Το σχέδιο εγκατάστασης 11.000 φορτιστών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Το σχέδιο εγκατάστασης 11.000 φορτιστών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σαφές χρονοδιάγραμμα για την εγκατάσταση 11.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων θέτει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Σαφές χρονοδιάγραμμα για την εκκίνηση των διαγωνισμών που πρέπει να «τρέξουν» οι δήμοι της χώρας για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων θέτει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο που συζητείταιστη Βουλή, οι δήμοι οφείλουν να προχωρήσουν τις διαδικασίες έως την 31η Δεκεμβρίου 2023.

Μάλιστα, σε περίπτωση διενέργειας ανοιχτών διαγωνισμών παραχώρησης του δικαιώματος ανάπτυξης, διαχείρισης και λειτουργίας των δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων τίθεται υποχρεωτική για τους δήμους η χρησιμοποίηση συγκεκριμένων τευχών, τα οποία θα εκπονηθούν από το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ και θα εγκριθούν με κοινή υπουργική απόφαση, έτσι ώστε να μην υπάρξουν διαφοροποιήσεις από δήμο σε δήμο.

Πάντως, η ρύθμιση αφήνει και ένα… παράθυρο ανοιχτό καθώς προβλέπει ότι η προθεσμία έναρξης των διαγωνισμών θα μπορεί να παρατείνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών.

Στόχος είναι η προμήθεια και εγκατάσταση περίπου 11.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε στρατηγικά σημεία αστικών και περιαστικών περιοχών, μια επένδυση που θα ξεπεράσει συνολικά τα €500 εκατ. Τα σημεία είχαν χωροθετηθεί από τα 328 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία είχαν εκπονήσει οι δήμοι.

φορτιστές ηλεκτρικά αυτοκίνητα

«Φορτίζω παντού»
Παράλληλα, αναμένεται η πρόσκληση του προγράμματος «Φορτίζω παντού», προϋπολογισμού €120 εκατ., το οποίο αποτελεί και ορόσημο του Ταμείο Ανάκαμψης για το πρώτο τρίμηνο του 2023, προκειμένου να ενισχυθούν ιδιωτικοί φορείς (όπως είναι σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.) για την εγκατάσταση περίπου 8.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Από μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του ΥΠΕΝ είχε υπολογιστεί ότι, θα απαιτηθούν περισσότερα από 13.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2025 και συνολικά 100.000 έως το 2030, με τις αναγκαίες επενδύσεις να ξεπερνούν τα €700 εκατ.

Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων από τους πολίτες. Όσο για το υψηλό κόστος της απόκτησής τους, σήμερα περιορίζεται μέσω των προγραμμάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για ΙΧ και «Πράσινα Ταξί».

Το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ»
Στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ», προϋπολογισμού €50 εκατ. έχουν υποβληθεί περί τις 12.500 αιτήσεις, οι περισσότερες από ιδιώτες. Επίσης, η πλειονότητα των αιτήσεων αφορά σε δίκυκλα και τρίκυκλα και περίπου το 25% σε ΙΧ αυτοκίνητα. Στον πρώτο κύκλο του προγράμματος οι αιτήσεις που είχαν υποβληθεί ήταν περίπου 19.000 (9% αφορούν αυτοκίνητα, 22% δίκυκλα-τρίκυκλα, 69% ποδήλατα).

Ενδιαφέρον υπάρχει και για τα ταξί καθώς μόνο στον πρώτο μήνα από την έναρξη του προγράμματος, στις αρχές του έτους, είχαν υποβληθεί 35 αιτήσεις για αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων. Η δράση, συνολικού προϋπολογισμού €40 εκατ. στοχεύει στην αντικατάσταση περίπου 2.000 παλαιών και ρυπογόνων ταξί τεχνολογίας EURO 5 ή παλαιότερα με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με υποχρεωτική απόσυρση και καταστροφή του παλαιού οχήματος.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube