Απώλεια αυτονομίας στο ψύχος, 23 ηλεκτρικά σε δοκιμή
Η Νορβηγική Ομοσπονδία Αυτοκινήτου μόλις προχώρησε σε χειμερινή δοκιμή αρκετών ηλεκτρικών. Με τα αποτελέσματα μερικές φορές να εκπλήσσουν!
Αν και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αρχίζει να πείθει όλο και περισσότερους οδηγούς, εξακολουθεί να εγείρει πολλά ερωτήματα για τις πραγματικές δυνατότητές του τον χειμώνα.
Λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, μπορεί να έχει σημαντικά μεγαλύτερη κατανάλωση, άρα και μειωμένη αυτονομία σε ψυχρό περιβάλλον. Για τον απολογισμό, η Νορβηγική Ομοσπονδία Αυτοκινήτου συγκέντρωσε 23 μοντέλα για το «El Prix».
Η «πέδη» του WLTP για την αυτονομία δεν απαιτεί ενεργοποίηση του κλιματισμού και επομένως δεν λαμβάνει υπόψη τις επιδόσεις κάθε συστήματος, οπότε ούτε τη μόνωση των EV ούτε τη θερμική διαχείριση του συστήματος κίνησης
Ξεκινώντας στους δρόμους ταυτόχρονα με θερμοκρασίες που κυμαίνονταν μεταξύ -2 °C και -10 °C, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έδειξαν γρήγορα την πλήρη έκταση των δυνατοτήτων τους σε χειμερινές συνθήκες.
Όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν τα μοντέλα με τις μεγαλύτερες μπαταρίες που παρουσίασαν τις καλύτερες επιδόσεις στην αυτονομία. Στην κορυφή της λίστας βρέθηκε το HiPhi Z, το οποίο με τον συσσωρευτή των σχεδόν 120 kWh, κατάφερε να φτάσει τα 522 km πριν μείνει από ρεύμα. Τα Nio ET5 και Hyundai Ioniq 6, επίσης με καλό πλασάρισμα, κατέλαβαν αντίστοιχα τα δύο άλλα σκαλιά του βάθρου, με 481 και 468 km.
Στην άλλη άκρη της κατάταξης βρίσκουμε τρία μοντέλα από τον Όμιλο Stellantis: Peugeot e-308, Opel Astra e και Jeep Avenger. Ο λόγος; Η κοινή μπαταρία των 51 kWh που δεν τους επέτρεψε να λάμψουν διά της αυτονομίας τους. Κρίμα, διότι το e-308 έθεσε το ρεκόρ κατανάλωσης με μέσο όρο 17,0 kWh/100 km. Οπότε «αγωνιούμε» να το πάρουμε στα χέρια μας για δοκιμή για να το διαπιστώσουμε και οι ίδιοι.
Πέρα όμως από τις τιμές κατανάλωσης και αυτονομίας, αυτό το τεστ είχε επίσης την ιδιαιτερότητα να τονίσει τις διαφορές που μπορεί να υπάρχουν μεταξύ της τιμής WLTP και εκείνης των ρεαλιστικών συνθηκών.
Και όπως έχουμε παρατηρήσει πολλές φορές στις δοκιμές μας, είναι πως τα κινέζικα αυτοκίνητα, τo MG4 εν προκειμένω, τα καταφέρνουν καλύτερα με πολύ μικρή διαφορά μεταξύ των δύο τιμών.
Το HiPhi Z ήταν λοιπόν το μόνο που παρουσίασε διαφορά μικρότερη από 10% (-5,9%), παρά την υψηλή ονομαστική τιμές WLTP! Τα περισσότερα από τα άλλα κινεζικά μοντέλα κατάφεραν να παραμείνουν κάτω από -20% που φαίνεται να αποτελεί ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.
Όπως πάντα, τα αυτοκίνητα του Ομίλου Volkswagen δεν ξεχώρισαν σε αυτόν τον τομέα. Με το ID.7 να παρουσιάζει έτσι απόκλιση -31,9% σε σχέση με την αυτονομία WLTP. Το Tesla Model 3 Highland δεν βρέθηκε επίσης σε καλή θέση με απόκλιση -30,0%. Η διαφορά των -188 km από την τιμή WLTP ήταν η δεύτερη χειρότερη, με πρωταθλητή στην απόκλιση αυτονομίας τη γερμανική μπερλίνα με -194 km!
Αξιολογώντας την τυπική «πέδη» του WLTP, να πούμε ότι όλα τα αυτοκίνητα ελέγχονται σύμφωνα με ένα αυστηρό πρωτόκολλο. Ωστόσο, το τελευταίο δεν απαιτεί ενεργοποίηση του κλιματισμού. Και επομένως δεν λαμβάνει υπόψη τις συγκεκριμένες επιδόσεις του κάθε συστήματος, ούτε καν τη μόνωση των αυτοκινήτων ή τις επιδόσεις τους ως προς τη θερμική διαχείριση του συστήματος κίνησης.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το πρότυπο WLTP δεν είναι μια απόλυτη αλήθεια και ο λόγος που τα αποτελέσματα μπορεί να διαφέρουν πολύ στην πραγματική ζωή. Ακόμη και σε αυστηρά πανομοιότυπες κλιματολογικές συνθήκες και συνθήκες δοκιμής!
Δείτε την αναλυτική κατάταξη των 23 ηλεκτρικών εδώ