58% πιο ακριβά τα ηλεκτρικά στην Ευρώπη απ’ ό,τι στην Κίνα!
Φθηνότερη αγορά, διπλάσια διαθέσιμα μοντέλα, αναλογικά περισσότεροι και καλύτερα προσαρμοσμένοι σταθμοί φόρτισης… Οι Κινέζοι τελικά είναι προνομιούχοι στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Σε πρόσφατη μελέτη της, η Jato Dynamics εκτιμά ότι την Ευρώπη βρίσκεται στο +58% και οι Ηνωμένες Πολιτείες στο +52% όσον αφορά τη μέση τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συγκριτικά με την Κίνα. Αλλά προσέξτε, δεν μιλάμε για ισοδύναμα μοντέλα! Σε αυτήν την απέραντη ασιατική χώρα και τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, τα EV είναι συνήθως μικρότερα σε μέγεθος και, το πιο σημαντικό, πολλά από αυτά δεν πληρούν τις απαιτήσεις των προδιαγραφών της ΕΕ και της Βόρειας Αμερικής.
Από την άλλη πλευρά, για ίδια ΙΧ, η διαφορά είναι λιγότερο σαφής. Πάρτε παράδειγμα το Tesla Model 3 που κατασκευάζεται επίσης στην Κίνα. Ο τιμοκατάλογος ξεκίνησε στη σινική αγορά, πριν από την πολύ πρόσφατη μείωση της τιμής του, στα 271.550 γουάν (€34.130). Με την καλιφορνέζικη εταιρεία να είναι ο μόνος ξένος κατασκευαστής που επωφελήθηκε για κάτι παραπάνω από έναν χρόνο από την απαλλαγή από τον φορολογικό δασμό του 10%.
Μέση τιμή λιανικής πώλησης EV με ταξινόμηση το α' 6μηνο '20
Πόσο θα κόστιζε το αρχικό μοντέλο στην Ελλάδα υπό τις ίδιες συνθήκες; Προς το παρόν, στη χώρα μας, το Model 3 έχει τελική τιμή €46.990 (Model 3 Standard Range Plus). Με απαλλαγή από τον ΦΠΑ (24% στην Ελλάδα), όπως στην Κίνα, η τιμή θα μειωνόταν στις €37.653 ευρώ, από την οποία θα ήταν επίσης απαραίτητο να αφαιρεθεί ο τελωνειακός δασμός για τα νέα αυτοκίνητα που προέρχονται από τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ.
Έτσι το Model 3 θα κατέληγε στην έκθεση με τιμή γύρω από τις 34 χιλιάδες ευρώ, χωρίς καν να υπολογίσουμε την επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Επομένως, οι διάφοροι φόροι που ισχύουν και για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εκείνοι που καθορίζουν την τιμή τους στην Ευρώπη και ιδίως στην Ελλάδα, σε σύγκριση με το σινικό μοντέλο καθορισμού της τιμής.
Αριθμός διατιθέμενων μοντέλων σε τοπικές αγορές-κλειδιά
Σύμφωνα με την Jato Dynamics, οι Κινέζοι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 138 μοντέλα EV, σε σύγκριση με τα 60 στην Ευρώπη και τα μόλις 17 στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η μείωση της οικονομικής κρατικής βοήθειας στην Κίνα φαίνεται να έχει περιορίσει κάπως τον ενθουσιασμό των ενδιαφερόμενων καταναλωτών. Ωστόσο, η απαλλαγή από τον φόρο ταξινόμησης, που είναι περίπου 13.000 ευρώ για ένα θερμικό μοντέλο, θα πρέπει ωστόσο να διατηρήσει το ενδιαφέρον στη ζήτηση. Ακόμα περισσότερο αν σκεφτούμε ότι το 60% από τα 862.118 δημόσια σημεία ταχυφόρτισης στον κόσμο βρίσκονται στην Κίνα.
Μερίδιο αγοράς EV επί συνόλου πωλήσεων ΙΑΝ-ΑΥΓ '19 vs '20
Eκτιμώμενο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς 1,9%
Ωστόσο, η παρουσία μοντέλων χαμηλών προδιαγραφών στη σινική επικράτεια, μερικές φορές πολύ περιορισμένων όσον αφορά την ασφάλεια και την άνεση, προάγει κατά προτεραιότητα την πρόσβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα. Και ειδικά σε ένα κοινό οδηγών που είναι πολύ δεκτικοί για νέες τεχνολογίες, περισσότερο όμως όσον αφορά τις ψηφιακές συσκευές παρά τα ίδια τα αυτοκίνητα.
Αντίθετα, οι Ευρωπαίοι είναι πιο προσεκτικοί, ακόμη και απρόθυμοι να αλλάξουν τις συνήθειές τους. Η Jato Dynamics διαβεβαιώνει ότι αυτή η στάση που παρατηρείται στη Γηραιά Ήπειρο θα εξαφανιστεί από μόνη της με φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτά δηλαδή που βρίσκονται προ των πυλών…