Αυτά είναι τα best seller μοντέλα στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου
Δύση και Ανατολή αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος ότι βάδισαν εμπορικά σε εντελώς διαφορετικές κατευθύνσεις...
Το 2022 ανήκει πια στο παρελθόν. Η χρονιά που μας πέρασε στιγματίστηκε από τις έντονες πληθωριστικές τάσεις σε όλον τον κόσμο, απόρροια του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ για τον ίδιο λόγο η ενέργεια εκτοξεύτηκε στα ύψη κάτι που λειτούργησε αρνητικά κυρίως για τις χώρες της Δύσης! Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η βιομηχανία αυτοκινήτων θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι «άντεξε», κυρίως όμως λόγω των κρατών... της Ανατολής.
Η Κίνα για παράδειγμα, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, αντιμετώπισε τις παγκόσμιες προκλήσεις καλύτερα από τον καθένα. Ο όγκος των πωλήσεων νέων μοντέλων αυξήθηκε κατά 2% σε 26,86 εκατ. μονάδες, θυμίζοντας εποχές... προ κορονοϊού. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που η κινέζικη αγορά σχεδόν διπλασιάζει τις ταξινομήσεις της σε σχέση με την αντίστοιχη των Η.Π.Α.
Μεγάλο μερίδιο «ευθύνης» γι' αυτήν την ξέφρενη πορεία ανάπτυξης στην Κίνα έπαιξαν τα ηλεκτρικά μοντέλα τα οποία υποστηριζόμενα σθεναρά από την κεντρική κυβέρνηση της χώρας έφθασαν να αντιπροσωπεύουν το 20% των συνολικών πωλήσεων!
Το Wuling Hongguang Mini EV έφθασε μάλιστα στο top 3 των κορυφαίων εμπορικά μοντέλων (με 433.384 μονάδες), έχοντας μόνο μπροστά του δύο «συμβατικά» αυτοκίνητα, τα Nissan Sylphy (446.492 μονάδες) και BYD Song Plus (459.424 μονάδες).
Η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως, αυτή των Η.Π.Α., δέχτηκε ένα σκληρό χαστούκι από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις και τα συνεχώς αυξανόμενα επιτόκια. Οι πωλήσεις νέων οχημάτων ανήλθαν σε 13,83 εκατ. μονάδες, μια μείωση της τάξεως του 8% σε σχέση με το 2021. Ή πιο απλά, η χειρότερη εμπορικά χρονιά από το 2012!
Οι οδηγοί στις Η.Π.Α. είναι πλέον ηλίου φαεινότερο ότι προτιμούν με τεράστια διαφορά τα SUV και φυσικά τα pickup/trucks, έναντι των σεντάν και των minivans. Ενώ η Tesla συνεχίζει να βλέπει δύο από τα μοντέλα της να φιγουράρουν στην πρώτη τριάδα των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα ηλεκτρικά ωστόσο μοντέλα εξακολουθούν να μην έχουν την ανταπόκριση που θα περίμενε κανείς, δεδομένου ότι η Κυβέρνηση των Η.Π.Α. έχει πριμοδοτήσει με τεράστια κεφάλαια το πρότζεκτ ηλεκτροκίνηση.
Η σειρά F της Ford βρέθηκε για μία ακόμη χρονιά στην κορυφή των πωλήσεων με 653.957 μονάδες, ενώ όπως αποδείχθηκε τα pickup είχαν γενικά την τιμητική τους το 2022, αφού τόσο στη δεύτερη όσο και στην τρίτη θέση στρογγυλοκάθισαν τα Chevrolet Silverado (523.249 μονάδες) και RAM Pickup (468.344 μονάδες) αντίστοιχα.
Η Ευρώπη όμως είναι αυτή που επηρεάστηκε περισσότερο απ’ όλους. Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι ενεργειακές επιπτώσεις αυτού όσο και η έλλειψη ημιαγωγών, οδήγησαν σε πτώση των πωλήσεων.
Στις πέντε μεγαλύτερες αγορές (Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία) όπου αντιπροσωπεύουν και το 75% των συνολικών πωλήσεων, ταξινομήθηκαν 9,05 εκατ. αυτοκίνητα, 6% λιγότερα σε σχέση με το 2021. Ανατρέχοντας βέβαια κανείς στην τελευταία προ κορονοϊού χρονιά, το 2019, διαπιστώνει ότι οι Big 5 έχουν απωλήσει ένα 29% των πωλήσεων τους!
Στη Γερμανία η VW θριάμβευσε, με τρία μοντέλα της στις αντίστοιχες πρώτες θέσεις των πωλήσεων (Golf με 84.282 μονάδες, Tiguan με 59.136 μονάδες και T-ROC με 58.942 μονάδες), ενώ και στη Γαλλία, το πόντιουμ ήταν και πάλι εγχώρια υπόθεση, με τη διαφορά βέβαια ότι η Peugeot (με το 208 και τις 88.812 μονάδες) πήρε την πρωτιά από την Renault (Dacia Sandero με 64.293 μονάδες και Renault Clio με 64.012 μονάδες).
Στην Ιταλία, τα αυτοκίνητα πόλης κυριάρχησαν, με το Fiat Panda να ηγείται των ταξινομήσεων με 105.384 μονάδες, ακολουθούμενο με τεράστια διαφορά, από τα Lancia Ypsilon (40.970 μονάδες) και Fiat 500 (33.996 μονάδες).
Το παράδοξο, εάν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι, είναι αυτό που συμβαίνει στην Ισπανία όπου ηγέτης της αγοράς για το 2022 δεν ήταν κάποιο ισπανικό μοντέλο αλλά το Hyundai Tucson με 21.985 ταξινομήσεις. Την 3άδα συμπλήρωσαν τα Dacia Sandero (20.782 μονάδες) και Seat Arona (17.462 μονάδες).
Τέλος, στο Ηνωμένο Βασίλειο το made in UK, Nissan Qashqai, βρέθηκε στην κορυφή με 42.704 ταξινομήσεις, ενώ στη δεύτερη θέση αναρριχήθηκε το Vauxhall Corsa (35.910 μονάδες). Το εντυπωσιακό στοιχείο ωστόσο για την αγγλική αγορά έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην τρίτη θέση συνολικά βρέθηκε ένα ηλεκτρικό μοντέλο και συγκεκριμένα το Model Y της Tesla (35.551 μονάδες).
Σε αντίθεση τώρα με ότι συνέβη σε Ευρώπη και Η.Π.Α., στην... Ανατολή, η κατάσταση εξελίχθηκε εντελώς διαφορετικά. Όχι μόνο αυξήθηκαν οι πωλήσεις στις μεγαλύτερες αγορές (όπως της Κίνας, της Ινδίας, της Τουρκίας, της Αυστραλίας αλλά και της Ινδονησίας) σε σχέση με το 2021 αλλά ήταν και οι υψηλότερες των τελευταίων τριών ετών!
Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι στην Αυστραλία best seller μοντέλο ήταν το Toyota Hilux με 64.391 ταξινομήσεις, στην Ινδία το Maruti Wagon R με 217.317 μονάδες, στην Τουρκία το Fiat Egea (Tipo δηλαδή) με 68.779 ταξινομήσεις, ενώ στην Ινδονησία, το Daihatsu Gran Max σημείωσε 65.062 πωλήσεις.
Ειδικής αναφοράς χρίζει η Ινδία, η οποία έσπασε το ρεκόρ πωλήσεών της όλων των εποχών, με 4,37 εκατ. νέα αυτοκίνητα το 2022, συνθήκη, που την οδηγεί στην τρίτη θέση των παγκόσμιων πωλήσεων, ξεπερνώντας για πρώτη φορά και τους Ιάπωνες οι οποίοι είχαν πέρσι μία από τις χειρότερες χρονιές των τελευταίων ετών.
Για την ιστορία, στην πρώτη θέση της ιαπωνικής αγοράς βρέθηκε το mini car της Honda «N-Box» με 202.197 ταξινομήσεις, με τη δεύτερη και τρίτη θέση να καταλαμβάνουν δυο μοντέλα της Toyota, τα Yaris και Corolla, που σημείωσαν από 168.557 και 131.548 ταξινομήσεις αντίστοιχα.