πηγές, του έδινε μπόνους για κάθε παραπάνω άλογο σε σχέση με αυτά που απέδιδε ο V12 της Ferrari.
Η πρώτη γενιά Lamborghini V12 ήταν ένας ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας με άνοιγμα 60° και ήταν το πρώτο μοτέρ εσωτερικής καύσης που κατασκευάστηκε ποτέ από την εταιρεία. Μπήκε δε για πρώτη φορά στην παραγωγή το 1963 ως 3,5λιτρος (3.465 cc), τοποθετημένος στο πρώτο μοντέλο της Lamborghini, τη 350GT.
Το πρώτο μοντέλο χρησίμευσε ως βάση για τις παραλλαγές του V12 σε μεταγενέστερα μοντέλα, όπως η 400GT (1966), η Espada (1968), η Islero (1968) και η Jarama (1970). Με την τελευταία εκδοχή του να φτάνει τα 365 άλογα στη Jarama S που ήταν ίσως το αγαπημένο μοντέλο του Ferruccio.
Η Miura, που δημιουργήθηκε το 1966 και εξελίχθηκε σε SV το 1971, έσπασε όλους τους κανόνες. Ο V12 μεταφέρθηκε στο κέντρο του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας βελτιωμένη κατανομή βάρους και φθάνοντας τα 370 άλογα.
Με την Countach το 1974, ο κινητήρας μετακινήθηκε ακόμα πιο πίσω, ενώ με την LM002 (1986), ο V12 με χωρητικότητα 5,2 λίτρων και ισχύ 444 PS μπήκε στο μηχανοστάσιο του πρώτου SUV της εταιρείας.
Ωστόσο, η εξέλιξη του V12 δεν σταμάτησε εδώ. Η Diablo (1990) με 5,7 λίτρα και 485 άλογα, διατήρησε την ίδια, κέντρο-πισωμήχανη θέση με την Countach, αλλά για πρώτη φορά συνδυαζόταν με τετρακίνηση.
Ο περιβόητος Lamborghini V12 μπήκε δυναμικά και στον επόμενο αιώνα, με τις Diablo και Murciélago, με αρχική χωρητικότητα 6,2 lt και 580 άλογα. Δεδομένου ότι η Lamborghini εξαγοράστηκε το 1998 από τη γερμανική θυγατρική του Ομίλου Volkswagen, Audi, ο κινητήρας V12 συνέχισε να αναβαθμίζεται, φτάνοντας τελικά στα 6,5 λίτρα και στα 670 άλογα της Murciélago LP670-4 Superveloce.
Με αυτά και με αυτά, πέρασαν σχεδόν 50 χρόνια για να αποφασίσουν εκεί στη Sant’Agata ότι χρειαζόταν ένας νέος, σχεδιασμένος εξαρχής V12. Έτσι το 2011, λανσαρίστηκε ένας ολοκαίνουργιος υπέρ-τετράγωνος 6,5λιτρος κινητήρας V12, ο L539 της Lamborghini της Aventador, με 700 άλογα και 18 κιλά ελαφρύτερος από τον προηγούμενο. Μοτέρ που έφτασε τα 770 άλογα στη σπέσιαλ έκδοση SVJ.