Ανάλυση: Πώς θα μπορούσε η PSA να κάνει κερδοφόρο την Opel;
Πολλοί οικονομικοί αναλυτές προσπαθούν ακόμα να καταλάβουν αν η πρόθεση της PSA να εξαγοράσει την General Motors Europe (GME), δηλαδή την Opel, έχει ένα σωστά μελετημένο οικονομικό υπόβαθρο. Του Hilton Holloway
Η αλήθεια είναι ότι GME είναι σταθερά μη κερδοφόρα από το 1999 έως και το 2016. Η εταιρεία εκτιμούσε ότι το 2016 θα επανερχόταν στην κερδοφορία, ωστόσο το δημοψήφισμα που έφερε το Brexit και η πτώση στην ισοτιμία της αγγλική λίρας, αντέστρεψε το αναμενόμενο οικονομικό αποτέλεσμα.
Οικονομικοί αναλυτές λένε ότι υπάρχουν αρκετοί σοβαροί λόγοι για τους οποίους η General Motors σκέφτεται σοβαρά να πουλήσει, ίσως ακόμα και να δώσει, τον ευρωπαϊκό της βραχίονα, λόγοι που δεν αφορούν μόνο τις οικονομικές ζημίες, οι οποίες πάντως ανήλθαν σε πάνω από 1,5 δις ευρώ τα τελευταία τρία χρόνια μόνο.
Το βασικότερο πρόβλημα είναι δομικό, αφού σύμφωνα με εκτιμήσεις τα εργοστάσια της GME φτάνουν σε παραγωγικότητα μόλις στο 72% των δυνατοτήτων τους. Αυτό δημιουργεί μεγάλες απώλειες χρημάτων σε μια αγορά όπου τα «μαζικά» αυτοκίνητα, όπως είναι τα Opel έχουν ένα πολύ στενό περιθώριο κέρδους.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Η GM σχεδιάζει να πουλήσει την Opel στο Groupe PSA
Από την άλλη μεριά η περικοπές σε εργατικό δυναμικό είναι πολύ δύσκολες στη Γερμανία. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος είναι ότι αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε PSA και GME, τόσο η κυβέρνηση της Γερμανίας, όσο και της Γαλλίας απαίτησαν συναντήσεις με τις διοικήσεις των εταιρειών. Ο βασικός στόχος αυτών των συναντήσεων είναι να γίνει σαφές ότι μια προσπάθεια εξυγίανσης που θα έχει κύριο «στόχο» το εργατικό δυναμικό, δεν θα γίνει αποδεκτή. Ωστόσο αν δεν υπάρξει μια σημαντική αύξηση των πωλήσεων, αυτή συνεχής λειτουργία των εργοστασίων αρκετά κάτω από τη μέγιστη χωρητικότητά τους, δεν μπορεί να διορθωθεί παρά μόνο με δραστικά μέτρα.
Ένας ακόμα λόγος που η General Motors σκέφτεται να απαλλαχτεί από το ευρωπαϊκό παρακλάδι της είναι ο εξής. Το τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης της GME που βρίσκεται στη Γερμανία, είναι επιφορτισμένο με την εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων αλλά και των πλαισίων των οικογενειακών μεσαίων αυτοκινήτων, όπως το Astra.
Το πρόβλημα είναι ότι οι νέοι αντιρυπαντικοί κανονισμοί θα κάνουν τους ντίζελ κινητήρες εξαιρετικά ασύμφορους για τα μικρά και μικρομεσαία μοντέλα μετά το 2020. Αυτό θα προκαλέσει εξίσου μεγάλη συρρίκνωση στην εξέλιξη ττων ντίζελ κινητήρων από την Opel. Επιπλέον μοντέλα όπως το Astra για να σταθούν ανταγωνιστικά στην ευρωπαϊκή αγορά κουβαλάνε πολύ πιο ακριβή μηχανολογική εξέλιξη, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη αγορά παγκοσμίως. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ότι τα σουπερμίνι και τα μικρομεσαία που εξελίσσονται ειδικά για την Ευρώπη είναι πολύ ακριβά, άρα ασύμφορα για πώληση σε άλλα μέρη του κόσμου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Mary Barra, GM: Ένα σύμφωνο PSA-Opel θα μπορούσε να είναι επωφελές και για τις δύο εταιρείες
Επαγωγικά λοιπόν συμπεραίνει κανείς ότι, σε περίπτωση εξαγοράς από την PSA, το τμήμα που θα πληγεί περισσότερο θα είναι αυτό της 'Ερευνας και Εξέλιξης της Opel. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η Opel έχει δαπανήσει μόνο για Έρευνα και Έξελιξη, αλλά και για κεφαλαιακές δαπάνες κοντά στο ένα δις ευρώ. Προφανώς ως μέλος του Ομίλου PSA αυτό το ποσό θα μειωθεί δραστικά.
Αν η συμφωνία κλείσει προφανώς όλα τα μελλοντικά Opel θα βασίζονται σε πλατφόρμες της PSA. Επίσης ένα πολύ μεγάλο μέρος της εξέλιξης σε βενζινοκινητήρες και μεγάλου κυβισμού ντίζελ θα γίνεται από το τμήμα R&D της PSA. Εξάλλου το αφεντικό του Γαλλικού Ομίλου, Carlos Tavares έχει ένα πολύ επιτυχημένο ιστορικό σε περικοπές, αρχικά στην Renault και κατόπιν φυσικά και στις Peugeot-Citroën.
Έτσι ο συνδυασμός των σημαντικών περικοπών στο R&D της Opel και οι περικοπές στα κόστη, θα μπορούσαν σχεδόν αμέσως να σταματήσουν την οικονομική αιμορραγία της Opel. Ωστόσο για να επιστρέψει στην κερδοφορία θα πρέπει να περάσει ένα ικανό χρονικό διάστημα ώστε όλη η γκάμα των μοντέλων της να βασίζεται σε τεχνολογία που προέρχεται κατά κύριο λόγο από την PSA. Αν υπολογίσουμε λοιπόν ότι μέσα στο 2017 θα παρουσιαστούν το Insignia, το Crossland, το Grandland και ίσως το νέο Corsa, η κερδοφορία δεν αναμένεται πριν περάσουν τουλάχιστον 4-5 χρόνια ακόμα.
[Πηγή Hilton Holloway/Autocar UK]